Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: dundun på ons 24. apr 2024, kl. 14:54
Sitat fra: emurof på tir 23. apr 2024, kl. 17:43Bare så synd at de har syltynne marginer og ikke er teknologiselskaper som Tesla er. Tesla er et energi-og programvareselskap i bunn. Bilene er bare en variant av et produkt som brukes for å bære Teslas programvare og tjenester.

Litt som Apple ikke bare er en mobilprodusent, mens Nokia var det, selv om Nokia jo også hadde andre produkter. Men de hadde ikke programvare- og teknologifokuset i bunn som Apple (og nå Tesla) hadde.

Tja. Hvor stor del av Teslas inntekter kommer fra andre inntektsstrømmer enn bilsalg?

Poenget var vel at software var inni bilene, sånn at folk velger bilene på best software.

Men sånn som Energilagring så er veksten i prosent størst, selv om det per nå utgjør lite i prosent av bilsalg.

En annen ting er at en fort kan få inntrykk at nå har det gått i dass med Tesla. Men det gjør det med andre og, som nevnt tidligere, så ting snur jo kjapt igjen, og Tesla er i en posisjon som er bedre enn alle andre elbilprodusenter, og Tesla har ikke hatt et år hvor antall biler ikke øker enormt.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Teslas finansdirektør kan tydeligvis ikke mye om bilkjøring i USA:

«Det er noen veiregler du må følge. Og i Kina bør du ikke krysse en hel linje for å gjøre et filskifte. I USA er det en anbefaling, tror jeg. I Kina får du store bøter hvis du gjør det. Vi må gjøre noen flere handlinger, men det er mest mindre adopsjoner. Det er ikke som hele endringen av stabelen eller noe sånt, sa Taneja.

For ordens skyld. USA er her stort sett som Europa (og Kina). Kanskje på tide han får installert FSD  ;) .

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på ons 24. apr 2024, kl. 16:04Teslas finansdirektør kan tydeligvis ikke mye om bilkjøring i USA:

«Det er noen veiregler du må følge. Og i Kina bør du ikke krysse en hel linje for å gjøre et filskifte. I USA er det en anbefaling, tror jeg. I Kina får du store bøter hvis du gjør det. Vi må gjøre noen flere handlinger, men det er mest mindre adopsjoner. Det er ikke som hele endringen av stabelen eller noe sånt, sa Taneja.

For ordens skyld. USA er her stort sett som Europa (og Kina). Kanskje på tide han får installert FSD  ;) .
Det det var merkelig fra finansdir :o

serenejet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 24. apr 2024, kl. 15:38Poenget var vel at software var inni bilene, sånn at folk velger bilene på best software.

Men sånn som Energilagring så er veksten i prosent størst, selv om det per nå utgjør lite i prosent av bilsalg.

En annen ting er at en fort kan få inntrykk at nå har det gått i dass med Tesla. Men det gjør det med andre og, som nevnt tidligere, så ting snur jo kjapt igjen, og Tesla er i en posisjon som er bedre enn alle andre elbilprodusenter, og Tesla har ikke hatt et år hvor antall biler ikke øker enormt.

Om man har programvare som konkurransefortrinn for å selge bilene sine er man en bilfabrikant med et konkurransefortrinn.

Påstanden om at Tesla er noe annet må basere seg på at de har (eller ligger an til å få) store kontantstrømmer som ikke kommer fra salg av biler.

De sier de skal det, men de må levere også.

(Noen nevner Apple over her, de har P/E på 25ish de siste åra såvidt jeg husker)
2025 ID.Buzz GTX

Electric cars in Norway

Sitat fra: dundun på ons 24. apr 2024, kl. 18:11(Noen nevner Apple over her, de har P/E på 25ish de siste åra såvidt jeg husker)
Det passer ikke å bruke P/E på Tesla .... Vi er laaaaaangt forbi vanlige fin analyse metodikk her.
Vi må nå nesten trekke inn religiøse forhold her ;D

daktari

Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på ons 24. apr 2024, kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Elon er i flytsonen :+1:

emurof

Sitat fra: daktari på ons 24. apr 2024, kl. 08:40Noterte meg halvert overskudd (e.skatt) fra Q1 året før, profitten totalt er nå ca 5% av omsetningen. Tjener fortsatt penger, men kontantbeholdning sank med doble av netto-profitten.

De investerer tungt i flere ting nå, både AI og ny produksjonsmetode.

SitatSå skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?

Det tar tid å øke produksjonstakten. Det går ikke magisk fra 0 til 1 million over natten.

SitatFor "Model 2" skriver de at de nå endrer strategi og ikke utvikler nye plattform fra bunn. Den skal baseres på eksisterende plattform (3/Y?) med tilpasninger og produseres på samme linje. Det kan funke. Blir som MEB og BMW CLAR. Men antagelig kompromisser og de varsler selv lavere profitt.

Det blir interessant å se hva som skjer her. Kanskje blir bilen litt dyrere, f.eks. $30k. Det er fortsatt en lavere pris, og en fysisk mindre bil vil være populært både i Kina og Europa. Over tid vil også prisen her gå ned.

SitatMen, det betyr at Reuter sine kilder hadde rett: de kuttet ut en helt ny plattform og endret strategi. Det som var utydelig var det nye at de allikevel skal komme med nye modeller. Om de lykkes med det på så kort tid hvis de endret plan i fjor høst, (1 år utvikling, ingen testing?) gjenstår å se.

Nei, Reuters hadde ikke rett. De påstod at billigmodellen ble droppet helt, og at de kun kom til å jobbe med robotaxi. Som vi nå vet, så jobber de fortsatt med en eller flere billigere modeller, så de kuttet ikke alt annet for robotaxi. Vi vet ikke hva prisen vil være her, men det får vi bare se.

De valgte jo å ikke gå for "full Unboxed" fordi det ville ta kortere tid å få i gang produksjonen. Dette fordi de i større grad vil bruke etablerte produksjonsmetoder. Blant annet metoder de brukte på Cybertruck. Så det blir tilsynelatende en slags hybrid av tradisjonelt (Model 3/Y), nyvinning (Cybertruck) og fremtidig (Unboxed).

De sa at de blant annet kunne kutte kostnader ved å gjenbruke eksisterende produksjonslinjer. Husk på at Model Y har (eller i det minste hadde) mye høyere marginer enn Model 3 fordi de tok i bruk nye teknikker under produksjonen. De satte sammen alt de hadde lært og optimaliserte. Det samme vil de gjøre nå, men sannsynligvis med enda større nyvinninger.

Uansett, dette var Reuters påstand:

"Tesla has canceled the long-promised inexpensive car that investors have been counting on to drive its growth into a mass-market automaker, according to three sources familiar with the matter and company messages seen by Reuters."

De påstod altså at Tesla hadde kansellert billigvarianten, noe de ikke hadde. De endret bare på måten de valgte å gjøre det på. Det Tesla kansellerte var selve produksjonsmåten for billigmodellen, ikke selve billigmodellen.

Og:

"Tesla to focus on self-driving taxis instead"

Nei, de vil bygge både robotaxi og billigere modeller.

Reuters løy, eller tok rett og slett feil. Det er ikke første gang.

emurof

Sitat fra: dundun på ons 24. apr 2024, kl. 14:54
Sitat fra: emurof på tir 23. apr 2024, kl. 17:43Bare så synd at de har syltynne marginer og ikke er teknologiselskaper som Tesla er. Tesla er et energi-og programvareselskap i bunn. Bilene er bare en variant av et produkt som brukes for å bære Teslas programvare og tjenester.

Litt som Apple ikke bare er en mobilprodusent, mens Nokia var det, selv om Nokia jo også hadde andre produkter. Men de hadde ikke programvare- og teknologifokuset i bunn som Apple (og nå Tesla) hadde.

Tja. Hvor stor del av Teslas inntekter kommer fra andre inntektsstrømmer enn bilsalg?

Programvare og tjenester er en integrert og udelelig del av bilen.

For eksempel er standard Autopilot inkludert i prisen. Man måtte tidligere betale separat, men så ble den permanent innlemmet i bilen (og prisen økt).

emurof

Sitat fra: daktari på ons 24. apr 2024, kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...

Jada, akkurat som i 2014, 2019, osv. Det er tider da veksten midlertidig tar en "pause", som har skjedd mange ganger før. De snakket jo nettopp om dette både under denne kvartalspresentasjonen og forrige. Veksten kommer i bølger.

Satt du her i 2019 og erklærte at Tesla var død som vekstselskap fordi de hadde en periode med lavere eller ingen vekst?

daktari

Sitat fra: emurof på ons 24. apr 2024, kl. 22:36

Jada, akkurat som i 2014, 2019, osv. Det er tider da veksten midlertidig tar en "pause", som har skjedd mange ganger før. De snakket jo nettopp om dette både under denne kvartalspresentasjonen og forrige. Veksten kommer i bølger.

Satt du her i 2019 og erklærte at Tesla var død som vekstselskap fordi de hadde en periode med lavere eller ingen vekst?
Jeg gjorde ikke det nei. Jeg syntes det virket som at Model 3-salget gikk så bra den våren at de kom til å klare seg bra, men aksjen lå ganske flatt til langt utpå høsten eller året etter.

Men Xxl vokste bra en stund de også. Samme med Norwegian. Vekstselskaper sa dem.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Det er noe rart med TSLA worldwide vil jeg si. Den oppfører seg ikke etter de regler som har pleid å gjelde.

Et lyspunkt at de skal lage en billig model, men hørtes ganske svakt ut som konsept. Men en liten utgave av Y (ikke sedan som 3) kunne fungere, men er litt i tvil om hva det nye med en slik løsning er.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på ons 24. apr 2024, kl. 23:30
Det er noe rart med TSLA worldwide vil jeg si. Den oppfører seg ikke etter de regler som har pleid å gjelde.

Et lyspunkt at de skal lage en billig model, men hørtes ganske svakt ut som konsept. Men en liten utgave av Y (ikke sedan som 3) kunne fungere, men er litt i tvil om hva det nye med en slik løsning er.
Ja, og hvis den skal produseres på samme produksjonslinje, kan de da få til en mindre batteripakke med kortere hjulavstand?
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Sitat fra: daktari på ons 24. apr 2024, kl. 23:32
Sitat fra: Counterpointer på ons 24. apr 2024, kl. 23:30

Ja, og hvis den skal produseres på samme produksjonslinje, kan de da få til en mindre batteripakke med kortere hjulavstand?
Mitt valg i en slik situasjon ville vært å droppe overheng og kjøre samme pakker (evt med færre celler).

daktari

Electrek.co om den nye modellen:
De var for en uke siden ganske tydelig på at Reuters hadde rett, men kanskje brukte litt feil ord. Det blir flisespikkeri.
https://electrek.co/2024/04/15/tesla-puts-electric-car-codenamed-nv9-back-burner-despite-elon-musk-said/

Nå vet vi det, den bilen de jobbet med, på ny plattform, med helt nye produksjonslinjer, som skulle bli billig og ultra-profitabel er stoppet/kanselleet/satt på vent (velg ditt foretrukne ord).

Ny modell kommer derimot på eksisterende plattform loves det. Tiden vil vise hvor raskt den kommer på veien hvis planen ble endret i mars...
https://electrek.co/2024/04/23/tesla-announces-change-of-plans-to-build-cheaper-electric-cars/

"I have been saying it for a while now. Elon, mister truth seeker, is not above stretching the truth and being misleading. This is a great example."
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA