Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på fredag 26. mai 2023, klokken 16:43Interessant at Corolla regnes som én modell uavhengig av karosseri. Y kunne blitt lansert som "Model 3 SUV" med samme logikk, og da hadde salgstallene vært enda bedre.
Godt poeng :+1:

Jejl

God gang oppover den siste tiden. 217 i dag :+1:
Ser foreløpig ut til at jeg timet mitt første enkelt aksje kjøp på et par hundre tusen i Tesla rett over nyttår ganske bra.

Vaduz

Sitat fra: Jejl på fredag 02. juni 2023, klokken 19:33God gang oppover den siste tiden. 217 i dag :+1:
Ser foreløpig ut til at jeg timet mitt første enkelt aksje kjøp på et par hundre tusen i Tesla rett over nyttår ganske bra.
Ja om du vet noe resten av markedet ikke vet så kanskje du gjorde det, evt så er det tilfeldigheter men på sikt går det stort sett opp:)

Jejl


ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

emurof

#6200
Sitat fra: chargedup på mandag 08. mai 2023, klokken 10:31
Sitat fra: emurof på fredag 05. mai 2023, klokken 20:38
SitatMarginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger.
Hvem er bedre?

De fleste bilprodusenter har bedre profitt pr bil hvis kildene til Finansavisens "mil etter mil" stemmer. Tesla hadde 19% i første kvartal og det er dårligere enn Mercedes, Renault, BMW osv. Selvfølgelig også lavere enn premiummerker som Porsche som ligger godt over de andre og Ferrari som har helt vanvittige 40%. Det at konkurrentene ikke tjener penger enda eller har mindre fortjeneste pr solgte elbil er selvfølgelig en fordel for Tesla, som sannsynligvis har høyest profitt dersom man kun ser på rene elbiler.

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Tesla er den eneste som tjener penger på elbiler, i det minste i USA og Europa. I Kina har vel BYD fortsatt et ørlite overskudd tror jeg.

Sitat fra: chargedup på fredag 26. mai 2023, klokken 06:28Ja, Tesla hadde vel 19.3% fortjeneste pr solgte bil i 1. kvartal som er i bunnsjiktet blant produsentene jeg har funnet tall på. De fleste store bilkonsernene ligger rundt 20% og opptil 23%.

Hvor finner du disse tallene?

SitatFor å henvise til en artikkel som spør om tallene og uttregningen kan ha et snev av kreativt regnskap, som er like old news som den ToWalkOrDrive viste til nylig: https://www.autoevolution.com/news/does-tesla-really-make-eight-times-more-profits-per-car-than-toyota-203635.html

Denne artikkelen er jo helt meningsløs. Ikke bare er den skrevet av en person som er kjent for å hate Tesla, men det å begynne å komme med tomme anklager om "regnskapsjuks" uten noe som helst konkret å vise til er så langt unna journalistisk integritet man kan komme.

SitatFor Tesla sin del er jo spenningen knyttet til hvordan morgendagens marked er og om de blir nødt til å kutte i prisene for å fortsatt klare å selge alt de produserer.

På grunn av makroøkonomiske forhold må de fleste kutte priser etter hvert.

emurof

#6201
Sitat fra: advale på lørdag 13. mai 2023, klokken 12:40Salget av X/S har stoppet fullstendig opp. Siste nytt er at de ikke engang vil tilby høyre-sidet ratt lenger. Ganske utrolig at de ikke engang greier/tar seg bryet med å produsere. Uten flaggkipene X/S så blir vel Tesla sett som et billig-merke. De gir mest bil for pengene pr i dag.

S/X er dyre biler, og Tesla har ikke satset på å øke salget av disse i særlig grad. Hvorfor ser du på S og X, men ser bort ifra verdens mest solgte bil, Model Y?

SitatTa vekk all FSD-hypingen/løgnen fra Elon så hadde Tesla blitt i praksis som en hvilket som helst "Kina-bil"..

Hva har FSD-hypingen med Teslas salgstall å gjøre?

emurof

Sitat fra: Marzo på fredag 26. mai 2023, klokken 10:34Skal det være helt presist så må man vel ta bort salg av CO2 kvoter i Tesla sine marginer.
Og huske Toyota sine marginer også inkluderer kostnader ifb markedsføring.

Det var en pussig logikk. Man må fjerne tilfeldige inntekter for Tesla, og tilfeldige utgifter for Toyota. Og da skal liksom sammenligningen bli bedre?

Ok.

Marzo

Sitat fra: emurof på mandag 19. juni 2023, klokken 15:18
Sitat fra: Marzo på fredag 26. mai 2023, klokken 10:34Skal det være helt presist så må man vel ta bort salg av CO2 kvoter i Tesla sine marginer.
Og huske Toyota sine marginer også inkluderer kostnader ifb markedsføring.

Det var en pussig logikk. Man må fjerne tilfeldige inntekter for Tesla, og tilfeldige utgifter for Toyota. Og da skal liksom sammenligningen bli bedre?

Ok.

Ikke hvis man forstår at det er tilfeldige inntekter som ligger bak tallene.

Toyotas markedsførings budsjett kan neppe omtales som tilfeldige...


chargedup

Sitat fra: emurof på mandag 19. juni 2023, klokken 15:09
Sitat fra: chargedup på mandag 08. mai 2023, klokken 10:31
Sitat fra: emurof på fredag 05. mai 2023, klokken 20:38
SitatMarginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger.
Hvem er bedre?

De fleste bilprodusenter har bedre profitt pr bil hvis kildene til Finansavisens "mil etter mil" stemmer. Tesla hadde 19% i første kvartal og det er dårligere enn Mercedes, Renault, BMW osv. Selvfølgelig også lavere enn premiummerker som Porsche som ligger godt over de andre og Ferrari som har helt vanvittige 40%. Det at konkurrentene ikke tjener penger enda eller har mindre fortjeneste pr solgte elbil er selvfølgelig en fordel for Tesla, som sannsynligvis har høyest profitt dersom man kun ser på rene elbiler.

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Tesla er den eneste som tjener penger på elbiler, i det minste i USA og Europa. I Kina har vel BYD fortsatt et ørlite overskudd tror jeg.

Sitat fra: chargedup på fredag 26. mai 2023, klokken 06:28Ja, Tesla hadde vel 19.3% fortjeneste pr solgte bil i 1. kvartal som er i bunnsjiktet blant produsentene jeg har funnet tall på. De fleste store bilkonsernene ligger rundt 20% og opptil 23%.

Hvor finner du disse tallene?


De fleste tallene stammer fra denne podcastepisoden: https://www.finansavisen.no/motor/2023/04/28/8003490/nybilsalget-gar-treg-og-bruktbilprisene-faller (om jeg ikke husker helt feil, selv om det er et par mnd siden jeg hørte den.) Teslas fortjeneste var vel ca 19,3% i Q1 (forventet over 22% av analytikere, om jeg ikke husker feil), så mulig det er tallet "mil etter mil" og jeg bruker, dvs ikke fortjeneste pr solgte bil, men total fortjeneste i prosent for firma X.
Og nei, jeg har absolutt ikke lett etter tall som KUN viser elbiler, ei heller sjekket om tallene er % fortjeneste eller fortjeneste pr bil. Selv om man fint kan kalle fortjeneste for firma X i Q1 for fortjeneste pr bil skjønner jeg at du tydeligvis har et annet tall som du ruger på?

Tesla nådde ca 40% økning i produserte/solgte biler fra 2022 til 2023, som er det de trenger for å klare 20 mill biler innen 2030. Vil de klare samme økning hvert eneste år framover slik at dette målet fortsatt er mulig eller tror du at de vil ha lavere vekstrate de kommende årene for så å måtte øke kraftig inn mot 2030? I Q1 ligger de an til "bare" 30% økning. Dersom de skal klare 40% økning fra fjoråret, tror du de da må sette ned prisene ytterligere eller vil de holde prisene uendret og fortsatt klare å selge alt?

Jeg tror ikke økonomien vil bedre seg for nordmenn før tidligst Q2/3 neste år og nå som de igjen har fått konkurranse fra enyaq/id4 (kampanjepriser med dårligere utstyr enn Y) priser tilnærmet likt model Y tror jeg ikke salgsstatistikken til model Y i Norge vil være like overlegen som den var i mars.
Jeg følger absolutt ikke godt nok med på teslablogger/earning calls/youtube osv til å vite noe om de produserer alt de kan og om alt blir solgt, så derfor jeg er nysgjerrig på ditt synspunkt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RuneW

TSLA opp 45% siste mnd! Kan dette virkelig være drevet av at Ford, GM og nå, Rivian, vil gå for NACS-standarden? Hva slags nytte har Tesla egentlig av at andre merker kan bruke deres ladenettverk? Er det noe lisensiering, eller tror investorer at Tesla vil tjene stort på ladestasjonene sine?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OlaM

Sitat fra: RuneW på onsdag 21. juni 2023, klokken 07:38TSLA opp 45% siste mnd! Kan dette virkelig være drevet av at Ford, GM og nå, Rivian, vil gå for NACS-standarden? Hva slags nytte har Tesla egentlig av at andre merker kan bruke deres ladenettverk? Er det noe lisensiering, eller tror investorer at Tesla vil tjene stort på ladestasjonene sine?

Det er nok drevet av hype, FOMO og momentum heller enn noe logisk og fornuftig som går opp matematisk.
'21 3LR

daktari

Sitat fra: OlaM på onsdag 21. juni 2023, klokken 09:17
Sitat fra: RuneW på onsdag 21. juni 2023, klokken 07:38TSLA opp 45% siste mnd! Kan dette virkelig være drevet av at Ford, GM og nå, Rivian, vil gå for NACS-standarden? Hva slags nytte har Tesla egentlig av at andre merker kan bruke deres ladenettverk? Er det noe lisensiering, eller tror investorer at Tesla vil tjene stort på ladestasjonene sine?

Det er nok drevet av hype, FOMO og momentum heller enn noe logisk og fornuftig som går opp matematisk.
Shortskvis før sommeren. P/E nærmer seg 90. Alle andre har P/E rundt 6...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Ja, da er spørsmålet når tiden er inne for å hoppe av igjen? :)

Nå siste runde kjøpte jeg pre-splitt på rett over 1000, og har blitt sittende med penger låst i TSLA i 1,5 år. Hvis oppgangen fortsetter som i det siste, så er jeg i null i løpet av kvelden. Det eneste som er sikkert med TSLA er at aksjen er uforutsigbar. :o

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på onsdag 21. juni 2023, klokken 11:04Ja, da er spørsmålet når tiden er inne for å hoppe av igjen? :)

Nå siste runde kjøpte jeg pre-splitt på rett over 1000, og har blitt sittende med penger låst i TSLA i 1,5 år. Hvis oppgangen fortsetter som i det siste, så er jeg i null i løpet av kvelden. Det eneste som er sikkert med TSLA er at aksjen er uforutsigbar. :o

Jeg er opp 48,2% siden 13. februar  :D  :D  ;D
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA