Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

EM solgte ytterligere 19,5 millioner Tesla-aksjer i natt for ca. 4 milliarder USD til årets laveste pris...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. november 2022, klokken 09:08
EM solgte ytterligere 19,5 millioner Tesla-aksjer i natt for ca. 4 milliarder USD til årets laveste pris...

I sin medmenneskelige ånd gjorde han nok dette for at mange skulle kunne få seg en billig inngang på sine aksjekjøp.

OlaM

Håper han selger seg helt ut før eller senere.
'21 3LR

Motorwatt

#5583
Hva har Twitter med hans proklamerte "mission to accelerate the world's transition to sustainable energy" å gjøre? Må da være mulig å putte 44 milliarder USD i bedre miljørelaterte prosjekter enn Twitter, eller har dette hele tiden bare vært en floskel?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Tipper Twitter-oppkjøpet er for å få full kontroll på hans PR-kanal numero uno.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. november 2022, klokken 14:19
Hva har Twitter med hans proklamerte "mission to accelerate the world's transition to sustainable energy" å gjøre? Må da være mulig å putte 44 milliarder USD i bedre miljørelaterte prosjekter enn Twitter, eller har dette hele tiden bare vært en floskel?

Ser han vil fjerne løgner. Regner med at at det er for å temme "left wing extremists", siden han nå støtter republikanerne. Men tror han har røykt litt for mye pot...kanskje han var påvirket da han la inn budet....

Jeg tenkte det samme da jeg hørte Bill Gates bruke millarder på miljøtiltak til bønder i Afrika, mens Musk røyker weed foran Twitter-møte....forvalter sinnsyke verdier litt annerledes...
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

#5586
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. november 2022, klokken 14:19
Hva har Twitter med hans proklamerte "mission to accelerate the world's transition to sustainable energy" å gjøre? Må da være mulig å putte 44 milliarder USD i bedre miljørelaterte prosjekter enn Twitter, eller har dette hele tiden bare vært en floskel?

Han sa på kødd han skulle ta over Twitter mens han var høy på narkotika, men hadde for mye stolthet til å si "hehe bare kødda" i etterkant.
'21 3LR

Contango

Inflasjonstallene snudde sentimentet i dag. Hvis jeg ville hatt Tesla aksjer hadde jeg nok kjøpt litt nå. Sjansen for resesjon i USA er skyhøy, så det er ikke bare gleden fremover - men det vil også holde rentene i sjakk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

emurof

Sitat fra: Contango på mandag 07. november 2022, klokken 22:46
Sitat fra: emurof på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. november 2021, klokken 08:5444 bilprodusenter har en total market cap på 2 900 milliarder USD. Telsa sin andel utgjør altså 41%! Til sammenligning, per nå, selges det litt over 70 millioner biler på verdensbasis årlig. Tesla sin andel, med 1 million biler, er da 1,4%.
MEN, Tesla er jo et vekstselskap, naturligvis. Og produktporteføljen for fremtiden kan være mer omfattende og innbringende. Likevel, hvor ligger fornuften i prisingen, når vi ser bort fra analyser fra de som selv sitter tungt inne i TSLA og har en betydelig egeninteresse i å hausse den videre opp?

Forventninger til EPS fra analytikere har skutt i været:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455563829669150727

Tesla er underpriset i dag:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455265097316589569

Innlegget ditt bærer preg av at det er mye du ikke har fått med deg, som akselererende vekst kombinert med økende marginer som egentlig er nærmest uhørt innenfor tradisjonell bilindustri. Derfor skal Tesla prises mye høyere enn utdaterte selskaper som sliter med vekst og som har dårlige marginer. For du mener vel ikke seriøst at Nokia var et bedre kjøp enn Apple da iPhone ble lansert?

En klassiker til glede for nye lesere. Tesla var på sitt høyeste dagen før.

Dette viser at du ikke skjønner hva det er snakk om. Som jeg har påpekt mange ganger så kan markedet svinge mye på kort sikt. Derfor må man se på det fundamentale i et selskap. Det fundamentale viste at Tesla var underpriset, og nå er Forward P/E på Tesla så ekstremt lav at det nesten ikke er priset inn vekst.

I stedet for å prøve å latterliggjøre andre, kan du enten komme med gyldige motargumenter selv, eller i det minste prøve å sette deg inn i hva som blir sagt.

emurof

#5589
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 08. november 2022, klokken 11:58
Sitat fra: Contango på mandag 07. november 2022, klokken 22:46En klassiker til glede for nye lesere. Tesla var på sitt høyeste dagen før.

Ja, vært veldig gullkantet for de som lot seg lokke til å hoppe på himmelferd-haussingen... Nå vil vel sikkert emurof & co gjerne argumentere for at det har vært så mange verdenshendelser siste året. Sant nok. Men så er det jo nettopp dette med risikosporten det har vært å legge pengene i Tesla-potten, i et selskap som er hausset opp i prising som tilsvarer et tenkt tilnærmet verdensherredømme om 10-15 år. Så får vi heller ta opp ny status om 5 år.

Det er kun en risikosport hvis man er gambler/trader. De som kjøpte seg inn på ATH før 2020 så også store papirtap før aksjen skjøt i været under Covid. Poenget er at hvis man er investor så investerer man på lang sikt, og da kan markedet bare svinge som det ofte gjør.

Og en interessant observasjon er jo at Tesla har gjort det bedre enn alle andre hvis man sammenligner dagens pris med ATH før Covid. Tesla er faktisk flere hundre prosent opp sammenlignet med den høyeste kursen aksjen lå på før mars 2020. Andre er enten kraftig ned, eller såvidt opp. Apple er vel bare 80% opp sammenlignet med ATH før Covid. Langt dårligere enn Tesla.

Igjen, det lønner seg å skjønne hva det er snakk om her.

Motorwatt

#5590
Hvorfor blande inn Apple og Nokia? De har da ikke noe med Tesla å gjøre. Produkter i en helt annen prisklasse og marked.

Den største trusselen for Tesla i dag kommer fra deres egne rekker. EM har begynt å miste restene av den bakkekontakten han hadde, og Twitter har ingen relasjoner til noe av det andre han er involvert i. Kommer garantert til å kreve ytterligere pengeinnsprøytninger om ikke lenge, og da er det bare en kilde: EMs Tesla-aksjer fordi han ikke har flere kontanter igjen. Han må før eller siden slippe en eller flere av hans andre investeringer, og da tror jeg Tesla blir den første. Noe Tesla vil ha stor glede og nytte av. Bilene er stort sett ferdig utviklet, så her kommer det ikke noen virkelig store nyheter før de kan kjøre selv eller fly. Og begge deler kommer til å ta lang tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Sitat fra: emurof på fredag 11. november 2022, klokken 18:54
Dette viser at du ikke skjønner hva det er snakk om. Som jeg har påpekt mange ganger så kan markedet svinge mye på kort sikt. Derfor må man se på det fundamentale i et selskap. Det fundamentale viste at Tesla var underpriset, og nå er Forward P/E på Tesla så ekstremt lav at det nesten ikke er priset inn vekst.

I stedet for å prøve å latterliggjøre andre, kan du enten komme med gyldige motargumenter selv, eller i det minste prøve å sette deg inn i hva som blir sagt.

Nåja. Har vel skjønt noe.

Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Contango på lørdag 20. mars 2021, klokken 16:18Se på de lange USD rentene. De har gått ganske kraftig nå. Du vedder mot høyere renter ved å kjøpe selskaper med dårlig kontantstrøm nå men voldsomme forventninger i fremtiden - eksvs Tesla.

For det første har disse rentene vært mye høyere før uten at det har vært et problem. Problemet har vært den raske forandringer, som "skremte" markedet. Som du ser så har den fortsatt å gå oppover, men tech-aksjene har ikke stupt videre.

For det andre har ikke Tesla dårlig kontantstrøm.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. november 2022, klokken 19:23Hvorfor blande inn Apple og Nokia? De har da ikke noe med Tesla å gjøre. Produkter i en helt annen prisklasse og marked.

Det er for å illustrere et poeng.

Poenget med å sammenligne med Apple er at det på overflaten er et av de selskapene som har gjort det best under denne krasjen, men det viser seg at Tesla faktisk har holdt seg mye bedre i forhold til ATH før Covid. Altså før de begynte å kjøre seddelpressene varme i USA, og satte renten ned til null.

Poenget med Nokia er å sammenligne med situasjonen i bilmarkedet, der etablerte og store bilprodusenter sliter å holde følge med Tesla. Akkurat som Nokia slet med å holde følge med Apple. Å gå ut ifra at et selskap som dominerer et marked vil fortsette å gjøre det når markedet endres fundamentalt er en vanlig tankefeil.

SitatDen største trusselen for Tesla i dag kommer fra deres egne rekker. EM har begynt å miste restene av den bakkekontakten han hadde, og Twitter har ingen relasjoner til noe av det andre han er involvert i. Kommer garantert til å kreve ytterligere pengeinnsprøytninger om ikke lenge, og da er det bare en kilde: EMs Tesla-aksjer fordi han ikke har flere kontanter igjen. Han må før eller siden slippe en eller flere av hans andre investeringer, og da tror jeg Tesla blir den første. Noe Tesla vil ha stor glede og nytte av. Bilene er stort sett ferdig utviklet, så her kommer det ikke noen virkelig store nyheter før de kan kjøre selv eller fly. Og begge deler kommer til å ta lang tid.

Han har mange Tesla-aksjer, og selv om eventuelle salg vil kunne presse prisen ned midlertidig så vil Tesla fortsatt være en god investering over tid så lenge det fundamentale er på plass.

Mange er jo ivrige med å påpeke at det ikke bare er Musk som står bak Teslas suksess, men at han har mange dyktige medarbeidere med seg. Disse slutter ikke å være dyktige bare fordi Musk fokuserer mye på Twitter en periode.

emurof

Sitat fra: Contango på fredag 11. november 2022, klokken 21:04
Sitat fra: emurof på fredag 11. november 2022, klokken 18:54
Dette viser at du ikke skjønner hva det er snakk om. Som jeg har påpekt mange ganger så kan markedet svinge mye på kort sikt. Derfor må man se på det fundamentale i et selskap. Det fundamentale viste at Tesla var underpriset, og nå er Forward P/E på Tesla så ekstremt lav at det nesten ikke er priset inn vekst.

I stedet for å prøve å latterliggjøre andre, kan du enten komme med gyldige motargumenter selv, eller i det minste prøve å sette deg inn i hva som blir sagt.

Nåja. Har vel skjønt noe.

Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Contango på lørdag 20. mars 2021, klokken 16:18Se på de lange USD rentene. De har gått ganske kraftig nå. Du vedder mot høyere renter ved å kjøpe selskaper med dårlig kontantstrøm nå men voldsomme forventninger i fremtiden - eksvs Tesla.

For det første har disse rentene vært mye høyere før uten at det har vært et problem. Problemet har vært den raske forandringer, som "skremte" markedet. Som du ser så har den fortsatt å gå oppover, men tech-aksjene har ikke stupt videre.

For det andre har ikke Tesla dårlig kontantstrøm.

Du må nesten forklare hva du mener her. Tesla har ikke dårlig kontantstrøm. Og de har fortsatt med å levere stadig nye rekordoverskudd tross økende renter og dårlige markedsforhold.

Har du egentlig noen argumenter her, eller er du bare ute etter å prøve å latterliggjøre andre?

Ellemelle

Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. november 2022, klokken 19:23
Den største trusselen for Tesla i dag kommer fra deres egne rekker. EM har begynt å miste restene av den bakkekontakten han hadde, og Twitter har ingen relasjoner til noe av det andre han er involvert i. Kommer garantert til å kreve ytterligere pengeinnsprøytninger om ikke lenge, og da er det bare en kilde: EMs Tesla-aksjer fordi han ikke har flere kontanter igjen. Han må før eller siden slippe en eller flere av hans andre investeringer, og da tror jeg Tesla blir den første. Noe Tesla vil ha stor glede og nytte av. Bilene er stort sett ferdig utviklet, så her kommer det ikke noen virkelig store nyheter før de kan kjøre selv eller fly. Og begge deler kommer til å ta lang tid.
For en analyse! Du tror altså at Musk skal selge unna alle Teslaaksjene for å holde liv i Twitter? Hvilken planet er du på?

For det første er det ikke Musk alene som eier Twitter, han har andre investorer med på dette løpet, og han skaffer lett enda flere om nødvendig. Er det noe Musk er ekspert på, så er det å skaffe investorer. Får jeg tilbud om å kjøpe Twitteraksjer nå, så kjøper jeg det.

For det andre er det nettopp derfor Twitter mistet halvparten av sine ansatte forleden. Twitter har rundt 8 milliarder norske kroner i rene lønnsutgifter per år, så allerede der har han nå spart inn 4 milliarder årlig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA