Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Det man evnt belønner med 500 mrd NOK er fsd-løgn, fagforeningknusing, brutale oppsigelseprosesser, top down styring, nepotisme (styret er venner og familie), sloppy kvalitetskontroll m.m. holder det ikke med 5 mrd NOK?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ellemelle

Sitat fra: daktari på mandag 10. juni 2024, klokken 18:06Det man evnt belønner med 500 mrd NOK er fsd-løgn, fagforeningknusing, brutale oppsigelseprosesser, top down styring, nepotisme (styret er venner og familie), sloppy kvalitetskontroll m.m. holder det ikke med 5 mrd NOK?
Da pakken ble innfridd, hadde han økt Teslas verdi med rundt 11 000 milliarder kroner. Ett beløp temmelig nært det som var hele oljefondets verdi den gang . Da pakken ble avtalt var det nærmest konsensus om at Tesla enten skulle gå konkurs eller at de raskt ble utkonkurrert av de tradisjonelle bilfabrikkene. Teslakillerne stod bokstavelig talt i kø for å knuse dem.

Det er det han blir belønnet for, ikke fordi han personlig har butthurt deg.

Tenk hvis du hadde brukt all tiden du bruker her inne på Teslaforumet til heller å selge Søndags-VG eller noe sånt. Da kunne du kjøpt Teslaaksjer og blitt rik.

daktari

Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. juni 2024, klokken 19:13
Sitat fra: daktari på mandag 10. juni 2024, klokken 18:06Det man evnt belønner med 500 mrd NOK er fsd-løgn, fagforeningknusing, brutale oppsigelseprosesser, top down styring, nepotisme (styret er venner og familie), sloppy kvalitetskontroll m.m. holder det ikke med 5 mrd NOK?
Da pakken ble innfridd, hadde han økt Teslas verdi med rundt 11 000 milliarder kroner. Ett beløp temmelig nært det som var hele oljefondets verdi den gang . Da pakken ble avtalt var det nærmest konsensus om at Tesla enten skulle gå konkurs eller at de raskt ble utkonkurrert av de tradisjonelle bilfabrikkene. Teslakillerne stod bokstavelig talt i kø for å knuse dem.

Det er det han blir belønnet for, ikke fordi han personlig har butthurt deg.

Tenk hvis du hadde brukt all tiden du bruker her inne på Teslaforumet til heller å selge Søndags-VG eller noe sånt. Da kunne du kjøpt Teslaaksjer og blitt rik.
Ikke Musk, men alle folkene som jobbet for ham, samt en stor klikk aksje-influencere, en rente-boble fulgt av covid-boble, en massiv shortskvis. Musks bidrag er løgn og hype.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ellemelle

Sitat fra: daktari på mandag 10. juni 2024, klokken 22:00
Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. juni 2024, klokken 19:13
Sitat fra: daktari på mandag 10. juni 2024, klokken 18:06Det man evnt belønner med 500 mrd NOK er fsd-løgn, fagforeningknusing, brutale oppsigelseprosesser, top down styring, nepotisme (styret er venner og familie), sloppy kvalitetskontroll m.m. holder det ikke med 5 mrd NOK?
Da pakken ble innfridd, hadde han økt Teslas verdi med rundt 11 000 milliarder kroner. Ett beløp temmelig nært det som var hele oljefondets verdi den gang . Da pakken ble avtalt var det nærmest konsensus om at Tesla enten skulle gå konkurs eller at de raskt ble utkonkurrert av de tradisjonelle bilfabrikkene. Teslakillerne stod bokstavelig talt i kø for å knuse dem.

Det er det han blir belønnet for, ikke fordi han personlig har butthurt deg.

Tenk hvis du hadde brukt all tiden du bruker her inne på Teslaforumet til heller å selge Søndags-VG eller noe sånt. Da kunne du kjøpt Teslaaksjer og blitt rik.
Ikke Musk, men alle folkene som jobbet for ham, samt en stor klikk aksje-influencere, en rente-boble fulgt av covid-boble, en massiv shortskvis. Musks bidrag er løgn og hype.
Milan Kovac. Nøkkelperson Optimus:
"When he announced Tesla would soon start a humanoid robotics program to fuel a future of abundance at AI Day 2021, many once again laughed and doubted. Two years into the program, and Tesla is actively testing early versions of what could well be the first full-fledged humanoid robots equipped with articulated hands autonomously conducting real tasks in a real factory via an end-to-end neural net, running entirely on the bot's compute hardware. And again, using 2D cameras only.

Whether at Tesla or not, I'd say the same: without Elon, none of any of these amazing things would have ever happened. I can only imagine what a lesser future we'd be living without his involvement and dedication."

Ashok Elluswamy, nøkkelperson Autopilot:
"[..]I could go on, but plainly, Elon is critical for Tesla's success in AI. It is his combination of deep technical understanding, insane perseverance and relentless hard work that have positioned Tesla to be a leader in real-world AI. Elon's technical intuition to make these important decisions way before others see it is unmatched. If not for Elon's ambition, Tesla might have dwindled to become just another car company. In the future, fully autonomous cars and useful household robots will be common place and the world will think that this was how it was always supposed to be. Until then, we need Elon Musk to push the frontier, because he sees it already."

Musk står bak Tesla, SpaceX, Neuralink og var til og med en av grunnleggerne av OpenAI (han skaffet også Ilya, hjernen bak).
Det er bare dager siden Starship landet på sjøen i det indiske hav. Det er 100% et resultat av Musks hode og pågangsmot. Det finnes ingen andre i verden som var klar til å gjøre noe slikt.

Men i ditt hode er alt bare løgn og hype. Det er så man lurer på hvor sånne som deg kommer fra.

What-a-watt

SitatDet er bare dager siden Starship landet på sjøen i det indiske hav. Det er 100% et resultat av Musks hode og pågangsmot. Det finnes ingen andre i verden som var klar til å gjøre noe slikt.

Klarte ikke NASA dette i 1969 etter en landing på månen? Med mennesker ombord, og med en pjuskete computer med 4KB RAM og en 32KB hard disk  :D .

daktari

Sitat fra: What-a-watt på mandag 10. juni 2024, klokken 23:10
SitatDet er bare dager siden Starship landet på sjøen i det indiske hav. Det er 100% et resultat av Musks hode og pågangsmot. Det finnes ingen andre i verden som var klar til å gjøre noe slikt.

Klarte ikke NASA dette i 1969 etter en landing på månen? Med mennesker ombord, og med en pjuskete computer med 4KB RAM og en 32KB hard disk  :D .

Jo, og Space shuttle var et forsøk på å få til gjenbruk av mesteparten av utstyret. SRBene brukes på nytt, ferga også, men H2-tanken brant opp. Ferga kunne pusses på og få nye fliser under osv. Så SpaceX er en fantastisk videreutvikling av Space Shuttle 50 år senere.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. juni 2024, klokken 22:47
Sitat fra: daktari på mandag 10. juni 2024, klokken 22:00
Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. juni 2024, klokken 19:13
Sitat fra: daktari på mandag 10. juni 2024, klokken 18:06Det man evnt belønner med 500 mrd NOK er fsd-løgn, fagforeningknusing, brutale oppsigelseprosesser, top down styring, nepotisme (styret er venner og familie), sloppy kvalitetskontroll m.m. holder det ikke med 5 mrd NOK?
Da pakken ble innfridd, hadde han økt Teslas verdi med rundt 11 000 milliarder kroner. Ett beløp temmelig nært det som var hele oljefondets verdi den gang . Da pakken ble avtalt var det nærmest konsensus om at Tesla enten skulle gå konkurs eller at de raskt ble utkonkurrert av de tradisjonelle bilfabrikkene. Teslakillerne stod bokstavelig talt i kø for å knuse dem.

Det er det han blir belønnet for, ikke fordi han personlig har butthurt deg.

Tenk hvis du hadde brukt all tiden du bruker her inne på Teslaforumet til heller å selge Søndags-VG eller noe sånt. Da kunne du kjøpt Teslaaksjer og blitt rik.
Ikke Musk, men alle folkene som jobbet for ham, samt en stor klikk aksje-influencere, en rente-boble fulgt av covid-boble, en massiv shortskvis. Musks bidrag er løgn og hype.
Milan Kovac. Nøkkelperson Optimus:
"When he announced Tesla would soon start a humanoid robotics program to fuel a future of abundance at AI Day 2021, many once again laughed and doubted. Two years into the program, and Tesla is actively testing early versions of what could well be the first full-fledged humanoid robots equipped with articulated hands autonomously conducting real tasks in a real factory via an end-to-end neural net, running entirely on the bot's compute hardware. And again, using 2D cameras only.

Whether at Tesla or not, I'd say the same: without Elon, none of any of these amazing things would have ever happened. I can only imagine what a lesser future we'd be living without his involvement and dedication."

Ashok Elluswamy, nøkkelperson Autopilot:
"[..]I could go on, but plainly, Elon is critical for Tesla's success in AI. It is his combination of deep technical understanding, insane perseverance and relentless hard work that have positioned Tesla to be a leader in real-world AI. Elon's technical intuition to make these important decisions way before others see it is unmatched. If not for Elon's ambition, Tesla might have dwindled to become just another car company. In the future, fully autonomous cars and useful household robots will be common place and the world will think that this was how it was always supposed to be. Until then, we need Elon Musk to push the frontier, because he sees it already."

Musk står bak Tesla, SpaceX, Neuralink og var til og med en av grunnleggerne av OpenAI (han skaffet også Ilya, hjernen bak).
Det er bare dager siden Starship landet på sjøen i det indiske hav. Det er 100% et resultat av Musks hode og pågangsmot. Det finnes ingen andre i verden som var klar til å gjøre noe slikt.

Men i ditt hode er alt bare løgn og hype. Det er så man lurer på hvor sånne som deg kommer fra.
100% Musks hode? 100%? Wow.

Synd du bare nevner Ashok og ikke de som kom før ham i FSD-arbeidet. Det var 3-4 stykker. Nå er de visst glemt av fansen, men hypen var like stor.

Musk stod ikke bak Tesla. Men han kom inn tidlig med cash.

Så drar du frem optimus-roboten som bevis, den som må sies å være tidenes flopp... OMG jeg tror jeg dauer.

Det som hadde vært smart å nevne er Musks vilje til skyhøy risiko. Han traff bra med Tesla, og det er bra de klarte seg. Men med sånn risiko må alle stjerner på linje, og det er mange fails også. Bra han har mye cash og gode salgsevner.
 
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. juni 2024, klokken 22:47Det er så man lurer på hvor sånne som deg kommer fra.
Synes du at dette er en ok måte å svare Daktari på? Det er muligens ikke greit å lese at andre har andre meninger enn deg, men å trekke diskusjonen ned på slikt nivå er til de grader juvenilt. IMO!

Sikkert ikke alle her som var født i 1969, eller som aldri har hørt om Apollo 11 eller SpaceShuttle. Kan anbefale Youtube. Mye spennende der.

turfsurf

#6893
Sitat fra: daktari på mandag 10. juni 2024, klokken 23:52Jo, og Space shuttle var et forsøk på å få til gjenbruk av mesteparten av utstyret. SRBene brukes på nytt, ferga også, men H2-tanken brant opp. Ferga kunne pusses på og få nye fliser under osv. Så SpaceX er en fantastisk videreutvikling av Space Shuttle 50 år senere.
Romferga var jo en gigantisk mistakelse. Kostnadene pr flight var over 1 milliard dollar, og en katastrofisk feilrate på nesten 2%. Den satte romfarten i USA tilbake med mange tiår.

Å si at det Space X driver med er en videreutvikling av romferga er jo bare tull. Det eneste de har felles er målet om gjenbruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Da var det mye farligere å delta i et bilrace tidlig på 1900-tallet enn det var å fly romferger :). Romfergeprogrammet var kanskje ikke det NASA hadde håpet på, men tenk på all den teknikken som ble utviklet, og kunnskapen som man ble tilført, og som vi har glede og nytte av i dag. Er det da egentlig riktig å måle suksessraten etter størrelsen på pengebruken? Spaceshuttelene "bygde" også den Internasjonale Romstasjonen. Men hva i h.... skal man på Mars å gjøre....

Ellemelle

Sitat fra: daktari på tirsdag 11. juni 2024, klokken 00:01100% Musks hode? 100%? Wow.

Synd du bare nevner Ashok og ikke de som kom før ham i FSD-arbeidet. Det var 3-4 stykker. Nå er de visst glemt av fansen, men hypen var like stor.

Musk stod ikke bak Tesla. Men han kom inn tidlig med cash.

Så drar du frem optimus-roboten som bevis, den som må sies å være tidenes flopp... OMG jeg tror jeg dauer.

Det som hadde vært smart å nevne er Musks vilje til skyhøy risiko. Han traff bra med Tesla, og det er bra de klarte seg. Men med sånn risiko må alle stjerner på linje, og det er mange fails også. Bra han har mye cash og gode salgsevner.
 
Ja det er 100% resultat av Musks hode. Uten Musk ville det ikke skjedd, hele selskapet ble grunnlagt med dette som mål.

De som kom inn før Musk i Tesla gjorde ingenting annet enn å registrere selskapet og prøve å skaffe investorer samt følge noen blindspor. Alt annet med reell substans for selskapet skjedde etter at Musk kom inn.

Optimus er tidenes flopp, det er kanskje basert på din fagkunnskap om temaet da kanskje? Les hva Kovac skriver ovenfor. Eller tenker du at dine refleksjoner er mer riktige enn hans?

Og hva skal vi si om disse pinlige forsøkene på å snakke ned Starship. Enten har dere ikke forstått hvordan dette fungerer, eller så er dere så dypt inne i fornektelsen at dere ikke ser klart lengre.

Ingen andre fartøy har klart å komme opp i bane og så tilbake gjennom atmosfæren uten å miste store deler av fartøyet. Det har SpaceX nå bevist at de klarer. De trenger litt finsliping (og feiling) for å perfeksjonere dette, men etter det er all konkurranse feid av bordet.

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 11. juni 2024, klokken 00:16
Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. juni 2024, klokken 22:47Det er så man lurer på hvor sånne som deg kommer fra.
Synes du at dette er en ok måte å svare Daktari på? Det er muligens ikke greit å lese at andre har andre meninger enn deg, men å trekke diskusjonen ned på slikt nivå er til de grader juvenilt. IMO!

Sikkert ikke alle her som var født i 1969, eller som aldri har hørt om Apollo 11 eller SpaceShuttle. Kan anbefale Youtube. Mye spennende der.
Sier du, som prøver en slags mislykket mansplaining om Youtube, Apolloprogrammet og romfergen (som vi andre kaller den).

Romfarten hadde knapt kommet videre siden 1960-tallet før SpaceX kom på banen. De har allerede revolusjonert romfarten med Falcon-9 og med Starship vil de i praksis bli enerådende.
Når de er ferdige, kunne de ha satt ut hele ISS på en dag, og det til kostnaden av drivstoffet. Så stor er kapasiteten.

Counterpointer

Det fører ingen vei å være 100% for eller 100% imot. Verden er ikke så enkel.

Musk har vært viktig for å få til mange ting, og det har gjort han til en av verdens rikeste menn. Han har dog ikke vært alene i noen av firmaene han har startet eller vært med på å bygge opp.

Optimus er bare en av veldig mange roboter, den kan ingenting som ikke andre roboter kan. Det er også et spørsmål nå om Tesla har gjort det samme med Optimus som de gjorde med FSD videoen/demo i 2016, dvs ha laget demoer som faktisk ikke er reelle enda. Cold fusion kanalen på YouTube har en video som nevner dette. Der vises også mange av konkurrentene noen som allerede selges nå eller snart.


Har ikke tenkt å gå ned i kaninhullet om Tesla har overdrevet fremgangen sin, men det er langt lettere å innhente konkurenter enn å forbigå dem. Det er der problemet ligger. Humanoide roboter kommer, men at vi har milliarder av dem innen få tiår er både tvilsomt og vil få veldig mange konsekvenser vi bare aner nå.

Hvordan disse tingene vil påvirke Tesla aksjen er ikke åpenbart. Elon truer jo åpenlyst å strippe Tesla for AI om han ikke får 25% kontroll (noe som er mer enn hans 500 milliarder pakke som det faktisk skal stemmes om).
Mye er usikkert og aksjen er jo blitt volatil igjen, og er i skrivende stund litt synkende.

Jeg hadde tro på at den rimelige (Model 2?) skulle bli en driver av aksjen, FSD og Optimus som de satser på nå er mye usikrere og har lengre horisonter.
FSD supervised har med V12.4 endelig begynt å overbevise noen fler skeptikere/realister, men det betyr ikke at det er rett før vi har Level 4 eller 5.

Klykken

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. juni 2024, klokken 08:30Mye er usikkert og aksjen er jo blitt volatil igjen, og er i skrivende stund litt synkende.
Aksjen har basically gått sidelengs i over to år, med litt sidesprang.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

#6899
Enkelte ganger dukker det opp misjonærer for Elon i denne tråden der personen løftes opp som jesus - det gir tråden sabla god underholdningsverdi - så fortsett med det. Akkurat nå har vel Tesla mistet litt momentum som teknologiaksje. NVIDIA har tatt den posisjonen en stund og nå drypper det vel bare litt på Tesla.
FSD sin verdi er ekstremt overdrevet i mitt lille hode - og plassen som verdens største elbil produsent er jo allerede overtatt av BYD.

Synes denne saken her gir indikasjoner på hvor vi går :


https://www.youtube.com/watch?v=-Oqv_NRdZic

Dette med handelshindringer for Kina - det kan jo virke en kort stund, men Tesla vil nok ikke være den dominerende #1 bil produsent i verden i fremtiden - men en av flere.

Og så kom denne :

https://e24.no/naeringsliv/i/LM1BdJ/tesla-norge-betaler-605-millioner-i-utbytte




© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA