Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på lør 06. des 2025, kl. 12:28Kjøper du Tesla gir du i praksis økonomisk støtte til Musk. Jeg skjønner at du ikke liker det, men det er dessverre slik det er. Så må du gjerne påpeke at du ikke kan fordra det han gjør, men kjøper du produkter fra han så gir du direkte økonomisk støtte. Musk er CEO, markedsavdeling, store deler av merkevaren og har i tillegg i praksis stålkontroll på styret. Med 500mrd utbetaling går han vel opp til 20% ish eierandel, og nå har han fått følgerne sine med på en ny og hinsides avlønning.

Sammenligningen med VW fremstår som et halmstrå for å forsvare egne handlinger. VW er i 2025 ikke i nærheten av den brutaliteten og grusomhetene Musk med Tesla har bidratt til. Bilene fremstår som rullende reklameplakater for grusomheter en ikke skulle tro kunne skje i 2025.
Her er det mye å ta tak i, men jeg skal nøye meg med å si at jeg håper at alt ditt forbruk og handlinger er like godt etisk forankret som inntrykket du skaper av deg selv i dine innlegg. Jeg må si at jeg tviler, siden du er så kategorisk og sort/hvitt i dine karakteristikker av andres valg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på fre 05. des 2025, kl. 21:52
Sitat fra: Klykken på fre 05. des 2025, kl. 21:09Ingen bryr seg om politikk når man kjøper bil. Mest for pengene står høyest, og billig bilhold.

Alle elbiler har "billig bilhold" så lenge garantien varer. De som krever årlig service har dog noen utgifter, men Tesla har også flere anbefalinger som koster penger.

Dersom jeg skulle kjøpt elbil i 2025 hadde jeg fort kjøpt Model Y AWD LR til 535.000 + fargetillegg, med 0% rente da de hadde det. Tror jeg brukte 1600 på service første 3 år av min Model Y.
Etter de 3 første årene har mva steget med 125.000 + evt. andre avgifter som kan komme. Da blir det plutselig mange som vil kjøpe brukt, så verdien holder seg godt.

Blir nok tidenes laveste bilkostnader neste 3 år på de som kjøpte Model Y nylig til 0% rente, om det ikke viser seg at det nye LG-batteriet er helt Rævva, men for lite Rævva til å få det fikset på garanti.

Ikke bra for aksjekursen om batteriet er så ille som Electrolek hadde en artikkel om.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Mine e-Uper og Citigo har hatt høyre vedlikeholdskostnader enn min TM3 og TMY. Årsak; Krav til service og bytting av bremser.
Forsikring og verditap har selvsagt vært mye høyere på Teslaene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lør 06. des 2025, kl. 12:28Kjøper du Tesla gir du i praksis økonomisk støtte til Musk. Jeg skjønner at du ikke liker det, men det er dessverre slik det er. Så må du gjerne påpeke at du ikke kan fordra det han gjør, men kjøper du produkter fra han så gir du direkte økonomisk støtte. Musk er CEO, markedsavdeling, store deler av merkevaren og har i tillegg i praksis stålkontroll på styret. Med 500mrd utbetaling går han vel opp til 20% ish eierandel, og nå har han fått følgerne sine med på en ny og hinsides avlønning.

Sammenligningen med VW fremstår som et halmstrå for å forsvare egne handlinger. VW er i 2025 ikke i nærheten av den brutaliteten og grusomhetene Musk med Tesla har bidratt til. Bilene fremstår som rullende reklameplakater for grusomheter en ikke skulle tro kunne skje i 2025.
Igjen, jeg kjøper ikke fra han, men fra selskapet Tesla. Følger man argumentet ditt så støtter du alle i VV Group og eierne (bl.a Qatar). Har du sjekket de politiske holdningene og moralen til alle som jobber der?

Du får bare respektere at folk har andre meninger enn deg, jeg mener fremdeles at både Kina og Qatar er minst like ille som Musk. De har og beviselig forårsaket mye mere skade.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Kanskje litt forskjell på må være aksjeeier og majoritetsaksjonær med full kontroll på styret?

Breezec

Sitat fra: What-a-watt på lør 06. des 2025, kl. 14:48Kanskje litt forskjell på må være aksjeeier og majoritetsaksjonær med full kontroll på styret?
Argumentere du for Vw eller Tesla nå? Styret i et selskap bestemmes av hva flertallet av aksjonærene stemmer for. Musk har 13% av stemmene i Tesla, Qatar har 17% av stemmene i Volkswagen.

Generalforsamling i et aksjeselskap bestemmer styret, ikke enkeltpersoner.
2026 Model 3 Performance

Counterpointer

Finnes veldig få som kan direkte sammenlignes med Musk, og koblingen mellom han og Tesla er ekstremt mye kraftigere enn koblingen mellom kinesiske bilmerker og regimet. Samt at akkurat nå er USA langt verre enn Kina på veldig mange parametre.

Hvorfor fokusere på VW av alle alternativene? Kia/Huyndai er like stor konkurrent og det er mange andre....

Counterpointer

Sitat fra: Breezec på lør 06. des 2025, kl. 15:11
Sitat fra: What-a-watt på lør 06. des 2025, kl. 14:48Kanskje litt forskjell på må være aksjeeier og majoritetsaksjonær med full kontroll på styret?
Argumentere du for Vw eller Tesla nå? Styret i et selskap bestemmes av hva flertallet av aksjonærene stemmer for. Musk har 13% av stemmene i Tesla, Qatar har 17% av stemmene i Volkswagen.

Kontrollen Musk har i styret til Tesla er langt over prosenten. Du må ta med familien og nære venner som f.eks Ellison.

Breezec

Sitat fra: Counterpointer på lør 06. des 2025, kl. 15:24

Kontrollen Musk har i styret til Tesla er langt over prosenten. Du må ta med familien og nære venner som f.eks Ellison.
Ja jeg bare påpekte at han på ingen måte er majoritetseier og at det er flertall av aksjeeiere som bestemmer hvem som sitter i styret. Er flertallet av aksjonærene uenige kan alle byttes ut. Jeg kjører jo Tesla så bryr meg overhodet ikke hva andre folk velger av bilmerker, det gjorde jeg ikke den gang jeg hadde Audi og VW heller.
2026 Model 3 Performance

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lør 06. des 2025, kl. 15:21Finnes veldig få som kan direkte sammenlignes med Musk, og koblingen mellom han og Tesla er ekstremt mye kraftigere enn koblingen mellom kinesiske bilmerker og regimet. Samt at akkurat nå er USA langt verre enn Kina på veldig mange parametre.

Hvorfor fokusere på VW av alle alternativene? Kia/Huyndai er like stor konkurrent og det er mange andre....
Fordi det er personer her som sitter på sin høye hest og rakker ned på teslaeiere og selv eier / har eid VW biler. Stein / glasshus biten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Qatar er ikke største aksjonær. Det er Delstaten Saksen og Porsche som sitter med aksjemajoriteten (51%). Ser du forskjellen?

Breezec

Sitat fra: What-a-watt på lør 06. des 2025, kl. 15:40

Qatar er ikke største aksjonær. Det er Delstaten Saksen og Porsche som sitter med aksjemajoriteten (51%). Ser du forskjellen?

Skjønner, hadde Elon vært eier av Qatar sin andel i VW så hadde alt vært ok, siden det det er et annet flertall som bestemmer.

Problematisk uansett hva man skal kjøpe hvis man kjøper bil av politiske grunner. Alle kinesiske biler har jo straffetoll til EU fordi "regimet" gir ulovlig statsstøtte til produsentene. Noen vil kanskje påstå det er dårlig gjort av nordmenn fortsette kjøpe kinesiske biler av den grunn.
2026 Model 3 Performance

daktari

Det er denne fyren dere kjøper bil av. 13 av 100 kroner av overskuddet er hans.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Breezec

Tesla utbetaler ikke utbytte, så Musk har har fått 0 kroner så langt. Qatar derimot mottar utbytte hvert år, både fra eierposten i VW og Porsche, flere milliarder euro totalt. Det er vel disse pengene de brukte til å kjøpe en Boeing 747 de ville "donere" til Donald Trump.

https://www.nrk.no/urix/se-innsiden-av-luksusflyet-qatar-vil-gi-i-gave-til-trump-og-usa-1.17415858
2026 Model 3 Performance

daktari

Whataboutismen blant Tesla fans er bare så sterk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA