Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

chiller

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. januar 2022, klokken 16:20
Hvor langt ned må den før den er ute av SP500 og fondene som ble tvunget til å kjøpe nå tvinges til å selge? 600?

Rundt 2 USD så blir de sparka ut.

emurof

#4831
Sitat fra: daktari på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:38
Sitat fra: emurof på torsdag 27. januar 2022, klokken 19:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. januar 2022, klokken 19:24Jaha..så var Tesla eventyret over for Elon? Nye eventyr frister mer?

Hva er det du snakker om?

Helgenen snakker om dette:
«"So in terms of priority of products, I think actually the most important product development we're doing this year is actually the Optimus humanoid robot. This I think has the potential to be more significant than the vehicle business over time," Musk told analysts on the company's fourth quarter earnings call.»

"Tesla-eventyret er over for Elon" fordi Elon snakker om et fremtidig Tesla-produkt?

Må si jeg ikke skjønner logikken.

Sitat fra: daktari på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:54Det som ble sagt i oppsummeringen fra sjefen er at de skal fokusere på en humanoid robot istedetfor bilproduksjon, de fortsetter med biler.

Nei, det ble ikke sagt. De skal ikke fokusere på det i stedet for bilproduksjon.

Faktisk er en slik robot til nytte for produksjonen av biler fordi den vil kunne overta flere og flere oppgaver fra mennesker, og gjøre det mer konsekvent og nøyaktig.

SitatSå driver de ikke med airconditionsystemer og det ble heller ikke snakket om.

Jo, det ble det.

SitatDojo er ikke ferdig, det kom frem i går.

Hva så? Har noen påstått at det er det?

emurof

Sitat fra: geear på fredag 28. januar 2022, klokken 09:48Tipper at råvaremangel og utfordringer med å få fabrikkene opp og gå, gjør at de ikke vil innføre enda større utfordringer nå, men tror samtidig at det er en tabbe om det ikke prioriteres et større modellutvalg nå som alle andre merker pøser på med utvalg. Tesla trenger å ha en konkurrent til de etablerte, i alle segmenter, for å overleve.

Hvorfor trenger Tesla det?

Vi ser jo at det ikke er slik at å pøse ut haugevis av overlappende modeller ikke er nødvendig likevel. Akkurat som Apple fokuserer på noen veldig få telefonmodeller hvert år mens de fleste andre pøser ut mange ganske like telefoner som forvirrer kundene.

Tesla dominerer alle segmenter de beveger seg inn i. Så kan andre leke seg i segmenter og håpe på at Tesla bruker mer tid på å gå inn der. For når de først gjør det så er det Game Over for de andre.

emurof

#4833
Sitat fra: Thalgar på fredag 28. januar 2022, klokken 10:54Musk begynner seriøst å bli eit problem for eit elles OK selskap. FSD-tøys, robot-tøys, og vaksinetøys:

Hverken FSD eller roboten er problemer eller tøys.

Vaksinegreiene er irrelevant for Tesla.

Sitat fra: Thalgar på fredag 28. januar 2022, klokken 12:14Det er jo heilt idiotisk å bruka Tesla-ressursar på ein robot så lenge så mykje står igjen på bilfeltet. Å droppa "småbiltesla" og bruka energi på sånt er tøys.

Hvordan vet du at det er idiotisk å bruke Tesla-ressurser på noe som kan medføre en enorm produktivitetsgevinst i fremtiden og akselerere produksjonen av biler?

Småbilen er lagt på is fordi de har en kombinasjon av mangel på deler og en enorm etterspørsel etter bilene de selger i dag. De fokuserer på vekst. Å introdusere en ny bil nå innebærer at veksten avtar, og at enda færre får bilene sine.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 28. januar 2022, klokken 13:40Denne oppsummer autonomi-strategien ganske festlig! Gratulerer med 9-årsdagen!
https://jalopnik.com/elon-musk-promises-full-self-driving-next-year-for-th-1848432496

PS snakk om å rote til et fantastisk år for Tesla, med kjempeoverskudd - det eneste som sitter igjen er det fjaset.

Bare fordi en søppelpublikasjon som er kjent for å ta betalt for å skrive hit-pieces kommer med enda en tåpelig anti-Musk-artikkel så betyr ikke det at det de skriver om er "det eneste som sitter igjen". Analytikere har jo blant annet kommet med nye og høyere kursmål etter rekordresultatet.

Hva er poenget med å trolle slik, forresten?

emurof

Sitat fra: Contango på fredag 28. januar 2022, klokken 16:12Hehe. Ikke når aksjen er ned i dag også. Men neste oppgang så....

Merkelig at enkelte bare dukker opp når aksjen går litt ned... Hvorfor det tro?

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. januar 2022, klokken 16:20Hvor langt ned må den før den er ute av SP500 og fondene som ble tvunget til å kjøpe nå tvinges til å selge? 600?

Hvorfor spør du? Det er ikke realistisk at det skjer, for da må Tesla begynne å gå med tap igjen og alt må generelt gå galt. Det skal ekstremt mye til for at Tesla går ut av indeksen.

Øyvind.h

Sitat fra: emurof på fredag 28. januar 2022, klokken 17:04
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. januar 2022, klokken 16:20Hvor langt ned må den før den er ute av SP500 og fondene som ble tvunget til å kjøpe nå tvinges til å selge? 600?

Hvorfor spør du? Det er ikke realistisk at det skjer, for da må Tesla begynne å gå med tap igjen og alt må generelt gå galt. Det skal ekstremt mye til for at Tesla går ut av indeksen.
Fordi det er ett av trinnene aksjen har vært igjennom på vei dit den er nå. Mente den var rundt 600usd når den ble tatt opp og fond måtte kjøpe. Dvs tilsvarende USD3000 pre Split.
Skulle den falle under dette lurte jeg på om fondene potensielt selger alt igjen.

Om aksjen skulle falle betydelig fra dagens nivå kan det være aktuelt å gå inn igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Contango på lørdag 20. mars 2021, klokken 16:18Se på de lange USD rentene. De har gått ganske kraftig nå. Du vedder mot høyere renter ved å kjøpe selskaper med dårlig kontantstrøm nå men voldsomme forventninger i fremtiden - eksvs Tesla.

For det første har disse rentene vært mye høyere før uten at det har vært et problem. Problemet har vært den raske forandringer, som "skremte" markedet. Som du ser så har den fortsatt å gå oppover, men tech-aksjene har ikke stupt videre.

For det andre har ikke Tesla dårlig kontantstrøm.
Hehe. Du er jo bare morsom, Emurof. Sist jeg var her inne var i mars. Men la meg se, hva var det vi diskuterte da...?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på fredag 28. januar 2022, klokken 16:57
For når de først gjør det så er det Game Over for de andre.
Hva skjer da? Må alle kjøpe Tesla-biler, og er dette drømmescenariet ditt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Det er nesten litt søtt at noen tror at en humanoid robot vil kunne effektivisere industriproduksjon.
Det finnes millioner av industrielle roboter, ingen av dem ser ut som et menneske. Dette er av en grunn. Det er ikke effektivt.

Det er mange roboter som ligner på en arm, men de står som regel fastmontert.
Den menneskelige formen er komplisert å etterligne og er derfor meget dyr. Hvis en ser på Atlas til Boston dynamics så ser en hva de kan få til, men det er så utrolig dyrt og vanskelig. Ikke uten grunn at industrien bruker maskiner i høy grad i enkle operasjoner, mens i sammensatte og prosesser som trenger tilpasning bruker en mennesker.

daktari

#4841
Sitat fra: emurof på fredag 28. januar 2022, klokken 16:57
  Akkurat som Apple fokuserer på noen veldig få telefonmodeller hvert år mens de fleste andre pøser ut mange ganske like telefoner som forvirrer kundene.

Tesla dominerer alle segmenter de beveger seg inn i. Så kan andre leke seg i segmenter og håpe på at Tesla bruker mer tid på å gå inn der. For når de først gjør det så er det Game Over for de andre.
LOL.
Og selv Apple har flere forskjellige produkter enn Tesla.
Jepp, Tesla kommer nok til å dominere robotene som flytter deler på fabrikker.

Sjekk ARK invest starter støttekjøp for å holde kursen oppe.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ellemelle

Sitat fra: Counterpointer på fredag 28. januar 2022, klokken 18:21
Det er nesten litt søtt at noen tror at en humanoid robot vil kunne effektivisere industriproduksjon.
Det finnes millioner av industrielle roboter, ingen av dem ser ut som et menneske. Dette er av en grunn. Det er ikke effektivt.

Det er mange roboter som ligner på en arm, men de står som regel fastmontert.
Den menneskelige formen er komplisert å etterligne og er derfor meget dyr. Hvis en ser på Atlas til Boston dynamics så ser en hva de kan få til, men det er så utrolig dyrt og vanskelig. Ikke uten grunn at industrien bruker maskiner i høy grad i enkle operasjoner, mens i sammensatte og prosesser som trenger tilpasning bruker en mennesker.
Nå skal det sies at Tesla har svært mye erfaring med industriroboter, så dette er ikke møteromsfantasier uten basis i virkelighetens utfordringer.
Dagens industriroboter har i praksis ingen AI, og er bare programmerbare maskiner som gjentar den samme prosessen i en uendelig løkke. 
Tesla vet veldig godt hvilke prosesser som krever at mennesker involveres, og samtidig har de stor kompetanse på AI. 

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 29. januar 2022, klokken 09:18
Sitat fra: Counterpointer på fredag 28. januar 2022, klokken 18:21
Det er nesten litt søtt at noen tror at en humanoid robot vil kunne effektivisere industriproduksjon.
Det finnes millioner av industrielle roboter, ingen av dem ser ut som et menneske. Dette er av en grunn. Det er ikke effektivt.

Det er mange roboter som ligner på en arm, men de står som regel fastmontert.
Den menneskelige formen er komplisert å etterligne og er derfor meget dyr. Hvis en ser på Atlas til Boston dynamics så ser en hva de kan få til, men det er så utrolig dyrt og vanskelig. Ikke uten grunn at industrien bruker maskiner i høy grad i enkle operasjoner, mens i sammensatte og prosesser som trenger tilpasning bruker en mennesker.
Nå skal det sies at Tesla har svært mye erfaring med industriroboter, så dette er ikke møteromsfantasier uten basis i virkelighetens utfordringer.
Dagens industriroboter har i praksis ingen AI, og er bare programmerbare maskiner som gjentar den samme prosessen i en uendelig løkke. 
Tesla vet veldig godt hvilke prosesser som krever at mennesker involveres, og samtidig har de stor kompetanse på AI.
Og grunnen til at en humanoid robot skulle være en fremgang i produksjon var?
AI fungerer ypperlig på både maskiner og helt vanlige industriroboter, så ingenting i veien med det, men humanoid form bare kompliserer.

Ellemelle

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 09:27
Og grunnen til at en humanoid robot skulle være en fremgang i produksjon var?
AI fungerer ypperlig på både maskiner og helt vanlige industriroboter, så ingenting i veien med det, men humanoid form bare kompliserer.
Fordi den etterhvert skal kunne brukes av andre enn Tesla, og da i situasjoner hvor fastmonterte løsninger enten ikke er praktisk mulig eller økonomisk forsvarlig?
Tenk deg en robot som fyller opp alle hyllene på den lokale Kiwi-butikken om natten. Det er vanskelig å lage en økonomisk forsvarlig løsning uten en robot med menneskelignende trekk og AI.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA