Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Thalgar

Eg meiner ingenting om det. Eg berre viser til at i eit så polarisert land som USA er det lurt for ein CEO for eit selskap som sel bilar å halda kjeft om politikk. Og at styret i Tesla bør gje han klar melding om det. Gjetne med eit hint om at han er i jobben for å skapa verdiar for aksjonærane.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Ellemelle

Sitat fra: Thalgar på torsdag 01. desember 2022, klokken 16:57
Eg meiner ingenting om det. Eg berre viser til at i eit så polarisert land som USA er det lurt for ein CEO for eit selskap som sel bilar å halda kjeft om politikk. Og at styret i Tesla bør gje han klar melding om det. Gjetne med eit hint om at han er i jobben for å skapa verdiar for aksjonærane.
Vel, det er nettopp derfor jeg er tilhenger av Musk.
Han sier hva han mener, og står for det han gjør, uten at han samtidig er rasist, homofob eller har andre klassiske dårlige holdninger.

emurof

Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 00:05
SitatAs revenge for @elonmusk suspending violent extremist accounts on Twitter, #Antifa in Portland are organizing arson attacks on @Tesla locations tonight.

https://pbs.twimg.com/media/FicDXp0UYAAoY80?format=jpg&name=large

https://archive.ph/3wvcq

Twitter-Elon påvirker ikke bare Tesla kjøpere og Tesla investorer. Det fyrer også opp under helt andre grupper i samfunnet, på en negativ måte. Å ignorere Twitter-Elon kan bli dyrt for Tesla.

Hva har dette å si for Tesla som selskap?

ToWalkOrDrive

Ser ut til at mange amerikanere venter til 2023 med å kjøpe Tesla pga incentiver fra staten. Passer da veldig bra at Texas skal kunne lage 5000 biler i Texas i uken... Blir grei økning i salg...

https://electrek.co/2022/11/30/tesla-tsla-massive-output-giga-texas-q1-2023/
Tesla Model Y                         2021-

MaxQ

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:53
Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:08
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 01. desember 2022, klokken 13:33
For nå har han virkelig åpnet kjeften og snakk om å bli kledd av. Teknologi er en ting, politikk (twitter) er noe helt annet. Elon står igjen som en klovn på (twitter) torget. Må være gøy å jobbe i Tesla Norge og bli assosiert med noe slikt.
Vel hva er det han konkret har sagt, som han nå blir kledd av?
Hvorfor står han igjen som en klovn?
Hva er det ansatte i Tesla Norge ikke skal ønske å bli assosiert med?
Ta en tur ut av ekkokammeret og se hva folk sier.
Jeg spør ikke om hva andre folk sier, jeg spør om hva Musk har sagt når du påstår han nå virkelig har åpnet kjeften.

Som vanlig slenger du ut fullstendig grunnløse påstander, og evner ikke å dokumentere en eneste ting.

Og jeg har svart deg, viste til Elon Musk sin twitterkonto. Og jeg antar at du er voksen nok til å skjønne situasjonen. Du kan ikke mene at jeg skal sitere alle hans poster her. Se ellers Thalgar sitt svar også.

Tvert imot. Jeg har da alltid vist til kilder for å støtte uttalelser. Når jeg derimot har en mening så trenger den så klart ikke støtte fra andre da det er min mening. Men jeg skjønner at du ønsker å nekte meg å inneha en mening som strider i mot din mening.

MaxQ

Sitat fra: emurof på torsdag 01. desember 2022, klokken 20:33
SitatAs revenge for @elonmusk suspending violent extremist accounts on Twitter, #Antifa in Portland are organizing arson attacks on @Tesla locations tonight.

Twitter-Elon påvirker ikke bare Tesla kjøpere og Tesla investorer. Det fyrer også opp under helt andre grupper i samfunnet, på en negativ måte. Å ignorere Twitter-Elon kan bli dyrt for Tesla.

Det er nettopp det som er spørsmålet. Jeg bare viser til at det er et forhold som jeg mener en må ta seriøst. I hvor stor grad det vil påvirke Tesla vil bare tiden svare på.

For å sitere hva Thalgar postet i Reply #5698 på forrige side her:
"Net favorability of Tesla is down around 20 points among Democrats since last month and up around 4 points among Republicans."

Å tro at Twitter-bråket ikke har noe med dette å gjøre er vel litt naivt? Derfor har dette noe med Tesla å gjøre, om du vil det eller ei. Jeg skulle ønske det ikke var slik, men Elon må innse at han påfører Tesla negativt omdømme også, ikke all PR er god PR lenger.

MaxQ

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. desember 2022, klokken 23:15
Ser ut til at mange amerikanere venter til 2023 med å kjøpe Tesla pga incentiver fra staten. Passer da veldig bra at Texas skal kunne lage 5000 biler i Texas i uken... Blir grei økning i salg...

Dette (tax credit og andre støtteordninger) ble kommentert på siste earnings call. Så det burde ikke komme som en overaskelse på Tesla. De forventet å få full uttelling av dette.

Siden Tesla ikke skubber på bestilllinger for å tilpasse seg kundens ønsker, så får de derfor en bråte avbestillinger i stede. Dette er ikke noe problem med unntak av logistikk da de får litt større varelager enn ønskelig en kort periode. Noen kunder vil nok miste tålmodigheten, men jeg tror ikke det er et alt for stort problem i denne sammenheng.

Økning i produksjonskapasitet, ikke nødvendigvis økning i salg. Men jeg antar at det går greit i Q1 2023 om de når desse tallene.

En ting som jeg undres over at ikke blir drøftet mer er forholdet mellom produksjonskapasitet av biler oppimot kapasitet på batteri. Prognosene tilsier jo at de får en produksjonskapasitet som overgår tilgangen til batterier i perioden frem mot 2030. Og for de som nå går i skyttergraven, prognoser er nøkkelordet her!

Ja de har sikret seg mye ekstern leveranse, ca 100GWh fra de 3 største leverandørene sine. Men de hadde også planer om å nå 100GWh run-rate på egenproduksjon av 4680 cellene innen dette årets utgang. De ligger an til å nå ca 4GWh. De kan fortsatt starte både Cybertruck og Semi, men uten vesentlig fortang i desse cellene så hjelper det ikke hvor mange bilder de kan lage, de må ha batteri også. Krise? Neida, men det setter begrensninger i mulige salg i 2023. Jeg antar at de klarer å løse dette til 2024.

Så har de snakket mer om mining og foredling, dette hjelper, men det er noe som tar tid. Vi får håpe at de klarer å kutte noe byråkrati her og ikke møter på alt for store utfordringer. Dette er mer en løsning for etter 2030 enn før.

Mer spennende enn produksjonskapasitet er hva Tesla gjør teknologisk, særlig da rundt batteri siden det er der mye av utfordringene ligger i årene fremover. Jeg mener at de er på rett vei, jeg håper bare det går fort nok. Jeg vil igjen anbefale "The Limiting Factor" på youtube.

advale

Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 23:41

En ting som jeg undres over at ikke blir drøftet mer er forholdet mellom produksjonskapasitet av biler oppimot kapasitet på batteri. Prognosene tilsier jo at de får en produksjonskapasitet som overgår tilgangen til batterier i perioden frem mot 2030.

Ja de har sikret seg mye ekstern leveranse, ca 100GWh fra de 3 største leverandørene sine. Men de hadde også planer om å nå 100GWh run-rate på egenproduksjon av 4680 cellene innen dette årets utgang. De ligger an til å nå ca 4GWh. De kan fortsatt starte både Cybertruck og Semi, men uten vesentlig fortang i desse cellene så hjelper det ikke hvor mange bilder de kan lage, de må ha batteri også. Krise? Neida, men det setter begrensninger i mulige salg i 2023. Jeg antar at de klarer å løse dette til 2024.

Hvor har du de tallene fra? Tesla gikk ut bare for noen måneder siden og sa de har all tilgang til batteriene og mer til.  4680 er bare en "failure"-satsing fra Tesla. Det er vel også grunnen til at man knapt hører noe mer om 4680 lenger.

LFP vil/har allerede tatt over (og dette var noe jeg påpekte for lenge siden og ble angrepet i øst og vest av folk her inne).

Samtidig er det resesjon og jeg tipper det vil vare i mange år. Så det vil bli mer enn nok av batterier (og biler)..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. desember 2022, klokken 23:15

Dette (tax credit og andre støtteordninger) ble kommentert på siste earnings call. Så det burde ikke komme som en overaskelse på Tesla. De forventet å få full uttelling av dette.

Siden Tesla ikke skubber på bestilllinger for å tilpasse seg kundens ønsker, så får de derfor en bråte avbestillinger i stede. Dette er ikke noe problem med unntak av logistikk da de får litt større varelager enn ønskelig en kort periode. Noen kunder vil nok miste tålmodigheten, men jeg tror ikke det er et alt for stort problem i denne sammenheng.

Økning i produksjonskapasitet, ikke nødvendigvis økning i salg. Men jeg antar at det går greit i Q1 2023 om de når desse tallene.

En ting som jeg undres over at ikke blir drøftet mer er forholdet mellom produksjonskapasitet av biler oppimot kapasitet på batteri. Prognosene tilsier jo at de får en produksjonskapasitet som overgår tilgangen til batterier i perioden frem mot 2030. Og for de som nå går i skyttergraven, prognoser er nøkkelordet her!

Så har de snakket mer om mining og foredling, dette hjelper, men det er noe som tar tid. Vi får håpe at de klarer å kutte noe byråkrati her og ikke møter på alt for store utfordringer. Dette er mer en løsning for etter 2030 enn før.

Mer spennende enn produksjonskapasitet er hva Tesla gjør teknologisk, særlig da rundt batteri siden det er der mye av utfordringene ligger i årene fremover. Jeg mener at de er på rett vei, jeg håper bare det går fort nok. Jeg vil igjen anbefale "The Limiting Factor" på youtube.

Ja, det blir spennende å se hvordan ting utvikler seg. Antar at et elbil-batteri ser ganske annerledes ut i 2030 enn det gjør akkurat nå, ettersom enormt mange satser seriøst mye penger på batteriutvikling. Og dermed vet en ikke hvilke råvarer/mineraler som blir viktigst. De har i hvert fall funnet mye forskjellig som kan brukes. Tesla har jo vært veldig flinke til å kjøpe opp firmaer som kan batteriteknologi, og så har de vært flinke til å inngå samarbeid med andre batterifabrikker. Så sånn sett har de jo posisjonert seg bra for videre utvikling (blant annet med Panasonic, som planlegger/vurderer ny fabrikk for Tesla).

På den annen side så har Kina de senere årene jobbet veldig strategisk med å skaffe mineraler i andre land. De har kjøpt mye rettigheter i Afrika blant annet for å skaffe råvarer til elbiler, så BYD og Nio har jeg stor tro på.

Fremdeles er det bare 6% av elbilsalget i USA som er elbiler. Dersom andelen der skal opp de nærmeste årene så blir det mange som får det travelt med å skaffe batterier og råvarer.

https://www.moveelectric.com/e-cars/12-new-electric-car-start-ups-you-should-watch-out
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 23:18
Og jeg har svart deg, viste til Elon Musk sin twitterkonto. Og jeg antar at du er voksen nok til å skjønne situasjonen. Du kan ikke mene at jeg skal sitere alle hans poster her. Se ellers Thalgar sitt svar også.

Tvert imot. Jeg har da alltid vist til kilder for å støtte uttalelser. Når jeg derimot har en mening så trenger den så klart ikke støtte fra andre da det er min mening. Men jeg skjønner at du ønsker å nekte meg å inneha en mening som strider i mot din mening.
Altså, absolutt alt du sier er tøv fra ende til annen.

Du sier bombastisk at "For nå har han virkelig åpnet kjeften" og at han nå har blitt kledd av.

Jeg ber deg gi meg ett eksempel på noe galt han har sagt, eller ett eksempel på at noen har kledd ham av. og så ber du meg bare lese gjennom alle hans tweets? Hva skal jeg se etter?

Jeg blir rett og slett flau av å lese innleggene dine, og du blir nå endelig plassert i ignorelisten der du hører hjemme.

Thalgar

Sitat fra: Ellemelle på fredag 02. desember 2022, klokken 13:02
Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 23:18

Altså, absolutt alt du sier er tøv fra ende til annen.

Du sier bombastisk at "For nå har han virkelig åpnet kjeften" og at han nå har blitt kledd av.

Jeg ber deg gi meg ett eksempel på noe galt han har sagt, eller ett eksempel på at noen har kledd ham av. og så ber du meg bare lese gjennom alle hans tweets? Hva skal jeg se etter?

Jeg blir rett og slett flau av å lese innleggene dine, og du blir nå endelig plassert i ignorelisten der du hører hjemme.

Dette var jo rimeleg flaut for Musk: Twitra ein konspiteori om åtaket på mannen til Pelosi, for så å sletta det etter at det viste seg å vera berre tøys:

https://apnews.com/article/2022-midterm-elections-elon-musk-technology-misinformation-nancy-pelosi-42c1a39e8df739065abd70c400240d84
Model Y LR Quicksilver, 2023

Ellemelle

Ja så da er han avkledd, fordi han gikk i fellen og trodde det var en ekte nyhetsartikkel?
Det Musk selv skrev var: There is a tiny possibility there might be more to this story than meets the eye.
Nettstedet het Santa Monica Observer, og ser veldig legitimt ut. Han slettet tweeten etter at noen påpekte at samme sted hadde andre artikler som åpenbart var tull.

Tweeten var forøvrig et svar til Hillary Clinton som la all skyld og ansvar for angrepet over på republikanerne.

MaxQ

Sitat fra: advale på fredag 02. desember 2022, klokken 10:40

En ting som jeg undres over at ikke blir drøftet mer er forholdet mellom produksjonskapasitet av biler oppimot kapasitet på batteri. Prognosene tilsier jo at de får en produksjonskapasitet som overgår tilgangen til batterier i perioden frem mot 2030.

Hvor har du de tallene fra? Tesla gikk ut bare for noen måneder siden og sa de har all tilgang til batteriene og mer til.  4680 er bare en "failure"-satsing fra Tesla. Det er vel også grunnen til at man knapt hører noe mer om 4680 lenger.

LFP vil/har allerede tatt over (og dette var noe jeg påpekte for lenge siden og ble angrepet i øst og vest av folk her inne).

Samtidig er det resesjon og jeg tipper det vil vare i mange år. Så det vil bli mer enn nok av batterier (og biler)..

4680 er en formfaktor. Elon hinter om at det kan være LFP kjemi i 4680 i Q3 earnings call.

Ja, det er resesjon og Elon har selv uttalt seg om hvor lenge han tror den vil vare. (Igjen et punkt noen vender det døve øret til).

Til hvor jeg har tallene fra, beklager jeg nevnte kun earnings call, men det kommer fra både Q2 og Q3 earnings call og battery day. Under har jeg noen tidspunkt fra The Limiting Faktor sin gjennomgang av Q2 og så Q3 etterpå og en link til hans gjennomgang av Battery day som er vel verdt å få med seg.

Q2 først:

Kilden til tidspunktene under er fra denne videoen, jeg anbefaler sterkt å se på hele.

https://www.youtube.com/watch?v=JFXzuaOeKoM

13 minutter og 17 sekunder:
"We expect to ramp total 4680 production to exceed 1,000 per week by the end of the year, hopefully before - well before". Som du hører så tilsvarer det ca 4GWh per år.

Og 14 minutter og 10 sekunder, så ser du sliden fra Battery day hvor Tesla nevner 100GHw (4680 intern produksjon).

14 minutter og 25 sekunder:
Så hører du han snakke om hvordan Tesla korrigerte dette i 2021 til å være en 50/50 sjangse for å lykkes (med å nå 100GWh) "Run rate" (i motsettning til produksjon).

Det er en bråte andre spennende relevante punkter også derfra, beklager at dette blir langt (det er mer fra Q3 under dette igjen).

7 sekunder inn i videoen under nevnes dette kort:
Fra Q2 earnings call, så har de etter eget utsagt "cell sypply" for de neste 6 mnd til 2 år (avhengig av rampup og andre forhold). Dette gjelder da de "gamle" formfaktorene.

2 minutter og 5 sekunder:
Så nevner Elon at de har nok 2170 celler ut året, men at 4680 cellene blir viktig neste år (2023).

11 minutter:
Poengene i den sliden er også interessante.

31 minutter og 45 sekunder:
50% årlig vekst vs tilgang til batteri, de neste 5-10 år.
Som han sier, dette ender opp med å være 60 ganger så mye lithium som Tesla og andre bruker, det sier seg selv at det er umulig å snakk om nå (verden har ikke nok utvinning og foredling kapasitet).

33 minutter og 25 sekunder:
Her ser du Tesla sin påstand om at de har nok tilgang til celler mer enn de 6 månedene de tidligere har nevnt, til nå å gjelde inntil 2 år (som nevnt i første punktet 7 sekunder inn i videoen også).
Og her ser en også at de nå går inn i utvinning/foredling av lithium (mer om det fra Q3).
Se også hva han sier om tiden dette tar.

Så Q3:

Kilden for Q3:

https://www.youtube.com/watch?v=dQaH5Quv4Sg

37 sekunder inn i videoen (og frem til 2 minutter og 33 sekunder)
Elon nevner at de har tredoblet 4680 produksjonen sammenlignet med Q2.
Dette høres jo veldig flott ut, men det forteller egentlig bare hvor dårlig de var i Q2.
Se tabellen hvor han så viser sine tidligere estimater og hvor bra dette stemmer.
Igjen ser vi 4GWh og at det stemmer med 1000 batteripakker per uke "run rate".

Så Q3 sier ikke så mye mer enn å bare bekrefte guidingen fra Q2. Som er ok nok, men som sagt er 4GWh langt unna de 100GHw fra Battery day.

6 minutter og 42 sekunder:
Elon nevner at de er på vei mot 1 000 GWh produksjons kapasitet i USA.
Dette høres jo flott ut, men det er altså 1/3 av hva de nevnte på Battery day som mål for 2030!

7 minutter og 8 sekunder:
Igjen sliden fra Battery Day, 100GHw produsert i 2022 og som han sier, de "forbruker" 100GHw i året nå.
Så Tesla ønsket å produsere 100GWh med 4680 i år (noe de kun når 4GWh av) samtidig som de får 100GHw fra partnere som de "forbruker" i produksjonen sin.

9 minutter og 23 sekunder:
Punktet som går på at de forventer å kunne tilfredstille myndighetenes støtteordninger 100%

17 minutter og 25 sekunder
50 tusen Semi i 2024. Estimert at de bruker 10x så mye batteri som en Model Y, så ser vi fort problemene med at de henger etter med 4680 rampup'en. De må ha 500 tusen batteripakker tippes det. Det skal bli spennende å se om de kommer i mål her uten å bruke andre formfaktorer også.

21 minutter og 55 sekunder:
Elon nevner iron (altså LFP) og dette er i relasjon til 4680 vertikal produksjon i USA. Så en bekreftelse her altså på at formfaktoren kan ha flere ulike kjemier, inkludert LFP.

27 minutter og 20 sekunder:
Her kommer Q3 inn på utvinning/foredling som er svært interessante opplysninger.

34 minutter og 22 sekunder:
Elon "We're also building lithium refinery."
Drew: "In Corpus Christi".

37 minutter og 10 sekunder:
Snakker om ramp-up, dette er også viktig. Mange snakker forbi hverandre her.

Jeg vil også, igjen, sterkt anbefale denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=5GYobz2NSc4

17 minutter og 5 sekunder uti her ser vi (i rødt) andelen Tesla har fra de ulike celleprodusentene.

Denne grafen er også aktuell i den sammenheng:
https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/commissioned-ev-and-energy-storage-lithium-ion-battery-cell-production-capacity-by-region-and-associated-annual-investment-2010-2022

Og Panasonic sier at de vil øke 2170 celleproduksjonen i Nevada til 43 GWh per year.
https://www.teslarati.com/tesla-giga-nevada-improve-battery-production-10-percent-report/

Og Panasonic sin nye frabrikk i Kansas, som også skal produsere 2170, vil være klar til start i mars 2025 med 30GWh fra start.
https://www.electrive.com/2022/10/31/panasonic-prepares-to-launch-us-battery-factory-construction

Beklager at dette ble langt, men det er altså kildehenvisninger til hva Elon/Tesla har kommentert fra Battery Day, via Q2 og Q3 earnings call'ene i 2022.

MaxQ

Sitat fra: advale på fredag 02. desember 2022, klokken 10:40
Prognosene tilsier jo at de får en produksjonskapasitet som overgår tilgangen til batterier i perioden frem mot 2030.

Hvor har du de tallene fra? Tesla gikk ut bare for noen måneder siden og sa de har all tilgang til batteriene og mer til.

Se sliden og hør vurderingen rundt dette i samme video som linket til over.

https://www.youtube.com/watch?v=5GYobz2NSc4
Ved 5:22

Her ser vi at Tesla sin 50% vekst ikke er forenlig med den globale veksten av råstoff tilgang, som kun er på 25%

Håpet er at verden skalerer fortere enn til nå, på svært kort tid igjen før denne flaskehalsen gjør seg gjeldende.

Siden dette tydligvis ikke går fort nok, så ender Tesla opp med nå å måtte gå inn i utvinning og foredling av lithium som de snakket om på Q3, men også nevnte som en mulighet helt tilbake til Battery Day.

emurof

Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 23:20
Sitat fra: emurof på torsdag 01. desember 2022, klokken 20:33

Det er nettopp det som er spørsmålet. Jeg bare viser til at det er et forhold som jeg mener en må ta seriøst. I hvor stor grad det vil påvirke Tesla vil bare tiden svare på.

Jeg tenker at ekstremister som dette tvert imot vil kunne skape sympati for Tesla. Men i det store og det hele har nok alt dette veldig lite å si. Husk alle skandalene andre selskaper har vært gjennom, som Facebook med alle tilfellene av datalekkasje eller VW med gjentatte Dieselgates.

SitatFor å sitere hva Thalgar postet i Reply #5698 på forrige side her:
"Net favorability of Tesla is down around 20 points among Democrats since last month and up around 4 points among Republicans."

Å tro at Twitter-bråket ikke har noe med dette å gjøre er vel litt naivt? Derfor har dette noe med Tesla å gjøre, om du vil det eller ei. Jeg skulle ønske det ikke var slik, men Elon må innse at han påfører Tesla negativt omdømme også, ikke all PR er god PR lenger.

Se over. Hvis slikt hadde stor betydning så hadde jo Facebook og VW gått i bakken for lenge siden.

Det er sikkert noen som bryr seg veldig mye om dette, men Twitter er ikke virkeligheten, og det skal nok en del til før det har noen merkbar effekt på selskapet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA