Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:46
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:23Tesla er en sånn sett litt irrasjonell aksje. Den stiger mer og raskere og faller mer og fortere. Volatil, men ikke alltid like lett å se hvorfor.
Fordi det er entusiasme og beundring som styrer denne aksjen, og ikke det rasjonelle.

Tesla-konseptet er ferdig utviklet. Ikke noe mere å hente der som ingen andre har tenkt på, eller ingen andre kan lage. Tesla er nå i den samme fasen som en hvilken som helst annen etablert bilprodusent. 
Tesla er jo mye rart, både energiprodukter og en mulig både AI og robot bedrift. Ikke helt hvilken som helst produsent.
De er også veldig innovative på produksjonsmåter, om jeg skal være litt positiv. Det er også på sin plass

Mobileum

#6466
Jeg snakker om bilprodusent. Dette nevner jeg eksplisitt. Vet lite eller ingen ting om AI og energi. De fleste bedrifter, innbefattet bilindustrien, driver i større eller mindre grad kontinuerlig forskning på hvordan de skal øke fortjeneste gjennom forenklinger.
De fleste bilprodusenter har faktisk ofte fullt eller delt eierskap i andre type industrier med et bredt spekter av produkter. Dette er ikke noe spesielt for Tesla. Energidelen er interessant hos Tesla, men ikke i særlig grad før de er istand til å produsere batterier fra A til Å. Med AI er det veldig mange om benet, og ingen vinnere er foreløpig utnevnt. Kanskje det mest trolige er at det ikke blir noen definerte vinnere da spennet blir for stort for en enkelt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Øyvind.h

For en stund siden sjekket jeg litt forskjellige forretningsområder for andre bilkonsern, og må si det er mange som driver med mye spennende. Både produkter og sw.

For roboter har Boston Dynamics levert mye spennende. De tilhører Hyundai.
Alle driver med AI i en eller annen form.
Solcellepaneler, selvkjøring, energilagring+++.
Det er en vanlig antakelse at Tesla har stor spennende bredde, og andre ikke. Og at det skal forsvare en helt annen prissetting enn andre konsern.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ohowl

Veldig spent på hva som blir status for energidelen når 2024 er omme. Gitt lavere vekst i billeveranser (jeg tipper rett i underkant av 2.1mill) for året er det naturlig å tro energi kommer til å få flere batterier enn i fjor, og marginene der vil nok bare fortsette å skyte i været. Tipper EPS-estimatene for 24 er vesentlig lavere enn det som ender som fasit.

Et annet aspekt er jo om de løser utfordringene med 4680 og får automatisert flaskehalsene. Da kan fort både Y og CT øke drastisk.

Lurer fælt på hvordan marginene på CT ser ut nå i starten, gitt at de er «utsolgt» for founders AWD og beast for året. Mente Musk de hadde gravd seg ned i et høl med CT i den forstand at profitten ville være rævva, eller var det bare henvisning til høyere pris og kortere rekkevidde enn først forespeilet? Får vi en boost i Kina ifm fremvisning av CT der og all oppmerksomheten det har medført?

Byggeaktiviteyen i Texas tyder også på at vi kan få produksjon av 25k-bil der i år selv om målet er midten av 2025, men det kommer vel igjen an på hvordan 4680 går.

Vil Tesla kjøre på med litt velprodusert og velplassert reklame i år for å øke ASP?

Kommer FSD til Europa nå som nødvendige UNECE-regler er på plass? Tror ikke dette kommer til å påvirke regnskapet nevneverdig, men det bringer oppmerksomhet og potensielle kjøpere likevel.

Mye som tyder på at 2024 er sterkt undervurdert. Som alltid når jeg har den følelsen er såklart sparegrisen min båndlagt. Huskjøp sommeren 2019, oppussing mars 2020 og ny garasje nå... 🤣

Om 2024 blir et sidelengs år er det i alle fall ikke tvil om at 2025 kommer til å bli eksplosivt.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Counterpointer

Sitat fra: ohowl på onsdag 31. januar 2024, klokken 20:19Om 2024 blir et sidelengs år er det i alle fall ikke tvil om at 2025 kommer til å bli eksplosivt.
Spørsmålet er jo hvor langt ned de går, før ditt eventuelle positive scenario slår til.

Mobileum

Begynner å likne mer og mer på Trump:

Fra Electrek:

Tesla må omforme kompensasjonspakken mens de følger reglene til et offentlig selskap og presentere den på en mer transparent måte for aksjonærene for avstemning.

I stedet for å ta opp noen av styringsproblemene som ble fremhevet i avgjørelsen, gikk Musk inn i propagandamodus og bestemte seg for å gå på en tweetstorm om hvordan Delaware og dommeren er politisk motivert, uten noen seriøse bevis annet enn at dommeren en gang jobbet for et advokatfirma som ga litt penger til Joe Bidens kampanje, og at hun «tok fra seg aksjonærens rett til å bestemme selv».
Musk bestemte seg for å holde en Twitter-undersøkelse for å spørre om Tesla skulle flytte innlemmelsesstaten til Texas.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på torsdag 01. februar 2024, klokken 14:22Begynner å likne mer og mer på Trump:

Fra Electrek:

Tesla må omforme kompensasjonspakken mens de følger reglene til et offentlig selskap og presentere den på en mer transparent måte for aksjonærene for avstemning.

I stedet for å ta opp noen av styringsproblemene som ble fremhevet i avgjørelsen, gikk Musk inn i propagandamodus og bestemte seg for å gå på en tweetstorm om hvordan Delaware og dommeren er politisk motivert, uten noen seriøse bevis annet enn at dommeren en gang jobbet for et advokatfirma som ga litt penger til Joe Bidens kampanje, og at hun «tok fra seg aksjonærens rett til å bestemme selv».
Musk bestemte seg for å holde en Twitter-undersøkelse for å spørre om Tesla skulle flytte innlemmelsesstaten til Texas.

Ikke veldig flatterende.

Om det har noe å si for kursen er usikkert men den faller videre 184 når jeg poster dette

OhmPaPa

Jeg har noen TSLA-aksjer via Nordnet. Og hadde vært interessert i å stemme på generalforsamlingene. Men det går ikke:

Eier du aksjer som handles på andre markedsplasser (f.eks i USA og Canada) får du dessverre ikke deltatt på disse generalforsamlingene. Aksjer utenfor Norge og Sverige er registrert på depotkontoer i Nordnets navn gjennom vår depotbank(er), og det er derfor ikke mulig for deg å melde deg på generalforsamling eller stemme for din andel av disse aksjene.

Fra https://www.nordnet.no/faq/5298-kan-jeg-forhandsstemme-eller-stemme-elektronisk-pa-generalforsamling-for-mine-amerikanske-aksjer

og:

Dette skyldes kun det faktum at Nordnet ikke har prosesser eller rutiner eller tilgang til denne tjenesten under eksisterende avtale med vår utenlandske depotbank.

Fra https://www.nordnet.no/faq/5303-er-det-fordi-nordnet-laner-ut-aksjer-for-shorting-at-dere-ikke-tilbyr-deltagelse-pa-generalforsamling-og-broker-non-vote


Jeg er helt NOOB og vet ikke om dette er vanlig for alle som bor utenfor USA eller kun kunder av Nordnet. Er det noen av dere som har mulighet for å stemme hos Tesla?

daktari

Huff, trist for merket Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 31. januar 2024, klokken 08:21
Sitat fra: JorEl på onsdag 31. januar 2024, klokken 07:12Gode eller dårlige nyheter?
Musk får ikke så mye penger han vil..

Hvor ble det av Musk'en som var fornøyd bare han fikk 1 dollar i lønn? Litt stormannsgalskap som har gått i hodet på ham.

Han tok ikke ut vanlig lønn, mot at han fikk denne bonusordningen. Og så er det ikke snakk om penger heller, men om aksjer.

Klart, på sikt er det snakk om penger siden Musk ønsker å bruke pengene på å kolonisere Mars og slikt. Men nå handler det om eierskap og kontroll.

emurof

Sitat fra: Mobileum på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:46
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:23Tesla er en sånn sett litt irrasjonell aksje. Den stiger mer og raskere og faller mer og fortere. Volatil, men ikke alltid like lett å se hvorfor.
Fordi det er entusiasme og beundring som styrer denne aksjen, og ikke det rasjonelle.

Tesla-konseptet er ferdig utviklet. Ikke noe mere å hente der som ingen andre har tenkt på, eller ingen andre kan lage. Tesla er nå i den samme fasen som en hvilken som helst annen etablert bilprodusent.

Det bør være åpenbart for enhver at Tesla ikke er en vanlg etablert bilprodusent. Ikke bare er de ikke bare en bilprodusent, men de har ikke engang lansert billigmodellen sin enda. Jeg husker det var lignende prat før Model 3 og Model Y kom ut. Model S og X var liksom enden på visa for Tesla, og her var det ikke mer å hente.

Men ut over det at Tesla ikke bare er en bilprodusent, så har de fortsatt mye å hente i bilindustrien. De er markedsledende i de segmentene de opererer i, og de utvider mens de fleste andre skalerer ned elbilproduksjonen sin.

I tillegg så har de såvisst ting ingen andre har tenkt på, som Cybertruck der det er mye teknologi som vil tas med i produksjonen av billigmodellen. Og ikke minst videreutvikling av produksjonsmetoder, som "Unboxed"-produksjonsmetoden som vil være helt annerledes alt annet man har sett. Så nei, de er slett ikke ferdig utviklet. Spesielt ikke når det gjelder produksjonsmetoder siden den nyeste produksjonsmetoden ikke engang er offentlig kjent enda.

Påstår man at det ikke er det rasjonelle som styrer aksjen, så kan man sikkert ha rett. Men det gjelder jo alle selskaper på kort sikt. Men som vi ser så vil markedet over tid følge etter de rasjonelle som investerte i Tesla da de så noe alle andre ikke så.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:46For en stund siden sjekket jeg litt forskjellige forretningsområder for andre bilkonsern, og må si det er mange som driver med mye spennende. Både produkter og sw.

For roboter har Boston Dynamics levert mye spennende. De tilhører Hyundai.
Alle driver med AI i en eller annen form.
Solcellepaneler, selvkjøring, energilagring+++.
Det er en vanlig antakelse at Tesla har stor spennende bredde, og andre ikke. Og at det skal forsvare en helt annen prissetting enn andre konsern.

Forskjellen på Tesla og alle disse andre er den vertikale integreringen. Og Boston Dynamics kan ikke sammenlignes med Teslas robot. Tesla lager en robot for masseproduksjon, mens BD har "dyre leketøy". To helt ulike målsetninger.

Og det er godt mulig "alle" driver med AI, men ingen har de dataene som Tesla har.

I tillegg er det interessant at du må vise til flere ulike andre selskaper for å sammenligne med alt Tesla driver med. Og så konkluderer du med at Tesla ikke skal prissettes annerledes til tross for at det må utallige andre selskaper til sammen for å konkurrere med Tesla?

Counterpointer

For en gangs skyld er det noe jeg er helt enig med emurof i.
«Billigbilen» vil bli interresant og kan gjøre en stor forskjell. Avhenger selvfølgelig hva de kommer med. Men kan jo bli en virkelig volumbil.

Håper det blir en hatchback med god rekkevidde. Antagelig blir det en liten utgave av Model Y da Tesla brukte opp fantasien på Cybertruck 😉
Men steer by vire og 48 volt kan overføres.

Øyvind.h

#6479
Sitat fra: emurof på fredag 02. februar 2024, klokken 18:34I tillegg er det interessant at du må vise til flere ulike andre selskaper for å sammenligne med alt Tesla driver med. Og så konkluderer du med at Tesla ikke skal prissettes annerledes til tross for at det må utallige andre selskaper til sammen for å konkurrere med Tesla?
Uttallige selsekap? Jeg sjekket ett eller to konsern. Bare for å trekke frem noen eksempler. Tok meg noen få minutter, og det var ytterst få av produktområdene fra respektive konsern jeg trakk frem. Bredden er mye større.

Når du skriver slik du gjør virker det som du har god oversikt over hva Tesla gjør, men null innsikt i hva andre gjør. Bare en antakelse om at Tesla gjør alt på en genial måte, og andre er langt bak på alt Tesla gjør. Noe som er veldig langt fra sannheten. Men det er ikke en uvanlig antakelse.
På bilfronten har det skjedd veldig mye de siste årene. Spådommen min fra rundt 5 år tilbake har slått til mtp at Model Y ville få ekstremt høye salgstall. Samtidig er det kommet flere og flere konkurrenter til, og mange leverer nå like bra eller bedre på mye. Det har gått raskt. Men Tesla kommer til å ha sin naturlige andel av totalmarkedet, og ettersom de har vært tidlig ute regner jeg med de klarer å sikre seg en vesentlig større markedsandel enn de ville klart om de tyngre aktørene hadde satset fra start.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA