Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

MaxQ

Sitat fra: advale på lørdag 31. desember 2022, klokken 10:51
@maxQ - jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du fokuserer på 2030...? De fleste her inne kjøper ikke Tesla-aksjer for å holde den helt til 2030 og etter (får ta opp tråden når vi er i 2028-2029-ish). Situasjonen pr i dag er at det flommer over av batterier. Jeg har lenket flere ganger der Tesla har selv sagt de får tak i absolutt alle batteriene de trenger for å realisere alle sine planer.

Fokuset mitt på 2030 kommer av 2 årsaker. Det var min initielle horisont når jeg kjøpte meg inn. Jeg ser ikke noen grunn til å ikke kunne snakke om min horisont når andre snakker om sin? Jeg tror ikke alle er her for å daytrade? Den andre årsaken er at 2030 er tidshorisonten som dekker analysene jeg følger tettest, da særlig med fokus på lithium og alt rundt det (som jeg har skrevet rikelig om). Dette endres nok snart, så jeg vil ha et todelt fokus, min horisont og analysene jeg følger sin horisont.

Og ja, men nei. Tesla har sagt at de har nok batterier og tilgang på batterier (herunder inkludert da så klart råstoffene) til å dekke alt fra 6 mnd til et litt mer ullent 1 år frem i tid. Dette er vel og bra, men gir feil fokus. Poenget er hva som skjer etter dette. Og DER har Tesla et problem som de ønsket å unngå (mining/raffinering) som de nå må starte med. Dette koster uhyre med penger og tar utrolig lang tid. Men de måtte ta dette steget da de ikke får nok hverken råstoff eller celler fra andre (inkl. seg selv) uten å ty til dette (Elon har jo selv sagt at han ikke ønsket å måtte gjøre det). Så selv om de har nok celler "i dag", så må en løfte blikket og skjønne at de selv også sier at de ikke har nok celler om, la oss si, 2 år. Hvordan de løser den utfordringen er viktig og ikke noe en bare kan lukke øynene for.

Ja og nei, på punktet om å realisere sine egne planer også. Elon har gang på gang nevnt at de er "battery starved" når det kommer til tempoet de ramper opp prodkusjonen i. Dette ser vi særlig på forsinkelsene av Semi og Cybertruck (og til dels Y, men de droppet å vente på 4680 og gikk for en todelt strategi her, med både nye og gamle celler).

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på mandag 02. januar 2023, klokken 20:49
Sitat fra: kodax på lørdag 31. desember 2022, klokken 10:17
Hvor mye prosentvis tror dere Elons handlinger har hatt å si for den fallende kursen sammenlignet med andre faktorer:
- Elons klovneri
- Elons manglende fokus på Tesla
- Elons salg av TSLA
- andre Elonting
- andre ting som generelt fall i teknoaksjer i USA, potensiell tidligere overprising av TSLA etc.

Så klart nærmest umulig å si noe bestemt om dette, men en kan jo prøve seg på en liten vurdering?

Ser vi Tesla opp imot de andre store teknologiaksjene, så har de også snublet nedover gjennom året, men ikke så mye som Tesla. Måler vi opp mot bilprodusentene, så har de også falt, men igjen så faller Tesla raskere og mer. Målt mot S&P500 og Nasdaq så faller Tesla mer også.

Så hvilke faktorer påvirker det ekstra fallet? Tesla er Tesla og vi vet at den aksjen beveger seg mer enn de andre, men alt dette kan ikke forsvares på den måten. Det fundamentale er jo i følge banboys på plass, så den burde jo ikke falle i det heletatt i følge dem.

Jeg tror at følgende faktorer spiller (mye) inn nå på fallet (generelt og ekstra).
1) Resesjon (med bakenforliggende årsaker), og igjen - Elon har utalt at han tror den varer inn i 2024.
2) Elon's salg av Tesla aksjer.
3) Lithium/4680/GWh inhouse produksjon/mining etc.
4) FSD
5) Twitter
6) Elon

Jeg vil anslå at punkt 1 vil tilsvare fallet de andre (teknogologi/bilindustri/S&P500/Nasdaq) har merket, kanskje litt ekstra, men ikke mye. Så "litt" ekstra fall her? I dette punktet putter jeg prisnedgangen i Kina og diverse annet også.

Punkt 2 vil jeg si kan svinge kursen noe, men ikke forklare hele det ekstra fallet vi har sett gjennom 2022. Likevel trolig ett av punktene som påvirker størst?

Punkt 3 dette burde påvirket kursen, men jeg tviler, i såfall igjen et punkt som neppe forklarer alt.

Den stadige løgnen rundt punkt 4 tror jeg ingen bryr seg om lenger? Denne er en tragisk grei påminnelse https://elonmusk.today/

Punkt 5 er flerdelt, først prisen hvor mye penger kom fra Teslaaksjene til Elon. Og så all støyen rundt det. Og mye mer. Det er vanskelig å kvantifisere dette, men jeg tror "en del" vil være innenfor.

Til slutt, Elon selv. Jeg skulle ønske punktene over (og flere andre faktorer også sikkert) kunne tatt en større del av skylden her. Men vurderingen blir jo at dette punktene alene står for over halvparten av det ekstra fallet?
La oss si at det hadde vært naturlig med et fall på 40% og at av det ekstra fallet ned til 72% (på meste) så kan trolig halve tilskrives Elon personlig? Alt bråket rundt Twitter gjennomskuer mer av Elon som er negativt hvertfall.

Uten Elon, uten FSD løgnene, uten Twitter (og alt som hører til der) og uten Elons aksjesalg, så tror jeg at Tesla aksjen kunne komt bedre ut av 2022 enn minus 40% Hvor mye bedre er vanskelig å si.
Interessant og omfattende analyse MaxQ

Som du sier er det egentlig ikke mulig å kvantifisere påvirkning.

Hvilken hovedkonklusjon har du for TSLA på litt sikt (for etter resesjonen vi er i nå) buy/hold/sell?

MaxQ

Sitat fra: Counterpointer på mandag 02. januar 2023, klokken 21:13
Interessant og omfattende analyse MaxQ

Som du sier er det egentlig ikke mulig å kvantifisere påvirkning.

Hvilken hovedkonklusjon har du for TSLA på litt sikt (for etter resesjonen vi er i nå) buy/hold/sell?

Ja, jeg føler at Elon's nedtur som startet like før det ble kjent at han ønsket å kjøpe Twitter er vanskelig å kvantifisere relatert til kursen til Tesla aksjen.

Grunnen til det er at det er så himla mange andre faktorer som spiller svært mye inn. Og dette bildet endrer seg jo nesten fra dag til dag også.

Skulle jeg laget en shortlist ville jeg satt resesjon som punkt 1 og som ansvarlig for ca 30% nedgang gjennom 2022. I den bøtten puttes alt som kan relateres til resesjon inn (inkl. prisendringer i Kina). Så ville jeg puttet lithium og alt hva det innebærer på en andreplass, kanskje vektlagt det til ca 20% av den "ekstra" nedgangen? Twitter/aksjesalg til øvrig 20% og Elon for resten, altså 60% av det ekstra fallet? Som sagt, fordelingen her er svært vanskelig å få rett. Det kan være at en skulle sagt at Elons påvirkning er null? eller 100%? Men et så ekstremt utslag tror jeg ikke på.

Til spørsmålet ditt om buy/hold/sell? Det trengs litt bakgrunnsinformasjon før en kan svare på det. Skjønt, svar og svar, dette er vurderinger som hver enkelt må gjøre seg selv.

Jeg gikk inn med en tidshorisont som tilsvarer "hold" til 2030, det blir over 15 år. Grunnen til en så lang horisont i starten var at jeg ikke såg for meg den eksplosive utviklingen vi har sett i 2020/21. Trodde rett og slett på en fin oppgang innen 2030, men utviklingen har jo vært helt "forferdelig" sett med et ønske om stabil utvikling og vekst som jeg foretrekker fremfor hopp og sprett og tjo og hei. Jeg har solgt 2 ganger, første gang for å dekke initiell investering. Andre gang for å ta en pen gevinst. Bommet jeg på toppen? Ja, jeg solgte på 1100 (før toppen) men angrer absolutt ikke. Restposten er stor nok til å virkelig følge nøye med frem til 2030.

Så har vi en resesjon nå. Jeg aner så klart ikke rekkevidden. At den skal vare ut 2023 ser jeg på som sannsynlig. Hvor langt inn i 2024 den strekker seg vil være vanskelig å si noe om i dag. Elon nevner en mulighet for at den strekker seg inn i 2024, endelig et punkt jeg er enig med Elon på. Det jeg finner urovekkende er at den nesten før den har komt i gang har påvirket Tesla aksjen med rundt 30-40% negang i 2022. Hvor langt ned den kan gå i løpet av 2023 blir spinnvilt å mene noe om, men ser vi USD 50 eller 25? Hvor "gal" blir Elon i manges øyne i denne perioden?

Når kursen var på vei opp til 1200 (1.nov 2021) var det noen som spurte om det var rett tidspunkt å selge på. Fanboysene svarte nei, den skulle til månen. Mitt svar var mer avmålt, det kom helt an på så mye. Tror noen angrer i dag.

Når kursen er som den er i dag er det ok å tenke på hva dette tilsvarer pre-splittene. I den sammenheng så anser jeg kursen for å være høy og aksjen "dyr". Men det kommer jo også an på hvilken kurs en kjøpte på og egne formeninger om hvor dan skal.

Så, buy/hold/sell? Dette er ikke noen finansiell rådgivning, kun min egen analyse og hva jeg gjør med egne investeringer. Jeg har nok aksjer i Tesla enda og tatt ut nødvendig gevinst til at "hold" er rett for meg fra nå av og til 2030 med mindre noe ekstraordinært skjer, som en ny spike til himmels, da selger jeg trolig litt til. Jeg tåler med andre ord at den går til null, men håper jo på "månen", bare litt saktere og mer kontrollert enn andre. Ville jeg solgt i dag? Personlig ikke. Men om det ligger en gevinst der og en er redd for sparepengene, helt klart, det er ikke verdt å gamble. Men til de som vurderer det, burde de kanskje vurdert indexfond i stede for en aksje? Kjøp nå er vanskeligere å vurdere så klart. Grunnen til det er at jeg personlig tror det er større rabatter å hente i 2023 (jeg kan ta feil). Samtidig så kommer det jo også an på tidshorisont og hvor en tror kursen skal i den perioden.

"Trading", være seg kortsiktig som gjennom dager, eller uker/måneder vurderer jeg ikke da dette er et helt annet område enn jeg er engasjert i med mine investeringer.

Du spurte om buy/hold/sell i forhold til etter resesjonen? Vet ikke om det spørsmålet gir mening? Eller om jeg tolker deg feil? Jeg er hold nå, under og etter resesjonen, som forklart over. Og det gir ikke mening å vurdere salg "etter" resesjonen i dag. Vil tro at salg er for å unngå ytterligere tap? Så da må en jo selge før resesjonen setter seg kraftigere? Kjøp derimot kan en vurdere både før/under/etter resesjonen. Hvor det helt klart vil lønne seg å kjøpe mot slutten, når enn den datoen kommer. Umulig å time. Jeg ville ikke kjøpt "på vei ned".

Så en buy/hold/sell vurdering må nesten vurderes utifra dagens bilde og fremtidige vurderinger. I såfall vil jeg si selg om du må, hold om du kan og vent med å kjøpe til 2023 viser hvilke rabatter en kan få (om en tør å vente).

Betyr det at jeg tror på ARK Invest for 2026/30? Absolutt ikke. Tror jeg på månen i 2030? Absolutt ikke. Ser jeg for meg nivåene fra 1. nov. 2021 igjen snarlig? Absolutt ikke.

Det er vel en av grunnene til at jeg er "hold". Skulle jeg vurdert å kjøpe så ville jeg personlig sett den ned under 100, helst ned mot 50. For meg er ikke salg tema, men det kan det godt være for andre.

Det største spørsmålet er vel, hvorfor "buy" når det høres ut som at jeg er svært negativ? Da må en nesten spørre seg hvordan folk vurderer risiko.

Jeg tror Tesla har tapt mye av det forspranget de har hatt og fortsatt kunne hatt. Nå vil noen ile til å skrike ut om at de fortsatt HAR et forsprang, joda, les hva jeg skrev. Så tror jeg at utviklingen i markedet nå (særlig under resesjonen) gjør at Tesla kan tape andeler og at markedet fordeles bedre. Som tidligere nevnt, europeisk konkuranse er jeg ikke så veldig bekymret for enda, den kinesiske derimot, den har truffet Tesla hardt.

Hvor ser jeg så "buy" mulighetene? Energi, DOJO og ladenettverket.

Går det "åt skogen" for Tesla pga bilene og Elon, ja så kan de kvitte seg med både bilene og Elon. De kan skille ut energi, DOJO og ladenettverket i egen selskaper eller som et nytt Tesla. Det siste først, ladenettverket er en av de tingene Tesla har gjort rett. Satser de på dette kan de få verdensherredømme innenfor politiske begrensninger. Her ser jeg en oppside. DOJO, et stykke igjen, men noe av det mest spennende Tesla driver med. Igjen, noe de kan skille ut og selge som en tjeneste som kan gi en enorm oppside. Men de har altså ikke lykkes her enda. Energi. Dette er egentlig et marked Tesla vokser raskest på (om de lykkes i 2023). Jeg tenker da på alt fra R&D, råvarer (mining og raffinering), celleproduksjon målt i TWh årlig. Her er de på vei til å bli markedsledende og det kan skape et marked mye større enn egne biler.

Nei, jeg ser ikke noen "buy" muligheter i FSD. Skulle de mot formodning lykkes så vil det være en bonus. Og det er tusen ting jeg ikke ser noen oppside med ellers i Tesla (volum i biler begynner virkelig å bli mindre interessant). De er vel bare avhengig av å selge biler til de har stablet på beina energi/dojo/ladenettverket vil jeg tro slik at de kan tjene penger på de områdene individuelt.

Elon, Tesla sin største svakhet (eller styret som ikke er i posisjon til å flytte stillingen hans). Minner igjen om denne: https://elonmusk.today/

Tesla Norge er så klart heller ikke noen "buy"-faktor, men så klart, i det store bildet så betyr jo Norge absolutt ingen verdens ting.

Oppsummert, jeg personlig er hold av årsaker beskrevet over. En anbefaling om salg går til de som ikke tåler noe tap, igjen forklart over. En kjøpsanbefaling nå er prematurt, vent å se rabatter 2023 trolig vil føre med seg. Tror jeg på de eksplosive utviklingene? Nei. Vil jeg likevel anbefale "buy"? Ja, se kriterier/begrunnelsene over. Men det er da mine vurderinger for min risikovillighet og ikke et mønster for trading.

Electric cars in Norway

Spørsmål: hvem er det synger den sangen « nå er det på'å'å'en-igjen... he he

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/

Er det han visesangeren Elon dagsland..?? Nei nå roter jeg fælt 😂 men denne så jeg ikke komme... men kruttet er tørt... spm er om det er for tidlig eller?

Stakkars Elon... trist å havne på den listen over «de som har tapt 20 milliarder dollar fra nettoformuen sin»... ifølge nye Bloomberg-data. Musk er der nå... eneste der faktisk ....

https://finance.yahoo.com/video/tesla-ceo-elon-musk-first-145155563.html

Electric cars in Norway

SitatInteressant og omfattende analyse MaxQ

Enig 👍 spennende lesning.

k1

"Denna gång var orsaken att bolaget missat leveransmålet för 2022, något som Tesla dock varnade för i oktober. Leveranserna uppgick till 1,3 miljoner fordon medan förväntningarna låg på 1,4 miljoner fordon."

3.1.2023 17:10 • Nyhetsbyrån Direkt

Counterpointer

Blodig dag for TSLA i dag. Har egentlig ikke trodd på de som har foreslått kurs under 100 og hvertfall ikke på de som var ned mot 50.
Nå derimot er jo dette rett rundt hjørnet ....

MaxQ sin gjennomgang forklarer godt rasjonale for de forskjellige scenarioene. (Forøvrig er det veldig deilig å slippe fanboystøy og faktisk resonnere rundt utviklingen)

arthur

Når grådigheten har sluppet taket og frykten satt inn, ja da går det som det "må gå".

Mener å huske at noe lo godt (skadefryd er den beste fryd?) av Sissener og hans shorting, men kanskje det er han som les best, og sist?

Hvor mye har du tjent på shorten i år?

- I år har vi tjent 40 millioner kroner, inkludert urealisert, forteller Sissener, men det tallet mangler sist ukes Tesla-ras.

Og siden oppslaget er flere dager gmamelt så er nok tallet betydelig høyere i dag?

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/haner-tesla-plastikk/78138993

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 04. januar 2023, klokken 08:13
Når grådigheten har sluppet taket og frykten satt inn, ja da går det som det "må gå".

Mener å huske at noe lo godt (skadefryd er den beste fryd?) av Sissener og hans shorting, men kanskje det er han som les best, og sist?

Hvor mye har du tjent på shorten i år?

- I år har vi tjent 40 millioner kroner, inkludert urealisert, forteller Sissener, men det tallet mangler sist ukes Tesla-ras.

Og siden oppslaget er flere dager gmamelt så er nok tallet betydelig høyere i dag?

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/haner-tesla-plastikk/78138993

Allerede i 2020 hadde Sisseners fond tapt over 40 millioner på Tesla-dommedagsprofetiene. Heldigvis for han så gikk han over til å kjøpe salgsopsjoner....det skal han ha all ære for...hvis ikke hadde han tapt over 400 millioner... har ikke fulgt med hvordan han har gjort det de seneste par årene, men tviler på at han har gått særlig i pluss på Tesla :-)

https://www.dn.no/bors/jan-petter-sissener/tesla/sissener-canopus/forvalter-jan-petter-sissener-tapte-42-mill-pa-tesla-veddemal-i-januar-alle-shortskvisers-mor/2-1-749678

https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/23/7600787/jan-petter-sisseners-ville-tapt-400-mill.-pa-tesla-shorten-na-gar-han-short-igjen

https://www.kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2021/04/15/7651894/historien-om-elon-musk-og-hvordan-tesla-ble-til-tidenes-shortaksje
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Sissener er en stoppet klokke som er rett nå. Han er en gammel gubbe, med bakstreverske ideer. Litt sånn "uff er bestefar på Facebook igjen". At Mercedes har mindre plastikk i interiøret har selvsagt svært lite med markedssituasjonen å gjøre.

Tesla sin prising etter 2020 er først og fremst vill spekulasjon drevet av ledige penger, giring og Elons personlighetskult. Nå sitter ikke pengene like løst og personlighetskulten er på retur, da går luften ut av boblen.
'21 3LR

serenejet

Jeg klarer ikke å se at det er noe annet enn positivt. Bobler er ikke bra.
2025 ID.Buzz GTX

SurSnasen

Sitat fra: Bidda på mandag 03. januar 2022, klokken 16:12
Treg overføring av penger mellom bankene i dag, gjorde at jeg misset med noen timer....men skal la de få stå i 8 år så pytt :-)

Av nysgjerrighet: hva ble til slutt din inngangskurs? Og hva har du gjort med aksjene det siste året?

Om noen skulle lure: dette var altså for forholdsvis nøyaktig ett år siden, etter at Tesla kunne glede med å rapportere høyere produksjon enn hva analytikerne ventet, hvorpå kursen naturligvis spratt opp (u)naturlig mye.
https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.4635

Vil for øvrig si at jeg er selv i ferd med å slenge inn litt mer i Tesla-lotteriet for tiden. Litt mer spiselig verdi på selskapet nå enn det var for ett år siden.

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 04. januar 2023, klokken 10:46
Vil for øvrig si at jeg er selv i ferd med å slenge inn litt mer i Tesla-lotteriet for tiden. Litt mer spiselig verdi på selskapet nå enn det var for ett år siden.
Din vurdering er altså at vi er på eller nær bunn?

Hva tenker du er grunnen til det?

SurSnasen

Må bare beklage at dette blir et meget kort svar. Hadde skrevet et langt innlegg. Trykket på "Legg til innlegg". Og vpn-forbindelsen gikk ned. Så her kommer en veldig nedjustert versjon:

Tesla er jo et vekstselskap. De har mye kompetanse. De har attraktive produkter. De kommer til å utvide produktporteføljen sin. De klarer å få til en økonomisk gunstig bilproduksjon.

Den enorme hypen som har løftet aksjekursen til himmels, har moderert seg. Tesla har fått merke at tyngdekraften også vil gjelde for de fremover for de. Renter stiger. Råvarepriser stiger. Transportkostnader stiger. Kjøpeviljen blant folk synker. Og konkurrentene er der.

Til nå har Tesla i mange markeder hatt svært god nytte av tildels særs gode incentivordninger for el-kjøretøy. Og skatteincentivet i USA vil nok også hjelpe på utover. Men slikt er forbigående. Dog har det hjulpet Tesla til å bygge det selskapet de har blitt, og skapt det solide grunnlaget de har.

Veksten videre kan gå alle veier. Personlig er jeg en av de som har gått fra å være en "Tesla-MÅ-ha" til å daglig gå rundt for å prøve å få overbevist meg selv om at jeg skal ha meg en Tesla. Konkurrentene er knallgode. Ja, alle har sine plusser og minuser. Tesla er gode på app, underholdning og effektivitet. Konkurrentene er gode på komfort, funksjonalitet, praktiske løsninger.
Selv tipper jeg Tesla kan bli en produsent som tar 5-6 millioner av bilmarkedet årlig i 2030. Men det fordrer at de får en mindre bil på plass. Og selvsagt flere nye fabrikker.

Counterpointer

Ingen grunn til å beklage, det var jo et langt innlegg med tro på at Tesla skal opp i fremtiden. Det er vel mange begynt å mene. Selv de som hevdet at selskapet var sterkt overpriset synes nå PE er grei.

Men ser ikke helt hvorfor det er der den er nå som skal være bunn nivå? Markedet har jo en tendens til å både belønne og straffe TSLA mer enn tendens. Trenden peker vel generelt nedover?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA