Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: daktari på fredag 13. januar 2023, klokken 20:40
Så i foregår solgte Tesla alle bilene de produserte, med kjempemarginer. Nå kuttet de 15-20%, av salgsprisen som da er hele eller 70%+ av marginen deres?

Vel - jeg har forstått det slik at de ikke klarer å selge unna alle bilene de produserer om dagen.
De klarte jo ikke salgsmålene i Q4,men de hadde biler ferdig produsert...og produksjonen fortsetter vel å rampe opp. Så skal de få solgt flere må de ned med prisen for å forsøke å ta markedsandeler. Samtidig er jo situasjonen i verden slik at folk har fått dårligere råd...

THE

I 2021 solgte Tesla 935000 biler og hadde et overskudd på ca US$5,5 milliarder, dvs ca NOK55 mrd., og et overskudd pr. bil på knappe 60000,- kroner. Prisen på TMY ved introduksjon i Norge var vel ca. 50-60000 kroner høyere enn det en LR uten avgifter koster i dag. Dvs. at uten noen kostnadsreduksjoner i produksjon så ville Tesla gått ca. i null med de nye prisene. Blir spennende å se resultatet for salg, omsetning og overskudd for 2022. Jeg tror Tesla har hatt veldig gode marginer pr. bil i 2022, og at de nok vil ha en OK margin også etter dagens prisreduksjon. Hvis de klarer å øke salget med 40% i år også, og selge 1,8 millioner biler så har de sikret seg en bra markedsandel og forhåpentligvis et solid resultat for 2023.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Moas

Tesla tjener seg ikke fet på å selge biler, men CO2-kvoter. Da er det kvantitet som er viktigst.

Hvis noen tror at dette er endelig priskutt fra Tesla så kan man også få en overraskelse senere..

Jeg tipper Tesla kan finne på å komme med en enda billigere Tesla for å møte BYD Seal og andre Kina modeller. Vestlige bilmerker burde være bekymret nå.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

THE

Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 22:15
Tesla tjener seg ikke fet på å selge biler, men CO2-kvoter. Da er det kvantitet som er viktigst.
Hvis tallene jeg har funnet er riktige så hadde Tesla ei omsetning på US$18,8 mrd. I Q2 2022, av dette utgjorde salg av CO2-kvoter US$680 millioner, dvs. ca. 3,6% av omsetningen.  https://carboncredits.com/tesla-regulatory-carbon-credit-sales-jumps-116/.

Jeg vil ikke si at det er CO2-kvotene som gjør at Tesla tjener seg fete, selv om det er et godt bidrag i kassa.

emurof

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. januar 2023, klokken 19:50Bilproduksjon har aldri vært noen aksjefavoritt fordi marginene som regel er lave. Nå skreller Tesla bort marginer som trolig aksjemarkedet allerede har priset inn.

Tesla har mye høyere marginer, og kan ikke sammenlignes med tradisjonelle bilprodusenter. Det blir som å sammenligne Nokia og Apple.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 13. januar 2023, klokken 20:40Så i foregår solgte Tesla alle bilene de produserte, med kjempemarginer. Nå kuttet de 15-20%, av salgsprisen som da er hele eller 70%+ av marginen deres?

Du glemmer at kostnadene for råvarer er på vei nedover, samtidig som kostnadene per bil reduseres ytterligere ved at Berlin og Texas får opp produksjonstakten.

emurof

Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 22:15Tesla tjener seg ikke fet på å selge biler, men CO2-kvoter. Da er det kvantitet som er viktigst.

Det stemmer ikke. Kvotesalget utgjorde en ørliten og insignifikant bit av inntektene i Q3. Selv uten disse hadde de marginer nær 30%.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke setter seg inn i dette, men fortsetter å spre løgnen om at kvotesalg fortsatt er relevant for Tesla.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lørdag 14. januar 2023, klokken 12:08
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. januar 2023, klokken 19:50Bilproduksjon har aldri vært noen aksjefavoritt fordi marginene som regel er lave. Nå skreller Tesla bort marginer som trolig aksjemarkedet allerede har priset inn.

Tesla har mye høyere marginer, og kan ikke sammenlignes med tradisjonelle bilprodusenter. Det blir som å sammenligne Nokia og Apple.
Tesla hadde mye høyere marginer, nå har de redusert disse kraftig fordi de vil/må øke volumet.

Blir spennende å se hvordan det går i praksis.

advale

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. januar 2023, klokken 13:22
Tesla hadde mye høyere marginer, nå har de redusert disse kraftig fordi de vil/må øke volumet.

De øke volumet. Det er ikke noe frivillig fra Tesla. Det vil flomme over av lagerbiler hvis de ikke må øke volumet. De har ikke noe annet valg.

Speeder

Sitat fra: advale på lørdag 14. januar 2023, klokken 20:06
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. januar 2023, klokken 13:22

De øke volumet. Det er ikke noe frivillig fra Tesla. Det vil flomme over av lagerbiler hvis de ikke må øke volumet. De har ikke noe annet valg.
De kunne VALGT å produsere færre biler....
Men målet er levere flest mulig, så de velger å øke produksjonen og senke prisnivået til ca der det var i 2021.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

advale

Hehe, det er ikke bare å gå vekk fra inngåtte kontrakter. Vi snakker om flere hundrevis av deler og alle må så og si være på plass før man kan produsere. 

Ja de kan sikkert justere litt, men hvorfor tar det mange år å serieprodusere en bil? Alle deler skal på plass, et hav av underleverandører og kontrakter skal inngås etc. Nye fabrikker og linjer skal bygges. For ikke å snakke store problemer bare det med å øke produksjonen..

Det er ikke uten grunn Elon har sagt å skalere er millioner ganger vanskeligere (eller noen i den duren).

De kan sikkert stenge for en lengre periode (dvs produsere færre) men da vil de brenne enda mer penger. Når man har tatt veien Tesla har gjort er det ingen vei tilbake.

Sandvika

Sitat fra: THE på lørdag 14. januar 2023, klokken 00:06
Hvis tallene jeg har funnet er riktige så hadde Tesla ei omsetning på US$18,8 mrd. I Q2 2022, av dette utgjorde salg av CO2-kvoter US$680 millioner, dvs. ca. 3,6% av omsetningen.  https://carboncredits.com/tesla-regulatory-carbon-credit-sales-jumps-116/.

Jeg vil ikke si at det er CO2-kvotene som gjør at Tesla tjener seg fete, selv om det er et godt bidrag i kassa.
Tja, du kan jo gjøre sammenligningen mellom de to på profittbidrag istedenfor så tipper jeg kanskje vi fort snakker om at kvotene bidrar med 10-15%

THE

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:47
Sitat fra: THE på lørdag 14. januar 2023, klokken 00:06

Tja, du kan jo gjøre sammenligningen mellom de to på profittbidrag istedenfor så tipper jeg kanskje vi fort snakker om at kvotene bidrar med 10-15%
Joda, men verdien av CO2 -kvoter går ned kvartal for kvartal, samtidig som omsetningen går opp. I Q3 2022 utgjorde salg av CO2 kvoter 1,3% av omsetningen ($276 millioner av $21,45 mrd.). I Q3 var vel netto overskudd for Tesla ca. $3,3 mrd, så nesten 10% kom fra salg av CO2-kvoter.

Totalt har Tesla solgt CO2 kvoter for ca. $5mrd, så det har nok absolutt vært avgjørende for Tesla tidligere. Nå som marginen pr. bil går ned så vil jo kanskje også salg av CO2-kvoter bidra mer på resultatet, men jeg tror uansett ikke det er så viktig for Tesla nå som det var for noen få år siden.

daktari

Salg av kvoter er vel nærmest ren netto inntekt? Litt utgifter til en advokat og et par møter?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

THE

Nå kjenner ikke jeg til amerikanske skatteregler for bedrifter, men jeg regner vel med at inntekter fra kvotesalget går inn i bedriftens øvrige regnskap, og at dette også blir tatt med I grunnlaget for skatteberegning.

De årene Tesla hadde mest behov for inntektene fra kvotesalg gikk de jo med underskudd, så da var det vel stort sett nettoinntekt. Når man har hørt historiene om hvor nærme konkurs Tesla var ved et par anledninger, så kan man også anta at kvotesalg er en av grunnene til at Tesla overlevde denne tunge fasen. Uansett så tror jeg salg av kvoter betyr mindre i dag, men kanskje prisreduksjonen på 3 og Y den siste tiden hadde blitt mindre uten inntekt fra kvotesalg?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA