Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

What-a-watt

På 4 år er dette den eneste nye bilen fra Tesla, og det er altså en flopp. Hva med en grundig markedsundersøkelse, og ikke bare høre på en CEO med 13% av aksjene som har styret i sin hule hånd.

OlaM

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 21. mai 2025, klokken 10:16På 4 år er dette den eneste nye bilen fra Tesla, og det er altså en flopp. Hva med en grundig markedsundersøkelse, og ikke bare høre på en CEO med 13% av aksjene som har styret i sin hule hånd.

Selv en overfladisk, halvhjertet markedsundersøkelse er bedre enn meme- og ketamin-drevet produktutvikling.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 21. mai 2025, klokken 09:58Kanskje amerikanere har begynt å ta litt til vettet. Store pickup går av moten. Salget av F-150 viser samme trend som CT.
Hmm, har salget av pickup ifht andre biler stupt, eller mener du elektriske?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 21. mai 2025, klokken 10:16På 4 år er dette den eneste nye bilen fra Tesla, og det er altså en flopp. Hva med en grundig markedsundersøkelse, og ikke bare høre på en CEO med 13% av aksjene som har styret i sin hule hånd.
Ja, å prioritere CT og CC over Model 2 (og fornying av eksisterende modeller) har jo vært idioti.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. mai 2025, klokken 11:13
Ja, å prioritere CT og CC over Model 2 (og fornying av eksisterende modeller) har jo vært idioti.

Å ha 5 bilmodeller i sin portefølje, hvorav bare 2 kan vise til akseptabel omsetning, ville normalt resultere i panikk i styrende organer. Heller ikke er det offentliggjort noen nye modeller. Nå har EM "lovet" å holde fortet i 5 nye år til stor begeistring for noen. Go figure...

chargedup

Sies vel at de hadde et sted mellom 2 og 3 millioner reservasjoner, selv om kanskje bare 1 mill av de var i USA var altså etterspørselen der.
En forgudet person og et forgudet merke trenger ikke markedsundersøkelser eller reklamer, det selger helt av seg selv. Twitret Elon doge steg meme coinen til himmels, la han ut en ny bil fikk den millioner av depositum uten at kundene visste så mye osv. Problemet nå er at kjøpegruppen ikke lenger forguder verken Tesla eller Elon. Vil tippe at Hauge (første roadster i Europa) og andre klimavennlige, rike "first movers" helst ikke vil bli assosiert med å ha eid Tesla lenger.

Hadde de hatt en model 2 eller CT til 20' USD hadde de selvfølgelig solgt som hakka møkk. Jo lavere pris, jo mindre har status/image å gjøre med bilvalget.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på onsdag 21. mai 2025, klokken 12:47Sies vel at de hadde et sted mellom 2 og 3 millioner reservasjoner, selv om kanskje bare 1 mill av de var i USA var altså etterspørselen der.
En forgudet person og et forgudet merke trenger ikke markedsundersøkelser eller reklamer, det selger helt av seg selv. Twitret Elon doge steg meme coinen til himmels, la han ut en ny bil fikk den millioner av depositum uten at kundene visste så mye osv. Problemet nå er at kjøpegruppen ikke lenger forguder verken Tesla eller Elon. Vil tippe at Hauge (første roadster i Europa) og andre klimavennlige, rike "first movers" helst ikke vil bli assosiert med å ha eid Tesla lenger.

Hadde de hatt en model 2 eller CT til 20' USD hadde de selvfølgelig solgt som hakka møkk. Jo lavere pris, jo mindre har status/image å gjøre med bilvalget.

Det er klart at når de tilbød bilen for $40.000 så var jo det et "steal" både for flippere og brukere. Alle visste at prisen ville bli høyere etterhvert. Mange håpet at tidlige bestillere fikk beholde prisen, litt som de har gjort for andre Teslaer. Nå koster bilen fra $70.000 (bakhjulstrukket, men med bra batteri) før fradrag for støtte (7.500). Altså en 75% økning på innstegsversjon. Da er en jo i en helt annen pris-liga, med helt andre kunder. Når en i tillegg har en bil som mister panelene på motorveien...
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. mai 2025, klokken 15:31Det er klart at når de tilbød bilen for $40.000 så var jo det et "steal" både for flippere og brukere. Alle visste at prisen ville bli høyere etterhvert. Mange håpet at tidlige bestillere fikk beholde prisen, litt som de har gjort for andre Teslaer. Nå koster bilen fra $70.000 (bakhjulstrukket, men med bra batteri) før fradrag for støtte (7.500). Altså en 75% økning på innstegsversjon. Da er en jo i en helt annen pris-liga, med helt andre kunder. Når en i tillegg har en bil som mister panelene på motorveien...
Når Tesla (eller andre bilprodusenter) lar deg betale et reservasjonsbeløp for en kommende modell, så er det ikke en juridisk bindende bestilling. Det fungerer mer som en plass i køen og en intensjon om mulig kjøp.

Syklist

Det kan ikke gå bra med Musk som CEO i 5 år til:

https://electrek.co/2025/05/20/elon-musk-materialy-lied-tesla-tsla-shareholders-transcript-proof/

Det er vel mest Musk fans og ikke økonomiske resultater som driver kursen. Som flere har nevnt her, hadde det vært bedre med en Model 2.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

chargedup

Ja, klart at prisforskjellen fra 40' til ca 100' (nå 75'), skuffende rekkevidde og biler som detter fra hverandre har noe å si.

En markedsundersøkelse utført når de viste fram CT (evt før) ville sagt at denne bilen kan bli verdens mest solgte bil hvis dere klarer å produsere nok. Millioner av mennesker er til og med villig til å forhåndsbetale 100 USD som fullt refunderbart depositum for å stå på listen. Uansett hva Musk hadde lansert med ekstremt design ville fått ekstremt mye depositumskunder tror jeg...

Det stod, såvidt jeg husker i Norge iaf, ingenting om NOK prisen på forhåndsbestillingssiden, så det at mange skulle tro dette faktisk var endelig pris er lite trolig. Mulig jeg har dårlig hukommelse, men feks model 3 eller y kostet vel aldri den lave som ble sagt på scenen første gang de viste den? Det tok vel flere år før prisene var nede i sceneshowprisen? Jeg er helt enig at da jeg forhåndsbestilte model Y stod den en pris på nettsiden i NOK og den beholdt jeg, men prisen fra sceneshowet var vel mye lavere?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Jeg bestilte Model Y så snart det var mulig å bestille. Jeg betalte 497.000 med svart lakk LR. Lenge før jeg fikk min utlevert økte de prisene, slik at andre som fikk bilen utlevert samtidig med meg betalte en del mer. Jeg beholdt min pris. Tesla pleier å sette ned prisen hvis prisen går ned, men lar deg beholde prisen om prisen går opp.

På Cybertruck så jeg for meg at det var et lotteri om Musk kunne holde det han sa med $40.000. Musk har for det meste gitt nordmenn like priser som amerikanere. Ikke noe fordyrende importør og forhandler, som mange andre norske forhandlere har, så hvis de klarte det i USA så tenkte jeg de kunne klart det i Norge. Men jeg forventet at europeisk versjon så mindre ut og litt mykere ut, ihht bøyeradiuser i lovverket osv. Jeg står fortsatt med 1000 i depositum siden "refunder"-knappen ikke virker. Hadde ikke stått på listen i utgangspunktet om prisen var $60.000.
Men, ja, jeg anså $40.000 som håp og tro, og noe de bare prøvde å få til, men om de fikk det til ville de 1000 kronene vært tidenes investering. Ville vært kø herfra til Grønland for å kjøpe...og flippemuligheter til 1000...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Er enige med de siste postene om model 2 og CT.

I tillegg sliter jo Tesla med at de ikke leverer Roadster i det hele tatt, det skulle jo være «Halo» bil som skulle blåse alle av banen. Mange influensere med skjegget i postkassa der.........

Semi skulle ta over transportmarkedet, men leveres kun til noen få utvalgte og har liten til ingen fremdrift.

Cybercab eller Robotaxi skulle ha millioner av biler på veien i 2020 var første anslaget, nå ser det ut som det blir en Waymo kopi med 10 stk (😂🥸) i Texas.........

Det er nok å ta tak i med Tesla og en grunn til at styreleder med flere dumper aksjene sine i stor stil. Dennholm har jo solgt for flere hundre millioner, uten at det legges noen vekt på av fanbasen.

Klykken

Hadde aksjemarkedet vært rasjonelt ville ufattelig mange kunne blitt rike.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

I makroperspektiv er markedet ganske så rasjonelt.
Men det finnes mange selskaper totalt frakoblet fra rasjonell verdisetting.
Har vært med på oppgang i flere slike bobler og det føles som å vinne i lotto :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Nettopp: I et helt rasjonelt marked ville langt færre kunne slå markedet eller bli rike på aksjer gjennom å "velge smart".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA