Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Burger på fredag 17. juni 2022, klokken 22:08
... fordi jeg kjøper det til en dyrere penge dersom det vil virker og blir lovlig. Dvs sette meg i baksetet i bila med god promille og si "Kjør hjem".

Denne stemmer også jeg for. Ingen av oss blir yngre med årene, og før eller siden vil vi alle - som lever lenge nok - komme til en situasjon der legen og/eller staten sier at vi ikke lengre får kjøre bil selv. DA kunne jeg godt ha tenkt meg løsningen nevnt over (forutsatt at det ikke krever at at man har lappen). Men inntil den dagen har jeg valgt bort AP.

... og jeg vil tro at den dagen, dersom dette blir en realitet, så kommer en slik "selvkjøring" til å bli alfa og omega for alle som vil selge biler.

... og nei, vil ikke prøve meg på å tippe noen tidslinje for at det blir en realitet, eller om det blir det.
Model S 85D

Contango

Sitat fra: Burger på fredag 17. juni 2022, klokken 22:08
Dvs sette meg i baksetet i bila med god promille og si "Kjør hjem".
Betalingsviljen for det er der hos alle her, vil jeg tro. Det produktet er verdt noe, og jeg tror også at aksjen i varierende grad har priset inn potensialet (og kontantstrømmen fra salgene av det som i praksis er ubrukelig). Men det pussige for meg er at jeg da aldri ville valgt en Tesla med 4 sek fra 0 til 100 om jeg skulle kjøres hjem av en liggende iPad. Hvis FSD virkelig er like rundt hjørnet, så passer ikke bilparken til Tesla i det hele tatt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

Sitat fra: Contango på lørdag 18. juni 2022, klokken 08:07
Sitat fra: Burger på fredag 17. juni 2022, klokken 22:08
Dvs sette meg i baksetet i bila med god promille og si "Kjør hjem".
Betalingsviljen for det er der hos alle her, vil jeg tro.

Det finnes allerede Taxi MED sjåfør som kan hjelpe om du blir syk eller skjer noe annet på veien hjem.
En Robot Taxi uten overvåkning av passasjerer som kan snakke med deg og vurdere din helsestilstand, fysisk hjelpe deg osv. vil dermed aldri tilby samme totalpakke som en Taxi med ekte sjåfør bak rattet.
Nå er det sikkert situasjoner der en ikke ønsker sjåfør - og situasjoner der en med fordel kan ha sjåfør.
Det siste kan jo f.eks være transport av bevegelseshemmede og andre med ulike behov ut over bare å kjøre en person hjem.  Sånn sett tror jeg nok at det vil gå lang tid før robottaxi overtar taxi bransjen helt - det blir vel mer som et ekstra tilskudd en eller annen gang i fremtiden.

Vet ikke hvordan Elon ser på dette - men en får jo inntrykk når en leser om dette at dette er noe ALLE vil ha så fort det blir tilgjengelig. Jeg er litt mer i tvil og tror nok verdien er hauset opp svært mye. At det derimot går sakte men sikkert mot selvkjørende biler - ja det gjør det nok, men dette vil være en langsom prosess som vil bruke mye lenger tid enn f.eks verdens overgang til elbil - og på veien dit vil det dukke opp mange ulike systemer som skal konkurrere med hverandre.  Tror ikke dette har like stort potensial og vil utvikle seg i samme takt som f.eks overgangen til smart telefoner på verdensbasis.

Electric cars in Norway

#5133
Uansett synspunkt på Elon & co.... Og hvem som har beste selvkjørende biler...Jeg gleder meg syyyykt  til Elon dagen i september. Men vi snakker elon time så ny utsettelse kan komme....

Tråden er jo om aksjen og i disse deprimerende tider på nasse så gikk det hvertfall bittelitt opp med Tsla  :+1:

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAJaY77-dXF_LeTRwTDoD6aG4Bv5skIiN81Gt3Gkz4WO0Rta3Szy30UynKSvRvnWmIfReDQo34WgcAnM4XpuTUiJORhY86INxEuG2P21zhP1pvfwUkZN7TDoAhyP5WxvMzLMOvopRZBbJ-nNwH4aKPCDkZG1oQcEm3CWGZIOtHVRA

daktari

Sitat fra: Burger på fredag 17. juni 2022, klokken 22:08
Forskjellen er at Waymo er ganske geofenca inn i enkle områder å kjøre, mens man kan prøve FSD i hele verden. Artig å se folk på youtube som kjører med FSD i fullt kaos med trange veier, veiarbeide, bratt så man ikke har kontroll hva som kan dukke opp på siden av veien etc. Det fungerer ikke 100% men alle de andre selvkjørende har geofenca hele det området så bila nekter å kjøre der.

Tror Waymo med flere kommer til ett punkt der løsninga ikke blir 100% fordi det ikke takler uforutsette hendelser, og da oppnår man ikke lvl 5 autonomi, så man bruker mye penger og forskning på noe som ikke vil bli 100%.

Jeg har Tesla M3 og valgte ikke noe FSD eller den andre, fordi jeg kjøper det til en dyrere penge dersom det vil virker og blir lovlig. Dvs sette meg i baksetet i bila med god promille og si "Kjør hjem". Valget ble tatt av at jeg ikke ville bruke så mye penger på bil.
Dessverre, dette er feil. Forskjellen er at Waymo har en ekte selvkjørende bil i kommersiell drift, mens Tesla kun har et gimmick-system L2 som må passes på mer enn en kjøreskole-elev. Tesla har ikke snev av autonomi.

Så kan. Du selvfølgelig prøve Tesla sin gimmick i USA og Canada mens du passer på at bilen ikke dreper deg eller noen andre,  mens du må til Phoenix og snart San Francisco for å bestille deg en tur med Waymo.

Å snakke om at "Tesla FSD ikke er 100%" er feil, Tesla er 0,001% av noe som ligner Waymo. Husk at en FSD bil må kunne kjøre en livstid uten en feil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Burger

Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. juni 2022, klokken 09:36
Det finnes allerede Taxi MED sjåfør som kan hjelpe om du blir syk eller skjer noe annet på veien hjem.
Jeg vil ikke ha det fordyrende mellomlegget som sjåfør for å kunne bli kjørt hjem. Sist gang jeg tok taxi fra byen og hjem krangla jeg prisen ned til 1500 kroner, estimert leie selvkjørende bil basert på prognoser, ~80 kroner. Prognoser på å leie robotaxi i stedet for å eie elbil er 50% kost pr km. Så jeg ville kvittet meg med en bil så fort det var lovlig og mulig, med den andre ganske så fort når min kone innså at det gikk an.

Har jeg fått slag, hjerteinfarkt etc så får jeg hjelp av andre mennesker, så da er ikke sjåføren i en taxi særlig til hjelp. Forstod ikke helt problemet. Slag mens jeg sitter i en selvkjørende bil? Bedre enn at jeg er sjåfør iallefall.

Sjåfører har helt klart en verdi når det gjelder transport av funksjonsnedsatte, som veldig gamle til f.eks dagsenter slik som min far har to ganger i uken. Men kommer man seg inn og ut av en vanlig bil eller bil tilrettelagt funksjonshemmede, så har ikke taxisjåføren noen verdi. Da blir det viktigere å få prisen ned slik at man har råd til å bruke det og få mulighet til å ta større del av samfundet enn man har i dag.

Så handler det også om å kunne klare seg selv uten å måtte bry andre. Jeg kjenner mange pensjonister som frykter den dagen de mister førerkortet. Jeg er ikke sikker, men har en mistanke om at de nye bussene i Trondheim som krever at bussjåføren må ut for å legge ut rullestolrampe ikke gjør det mer attraktivt som rullestolbruker å ta bussen når man ser 80 stressede passasjerer som allerede er for sent til jobb.

Summa sumarum, det er enorme omveltninger i samfundet dersom robottaxi blir en realitet og spørsmålet om man skal ha en bil selv vil dukke opp og den første produsenten som får det til vil håve inn mye.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Sitat fra: Burger på søndag 19. juni 2022, klokken 02:49
Summa sumarum, det er enorme omveltninger i samfundet dersom robottaxi blir en realitet og spørsmålet om man skal ha en bil selv vil dukke opp og den første produsenten som får det til vil håve inn mye.

For det første vet vi ikke hvordan dette vil bli regulert. Jeg tror at i storbyene vil lokalpolitikere prøve å begrense antall kjøretøy og heller se på løsninger som f.eks selvkjørende busser som kjører faste ruter.
Utenfor storbyene vil f.eks tiden det tar å få kjørt frem en robottaxi til kundens dør være begrensende og bildeling med robottaxi vil nok kanskje ikke være like populært her fordi man må gi bort noe av den friheten man har i dag.

At prisen ved å bruke en robottaxi skal mye ned vs dagens taxi løsninger baserer seg trolig på at driftskostnadene går ned - men dette trenger heller ikke bli en sannhet. Bare se på strømmarkedet - der er selvkost på en vesentlig andel av produksjonen er under 10 øre - men prisen sluttkunden betaler er gitt av marginalprisen - altså den dyreste enheten. Så prisen må ikke alltid følge driftskostnad.  Den er nok i vesentlig grad styrt av tilbud og etterspørsel og prises deretter. Og jeg er helt overbevist om at myndighetene uansett ikke vil slippe løs et ubegrenset antall robottaxi i storbyene - her vil det bli begrensninger som reduserer tilbudet og således vil det løfte prisene for bruk.
Trolig vil det alltid lønne seg å benytte felles transportløsninger som går langs faste ruter.

Selvkjørende teknologi vil nok spille en større rolle for felles transportløsninger, person og vare, langs faste ruter i fremtiden. 
Og dersom man i fremtiden eier en selvkjørende bil som så er kvalifisert til bruk for taxi - så må man nesten bo i USA for å tro at man bare kan tilby denne tjenesten i et åpent marked. Det vil garantert bli reguleringer og krav som må møtes.

Selvfølgelig kommer selvkjørende biler, men visjonen om at robottaxi skal utgjøre en stor andel av persontrafikk og at man kan tjene en ekstra slant på bilen som Taxi dersom man har en slik bil  - den tror jeg ikke noe på. 
Jeg tror derfor verdien av FSD er sterkt overdrevet for personbilparken og at Elon har forregnet seg mhp. verdien av denne funksjonen. Trolig er visjonen sterkt farget gjennom amerikanske briller og det landets infrastruktur.

Storg

Elon kan få rett hvis Tesla slutter å selge biler, og begynner med Robotaxi isteden.  Problemet hans da er at han har for mange fabrikker.


Sent from my iPhone using Tapatalk

daktari

Model 3 og S er jo også de minst egnede modellene for robotaxi. Snå døråpninger og vanskelig å komme inn og ut av. Ikke selvlukkende dører.
Til robotaxi vil man heller ha en van-liknende sak som Zoox f.eks, enklere å entre, mer komfy, enklere med bagasje, veldig komfy fjæring osv
https://zoox.com/vehicle/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Joda, artig den. Men tanken med Robotaxi er jo at den også skal kunne brukes privat. Som for eksempel en feriebil til Nordkapp eller Berlin med hele familien. Tenker jeg står over denne - også... 😗
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Burger

Helgenen: Du henger deg opp i Waymo løsningen, der det kreves detaljerte 3d kart for å kunne kjøre1. Full autonomi, også kalt level 5 kan kjøre der det er vei. Blir full selvkjøring godtatt på norske veier, så blir det vanskelig å sperre inne. Det er iallefall ett par krav som må oppfylles.

Bevist 1/10 sjanse for å havne i en alvorlig ulykke i forhold til mennesklig sjåfør (pr kjørte km basert på veitype)
Det fungerer under alle forhold.

Jeg tror utviklinga vil gå rimelig fort over på autonomi siden vi mennesker er like dårlige til å kjøre nå som før. Noe vi kompanserer med sikrere biler og bygge bedre veier der det ikke er like katastrofalt å havne utafor. Samtidig vil autonome kjøretøy bli sikrere og sikrere så lenge utviklinga pågår. Jeg håper at å kjøre bil selv bortsett fra på baner vil bli faset ut så fort vi tipper 1/100 sjanse for å havne i ulykke med personskade eller død i forhold til mennesklig sjåfør.

Waymo og andre har løsning som vil stange i at de ikke håndterer endring i veibane, mens Tesla gyver løs på det vanskelige problemet med en gang. Jeg har troa på at Tesla har valgt det rette fordi klarer de det, så er alle problemer med selvkjøring løst. Waymo vil i avgrensete områder med korrekt oppmerkning og 3d kart kunne kjøre, men ikke utafor og vil da måtte starte med jobben Tesla allerede jobber med nå.

Derfor er FSD utrolig viktig for Tesla aksjen, men også en joker. Klarer de det eller ikke?

1) En god stund siden, 12-18 måneder?, siden jeg har lest meg opp på Waymo og andre. Dersom de har endret på hvordan de fungerer, gjerne korriger meg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

daktari

Sitat fra: Burger på søndag 19. juni 2022, klokken 21:25
Helgenen: Du henger deg opp i Waymo løsningen, der det kreves detaljerte 3d kart for å kunne kjøre1. Full autonomi, også kalt level 5 kan kjøre der det er vei. Blir full selvkjøring godtatt på norske veier, så blir det vanskelig å sperre inne. Det er iallefall ett par krav som må oppfylles.

Bevist 1/10 sjanse for å havne i en alvorlig ulykke i forhold til mennesklig sjåfør (pr kjørte km basert på veitype)
Det fungerer under alle forhold.

Jeg tror utviklinga vil gå rimelig fort over på autonomi siden vi mennesker er like dårlige til å kjøre nå som før. Noe vi kompanserer med sikrere biler og bygge bedre veier der det ikke er like katastrofalt å havne utafor. Samtidig vil autonome kjøretøy bli sikrere og sikrere så lenge utviklinga pågår. Jeg håper at å kjøre bil selv bortsett fra på baner vil bli faset ut så fort vi tipper 1/100 sjanse for å havne i ulykke med personskade eller død i forhold til mennesklig sjåfør.

Waymo og andre har løsning som vil stange i at de ikke håndterer endring i veibane, mens Tesla gyver løs på det vanskelige problemet med en gang. Jeg har troa på at Tesla har valgt det rette fordi klarer de det, så er alle problemer med selvkjøring løst. Waymo vil i avgrensete områder med korrekt oppmerkning og 3d kart kunne kjøre, men ikke utafor og vil da måtte starte med jobben Tesla allerede jobber med nå.

Derfor er FSD utrolig viktig for Tesla aksjen, men også en joker. Klarer de det eller ikke?

1) En god stund siden, 12-18 måneder?, siden jeg har lest meg opp på Waymo og andre. Dersom de har endret på hvordan de fungerer, gjerne korriger meg.
Du trekker frem noen gamle myter fra Musk, at avanserte kart er et problem. Det er det ikke. Bilene til Waymo kan ganske sikkert kjøre level 2 bedre enn Tesla FSD overalt. Men Waymo får til bedre kvalitet med pre-mapping.  Når flåten er i drift vil jo mapping opprettholdes, ved at bilen melder endringer tilbake fortløpende. Men den vil klare å håndtere uforutsette endringer i veien.
Det er egentlig et paradoks at Tesla hevder de samler masse data fra bilene, men samtidig impliserer at andre ikke kan gjøre dét.
Husk også at man har kommet mye lenger med simulering nå enn da Musk kom med disse "prinsippene for selvkjøring" som egentlig kritiserer de andre.

Men når har det noensinne vært smart å satse alt på et stort gjennombrudd istedetfor å gjøre små skritt stegvis? Tesla har lovt seg bort til en rigid strategi med 8 dårlige kameraer med blindsoner.  De ligger dårlig an.

Erkjennelsen nå er vel at selvkjøring uansett tech er veldig veldig  vanskelig, og det vil være lang tid til man har "selvkjøring for folket". Lidarer er blitt billige og dersom har ekte selvkjøring bruker lidar og detaljert. Teslaene med FSD velger derimot feil fil før den skal ta av veien den kjører på...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

#5142
Sensorer er absolutt viktige, men det er først når de gir fra seg tilstrekkelig informasjon at jobben virkelig skal gjøres. Jeg tipper at Waymo bare har brukt ca. 30% av utviklingstiden til å kunne lese data fra sensorene, mens resten er brukt til prosessen med å ta valg ved å identifisere en beslutning, og vurdere alternative løsninger. For mange virker det som Tesla fremdeles holder på med å løse sensorproblematikken, og isåfall står over 70% av arbeidet igjen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Ja, og path prediction og driving policy avhenger jo av hvilke data man kan fange fra persepsjon/sensorene. Dårlige sensorer = svakere pp og dp? Det er ikke oppløftende for Tesla.

Waymo publiserer en drøss med forskning på feltet:
https://waymo.com/research/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Minner om at dette er aksje tråden og ikke FSD tråden.

Vurdering av verdien for FSD i relasjon til aksjen er veldig relevant, det tekniske er ikke så viktig her.

Jeg tror at TSLA vil øke i verdi mer på grunn av helintegrert (og økende) produksjon samt gode marginer på bilene, mye mer enn det FSD bidrar. FSD er mest for en temmelig optimistisk gjeng teknologiintereserte.

Tilgang på råvarer og batterier har vist seg å bli stadig viktigere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA