Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

magnetic

viktigere å komme kjapt med i AI tjenester enn miljøet 

https://www.youtube.com/watch?v=3VJT2JeDCyw

Jejl

YouTube-filmen svarte ikke på det jeg lurte på, så jeg spurte Grok om strømforsyningen og planen videre.

Fikk et fryktelig langt svar men limer inn det viktigste her:

Gassforbruk og utslipp: Turbinene drives av naturgass via en eksisterende 16-tommers gassledning på stedet. De 35 initiale turbinene var opprinnelig upermitterte og uten utslippskontroll, noe som førte til søksmål for brudd på Clean Air Act (med potensial for 1200–2000 tonn NOx-utslipp årlig, tilsvarende Memphiss flyplass). Per 2025 er de erstattet med renere modeller med avansert utslippskontroll (SoLoNOx og SCR-teknologi), begrenset til 15 permanente turbiner som backup (godkjent av Shelby County Health Department). Disse har lave utslipp: 2 ppm NOx, 2,5 ppm CO og 2 ppm VOC, og totalt ca. 11,51 tonn farlige luftforurensninger (HAP) per år – under EPA-grenser, men over noen terskler for enkeltkilder. Tillatelsen løper til 2030, men turbinene skal kun brukes ved strømbrudd etter at ny substasjon er online (forventet sent 2025).



Totalt strømforbruk for den første fasen (200 000 GPUer) er ca. 250–300 MW, med planer om dobling til 1,2 GW (1 200 MW) for fase 2.
Langsiktige planer for strømforsyning (mot 2030)
xAI's mål er å skalere til 1–1,5 GW totalt (inkludert en ny utvidelse i Whitehaven/Tulane Road-området med plass til 1 million GPUer), noe som vil kreve massive oppgraderinger. Planen er en hybrid tilnærming for å unngå å overbelaste det lokale nettet:

Økt grid-integrasjon: Samarbeid med TVA og MLGW for store nettoppgraderinger, inkludert 4–6 nye substasjoner og transmisjonslinjer (estimert kostnad 150–300 millioner dollar, tidshorisont 24–36 måneder, ferdig ca. 2027). xAI forplikter seg til ikke å trekke strøm under nødsituasjoner og å returnere lagret energi via batteriene for å støtte nettet. En studie fra MLGW vurderer ytterligere 150 MW fra nettet for utvidelse.
Gassbaserte løsninger som backup eller primær: Til tross for overgang til grid, planlegger xAI å importere en hel naturgass-drevet kraftverk (combined-cycle gas turbine, CCGT) fra utlandet for den nye datasenteret – med kapasitet opp til 2 GW (bekreftet av Elon Musk i juli 2025). Dette skal plasseres on-site ved siden av det eksisterende Southaven Combined Cycle-anlegget (780 MW), som alene ikke er nok. Alternativt nevnes en potensiell 1,56 GW gasskraftverk med 40–90 turbiner, men xAI benekter planer om nye turbiner i Shelby County og sier de demobiliserer eksisterende. Tillatelse for 15 turbiner løper til 2030 som backup.
Andre elementer: Fokus på bærekraft, inkludert batterilagring for peak-shaving og potensiell retur av energi til samfunnet. Utvidelsen til 552 acres i Frank C. Pidgeon Industrial Park er en flerårig prosess, med full 1,5 GW innen 2030 – men dette vil påvirke TVA/MLGW-nettet betydelig over tiår. Miljøgrupper kritiserer gassavhengigheten for luftforurensning i sårbare områder.

xAI understreker at de prioriterer grid-stabilitet og har unngått å belaste nettet under høye etterspørselsperioder. For mer oppdaterte detaljer anbefales å sjekke offisielle kilder som TVA eller MLGW, da situasjonen utvikler seg raskt.


ToWalkOrDrive

Hmmmm.... sto ikke noe om CO2-utslipp. Er det ikke CO2- utslippskutt Tesla markedsfører med?
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: Klykken på mandag 15. september 2025, klokken 14:35https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/25Qxvq/musk-kjoeper-tesla-aksjer-for-en-milliard-dollar

Aksjen løper løpsk. :)

Det gjør den. Og saueflokken leker FOMO-leken.

For å leke med tall:
Bilprodusentene uten Tesla har en total marketcap på ca 980 milliarder dollar.
Tesla alene har nå en marketcap på, i premarket, 1 500 milliarder dollar.
Tesla alene er altså per nå verdt ca 1,5 ganger så mye som alle andre bilprodusenter til sammen...

Endringen fra close i går til premarket nå er ca 114 milliarder dollar.
Ved en årsproduksjon på 2 millioner Teslaer utgjør endringer fra i går til i dag ca 570 000 blanke norske kroner per Tesla produsert/solgt i år.

Neida, det er jo naturligvis substans og alle de vidunderlige og suksessfulle Teslaproduktene utover bilene som naturligvis gir verdien.

Klykken

Verdien er kanskje spekulativ, og man kan sutre så mye man vil, men den er nå det den er og folk kjøper fortsatt - så kanskje er det din vurdering som er feil. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

En blir jo litt skamfull over å være norsk når en ser på salgstallene her kontra andre land. Det vitner om fraværende moral i den norske befolkningen.
På skolene har Tesla blitt et skjellsord og barna liker ikke Musk, men noen tvinges til støtte allikevel fordi foreldrene velger å støtte Musk.

Trøsten er at kjøperne utgjør en bittelitt del av befolkningen som tekkes slike holdninger som Musk har, og som med glede støtter dem.

Aksjekursen skal sikkert til tusen trillioner. Basert på hva Musk har valgt å bruke penger og makt til den senere tid er det bare å glede seg til et fantastisk og varmt samfunn i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. september 2025, klokken 16:19En blir jo litt skamfull over å være norsk når en ser på salgstallene her kontra andre land.
Ja, blir litt skamfull når jeg ser på salgstallene til alle de kinesiske bilene og VW Group som er eid av Qatar, og er partner med både amerikanske (Rivian) og kinesiske (Xpeng) selskap... Eller Mercedes og Volvo som selger Geely.

Kjøper man biler fra VW group kan man bare droppe å snakke om skam.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Du vet nok godt forskjellen på Tesla/Musk og VAG, men du må naturligvis gjerne mene det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Heldigvis er det fremdeles lov med meningsforskjeller i Norge, selv om vi er på full fart i feil retning.

Bare så det er sagt, så er Tesla pr nå like uaktuelt for kjøp som VW group og andre kinesiske biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. september 2025, klokken 16:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. september 2025, klokken 16:19En blir jo litt skamfull over å være norsk når en ser på salgstallene her kontra andre land.
Ja, blir litt skamfull når jeg ser på salgstallene til alle de kinesiske bilene og VW Group som er eid av Qatar, og er partner med både amerikanske (Rivian) og kinesiske (Xpeng) selskap... Eller Mercedes og Volvo som selger Geely.

Kjøper man biler fra VW group kan man bare droppe å snakke om skam.
Driver du med VM i whataboutism eller?  Ganske lite kledelig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. september 2025, klokken 16:52Heldigvis er det fremdeles lov med meningsforskjeller i Norge, selv om vi er på full fart i feil retning.

Bare så det er sagt, så er Tesla pr nå like uaktuelt for kjøp som VW group og andre kinesiske biler.


arthur

"During a virtual appearance at a massive, far-right rally in the UK over the weekend, the world's second richest man delivered a chilling message to the masses, declaring, "Whether you choose violence or not, violence is coming to you. You either fight back, or you die. You either fight back, or you die. That's the truth." Tommy Robinson, the far-right activist who organized Saturday's protest, told Musk, "Today, Elon, I think the British public are telling the world that they're ready to fight back." Elon exalted, "Good! Yes!" Wait, we thought we were supposed to turn down the incendiary rhetoric in the wake of Charlie Kirk's killing... Ah, well. In directly related news, the BBC later reported that at least 26 police officers were injured in clashes with rally goers as the event attended by more than 100,000 indeed turned violent."

https://www.mediaite.com/media/news/elon-musk-delivers-ominous-message-at-far-right-rally-violence-is-coming-and-you-either-fight-back-or-you-die/?cdmc=32jsBuK5rhA8oMFD0Rdj5JMlVlw&refcode2=32jsBuK5rhA8oMFD0Rdj5JMlVlw&refcodecdmc=32jsBuK5rhA8oMFD0Rdj5JMlVlw

Ja, her gjelder det å støtte fascismen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 15. september 2025, klokken 17:07
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. september 2025, klokken 16:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. september 2025, klokken 16:19En blir jo litt skamfull over å være norsk når en ser på salgstallene her kontra andre land.
Ja, blir litt skamfull når jeg ser på salgstallene til alle de kinesiske bilene og VW Group som er eid av Qatar, og er partner med både amerikanske (Rivian) og kinesiske (Xpeng) selskap... Eller Mercedes og Volvo som selger Geely.

Kjøper man biler fra VW group kan man bare droppe å snakke om skam.
Driver du med VM i whataboutism eller?  Ganske lite kledelig.
Omtrent like kledelig som å dra in Teslaskam i alle tråder hvor Tesla blir nevnt. Ellers synes jeg det er på sin plass, man melder tydelig sin adresse for å kjøpe kinesiske biler og kjører rundt i VW, og så rakker man ned på de som kjøper Tesla. Usmakelig i min bok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på mandag 15. september 2025, klokken 17:20
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. september 2025, klokken 16:52Heldigvis er det fremdeles lov med meningsforskjeller i Norge, selv om vi er på full fart i feil retning.

Bare så det er sagt, så er Tesla pr nå like uaktuelt for kjøp som VW group og andre kinesiske biler.

Tja, når jeg kjøper bil så forholder jeg med til nær fortid og dagens tilstand. 80 år siden greier jeg å se forbi. Men ellers er det ikke uproblematisk at iX3 blir produsert i Ungarn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA