Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatMotstanden mot fagorganisering er sterk i USA
Ja det er mine inntrykk også, men sikkert noe forskjellig på næring typene. Jeg vet ikke..

emurof

Sitat fra: dundun på man 15. apr 2024, kl. 09:40Det er jo det markedet gjør helt av seg selv om troen på Tesla robotaxi forsvinner.

Markedet har endelig begynt å prise inn robotaxi, men fortsatt ikke fullt ut.

Sitat fra: dundun på fre 12. apr 2024, kl. 09:28@ToWalkOrDrive Det er jo derfor jeg sier "en multippel". Den kan godt være høyere enn snittet i bilbransjen, men Tesla er ikke annet enn et voksende industriselskap som går godt, før de eventuelt faktisk leverer noe av det andre de har lovet.

Du glemmer at Tesla er mer enn bare "hardware". De har programvare og tjenester også. Akkurat som Apple. Ingen kan slå Tesla på tjenester og integrering.

emurof

Sitat fra: Mobileum på tir 09. apr 2024, kl. 19:24Hva er egentlig "lang tid" for deg?

Min investeringshorisont er minst 5-10 år og jeg har en meget pen papirgevinst i Tesla allerede nå, men i grunn tenker jeg å "aldri" selge med mindre noe grunnleggende endrer seg.

Og det er noe som kan endre seg nå. Elon Musk har satt aksjonærene i en umulig situasjon. Han har både gjort seg upopulær (til og med hatet) blant en større og større andel aksjonærer, og det er etter hvert flere som ønsker han skal gå. På den annen side har han nærmest truet aksjonærene med at hvis han ikke får det som han vil, så vil han satse på roboter og AI andre steder.

Problemet er at hvis han forlater Tesla på denne måten så vil han sannsynligvis ta med seg mange av de dyktigste folkene, noe som vil gjøre at Tesla som selskap står igjen med "restene". Hadde han bare sluttet og ikke tatt med seg folk så ville Tesla kunne gjort det bra videre, men Elon Musk har bestemt seg for at han enten får alt som han vil, ellers brenner han ned hele greia.

Så der er vi nå. Hvis aksjonærene stemmer ned at han får tilbake kompensasjonspakken sin så kan vi risikere at Tesla mister sine dyktigste folk. Det inkluderer Elon Musk, som tross sin ufyselige oppførsel generelt, er ekstremt dyktig til det han driver med.

Counterpointer

Hva er det egentlig Musk har vært direkte involvert i i det siste?
Cybertruck åpenbart, den bærer jo hans kjennetegn, dyr og komplisert.
FSD er fremdeles i fremtiden.
Teslabot...... (den er det lenge til har noen praktisk betydning.
Ellers er det X, AI og egen vinning han jobber med + oppsigelser 🤷🏻

Hadde vært interresant å se hva Tesla kunne blitt uten Musk.

hELgenen

Tror Tesla hadde klart seg bedre uten Elon. Denne kompensasjonspakken er jo hinsides. Hva skal han med alle pengene? Ikke skal de investeres i bedriften - den saken er helt klar. Jeg har hele tiden ment at drømmen hans er Mars og at alle pengene trolig ville gå den veien. Nå har Tesla også mistet momentum mhp vekst - og da rømmer jo en del investorer over til andre aksjer - sånn er det jo bare. Investorer bryr seg ikke så mye om det er bil, AI eller tøfler - de skal ha rask avkastning på pengene og dytter penger den veien de tror vil få størst vekst i tiden som kommer - og akkurat nå er det jo ganske dødt i bilmarkedet mhp vekst. Et bilmarked som forøvrig Kina ser ut til å ta større og større andeler av.  Dette vil nok også gjelde helt uavhengig av eventuelle handelshindringer. Kina produsenter vil uansett etablere fabrikker i både USA og Europa slik at eventuelle handelshindringer vil trolig få lite effekt over tid. Tesla har også et stort problem med modell utvalget - det er jo kun flikking på flikking på eksisterende modeller som ser ut til å være det vi vil se en periode fremover. Noen vil nok gå lei og velge andre merker. Hva Robot Taxi er verdt har jeg null anelse om - men jeg tror selskapet må regne med en del praktiske hindringer mhp regelverk, justering av regelverk osv mhp i tiden som kommer som er helt uavhengig av hva Tesla rent teknisk vil lykkes med.

What-a-watt

Tror han allerede er mer eller mindre ferdig med Tesla som bilprodusent:

"I am uncomfortable growing Tesla to be a leader in AI & robotics without having ~25% voting control. Enough to be influential, but not so much that I can't be overturned."

ToWalkOrDrive

Nå som Kjerkhol måtte gå vil sannsynligvis AP måtte finne en annen like bra jobb, så da får de nok Olje (og Strøm)fondet til å stemme nei til Musk sin kompensasjonspakke, i håp om at han vil selge seg ut, sånn at Norge kan kjøpe de aksjene, og få så stor andel av dette 5000 milliarder NOK-selskapet til at Norge kan komme i styret og plukke ut ny daglig leder, hvor de så velger Kj ;)  ;) er(k)hol.  ;)

Jeg tenker det er på tide for Musk å reise ut og la andre ta over Tesla. Kanskje Tesla og Toyota endelig kan slå seg sammen.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatKanskje Tesla og Toyota endelig kan slå seg sammen.
Ehh jeg så ikke den komme ;D artig

emurof

Sitat fra: hELgenen på lør 20. apr 2024, kl. 19:44Tror Tesla hadde klart seg bedre uten Elon. Denne kompensasjonspakken er jo hinsides. Hva skal han med alle pengene? Ikke skal de investeres i bedriften - den saken er helt klar. Jeg har hele tiden ment at drømmen hans er Mars og at alle pengene trolig ville gå den veien.
Ja, det er jo det han har sagt selv. Målet hans er å kolonisere mars, og det krever mye penger. Derfor ønsker han så mye som mulig. Og det er helt greit det, særlig når dette samtidig gjør at aksjonærene belønnes.

Om Tesla hadde klart seg bedre uten Elon vet jeg ikke. Ikke Elon i gamle dager, med full fokus på Tesla. Men med en Elon som er mer opptatt av å sitte på Twitter hele døgnet så er det et mer åpent spørsmål.

Hvis Elon slutter i Tesla og tar med seg alle de beste folkene så vil det se dårlig ut for selskapet.

SpaceX har kanskje større potensiale for ham, så det kan godt være han bare dropper Tesla og fokuserer mer der. Og han tar sannsynligvis med seg de han trenger fra Tesla, dessverre.

SitatNå har Tesla også mistet momentum mhp vekst - og da rømmer jo en del investorer over til andre aksjer - sånn er det jo bare.
Her har vi strengt tatt vært før. Flere ganger. Veksten har "stoppet opp" i perioder, og så tatt seg opp igjen. Jeg husker hvordan shorterne erklærte seier i begynnelsen av 2019 da Tesla gikk med underskudd igjen i et kvartal eller to.

Men faktum er at Tesla vil ha, eller ville hatt, en vill vekst med "Model 2". Så spørsmålet nå er hva som skjer videre med den, da den vil stå for veksten på "kort" sikt.

Ut over det kan både robotaxi og roboter være muligheter for vekst, men det blir nok på middels til lang sikt.

Så egentlig har vi på plass det som skal til for flere potensielle vekstbølger, som de omtaler det som. Model 2 fra 2025/2026 hvis den ikke blir utsatt mer (eller kansellert), og så robot og robotaxi etter det igjen.

For ikke å snakke om energi-delen av Tesla som på langt nær er ferdig utviklet, og som nok vil bidra med god vekst i fremtiden.

Men alt dette avhenger av hva som skjer med Elon Musk, og hvor hevngjerrig han blir hvis han ikke får det som han vil med kompensasjonsplanen(e).

Electric cars in Norway

SitatMen alt dette avhenger av hva som skjer med Elon Musk, og hvor hevngjerrig han blir hvis han ikke får det som han vil med kompensasjonsplanen(e).

emurof.. :+1: det tror jeg også

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 20. apr 2024, kl. 21:39
SitatKanskje Tesla og Toyota endelig kan slå seg sammen.
Ehh jeg så ikke den komme ;D artig

Ja, de signerte faktisk en samarbeidsavtale i 2010. Det ruller noen elektriske RAV4 med Tesla-batteri.

https://www.tesla.com/blog/tesla-motors-and-toyota-motor-corporation-intend-work-jointly-ev-development-tm
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 21. apr 2024, kl. 02:13Ja, de signerte faktisk en samarbeidsavtale i 2010. Det ruller noen elektriske RAV4 med Tesla-batteri.

ToWalk, ja det var jeg seff klar over, fikk kjøre en slik engang og da var den en kar fra Kongsberg som eide den. Han var storfornøyd, men det er mange år siden

blitt litt ikoniske de bilene der nå

Electric cars in Norway

Det priskuttes&gledes for å holde på ledelsen i markedene, kina nå, bra det  :+1:

https://finance.yahoo.com/news/tesla-cuts-prices-across-line-024312843.html

serenejet

Sitat fra: emurof på lør 20. apr 2024, kl. 18:50Du glemmer at Tesla er mer enn bare "hardware". De har programvare og tjenester også. Akkurat som Apple. Ingen kan slå Tesla på tjenester og integrering.

Nei, jeg glemmer det ikke, men programvaren og tjenestene er foreløpig kun en fet feature i bilene, og da trenger man ikke slå dem, bare å være god nok til at det ikke er utslagsgivende for (veldig mange av) kjøperne.

Min Tesla fra 2014 var bedre enn min VW fra 2023, men i Polestaren min savner jeg ingenting fra Teslas programvare selv om den åpenbart er bedre. Da er den ikke lenger noe massivt fortrinn.
2025 ID.Buzz GTX

emurof

Det blir interessant å se om billigbilen ("Model 2") faktisk er død. Jeg klarer ikke helt å se at det ville være en god ide å droppe den og jobbe kun mot robotaxi. Ikke bare vil det ta lang tid fra det eventuelt er ferdig og til det er utbredt nok til å utgjøre en forskjell, og man i tillegg vil trenge å få med seg myndighetene i alle aktuelle land med på laget, men Teslas egen infrastruktur er ikke lagt opp for robotaxi.

De vil måtte investere mye tid og penger i å sette opp infrastruktur med trådløs lading, slik at selvkjørende biler kan lade seg selv. Når vi ser på hvor mange år det tok å sette opp superlader-nettverket så kan vi neppe ha illusjonen av at det går raskt.

Og det kan være man må bygge enda flere trådløse ladestasjoner enda tettere sammen.

Er teknologien deres for trådløs lading engang ferdig til bruk? Vil den være det i tide?

Så selv om FSD var ferdig i morgen kan jeg ikke se annet enn at robotaxi i seg selv vil kunne ta mange år, både på grunn av lovgivning og regulering, men også infrastruktur.

De vil trenge en ny bestselgende bil i mellomtiden, ikke minst for å finansiere forberedelsene mot robotaxi.

Så da får vi se om det er hold i ryktene rundt Model 2. Og vi få se om Teslas handlinger faktisk gjenspeiler den påståtte satsningen på robotaxi.

(Men alt dette blir jo nytteløst å diskutere hvis Elon Musk rage-quitter Tesla dersom han ikke får kompensasjonen sin tilbake.)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA