Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 12. juni 2024, klokken 07:40
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. juni 2024, klokken 17:48Er vel ganske åpenbart at Tesla vil bli forbigått av BYD snart, ene og alene grunnet mangelen på modellutvalg. De har ingen nye biler og få modeller.
Ser den. Men Tesla er nå da. Ikke alt måles i antall modeller. Merkevarebygging er viktig det og. BYD er skalte «Kinabiler...» mange vil ikke ha det...Tesla slipper den problemstillingen ihvertfall ;D

Snodig at Tesla ikke gjør noe aktivt med å få ut flere modeller. Xpeng leverer nå, min mening, mye mer bil for pengene enn Tesla model Y når det kommer til G6 f.eks. Det er åpenbart at Tesla sin minimalistiske stil ikke treffer alle - derfor burde de jo selvfølgelig ha egne modeller som treffer også andre segmenter. Det har de ikke - så da blir Tesla en produsent som leverer kun til det segmentet som synes minimalistisk er ok. Det at Tesla ikke leverer til flere segmenter av kunder betyr også at de ikke vil bli den dominerende aktøren som kanskje aksjekursen har antydet.

ToWalkOrDrive

Det Tesla gjør bra med Model Y er at de standardiserer, og holder kostnadene lave pga det, og har derfor en lav pris som gir høyt salg. Nå har jo BYD kommet til markedet, muligens med statsstøtte for å presse de andre vekk.

Jeg tenker at det ikke er de manglende knappene som gjør at Tesla ikke tar enda mer av markedet. Jeg tror det er at Model S og X er utdaterte og overpriset. Jeg tror de bør komme med modeller som erstatter disse, men som bygger på Model Y og 3, bare med fjører, støydemping, ekstra lengde og seter for 150.000 kroner ekstra. Men og med egen vindusviskerspake og egen girspake, slik at det faktisk går an å kjøre bilen uten å se vekk fra veien. De må og komme med Model 2/1 for å dekke det segmentet.

Interessant å se hvor sterke BYD er på salg i antall (riktignok inkludert plugg-inn-hybrid).
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Dette sier Musk (og til en forandring tror jeg mannen har rett  ;) :

(25 februar 2024)

PALO ALTO, USA - Teslas administrerende direktør Elon Musk sa at kinesiske bilprodusenter ville "knuse" de fleste av verdens andre bilselskaper hvis det ikke var handelshindringer.

"Vår observasjon er generelt at de kinesiske bilselskapene er de mest konkurransedyktige bilselskapene i verden," sa teknologimilliardæren onsdag på en Tesla-inntektssamtale da han ble spurt om han så noen muligheter for partnerskap med kinesiske produsenter.

"Jeg tror de vil ha betydelig suksess utenfor Kina, avhengig av hva slags toll- eller handelsbarrierer som er etablert," sa Musk, og la til at uten handelsbarrierer ville kinesiske bilprodusenter "ganske mye rasere" sine utenlandske rivaler.

"Så de er ekstremt gode," sa Musk, men Tesla ser ikke "en åpenbar mulighet til å samarbeide" bortsett fra å dele sitt superladenettverk.



hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. juni 2024, klokken 08:49Jeg tenker at det ikke er de manglende knappene som gjør at Tesla ikke tar enda mer av markedet.

Jeg tror nok det finnes ganske mange bilkunder der ute som ikke vil ha en knappeløs bil som forsøker å ta kontroll på kjøringen din. Jeg tror vi mennesker er ulike og at ulike mennesker velger ulike biler.
Sånn sett vil det alltid være et marked for biler med litt ulike egenskaper. Jeg har brent meg på Tesla en gang - det samme har min bror - så nå kjører vi tyske biler begge to. Kina bilene fremstår som svært mye bil for pengene - og de kommer nå i varianter som frister. EU politikerene vil stoppe oss fra å kjøpe dem via tvang - og Elon heier på straffetollen fordi det vil gi bedre kort på hånden for Tesla. Jeg liker ikke tvang og møter kraft med motkraft i enhver situasjon helt i tråd med Newtons 3 lov.

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. juni 2024, klokken 08:49Det Tesla gjør bra med Model Y er at de standardiserer, og holder kostnadene lave pga det, og har derfor en lav pris som gir høyt salg. Nå har jo BYD kommet til markedet, muligens med statsstøtte for å presse de andre vekk.

Jeg tenker at det ikke er de manglende knappene som gjør at Tesla ikke tar enda mer av markedet.

Jeg tror Tesla selger enormt mye på hypen de har lykkes å skape. Selvsagt har de vært tidlig ute med å ha fordel med rekkevidde, eget ladenettverk, samt effektive og raske biler.
Men teknologisk er de akterutseilt. Rekkeviddefordelen er visket ut. Ladenettverket er åpent for alle. Og ytelsene er ikke lengre i særklasse. OTA er ikke lengre unikt. App er ikke unikt. Ikke tilbyr de noe head up display. Lysteknologien lå de langt bak på, men holder på å ta igjen de andre. Ikke har de noe 360-kamera, men heller en sær løsning med visualisering av hva bilen tror den ser. Mangler parkeringssensorer. Viskerautomatikken er fremdeles et beta-prosjekt. Autopiloten er ikke noe bedre enn andre, og fungerer ikke sømløst slik som hos andre produsenter. Ikke har den mulighet for Apple Carplay eller Android Auto. Ikke har Tesla adaptiv regenerering. Ikke noe sparkesensor på bakluke. Ikke noe dimmemulighet på panoramataket. Ikke noe innsvingbart hengerfeste. Ikke noe mulighet for massasjeseter. Ikke noe ventilerte seter på Model Y. Dårlig støyisolering. Ikke mulighet for V2L eller V2H/V2G. Etc.

Tesla lever på navnet og hypen er min påstand. Så spørs det hvor lenge de klarer å opprettholde en slik hype med en begrenset modellportefølje og såpass strippede biler før kundene skjønner at det faktisk finnes attraktive og vel så dugende alternativer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 12. juni 2024, klokken 10:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. juni 2024, klokken 08:49Det Tesla gjør bra med Model Y er at de standardiserer, og holder kostnadene lave pga det, og har derfor en lav pris som gir høyt salg. Nå har jo BYD kommet til markedet, muligens med statsstøtte for å presse de andre vekk.

Jeg tenker at det ikke er de manglende knappene som gjør at Tesla ikke tar enda mer av markedet.

Jeg tror Tesla selger enormt mye på hypen de har lykkes å skape. Selvsagt har de vært tidlig ute med å ha fordel med rekkevidde, eget ladenettverk, samt effektive og raske biler.
Men teknologisk er de akterutseilt. Rekkeviddefordelen er visket ut. Ladenettverket er åpent for alle. Og ytelsene er ikke lengre i særklasse. OTA er ikke lengre unikt. App er ikke unikt. Ikke tilbyr de noe head up display. Lysteknologien lå de langt bak på, men holder på å ta igjen de andre. Ikke har de noe 360-kamera, men heller en sær løsning med visualisering av hva bilen tror den ser. Mangler parkeringssensorer. Viskerautomatikken er fremdeles et beta-prosjekt. Autopiloten er ikke noe bedre enn andre, og fungerer ikke sømløst slik som hos andre produsenter. Ikke har den mulighet for Apple Carplay eller Android Auto. Ikke har Tesla adaptiv regenerering. Ikke noe sparkesensor på bakluke. Ikke noe dimmemulighet på panoramataket. Ikke noe innsvingbart hengerfeste. Ikke noe mulighet for massasjeseter. Ikke noe ventilerte seter på Model Y. Dårlig støyisolering. Ikke mulighet for V2L eller V2H/V2G. Etc.

Tesla lever på navnet og hypen er min påstand. Så spørs det hvor lenge de klarer å opprettholde en slik hype med en begrenset modellportefølje og såpass strippede biler før kundene skjønner at det faktisk finnes attraktive og vel så dugende alternativer.

Dersom jeg IKKE tar med adaptivt understell på ID4, men det som Model Y har inkludert, så ender prisen opp på 625.401 på ID4 og 483.429 på Model Y. Da har jeg kjøpt ekstra forsikring på ID4 sånn at en har 5 år. På Model Y har du 8 år på batteri, motor, "girkasse". Bare de 3 ekstra årene vil jeg si er verdt 30-40.000 som jeg ikke har tatt høyde for.

Har heller ikke tatt høyde for at Model Y har plass til mer bagasje.

Anyways, enig i mange av punktene du nevner, selv om jeg ville betalt for å slippe HUD. Sykt irriterende.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

#6921
ID4 har da 8 års garanti på motor og batteri?
Konfiguratorens veiledende priser tar heller ikke inn kampanjer eller tilbud, så prisene du kommer frem til her er jo veldig langt fra hva kundene betaler i praksis?
Om head-up fremstår sykt irriterende høres det ut som du har kjørt med dårlig implementert head-up, eller ikke innstilt korrekt mtp plassering/innhold/lysstyrke?
Plassert korrekt godt ned i ruta er det aldri i veien. Etter mitt syn bør HUD være standardutstyr, for jeg opplever det mye tryggere, mer komfortabelt og enklere enn skjermer.
Kan fint ha turer hvor jeg aldri ser ned på dashbordet, fordi alt ligger trygt og enkelt plassert ute av veien nederst i ruta. Viktig sikkerhetstiltak rett og slett, i tillegg til at det er enklere.
Men innstilt feil kan den jo fint komme i veien for utsyn og være sjenerende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Nå er VI veldig langt unna trådens tittel  ;)  ;)

Radial

#6923
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2024, klokken 11:04ID4 har da 8 års garanti på motor og batteri?
Konfiguratorens veiledende priser tar heller ikke inn kampanjer eller tilbud, så prisene du kommer frem til her er jo veldig langt fra hva kundene betaler i praksis?
Om head-up fremstår sykt irriterende høres det ut som du har kjørt med dårlig implementert head-up, eller ikke innstilt korrekt mtp plassering/innhold/lysstyrke?
Plassert korrekt godt ned i ruta er det aldri i veien. Etter mitt syn bør HUD være standardutstyr, for jeg opplever det mye tryggere, mer komfortabelt og enklere enn skjermer.
Kan fint ha turer hvor jeg aldri ser ned på dashbordet, fordi alt ligger trygt og enkelt plassert ute av veien nederst i ruta. Viktig sikkerhetstiltak rett og slett, i tillegg til at det er enklere.
Men innstilt feil kan den jo fint komme i veien for utsyn og være sjenerende.


Er dessverre bare selve batteriet som har 8år/160k garanti på VAG, og alt annet er "bare" 5år/100k (som de fleste andre).

https://www.volkswagen.no/no/bilservice/nybil-garanti.html


Viktigere enn garanti, er egentlig byggekvalitet, men der stiller ikke VAG særlig godt historisk sett de siste 20årene ihvertfall.
Forsåvidt ikke Tesla heller, S og X er i mine øyne helt krise...men 3 og Y virker som en helt annen liga, og bare virker hver dag er mitt inntrykk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2024, klokken 11:04Konfiguratorens veiledende priser tar heller ikke inn kampanjer eller tilbud, så prisene du kommer frem til her er jo veldig langt fra hva kundene betaler i praksis?
Vel, jeg gidder ikke gå inn hos forhandler for å vite pris. Tesla har alt åpent i sin konfigurator. Fordel det også, og gjør alt mye enklere. Tilogmed uthenting av bil tar 2-5min.

Har du aldri prøvd en Tesla, men har lyst, kan du booke prøvekjøring og få utlevert bil uten å snakke med en sjel også, på visse steder.

ALT er enklere hos Tesla, hvilket gjør at noen velger det.

--------------------------------------------------------

Men hva tror dere skjer etter i morgen da? Har Elon fått godkjent pakken eller ikke?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

#6925
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2024, klokken 11:04ID4 har da 8 års garanti på motor og batteri?
Konfiguratorens veiledende priser tar heller ikke inn kampanjer eller tilbud, så prisene du kommer frem til her er jo veldig langt fra hva kundene betaler i praksis?
Om head-up fremstår sykt irriterende høres det ut som du har kjørt med dårlig implementert head-up, eller ikke innstilt korrekt mtp plassering/innhold/lysstyrke?
Plassert korrekt godt ned i ruta er det aldri i veien. Etter mitt syn bør HUD være standardutstyr, for jeg opplever det mye tryggere, mer komfortabelt og enklere enn skjermer.
Kan fint ha turer hvor jeg aldri ser ned på dashbordet, fordi alt ligger trygt og enkelt plassert ute av veien nederst i ruta. Viktig sikkerhetstiltak rett og slett, i tillegg til at det er enklere.
Men innstilt feil kan den jo fint komme i veien for utsyn og være sjenerende.


Ja, ok. Sto ingen ting om 8 år i konfiguratoren. Sto bare at du måtte betale over 2000 om du ville ha 5 år / 150.000 km garanti. "Utvidet fabrikkgaranti til 5 år..." står det..... får nesten inntrykk av at garantien som standard da er mindre enn 5 år. Ser nå at du egentlig betaler for å øke fra 100.000km til 150.000 km. Ser at batteriet har 150.000km også. På Model Y er det 192.000 km på 8 år, men sikkert ikke like viktig for alle. Jeg har klart å kjøre nesten 80.000 på under 3 år, så for meg er det litt viktig.

HUD for meg er noe som øynene mine hele tiden søker opp. Øynene merker et lys og en bevegelse (endring i fart), og automatisk kikker ned. Forstyrrende. Har ikke prøvd ID4, så kan være annerledes på den. Etter siste oppdatering har Tesla økt skriftstørrelsen på farten på speedometeret på storskjermen, så synes den er mer enn grei nok å se på om jeg ønsker å kjøre ihht fartsgrensen.

Poenget mitt er at Teslas aksjonærer bør ikke være for redde for pris/produkt-miksen, siden prisen er så lav i forhold til konkurrentene. Når jeg skal kjøpe bil så sammenligner jeg først prisene jeg ser på nettet, så om en får rabatt som NKPL-medlem eller ikke, så synes jeg det er litt vrient, siden jeg ikke er det.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Kinesiske biler får nye importavgifter i EU:

The additional tariffs would include:
BYD: 17.4%
Geely: 20%
SAIC: 38.1%

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 12. juni 2024, klokken 17:08Kinesiske biler får nye importavgifter i EU:

The additional tariffs would include:
BYD: 17.4%
Geely: 20%
SAIC: 38.1%

Ikke i Norge, og trolig heller ikke i UK (de får sine Tesla fra Kina)
BYD har allerede prosessen med å få på plass en Europeisk fabrikk i Ungarn :

https://bbj.hu/business/industry/automotive/production-at-szeged-byd-plant-could-start-in-2025

Så dette blir en katt og mus lek mellom EU og Kina. Det er først og fremst innbyggerene i EU som vil tape på dyrere biler generelt. Så lenge tollen er der og man må importere så gir det isolert sett høyere prisvekst på bilene innad i EU.


What-a-watt

#6928
Har forstått det slik at grunnen til forskjell er basert på subsidienes størrelse. Resten, de som ikke har oppgitt tallene, vil få den høyeste av de tre.

ps. Står også at Tesla vil vurderes på et senere tidspunkt.

THE

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2024, klokken 11:04ID4 har da 8 års garanti på motor og batteri?
Konfiguratorens veiledende priser tar heller ikke inn kampanjer eller tilbud, så prisene du kommer frem til her er jo veldig langt fra hva kundene betaler i praksis?
Om head-up fremstår sykt irriterende høres det ut som du har kjørt med dårlig implementert head-up, eller ikke innstilt korrekt mtp plassering/innhold/lysstyrke?
Plassert korrekt godt ned i ruta er det aldri i veien. Etter mitt syn bør HUD være standardutstyr, for jeg opplever det mye tryggere, mer komfortabelt og enklere enn skjermer.
Kan fint ha turer hvor jeg aldri ser ned på dashbordet, fordi alt ligger trygt og enkelt plassert ute av veien nederst i ruta. Viktig sikkerhetstiltak rett og slett, i tillegg til at det er enklere.
Men innstilt feil kan den jo fint komme i veien for utsyn og være sjenerende.

Finnes det HUD som fungerer med polariserte briller? Bare det at det ikke er mulig å bruke HUD i skarpt lys, samt at jeg synes det er forstyrrende med informasjonen i ruta ved mørkekjøring gjør at jeg er enig med ToWalkOrDrive, men det er jo min personlige mening. Jeg mener det burde være et valg om HUD på Tesla, evt. standard utstyr som kan deaktiveres. Jeg har ikke prøvd BMW med HUD, og har skjønt at det er noe helt annet en HUD i mange andre biler, så jeg er åpen for at HUD er mye bedre enn mine litt blandede erfaringer. Jeg synes for øvrig at HUD er helt perfekt i overskyet vær på dagtid.

Tesla var langt framme, ca. 10 år før konkurrentene i 2012 da Model S kom, men konkurrentene har kommet etter uten at Tesla har utviklet seg så mye. Selv ser jeg ikke noe stort poeng i å bytte ut min 7 år gamle Tesla med en ny Tesla da mye av det som er bra på min bil ikke er bedre på nyere Tesla, heller tvert om. Samtidig er det ikke noen andre biler som har overgått den 7 år gamle Teslaen på en slik måte at det føles viktig å bytte den ut heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA