Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

SurSnasen

Mobileum

Hun har moderert seg noe. ARK's Expected Value For Tesla In 2027: $2,000 Per Share.

Nå er jo Cathie Wood i ARK sannsynligvis den største Tesla-oksen til tross for feil kjønn. I forhold til dagens kurs har hun allerede tapt en gode del millioner på det hun kjøpte i forrige uke.

Cathie Wood's Ark Investment Management bought 112,475 TSLA shares Thursday and another 111,802 on Friday, according to the company's daily trade disclosure. Based on the closing price of 227.22 Thursday, Wood spent $25.56 million on the Tesla stock purchases. With TSLA shares closing at 218.89 on Friday, Wood spent another $24.47 million.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Med overskudd på 1,75$ pr aksje så vil det ta 100 år før man har tjent inn igjen kjøpsprisen - HVis de faktisk hadde betalt alt overskudd i utbytte og man slapp skatt. Synes det er litt lenge.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mobileum på torsdag 25. januar 2024, klokken 18:16Litt skeptisk til de analytiske evnene til en nettside med "pranks" i navnet 🤣🤣

He he  ;D
De kunne godt hevet inn en mindestrek etter tip, ja, men det ville ikke vært like gøy  ;D
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 26. januar 2024, klokken 07:42Med overskudd på 1,75$ pr aksje så vil det ta 100 år før man har tjent inn igjen kjøpsprisen - HVis de faktisk hadde betalt alt overskudd i utbytte og man slapp skatt. Synes det er litt lenge.

Ikke lett å spå hva EPS er om 5 år. Kan jo bli over eller under $1,75. 2022 var jo et fint år med $3,62 som EPS, men 2023 er det vel nede i under 2,60.

Jeg synes jo det er veldig spennende at delen med energilagring og energiproduksjon endelig begynner å ta av litt, med en vekst på 55% siste året. Er litt sånne "uventede" ting jeg mener kan forsvare aksjeprisen nå, i tillegg til at det faktisk er stor vekst i antall biler / markedsandeler.

Blir jo og spennende å se hva som skjer hvis land begynner/fortsetter å sette ned renten rundt forbi. Kan jo øke etterspørselen etter biler.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 26. januar 2024, klokken 07:42Med overskudd på 1,75$ pr aksje så vil det ta 100 år før man har tjent inn igjen kjøpsprisen - HVis de faktisk hadde betalt alt overskudd i utbytte og man slapp skatt. Synes det er litt lenge.

Men det er jo lite relevant all den tid Tesla sannsynligvis vil ligge godt over det i fremtiden. I dag investerer de mye i roboten, FSD/AI og annet. Det koster penger å utvikle flere produktlinjer, og ikke minst nye fabrikker som skal bygges eller utvides.

Vi husker jo tilbake til da de brukte mye penger for å få gjort klar Model 3 og Model Y. Det ble investert stort.

Men nå investerer Tesla stort i tillegg til at de går med solid overskudd. Kontantbeholdningen øker for hvert kvartal.

Det kan godt være Tesla-aksjen vil ligge ganske lavt en tid fremover, men når den nye billig-bilen blir lansert så vil det komme en ny vekstperiode. De som investerte før Model 3/Y-vekstperioden har gjort det godt i Tesla-aksjen.

Så kan det være at man ikke har tro på at Tesla vil ha noen suksess med billigbilen, og da bør man naturligvis vurdere om man egentlig bør investere i Tesla.

emurof

Sitat fra: Mobileum på torsdag 25. januar 2024, klokken 23:10Hun har moderert seg noe. ARK's Expected Value For Tesla In 2027: $2,000 Per Share.

Nå er jo Cathie Wood i ARK sannsynligvis den største Tesla-oksen til tross for feil kjønn. I forhold til dagens kurs har hun allerede tapt en gode del millioner på det hun kjøpte i forrige uke.

Cathie Wood's Ark Investment Management bought 112,475 TSLA shares Thursday and another 111,802 on Friday, according to the company's daily trade disclosure. Based on the closing price of 227.22 Thursday, Wood spent $25.56 million on the Tesla stock purchases. With TSLA shares closing at 218.89 on Friday, Wood spent another $24.47 million.

Det er jo morsomt da, siden ARK Invest fikk rett om Teslas kursutvikling med spådommene de kom med for fem år siden.

Men nå tenker jeg at man ikke skal investere basert på andres kursmål, men heller basert på hvilken tro man selv har på at selskapet vil klare å oppnå mange av målene de har satt seg, og særlig billigmodellen som skal komme om et par år.

chargedup

Sitat fra: emurof på fredag 26. januar 2024, klokken 18:15Det er jo morsomt da, siden ARK Invest fikk rett om Teslas kursutvikling med spådommene de kom med for fem år siden.
Ikke til å stikke under en stol at de var eneste "seriøse" aktøren som trodde på så høye tall og som faktisk har nådd målet ila perioden. Fra 2019 klarte jeg ikke finne noen analyser fra Ark med eksakte tall, men der har kanskje du en link?

De spådde 7000$ som pris på aksjen i 2024, i en analyse fra slutten av 2020, som vil si 2333$ dollar etter siste split. https://ark-invest.com/articles/analyst-research/tesla-price-target/
Solgte biler i deres bear case er 3,2 millioner og bull er den 7,1 mill.

Fasiten for 2023 ble 1,85 mill biler produsert og tilnærmet samme salg. Noen som fortsatt tror på minst 3,2 mill biler produsert i 2024 og at kursen vil bli 2333$?
Ark har moderert seg kraftig siden slutten av 2020 og har nå et kursmål på 2000$ først i 2027.

Tesla nådde kun 35% økning i bilproduksjonen ifjor, kilde Tesla. Den 50% økningen i året du nevnte i februar for to år siden ser ikke ut til å ha truffet. Emurof: "50% vekst i gjennomsnitt betyr at noen av årene vil de vokse med mindre enn 50%. Sannsynligvis mot slutten av perioden. Så da kan du prøve å regne på nytt."
Som jeg, Chargedup, skrev dengang: "Hvis vi i et tenkt eksempel tar at Tesla de neste 4 årene har en vekst på 90% og deretter de neste 5 årene har en vekst på 10% ender man opp på nesten 20 mill biler. Den gjennomslittlige veksten pr år i dette eksempelet blir fortsatt for lav og ender på ca 45%.
For at mitt enkle regnestykke skal gå opp må Tesla ha 114% vekst de første 4 årene for deretter å ha tilnærmet null vekst de neste 5 årene. Først på slike eksempler får man det til å stemme med 50% gjennomsnittlig vekst."

Jeg fikk aldri noe annet svar fra deg annet enn at regnestykket var feil, selv om jeg spurte hva som var feil med det. Har du funnet ut hva som er feil med regnestykket eller er du nå enig i at 50% gjennomsnittlig årlig vekst fra 2020-2030 ikke kan resultere i 20 mill biler for Tesla sin del nå? Regnestykket gikk altså kun opp teoretisk og nå som vi har fasiten de første 3 årene blir det umulig (eller enda mer teoretisk ;) ) å få det til å gå opp.

Poenget med regnestykket var rett og slett at man ikke skal tro på alt man leser en analytiker har sagt til en avis, hva Musk har uttalt, en anonym på forum eller sett på youtube, da de kan ofte kan pynte litt. Man må gjøre sine egne vurderinger og her var det åpenbart noe som ikke stemte med utsagnet. Jeg mener at man skal basere "troen" på en aksje med tall og info som skal tåle en faktasjekk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Håper ikke Tyskland shut down påvirker aksjekursen neg fremover for jeg er bull :+1:

https://itavisen.no/2024/01/29/tesla-har-stoppet-produksjonen/

JorEl

Gode eller dårlige nyheter?
Musk får ikke så mye penger han vil..

https://www.vg.no/nyheter/i/5B1Vp6/domstol-stanser-musks-mangemilliardloenn-i-tesla

FSD : Forced Stopp Delaware

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på onsdag 31. januar 2024, klokken 07:12Gode eller dårlige nyheter?

Hvor ble det av Musk'en som var fornøyd bare han fikk 1 dollar i lønn? Litt stormannsgalskap som har gått i hodet på ham.

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på onsdag 31. januar 2024, klokken 07:12Gode eller dårlige nyheter?

https://www.vg.no/nyheter/i/5B1Vp6/domstol-stanser-musks-mangemilliardloenn-i-tesla

Høres fornuftig ut for meg, noen grenser bør det være.

Om det er positivt eller negativt kommer jo ann på om du er «disippel» av Elon kulten, eller ikke 🤷🏻

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:15

Om det er positivt eller negativt kommer jo ann på om du er «disippel» av Elon kulten, eller ikke 🤷🏻

Ja, viser at psykologi i aksjekursen er viktigere enn essens. Når domstolen sier: "Musk får ikke 580 MILLIARDER NOK i lønn" så faller kursen med 3%??? Skulle heller tro det ville stige når ikke firmaet blir 580 milliarder fattigere.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:53
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:15

Ja, viser at psykologi i aksjekursen er viktigere enn essens. Når domstolen sier: "Musk får ikke 580 MILLIARDER NOK i lønn" så faller kursen med 3%??? Skulle heller tro det ville stige når ikke firmaet blir 580 milliarder fattigere.
Veldig godt poeng 👍🏼

Tesla er en sånn sett litt irrasjonell aksje. Den stiger mer og raskere og faller mer og fortere. Volatil, men ikke alltid like lett å se hvorfor.

Mobileum

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:23Tesla er en sånn sett litt irrasjonell aksje. Den stiger mer og raskere og faller mer og fortere. Volatil, men ikke alltid like lett å se hvorfor.
Fordi det er entusiasme og beundring som styrer denne aksjen, og ikke det rasjonelle.

Tesla-konseptet er ferdig utviklet. Ikke noe mere å hente der som ingen andre har tenkt på, eller ingen andre kan lage. Tesla er nå i den samme fasen som en hvilken som helst annen etablert bilprodusent. 
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA