Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: emurof på tirsdag 31. mai 2022, klokken 14:26
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 26. mai 2022, klokken 23:39
Sitat fra: emurof på torsdag 26. mai 2022, klokken 22:57
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 24. mai 2022, klokken 13:02Apropos det om at Elon kan begynne å bli en belastning for TSLA


https://youtu.be/sE3rsWdJfvs

Hva var det Elon gjorde i dag da, siden Tesla er opp over 7%?

Var antagelig helt stille
(Du burde se videoen, det er en ryddig gjennomgang)
Det er ingen som har sagt Elon sine utspill er eneste faktor heller.

Og så må vi huske at selv om aksjen steg litt nå så er den nesten 500 dollar ned fra ATH....

Er det ikke litt rart å gi Elon all skyld når aksjen går ned (tross kraftig fall også i resten av markedet), men bortforklare det når den går oppover?

Hva er det videoen handler om?
Det er bare du som tror at alle gir Elon all skyld. Han påvirker utvilsomt i begge retninger.

Videoen er en link. Det er bare å trykke på den ....

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. mai 2022, klokken 14:41Det er bare du som tror at alle gir Elon all skyld. Han påvirker utvilsomt i begge retninger.

Hva var det han gjorde for å få Tesla til å gå opp nesten 20% på noen få dager da?

SitatVideoen er en link. Det er bare å trykke på den ....

Det er en lang video, så kan du ikke heller bare oppsummere?

emurof

Litt overrasket over at ingen har nevnt at Tesla skal kutte ned på antall ansatte.

Men i motsetning til hva mange ser ut til å tro (fordi media ikke fikk med seg alle detaljene), så vil ikke dette påvirke de som jobber med produksjon og montering av biler og energiprodukter. 10%-kuttet vil kun skje i andre deler av organisasjonen, i de som har fastlønn. De som har timelønn blir ikke berørt. Det vil si at under halvparten av de ansatte blir berørt, så i realiteten vil det sannsynligvis bli godt under 5000 ansatte som mister jobben, og ikke 10000 som man skulle tro ut fra det som står i media.

Det er altså liten grunn til å tro at dette har noe med f.eks. lavere etterspørsel å gjøre, siden det jo ikke skal reduseres i ansatte som jobber med produksjon av biler.

Motorwatt

Er det slik at alle som er "ansatt" i Tesla egentlig ikke er ansatt, men innleide? Og er det slik at mens vi Norge som oftest nedlegger grundig arbeid i å finne den rette medarbeideren, så får man i USA tilsendt flere enn det man egentlig trenger slik at utvelgelsen først starter når arbeidstakeren er på plass? Så siler men bort de man ikke vil ha. Tesla har hatt flere slike masseoppsigelser gjennom tidene, og en mulig grunn til at markedet ikke lenger tar de så høytidelige.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Jeg vet at feks mekanikere i bla Toyota i usa må kjøpe eget verktøy. Ganske utrolig.....

Og det får fast x antall timer på å gjøre en jobb. De erfarne og raske tjener penger men nye tjener dårlig.

"Many mechanics get paid in a "flat rate" system, which means that they only get paid when there's work to be done. A mechanic could be stuck at the shop for 10 hours, but only get paid for the two hours where he was assigned an actual task to complete. All jobs have their own pre-set number of billable hours as well, so if a job gets quoted at 4 hours of labor, but actually takes 6 hours to complete, the mechanic eats the lost time."

Klykken

Usikker på om det stemmer, men var vel sagt at det ville bli effektivisering x antall ganger oppgjennom hvor målet var 10% mindre stab per "effektivisering" eller noe sånt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. juni 2022, klokken 16:45Er det slik at alle som er "ansatt" i Tesla egentlig ikke er ansatt, men innleide? Og er det slik at mens vi Norge som oftest nedlegger grundig arbeid i å finne den rette medarbeideren, så får man i USA tilsendt flere enn det man egentlig trenger slik at utvelgelsen først starter når arbeidstakeren er på plass? Så siler men bort de man ikke vil ha. Tesla har hatt flere slike masseoppsigelser gjennom tidene, og en mulig grunn til at markedet ikke lenger tar de så høytidelige.

De som er ansatt i Tesla, er ansatt i Tesla.

Med over 100.000 ansatte så er under 5.000 ikke akkurat en masseoppsigelse.

Tesla ønsker å drive så effektivt som mulig. De har sikkert forbedret prosesser og annet, noe som kanskje har gjort en del medarbeidere overflødige. Fremfor å holde på disse, så kutter de ned på antallet ansatte innenfor enkelte deler av virksomheten for å få gevinsten av effektiviseringen.

Det er kanskje også en måte å kvitte seg med de "dårligst ytende" ansatte på.

Markedet så jo ut til å reagere negativt på nyheten, i det minste til å begynne med. Men så viste det seg at media hadde kommet med feilinformasjon, og at de som jobber med produksjon ikke påvirkes av kuttene.

hELgenen

Sitat fra: emurof på lørdag 04. juni 2022, klokken 23:25
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. juni 2022, klokken 16:45Er det slik at alle som er "ansatt" i Tesla egentlig ikke er ansatt, men innleide? Og er det slik at mens vi Norge som oftest nedlegger grundig arbeid i å finne den rette medarbeideren, så får man i USA tilsendt flere enn det man egentlig trenger slik at utvelgelsen først starter når arbeidstakeren er på plass? Så siler men bort de man ikke vil ha. Tesla har hatt flere slike masseoppsigelser gjennom tidene, og en mulig grunn til at markedet ikke lenger tar de så høytidelige.

De som er ansatt i Tesla, er ansatt i Tesla.

Med over 100.000 ansatte så er under 5.000 ikke akkurat en masseoppsigelse.


Nå har du kommet med teorien om 5000 ansatte tidligere i denne tråden og dytter nå opp som om det var fakta. Det er 10% av arbeidsstokken som skal bort - så enkelt er det. Om det er 10% innleide på korttidskontrakter eller hva det nå måtte være så er det uansett 10% - Tesla slanker seg for å stå bedre rustet til en fryktet nedgangstid.

Inflasjonen i USA er skyhøy - det er mange mørke skyer på himmelen sett fra andre siden av atlanteren og det er sikkert mye fornuft i å forsøke å slanke bedriften i påvente av en krise.

Videre så er databrikke problematikken som de andre konkurrentene har slitt med nå i ferd med å ordne seg - dermed møter Tesla nå mye større konkurranse enn tidligere. Marginene til Tesla spises opp og jeg finner det naturlig at Tesla nå prøver å slanke seg - i alle fall i USA.

De kan alternativt rampe opp produksjonen i Kina og Berlin og levere bedre produkter også - det er vel en ganske så stor kjennsgjerning nå at kvalitet på selve produksjonen av biler ved Tesla sine fabrikker i USA ikke akkurat holder samme kvalitet som i Berlin og Kina. Det Tesla leverer godt på i USA er software utvikling - alt annet levert fra USA er en klasse ned i forhold til Tyskland og Kina.

Videre er jo også konkurransen innen elbil segmentet akkurat hardnet til ganske så mye i USA - Ford, GM, Rivian osv sammen med nye kinesiske konkurrenter.  Produksjonen i USA må rett og slett levere bedre kvalitet eller så hopper kundene over til andre merker....

Og spådommene om antall biler Tesla vil levere innen 2030, 20 millioner, er nettopp det - bare spådommer som trolig har null rot i virkeligheten.


https://www.youtube.com/watch?v=FT6czD7ecNs

Tesla aksjen vil trolig være under ekstremt mye press nedover i årene som kommer og det eneste
som kan bedre på aksjekursen er vel nettopp nyheter om slanking,slanking uten at produksjonen går ned....

emurof

#5108
Sitat fra: hELgenen på søndag 05. juni 2022, klokken 00:09
Sitat fra: emurof på lørdag 04. juni 2022, klokken 23:25
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. juni 2022, klokken 16:45Er det slik at alle som er "ansatt" i Tesla egentlig ikke er ansatt, men innleide? Og er det slik at mens vi Norge som oftest nedlegger grundig arbeid i å finne den rette medarbeideren, så får man i USA tilsendt flere enn det man egentlig trenger slik at utvelgelsen først starter når arbeidstakeren er på plass? Så siler men bort de man ikke vil ha. Tesla har hatt flere slike masseoppsigelser gjennom tidene, og en mulig grunn til at markedet ikke lenger tar de så høytidelige.

De som er ansatt i Tesla, er ansatt i Tesla.

Med over 100.000 ansatte så er under 5.000 ikke akkurat en masseoppsigelse.

Nå har du kommet med teorien om 5000 ansatte tidligere i denne tråden og dytter nå opp som om det var fakta. Det er 10% av arbeidsstokken som skal bort - så enkelt er det. Om det er 10% innleide på korttidskontrakter eller hva det nå måtte være så er det uansett 10% - Tesla slanker seg for å stå bedre rustet til en fryktet nedgangstid.

Elon Musk sa dette:

"Tesla will be reducing salaried headcount by 10%"

Påstår du nå at dette er hele arbeidsstokken?

Hvordan kan du få 10% av en andel av arbeidsstokken til å bli 10% av hele arbeidsstokken?

SitatInflasjonen i USA er skyhøy - det er mange mørke skyer på himmelen sett fra andre siden av atlanteren og det er sikkert mye fornuft i å forsøke å slanke bedriften i påvente av en krise.

Ja, det er det nok. Men de kommer til å fortsette å ansette flere av de som jobber med produksjon og montering av biler og energiprodukter, som Elon Musk også sa.

SitatVidere så er databrikke problematikken som de andre konkurrentene har slitt med nå i ferd med å ordne seg - dermed møter Tesla nå mye større konkurranse enn tidligere. Marginene til Tesla spises opp og jeg finner det naturlig at Tesla nå prøver å slanke seg - i alle fall i USA.

Hvis det er i ferd med å ordne seg for andre, så vil det jo ordne seg for Tesla også, noe som vil være positivt for marginene deres. Andre kvartal vil nok bli dårlig, men så lenge alle fabrikkene holder åpent videre så vil nok Tesla beholde eller øke marginene videre.

Og kommer ikke du nå med det samme som enkelte har sagt flere ganger før, at økt konkurranse vil legge press på marginene? Hvordan kan det ha seg at Tesla hadde rekordmarginer i første kvartal til tross for at konkurransen har økt markant siden de andre gangene det samme har blitt påstått?

SitatVidere er jo også konkurransen innen elbil segmentet akkurat hardnet til ganske så mye i USA - Ford, GM, Rivian osv sammen med nye kinesiske konkurrenter.  Produksjonen i USA må rett og slett levere bedre kvalitet eller så hopper kundene over til andre merker....

Har enkelte ikke nettopp snakket om denne konkurransen i flere år også? Men merkelig nok så har Teslas vekst bare akselerert i takt med at konkurransen har økt. De har også styrket marginene sine. Er ikke det litt rart? Kan det være noe du ikke har fått med deg, tro?

SitatOg spådommene om antall biler Tesla vil levere innen 2030, 20 millioner, er nettopp det - bare spådommer som trolig har null rot i virkeligheten.

Ble ikke det samme sagt om salg av en halv million biler i 2020, marginer på 30%, masseproduksjon av Model 3, osv.?

Sitat
https://www.youtube.com/watch?v=FT6czD7ecNs

Denne videoen ser ut til å være basert på en del faktafeil og feilslutninger, omtalt her:


https://www.youtube.com/watch?v=8Eb5eD-56Io

SitatTesla aksjen vil trolig være under ekstremt mye press nedover i årene som kommer og det eneste
som kan bedre på aksjekursen er vel nettopp nyheter om slanking,slanking uten at produksjonen går ned....

Sa man ikke det samme om de andre gangene Tesla slanket arbeidsstokken også?

Hvorfor skulle Tesla være under ekstremt press nå men ikke tidligere? Hvordan kan det ha seg at Tesla bare har gjort det bedre og bedre i stadig økende tempo, tross alt du og andre har skrevet i alle år?

advale

#5109
Sitat fra: emurof på tirsdag 31. mai 2022, klokken 14:36
Sitat fra: advale på lørdag 28. mai 2022, klokken 13:47Du kan benekte hvor mye du vil. At FSD-kjøp går rett i bunnlinja og dermed påvirker aksjeprisene. Det er ganske utrolig at du blånekter for noe så innlysende som når man slipper et eple fra taket så faller den. Så du blånekter for at eplet vil falle ned også?

FSD-kjøp i dag utgjør ikke så store summer. Ja, de som faktisk betaler for FSD øker jo Teslas inntekter, men ikke i den grad at det har store utslag på aksjekursen. Hvis Tesla derimot gjør FSD verdig så vil det ha enorm innvirkning, og dette har ikke analytikere priset inn i dag.

Men siden det er du som påstår at FSD er priset inn, så må du da klare å vise til analytikere som har det med i beregningene sine?

SitatDet er lett å si i etterpå klokkens navn at FSD er noe tull (take-raten faller naturligvis nå som mange har skjønt at Elon snakker om luftslott). Men maaaaaaange trodde det skulle være en realitet. Du får gjøre research på når aksjen til Tesla begynte å ta fullstendig av. Det var da når Tesla hadde AI day og Elon sa blant annet at å kjøpe noe annet enn Tesla vil være som å kjøpe hest og kjerre.

Kan du vise meg noen institusjonelle investorer og profesjelle analytikere som trodde FSD ville være ferdig snart?

Og nei, Tesla-aksjen begynte ikke å ta av etter AI Day. Tvert imot beveget den seg ca. sidelengs i tre måneder til. Den gikk vel litt ned rett etter AI Day også. Så markedet hadde åpenbart ikke tro på FSD etter AI Day.

SitatFolk trodde på dette. Og jeg husket veldig godt på den tiden så var de fortsatt ustabile, men ved neste Q-resultat og månedene som fulgte etter så skjøt aksjeprisene i været.(den lå sideveis i mange år). Å si FSD ikke har påvirkning så svever man ikke i månen, men langt uti Jupiter.

Igjen, det hjelper ikke at tilfeldige folk tror på det. Spørsmålet er hva som er priset inn i aksjen, og da må du nesten vise til noen større investorer som har trodd på det.

Aksjekursen begynte å skyte i været lenge før AI Day. I mai 2020 gikk den forbi ATH etter Covid-krasjen i markedet. Og i motsetning til det du sier, så gikk aksjen faktisk sideveis i månedene etter AI Day.

SitatNår det kommer til covid, så forutså Tesla dette lenge før alle andre. De hadde nylig emisjon, og sa det var ikke behov for mer. En kort stund etterpå kjørte de ny emisjon. Og dette tok "alle" på senga og man skjønte ikke hva Tesla drev på med. Det er bare å legge 2+2. Hva mener du med resten av markedet har priset inn covid? De forutså dette før markedet skjønte dette.

Så det eneste du har er at Tesla hadde en emisjon?

Resten av markedet priset det jo inn under krasjen i mars, før markedet så priset inn FEDs inngripen i markedet.

Lurer på hva slags muskrooms du røyker... Her er link/undersøkelse som viser hvor mange som kjøper FSD:
https://electrek.co/2021/08/31/tesla-survey-take-rate-full-self-driving-package/

Hvordan kan du påstå at det blir små summer? Vi snakker om 60 000 som går rett i bunnlinja. Og antall som kjøpte FSD varierte mellom 46-11%. Selvfølgelig snakker vi om gigantiske summer. På den tiden slet også Tesla å få endene til å møtes, så all kjøp av FSD hjalp EKSTREMT på bunnlinja --> og derav aksjeprisen.

Jeg sa aldri at LIKE ETTER  AI day så føk aksjen rett opp. Jeg sa i perioden etter AI day og påfølgende Q-fremleggelse så begynte den å bevege seg rett opp etter. Rundt 3-4 måneder som du sier kan stemme godt. Før det så gikk den stort sett sideveis i mange år.

Selv om troa på FSD synker betyr ikke det at prisen ikke allerede er priset inn i aksjen. Her kommer uansett link:

https://seekingalpha.com/article/4417813-teslas-valuation-isnt-justified-fsd-and-solar-business
https://www.voltequity.com/post/the-release-of-fsd-could-cause-tesla-stock-to-spike
https://www.latimes.com/business/story/2019-08-08/tesla-full-self-driving-fsd-technology
Kan du helt ærlig si at du aldri hadde troa på FSD når du fikk vite om det og frem til idag?? Alle forstår jo at FSD skaper entusiasme og ekstremt vekstpotensial. Sky is the limit.

Eneste jeg hadde var emisjon ja  :+1: Det er langt bedre enn svada-synsing og fullstendig mangel av logikk.

emurof

Sitat fra: advale på søndag 05. juni 2022, klokken 20:55Lurer på hva slags muskrooms du røyker... Her er link/undersøkelse som viser hvor mange som kjøper FSD:
https://electrek.co/2021/08/31/tesla-survey-take-rate-full-self-driving-package/

Hvordan kan du påstå at det blir små summer? Vi snakker om 60 000 som går rett i bunnlinja. Og antall som kjøpte FSD varierte mellom 46-11%. Selvfølgelig snakker vi om gigantiske summer. På den tiden slet også Tesla å få endene til å møtes, så all kjøp av FSD hjalp EKSTREMT på bunnlinja --> og derav aksjeprisen.

Take Rate på 11% er ikke så voldsomt. Og det er ikke dette vi snakker om her. Vi snakker om å løse autonomi, noe som vil medføre enorme inntekter. Langt mer enn at 11% betaler for FSD.

Er du enig i at dersom Tesla løser autonomi så vil det være en revolusjon som vil øke inntektene og overskuddet drastisk?

SitatJeg sa aldri at LIKE ETTER  AI day så føk aksjen rett opp. Jeg sa i perioden etter AI day og påfølgende Q-fremleggelse så begynte den å bevege seg rett opp etter. Rundt 3-4 måneder som du sier kan stemme godt. Før det så gikk den stort sett sideveis i mange år.

Så det du sier er altså at aksjekursen slett ikke gikk opp etter AI Day, men at det tok flere måneder. Hvilket betyr at AI Day ikke kan være årsaken til oppgangen.

SitatSelv om troa på FSD synker betyr ikke det at prisen ikke allerede er priset inn i aksjen. Her kommer uansett link:

https://seekingalpha.com/article/4417813-teslas-valuation-isnt-justified-fsd-and-solar-business
https://www.voltequity.com/post/the-release-of-fsd-could-cause-tesla-stock-to-spike
https://www.latimes.com/business/story/2019-08-08/tesla-full-self-driving-fsd-technology
Kan du helt ærlig si at du aldri hadde troa på FSD når du fikk vite om det og frem til idag?? Alle forstår jo at FSD skaper entusiasme og ekstremt vekstpotensial. Sky is the limit.

Kan du forklare litt nærmere hva i disse linkene som viser at FSD er priset inn?

Den første linken er jo en "bear" som mener Tesla ikke vil klare det eller ligger langt bak andre.

Den andre linken sier at FSD ikke er priset inn: "When Tesla's FSD fleet awakens, Tesla stock could spike"

Den siste linken er en generell artikkel om FSD, og viser tilsynelatende ingen vurdering av Teslas markedsverdi som du påstår.

SitatEneste jeg hadde var emisjon ja  :+1: Det er langt bedre enn svada-synsing og fullstendig mangel av logikk.

Det er ikke et veldig overbevisende argument.

advale

#5111
Nå blander du kortene dine i øst og vest og jobber overtid med bortforklaringer.

Din påstand er altså:
"FSD har ingen påvirkning av aksjeprisen"

La oss gjøre det så enkelt som mulig:
FSD-pakken er på ca 50-120 000. Og take-raten etter AI day var på (sett i ettertid, astronomiske) 40 %. Så du mener fortsatt FSD ikke har påvirkning av aksjeprisen? Og vennligst ikke bland inn noen andre ting her nå. Resten kan vi ta etter dette.




emurof

Sitat fra: advale på mandag 06. juni 2022, klokken 13:07Nå blander du kortene dine i øst og vest og jobber overtid med bortforklaringer.

Din påstand er altså:
"FSD har ingen påvirkning av aksjeprisen"

La oss gjøre det så enkelt som mulig:
FSD-pakken er på ca 50-120 000. Og take-raten etter AI day var på (sett i ettertid, astronomiske) 40 %. Så du mener fortsatt FSD ikke har påvirkning av aksjeprisen? Og vennligst ikke bland inn noen andre ting her nå. Resten kan vi ta etter dette.

Når vi snakker om FSD så snakker vi naturligvis om full autonomi, som vil ha et kraftig utslag på aksjeprisen. Inntektene fra FSD i dag er såpass små i forhold til totalinntektene at det har svært lite å si.

Husk at din påstand var: "FSD har helt klart spilt en giga-rolle i Tesla-aksjen."

Det skrev du som et svar på et innlegg om robotaxier.

Konteksten var altså åpenbart spørsmålet om markedet tror Tesla vil løse autonomi eller ikke, ikke om noen har kjøpt uferdig FSD.

Er du enig i at dersom Tesla løser autonomi så vil det være en revolusjon som vil øke inntektene og overskuddet drastisk?

Kan du også linke direkte til innlegget der jeg skrev det du påstår? Altså "FSD har ingen påvirkning av aksjeprisen".

Du har heller ikke kommentert det at du tok feil om hva som skjedde med aksjen etter AI Day.

advale

#5113
Så du greier ikke engang å svare.

Tror de aller fleste skjønner at du ror for harde livet uansett.

Apropos AI day, så du mener den burde fyke rett like etter AI day? Du sammenligner bil- og tech-firma på lik linje som et olje-selskap der aksjen skal fyke rett opp etter nyheten om at de fant svart gull i enden av brønnen? Elon har snakket om FSD i mange år allerede. På den tiden så var det fortsatt stor usikkerhet om de skulle fremlegge positiv Q-resultat.

Og FSD take-raten gjør jo at avansen pr bil er jo helt insides og bidrar til å skyte aksjekursen.

Elon har nok rett når han sier det har regnet penger på idioter altfor lenge nå.

emurof

#5114
Sitat fra: advale på onsdag 08. juni 2022, klokken 15:59Så du greier ikke engang å svare nei.

Svar på hva? Jeg mener det er du som ikke har svart på flere spørsmål jeg stilte i blant annet forrige innlegg.

SitatTror de aller fleste skjønner at du snakker bare tull og sitter og ror for harde livet uansett.

Tvert imot, jeg har mitt på det tørre, som jeg viste med henvisninger og sitater. Du har derimot ikke kommet med noe konkret som støtter dine påstander.

SitatApropos AI day, så du mener den burde fyke rett like etter AI day? Du sammenligner bil- og tech-firma på lik linje som et olje-selskap der aksjen skal fyke rett opp etter nyheten om at de fant svart gull i enden av brønnen? Elon har snakket om FSD i mange år allerede. På den tiden så var det fortsatt stor usikkerhet om de skulle fremlegge positiv Q-resultat.

Din påstand var:

"Du får gjøre research på når aksjen til Tesla begynte å ta fullstendig av. Det var da når Tesla hadde AI day og Elon sa blant annet at å kjøpe noe annet enn Tesla vil være som å kjøpe hest og kjerre."

Men det viste seg at den ikke virkelig skjøt i været før tre måneder etter.

SitatOg FSD take-raten gjør jo at avansen pr bil er jo helt insides og bidrar til å skyte aksjekursen.
Elon har rett når han sier det har regnet penger på idioter altfor lenge nå.

Dette har jeg nettopp forklart hvorfor ikke stemmer. Og jeg forklarte også at det ikke er dette vi snakker om her. Vi snakker om robotaxi-muligheten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA