Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Du sa det, men jeg bare tenkte det 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: emurof på mandag 11. juli 2022, klokken 20:04
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:33
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:15Jeg tenker at de "facelifts" som gjøres er mye viktigere. De har med hvordan bilen er bygget opp, strukturell batteripakke, osv. Mye viktigere enn overflatisk ytre utseende.

Utseendet har nok mer å si for dyrere biler, som S og X. Lite for 3 og Y.

Jeg er enig at løpende hardware forbedringer er bra for å skape en veldig robust modell, eller lage et godt utgangspunkt for en senere ny modell  - men jeg tror ikke det er et godt salgsargument - snarere tvert imot. Løpende software oppdateringer ER derimot et godt salgsargument. Poenget er at når du handler en Tesla vet du faktisk ikke i detalj hva du får av hardware ettersom hele bilen løpende går gjennom ulike justeringer. Og dette kan være veldig forvirrende, og til tider, frustrerende for kundene.

Hvorfor er det frustrerende?

Om du og naboen bestiller bil omtrent samtidig og får ulike biler, f.eks ulike frontlys hvor den ene er bedre enn andre..så er det klart det er frustrerende...

Eller du skal ha tak i en del på bilen og du kjøper en brukt del av samme årsmodell på nettet hos en skraphandler for å spare noen kroner...og så er delen feil..

Det var 2 eksempler på frustrasjon........

Sitat
SitatJeg ville f.eks aldri i livet tenkt at en bil jeg hadde for 5-10 år siden hadde vært en interessant bil å kjøpe igjen selv om den hadde fått mange nye "usynlige" forbedringer. Hva jeg synes var fint den gangen - er ikke nødvendigvis fint nå - så  jeg her helt overbevist om at dersom Tesla ikke kommer med nye modeller med annet design snart - så vil de tape markedsandeler. Det betyr ikke at de ikke kan vokse i mange år ennå på verdensmarkedet - men jeg tviler sterkt på at mange f.eks i Norge vil ha en ny model 3 i 2030 designet som dagens model 3.

Hvorfor ikke? Det har jo kommet ting som varmepumpe, rattvarme, osv. Mange vil gjerne ha disse tingene selv om bilen ellers ser lik ut på overflaten.

Du får prøve å overbevise kone/samboer osv om at de ikke trenger å bytte ut noe da alt er nytt på innsiden..lykke til!

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. juli 2022, klokken 21:18
Du sa det, men jeg bare tenkte det
Dette blir tullete. Så store kjøp og salg av aksjen blir kursdrivende enten man vil eller ikke.

For slike handler vil det vel nesten alltid se ut som man selger på topp og kjøper på bunn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tja. Å manipulere betyr å lede eller påvirke noen i en bestemt og ønsket retning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

En annen teori som florerer er at han egentlig aldri ville kjøpe Twitter, men fikk solgt en stor mengde aksjer til topp pris uten et forklaringsproblem. Hadde han solgt det samme uten "gyldig" grunn ville Tesla-aksjene aldri nådd de toppnoteringene den fikk. Tvert imot. Nå har han iallfall fått 8 milliarder USD (ca. 82 milliarder NOK) i cash ut av transaksjonen, og det er "gull verdt" i nedgangstider.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:09
Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. juli 2022, klokken 21:18
Du sa det, men jeg bare tenkte det
Dette blir tullete. Så store kjøp og salg av aksjen blir kursdrivende enten man vil eller ikke.

For slike handler vil det vel nesten alltid se ut som man selger på topp og kjøper på bunn.

Helt enig, resterende blir bare spekulasjoner og konspirasjoner. Ikke at det er umulig, men det får være opp til SEC.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 12. juli 2022, klokken 21:38
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:09
Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. juli 2022, klokken 21:18
Du sa det, men jeg bare tenkte det
Dette blir tullete. Så store kjøp og salg av aksjen blir kursdrivende enten man vil eller ikke.

For slike handler vil det vel nesten alltid se ut som man selger på topp og kjøper på bunn.

Helt enig, resterende blir bare spekulasjoner og konspirasjoner. Ikke at det er umulig, men det får være opp til SEC.

Vel,noen burde ettergå handlingsmønsteret til Elon. Det har vært flere rare kursmanipulerende utspill om ulike selskap fra den kanten. Nå er i alle fall Twitter opprørt så får vi se hvordan dette ender.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. juli 2022, klokken 21:06No, Tesla isn't working on a $25,000 car, says Elon Musk

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-not-working-on-25k-car-elon-musk/

Dette er en falsk fremstilling av det han sa. Det han faktisk sa er at de ikke jobber (aktivt) med det i dag, og det er fordi etterspørselen etter dagens modeller er såpass høy i tillegg til at det er problemer med å skaffe nok materialer og annet.

De planlegger fortsatt å lansere en slik bil senere.

Alt dette påpekte jeg jo også i det forrige innlegget mitt:

"De har riktignok utsatt den noe siden etterspørselen etter Model 3 og Y er så ekstrem, og det er problemer med tilgang på brikker og materialer og annet, men det er fortsatt noe de har snakket om lenge."

emurof

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. juli 2022, klokken 21:22
Sitat fra: emurof på mandag 11. juli 2022, klokken 20:04
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:33
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:15Jeg tenker at de "facelifts" som gjøres er mye viktigere. De har med hvordan bilen er bygget opp, strukturell batteripakke, osv. Mye viktigere enn overflatisk ytre utseende.

Utseendet har nok mer å si for dyrere biler, som S og X. Lite for 3 og Y.

Jeg er enig at løpende hardware forbedringer er bra for å skape en veldig robust modell, eller lage et godt utgangspunkt for en senere ny modell  - men jeg tror ikke det er et godt salgsargument - snarere tvert imot. Løpende software oppdateringer ER derimot et godt salgsargument. Poenget er at når du handler en Tesla vet du faktisk ikke i detalj hva du får av hardware ettersom hele bilen løpende går gjennom ulike justeringer. Og dette kan være veldig forvirrende, og til tider, frustrerende for kundene.

Hvorfor er det frustrerende?

Om du og naboen bestiller bil omtrent samtidig og får ulike biler, f.eks ulike frontlys hvor den ene er bedre enn andre..så er det klart det er frustrerende...

Dette er neppe noen reell eller utstrakt problemstilling.

SitatEller du skal ha tak i en del på bilen og du kjøper en brukt del av samme årsmodell på nettet hos en skraphandler for å spare noen kroner...og så er delen feil..

Det var 2 eksempler på frustrasjon........

Det samme gjelder jo andre merker også. Man må sørge for at deler passer årsmodellen.

Sitat
Sitat
SitatJeg ville f.eks aldri i livet tenkt at en bil jeg hadde for 5-10 år siden hadde vært en interessant bil å kjøpe igjen selv om den hadde fått mange nye "usynlige" forbedringer. Hva jeg synes var fint den gangen - er ikke nødvendigvis fint nå - så  jeg her helt overbevist om at dersom Tesla ikke kommer med nye modeller med annet design snart - så vil de tape markedsandeler. Det betyr ikke at de ikke kan vokse i mange år ennå på verdensmarkedet - men jeg tviler sterkt på at mange f.eks i Norge vil ha en ny model 3 i 2030 designet som dagens model 3.

Hvorfor ikke? Det har jo kommet ting som varmepumpe, rattvarme, osv. Mange vil gjerne ha disse tingene selv om bilen ellers ser lik ut på overflaten.

Du får prøve å overbevise kone/samboer osv om at de ikke trenger å bytte ut noe da alt er nytt på innsiden..lykke til!

Jeg skjønner ikke hva du prøver å si her. Ikke trenger å bytte ut noe? Poenget er at det stadig kommer forbedringer, og jeg nevnte noen viktige og populære eksempler.

emurof

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. juli 2022, klokken 23:56
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 12. juli 2022, klokken 21:38
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. juli 2022, klokken 16:09
Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. juli 2022, klokken 21:18Du sa det, men jeg bare tenkte det
Dette blir tullete. Så store kjøp og salg av aksjen blir kursdrivende enten man vil eller ikke.

For slike handler vil det vel nesten alltid se ut som man selger på topp og kjøper på bunn.

Helt enig, resterende blir bare spekulasjoner og konspirasjoner. Ikke at det er umulig, men det får være opp til SEC.

Vel,noen burde ettergå handlingsmønsteret til Elon. Det har vært flere rare kursmanipulerende utspill om ulike selskap fra den kanten. Nå er i alle fall Twitter opprørt så får vi se hvordan dette ender.

Man ville jo sett SEC-meldinger hvis han drev med trading. Det gjør han altså ikke.

advale

#5260
Sitat fra: emurof på mandag 11. juli 2022, klokken 21:01
Jeg ber deg legge merke til forskjellen på "ingen" og "ikke stort" eller "ikke signifikant". De to siste er ikke det samme som "ingen". Håper dette oppklarer litt for deg.

Dette ser ikke ut til å handle om FSD/Robotaxi. Hvis du leser det du skriver, så handler det om å bruke Tesla til Ridesharing, og de ser for seg at bare 500k Teslaer vil bli brukt til dette i 2030. Hadde de snakket om Robotaxi, så hadde ikke tallene sett slik ut heller.

Med andre ord, dette er tanker om en Uber-aktig tjeneste med menneskelige sjåfører.

Tenkte meg at du ville komme opp med flisespikkeri for å ro den båten din.. Ingen/lite/marginalt etc er ment som samme sak når vi snakker om verdier for over 7000 mrd.

Hm, hva røyker du? Det står Robotaxi klisteret over hele artikkelen(!)

Hele poenget med Robotaxi er en flåte av biler uten sjåfør. Og for at det skal fungere må FSD fungere. I dette tilfellet er Robotaxi og FSD samme sak. At du mistolker artikkelen er, igjen, tunnel-syn. (Du glemmer også at det er en prediksjon fra 2019, så selvfølgelig blir 500k altfor lavt i dag)

-----
Elon har helt klart stor inside-info og det er ikke vanskelig å skjønne at han vil bruke kontantene etter Tesla salget til å kjøpe seg inn igjen når aksjeprisen har falt, blant annet med å si at Austin og Berlin brenner mrd.. Twitter blir jo bare en unnskyldning for å kunne selge på topp. Hvis han derimot ikke kjøper seg opp igjen så bør alarmklokken ringe.

Jeg skrev også tidligere at prisene Tesla tar nå er ikke bare for å justere økte råvarekostnader men melke mest mulig ut av kundene sine. Og det er riktig, han bekreftet i en tweet at de vil sette ned prisen når kostnadene stabiliserer seg (altså ikke gå ned igjen, men stabilisere...)

emurof

Sitat fra: advale på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: emurof på mandag 11. juli 2022, klokken 21:01Jeg ber deg legge merke til forskjellen på "ingen" og "ikke stort" eller "ikke signifikant". De to siste er ikke det samme som "ingen". Håper dette oppklarer litt for deg.

Dette ser ikke ut til å handle om FSD/Robotaxi. Hvis du leser det du skriver, så handler det om å bruke Tesla til Ridesharing, og de ser for seg at bare 500k Teslaer vil bli brukt til dette i 2030. Hadde de snakket om Robotaxi, så hadde ikke tallene sett slik ut heller.

Med andre ord, dette er tanker om en Uber-aktig tjeneste med menneskelige sjåfører.

Tenkte meg at du ville komme opp med flisespikkeri for å ro den båten din.. Ingen/lite/marginalt etc er ment som samme sak når vi snakker om verdier for over 7000 mrd.

Det er da ikke flisespikking å påpeke at du kom med falske påstander om hva jeg skal ha sagt. Særlig når du prøver å gjøre et så stort nummer ut av det. Da er det på sin plass at jeg forsvarer meg.

SitatHm, hva røyker du? Det står Robotaxi klisteret over hele artikkelen(!)

Ja, men det er fordi artikkelforfatteren ikke skjønner hva det er snakk om. Hvis man ser på hva som faktisk blir sagt, er det åpenbart at det ikke er snakk om Robotaxi.

SitatHele poenget med Robotaxi er en flåte av biler uten sjåfør. Og for at det skal fungere må FSD fungere. I dette tilfellet er Robotaxi og FSD samme sak. At du mistolker artikkelen er, igjen, tunnel-syn. (Du glemmer også at det er en prediksjon fra 2019, så selvfølgelig blir 500k altfor lavt i dag)

Her er det altså snakk om en flåte med sjåfører.

SitatElon har helt klart stor inside-info og det er ikke vanskelig å skjønne at han vil bruke kontantene etter Tesla salget til å kjøpe seg inn igjen når aksjeprisen har falt, blant annet med å si at Austin og Berlin brenner mrd.. Twitter blir jo bare en unnskyldning for å kunne selge på topp. Hvis han derimot ikke kjøper seg opp igjen så bør alarmklokken ringe.

Han sitter jo fortsatt med nesten hele sin formue i Tesla, så jeg tenker vi kan ta dette med knusende ro.

SitatJeg skrev også tidligere at prisene Tesla tar nå er ikke bare for å justere økte råvarekostnader men melke mest mulig ut av kundene sine. Og det er riktig, han bekreftet i en tweet at de vil sette ned prisen når kostnadene stabiliserer seg (altså ikke gå ned igjen, men stabilisere...)

Pris er selvsagt en måte å justere etterspørsel på. Hvis prisen er for lav så blir det enda flere bestillinger og da blir leveringstidene altfor lange.

Motorwatt

Russland hevder at Ukraina tilhører dem

Kina hevder at Taiwan tilhører dem

Ukraina får full støtte, og Russland opplever at store internasjonale bedrifter trekker seg ut av landet. Dette gjelder også bilprodusenter.

Kina gjør krav på overherredømme over Taiwan. President Joe Biden sier at USA vil forsvare Taiwan i tilfelle et angrep fra Kina.

Beijing vil «ikke nøle med å starte krig» hvis Taiwan erklærer selvstendighet, sier en talsperson for det kinesiske forsvarsdepartementet fredag.

Kinesisk invasjon av Taiwan har større sannsynlighet for å utløse tredje verdenskrig enn Ukraina

https://forskersonen.no/kina-krig-og-fred-kronikk/kinesisk-invasjon-av-taiwan-har-storre-sannsynlighet-for-a-utlose-tredje-verdenskrig-enn-ukraina/1994220

Hva med Tesla opp i dette?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. juli 2022, klokken 20:02
Hva med Tesla opp i dette?
De får problemer som alle andre som er avhengig av halvledere fra Taiwan og har produksjon i Kina.

Nå øker de jo produksjon i Berlin og Texas, så halvleder mangel blir nok det største problemet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MaxQ

Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. juli 2022, klokken 20:02Hva med Tesla opp i dette?

Muligheten for WW3 debatteres og spørsmålet er "Hva med Tesla opp i dette?" Ja, hva med Tesla? Hvem bryr seg om Tesla om det faktisk bryter ut en WW3 som trolig vil inkludere bruk av kjernefysiske våpen? (uavhengig om det skulle blir Russland eller Kina)

Min påstand er at det ikke er slike konflikter som vil starte en WW3, verden er ikke så triggerhappy som den var i etterkrigstiden. En må også se vekk fra all krigshissingen. Husk at noen kan ha en agenda.

Så kan en ikke sammenligne tiltakene man har satt inn mot Russland (og oligarkene) som følge av invasjonskrigen mot Ukraina med hvilke tiltak en kan forvente mot Kina. Sammensatte grunner til dette.

Russland sin økonomi er i denne sammenheng svært liten og selv om noen land har knyttet seg sterkt til russisk eksport av f.eks. gass så kan det ikke sammenlignes med Kina sin rolle som "verdens fabrikk". Med andre ord, verden for øvrig har råd til å blokkere både Russland og oligarkene. Situasjonsforståelsen er nok vesentlig annerledes overfor Kina.

"Ingen" kommer til å storme til for å beskytte Taiwan heller, samme hva Biden måtte lire av seg. Ikke for å forsvare selvstendigheten i hvertfall. Det finnes bedre grunner til å "forsvare" Taiwan sett fra et vestlig ståsted på kort sikt. For å ta 2 av de, opprettholde maktbalansen i regionen og sikre at TSMC ikke går dukken. Taiwan sin sikkerhet ligger nemlig nettopp i deres halvlederindustri og hvor sentral den er for resten av verden (også fastlandskina). Dette vet Taiwan og skjønner å benytte seg av. Bare se på sammenhengen med hvor noen av Taiwan sine militærbaser ligger og hvor TSMC sine fabrikker ligger (så å si vegg i vegg). Hva gjelder maktbalansen, så har det mer med Japan og Sør-Korea å gjøre også enn Taiwan alene. Men det blir en helt annen debatt selv om alt henger sammen med alt.

Så spørs det hva som skjer om noen år. Trolig vil Kina ta Taiwan uten at så mye skjer. Fordi motstanden til dette i Taiwan blir mindre med årene og TSMC sin nytteverdi for verden ikke lenger er knyttet geografisk til Taiwan. Det pågår en stor omstilling for å flytte halvlederindustrien til mer vennlig geografiske områder sett med vestens øyne. Dette er omfattende prosesser både i tid og kostand, men de er på vei. Godt nytt for forbrukere, dårlig nytt for Taiwan og menneskerettigheter. Kina vil trolig ese utover jo mindre motstand de møter og verden vil neppe bry seg. Men Kina har god tid og tar seg råd til å vente.

Når den tid kommer, ja da kan en stille spørsmålet "Hva med Tesla opp i dette?" For Kina kommer ikke til å forårsake WW3 ved å ta Taiwan for tidlig (kineseren er klokere enn Putin), så spørsmålet vil ikke være relevant i den sammenheng. Men i ettertid, så kan det være et aktuelt spørsmål. Svaret? Ingenting. Fordi da er ikke halvlederindustrien geografisk låst til Taiwan på samme måte som i dag. TSMC har flere ben å stå på i så måte. Taiwan er mindre negativ til Kina og maktbalansen forøvrig er sikret på annet vis. Og Tesla? Vel, vi kjøper tyske bilmerker gjør vi ikke? Der har du svaret. Og menneskerettigheter er det ingen som vil bry seg om. Fordi vi sakte men sikkert gir fra oss de rettighetene i dag og når tiden kommer vil vi ikke bry oss. (merk, jeg linker ikke tyske biler og menneskerettigheter her). En kan heller stille spøsmålet, hvorfor bryr ingen seg om Tesla og Kina i dag? Fordi kapitalisme trumfer menneskerettigheter enn så lenge i det spørsmålet.

Og ellers, som turfsurf skriver, de vil ikke være alene.

Relevante linker:
https://medium.datadriveninvestor.com/no-china-wont-invade-taiwan-in-2022-2023-or-2024-this-is-why-dac6010821e3
https://www.nrk.no/urix/_silisiumskjold_-kan-redde-taiwan-fra-en-kinesisk-invasjon-1.16046906
https://www.wearethemighty.com/mighty-history/us-defend-these-67-countries/

Da har nok Tesla større problemer på kort sikt (frem til 2030) med helt andre ting enn en teoretisk mulighet for en WW3 (som alltid vil ligge der, uavhengig av populære konflikter som bobler til overflaten).

Tomrommet etter Karpathy skal det bli spennende å følge med på også. Elon har jo flere ganger offentlig lagt langflat etter Tristan, tror har gjør klokt i å holde seg unna Tesla.
https://twitter.com/rice_fry/status/1551299959898509312

Det blir spennende å se hva som skjer rundt splitten senere også. Får de den klar før nyttår forresten?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA