Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. november 2024, klokken 12:27Fant et tilfeldig sitat fra en av de som ble rammet av dette (i en artikkel som var kritisk til Tesla).

Når en ansatt ikke lengre finner noe jobb å gjøre på jobben, tenker jeg det er sunt å finne seg en annen jobb.
Husk at i USA er arbeidsmarkedet noe helt annet enn i Europa. De fleste selskaper trimmer organisasjonen regelmessig.

Gage: "Was there any like inkling or sign that There was about to be a mass layoff?"

Jake: "I say work wise, I've seen that coming because the work kind of dwindled down. It was hard to find work, consistent work. It just wasn't there anymore. I say I seen it coming because of that. But other than that, no."

Ja, godt det i hvert fall var 1 ansatt som ikke ønsket å jobbe lenger for en "unapproachable tyrant". Men andre var "really angry".
Ville nok vært verre å bli sparket fra et skikkelig selskap.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Jeg eier to stk Tesla. Jeg eier en stk aksje akkurat nå. Har hatt flere hundre aksjer, så om jeg hadde beholdt dem ville jeg ha tjent en god del mer enn å selge dem og kjøpe tilbake en god del ganger som jeg gjorde.

Ville jeg jobbet for Elon Musk? Definitivt ikke. Jeg tror han alltid har vært en meget krevende sjef.
Før synes jeg han både sa og gjorde mye bra ting som jeg gladelig kunne støtte. Nå tenker jeg han fremdeles er meget god til å tjene penger ved å presse firmaene sine maksimalt. Som et tillegg har han begynt å bli ekstremt kynisk for å både tjene penger og makt og i tillegg så er han blitt en ekstremist på ultra right siden og tatt et meget stygt offentlig oppgjør med sin egen datter i noe som også virket politisk motivert.

Nå byr det meg imot å kjøpe ny Tesla og jeg er likeledes mindre motivert til å eie flere aksjer.
Dette er på samme måte som jeg ikke vil kjøpe noe som jeg viste hadde link til noen annen oligark. Kjøper av prinsipp ikke noe jeg tror er linket til barnearbeid og akkurat nå unngår jeg Russiske varer og Israelske varer.
Sør Afrika er kommet ut av boykottlista for lenge siden.
Kina har jeg mine tvil til, men de er vanskelig å unngå da veldig mye kommer fra verdens nest største økonomi.

Litt omstendelig og personlig post for å eksemplifisere at det er mulig å ha både prinsipper og realisme i egne handler og disposisjoner uten at en er hverken hater eller fanboy.

Vet ikke om min nå ganske store post i Nvidia er 100% etisk, men det føles bedre enn Tesla atm.

turfsurf

Som alltid er ikke verden enten/eller. Som det er nå beholder vi vår Y men kjøper ikke ny Tesla. Men kjøper heller ikke kinesiske varer av større verdi eller ting som er lett å unngå (f.eks klær).

Israel, Russland og en haug andre land har jeg ikke noe stort forhold til mtp kjøp av varer, men lurer på hvilken bil dere kjøper uten ACC fra MobilEye...

Håper dog at EM forlater Tesla snart så de kan beholde litt kompetanse og fortsette den fantastiske innovasjonen de har gjort så langt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat... men lurer på hvilken bil dere kjøper uten ACC fra MobilEye...

Fra 2017 eies MobilEye av Intel. Det bør vel utelukke dem fra "boikotten"?

Counterpointer

«Tesla (TSLA) stock declined as much as 4% on Thursday following a massive post-election surge from the "Trump trade" favorite.

The electric vehicle maker's stock started showing signs of overextension earlier this week after reaching a peak of $350. The stock had been on a tear in the days following Donald Trump's election victory on optimism around CEO Elon Musk's close ties to the president-elect.»

https://finance.yahoo.com/news/tesla-stock-slumps-as-post-election-trump-trade-shows-signs-of-fatigue-170918858.html

Vi snakket nylig om mulig korreksjon i tråden. Den er vel nå reell?

OlaM

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. november 2024, klokken 19:22Vi snakket nylig om mulig korreksjon i tråden. Den er vel nå reell?

Definisjonsspørsmål. En tredjedel av spretten etter valget har gått tilbake. Og volatiliteten er godt innenfor det som har vært vanlig. "Optimism around CEO Elon Musk's close ties to the president-elect" er jammen en sørgelig oppsummering, enn så sant det er. Folk håper at god gammeldags korrupsjon og kompistjenester vil gi dem god avkastning.
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på fredag 15. november 2024, klokken 09:40
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. november 2024, klokken 19:22Vi snakket nylig om mulig korreksjon i tråden. Den er vel nå reell?

Definisjonsspørsmål. En tredjedel av spretten etter valget har gått tilbake. Og volatiliteten er godt innenfor det som har vært vanlig. "Optimism around CEO Elon Musk's close ties to the president-elect" er jammen en sørgelig oppsummering, enn så sant det er. Folk håper at god gammeldags korrupsjon og kompistjenester vil gi dem god avkastning.

Kanskje investorer og begynner å tenke..... hva om Musk kommer i samme kategori som de andre i "you're fired"-gruppen:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-39826934
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på fredag 15. november 2024, klokken 09:40

Du har helt rett i at i den grad det er forventning om favorisering og «vennetjenester» så er det veldig trist.

Det blir mye å forholde seg til fremover som kan påvirke aksjen. Når Musk og Rhamisvhammi skal bedrive rådgivning til effektiviseringdept (DOGE 🙈) så har de jo diverse ting i sekken sin fra før. Musk sparker hele avdelinger og ansetter folk igjen etterpå, har også i Tesla hatt tendensen til mikro management. Rhamisvhammi ville legge ned FBI som ett tiltak når han var presidentkandidat. Kan bli ukjente virkninger av slikt.

Electric cars in Norway

Når jeg hører Elon svare slik da aner jeg håp. Han er muligens ikke så gærn som han blir påstått å være?

Her er han jo helt konge kul

https://youtube.com/shorts/MBp0hURA3aQ?si=50ltguYBrlD75-Dv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA