Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Det er vel ikke alltid historikken er retningsgivende for framtiden...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Heller ikke øyeblikksbildet. 👍👍
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Aksjemarkedet er mest opptatt av nuet og fremtiden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: hELgenen på mandag 31. oktober 2022, klokken 20:43
Sitat fra: emurof på mandag 31. oktober 2022, klokken 20:09Han bidro ikke bare sterkt i oppstartsfasen. Han har ledet Tesla til suksessen de har i dag. Model Y begynner jo etter hvert å toppe de fleste salgslister. Han oppnår resultater.

Helt klart - mannen har vært viktig for Tesla. Nå hadde han også mange flinke folk med seg i starten og timing mhp. elbiler var mer eller mindre perfekt. Hva fremtiden vil bringe vet ingen med sikkerhet. Spesielt dette Twitter grepet er en helt ny arena hvor kanskje helt andre egenskaper kreves. Jeg er ikke overbevist om at det vil gå like bra. Og dersom det begynner gå feil vei her - så KAN det smitte over på Tesla. Skulle jeg lage et scenario her ville jeg tippe at han roter det til med Twitter ettersom han er en alt for profilert person og alle vil legge merke til det når han tråkker feil. Og jeg har aldri oppfattet mannen som media smart - snarere tvert  imot - så at han vil tråkke feil vil jeg anse som svært sannsynlig. Spørsmålet er om konsekvensene ved kommende feiltrinn vil være av en slik art at det straffer seg for Twitter...og så videre inn til Tesla....Mulig vi får et Tesla på mellomlang sikt  uten Elon.  Jeg tror kanskje det - men dette blir ren tipping fra min side. Først må en nesten se hva som skjer med Twitter..Det som bekymrer meg med Twitter er om han ikke tar redaktør ansvaret alvorlig og slipper hunden ut for å si det slik. Da står vi nok foran en verden med ennå mer kaos.

Klart han hadde flinke folk med seg, men husk at den opprinnelige konsernsjefen holdt på å gjøre så Tesla gikk konkurs. Elon Musk måtte gå inn som ny konsernsjef, og foretok en snuoperasjon som gjorde at selskapet kom på beina igjen og så nådde suksessen de har i dag.

Og med tanke på at han ikke bare har bygget ett suksesselskap, men flere, så kan man neppe si at han ikke er smart. Men at han er flink på noe betyr ikke at han er ekspert på alt.

Jeg kan ikke se at Twitter er relevant for verdien på Tesla som selskap.

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. november 2022, klokken 19:13Her er en interessant vinkling om Elon:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GMyPe9/trollet-er-sluppet-fri

Tydeligvis flere som er bekymret for hva som kan skje.

Hva er så interessant med denne? Det er en eller annen person med sterke meninger, og som åpenbart ikke er objektiv. Reagerer hun like kraftig når andre milliardærer eier mediehus eller lignende?

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. november 2022, klokken 21:00Nok en kommentar:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/elon-musks-messias-kompleks-kommer-til-a-koste-ham-dyrt/o/5-95-735211

Kan fylle litt på.med denne :

https://edition.cnn.com/2022/11/01/tech/musk-twitter-verification-price/index.html

Jeg sitter igjen med en følelse at ting allerede er kommet skjevt ut..
En ting er å lage og selge biler...Twitter er noe helt annet

Mange sterke meninger. Vi kjenner dem igjen fra "Tesla vil aldri overleve", osv. Men hva har disse meningsytringene med Tesla-aksjen å gjøre?

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. november 2022, klokken 10:14
Sitat fra: emurof på mandag 31. oktober 2022, klokken 20:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 30. oktober 2022, klokken 07:10
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 29. oktober 2022, klokken 09:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. oktober 2022, klokken 22:51Dersom Musk gjentar støtten til Trump kan det gjerne være en del som vipper til andre alternativer, både når det gjelder aksjer og biler, ja.

Kan du dokumentere at Elon støtter Trump. Det har jeg aldri sett. Tvert om så trakk han seg fra en gruppe som skulle gi råd til Trump i miljøsaker. At han vil slippe Trump til på Tvitter, har mest med prinsippet om ytringsfrihet å gjøre. Ikke fordi han støtter han. Musk er republikaner så han stemte dermed på Trump. Men mange med hjerne så jo etter hvert hvor gal Trump er .
Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Så hvis Musk vil tillate en person som ytrer løgn på Twitter, så er ikke det bevis nok til at han støtter Trump? Musk ytret også stor misnøye med demokratene pga corona-nedstenging, og flyttet vel og kontorer pga dette.

Det Musk sa om dette var at han mente at permanent utestengelse ikke var riktig å gjøre, og det innebærer blant annet at Trump ville få gjenåpnet kontoen sin. Han ga altså ingen direkte støtte til Trump som sådan, men uttalte seg generelt om permanent utestengelse, og brukte Trump som eksempel. Det var vel fordi han ble spurt direkte om det.

Så nei, dette er ikke støtte til Trump. Så da har du altså ingenting som støtter påstanden din?

Jo, masse. F.eks. at han bidro med penger i valgkampen til Trump. Men Musk ble nok litt sur da Trump sa at Musk bare laget tøysebiler, så da ble han mer for demokratene, men så stengte demokraten ned fabrikkene pga et lett forkjølelsesvirus noen kalte Corona, og da ble han for republikanere igjen...og sånn fortsetter det.... alt for å mele egen kake, som selvfølgelig er fornuftig når en leder et stort konsern.

Bidro han med penger til Trump? Jeg klarer ikke å finne noe slikt her. Kan du vise hvor du finner det?

Når ble han mer for demokratene? Kan du komme med noen kilder/linker?

emurof

Sitat fra: Syklist på torsdag 03. november 2022, klokken 15:02En bedriftsleder som fokuserer på andre ting enn bedriften er ikke gode nyheter for investorer, og derfor går aksjekursen ned.

Hvorfor er Tesla da opp i forhold til for to uker siden da? Burde ikke aksjekursen bare gått ned hvis det du skriver her stemmer?

Faktum er at Tesla har fulgt markedet generelt.

SitatDette Twitter eventyret er dyrt, og en stor distraksjon.  Tenk om alle pengene som EM har brukt på Twitter kjøpet hadde blitt investert i utvikling av en ny, mindre Tesla (f.eks i Golf-klassen) som kunne gitt TSLA større markedsandeler.

Du blander kortene. Musk bruker ikke sin egen formue på Tesla. Han tok derimot av posisjonen sin i Tesla for å kjøpe seg opp i Twitter. Han kan ikke selge Tesla-aksjer for å kjøpe seg opp i Tesla (med mindre han skal drive og trade da).

Så ingenting han gjør med formuen sin i Tesla har noe med eventuelle fremtidige Tesla-produkter å gjøre.

emurof

Sitat fra: Thalgar på torsdag 03. november 2022, klokken 10:26Mønsteret er jo likt som det har vore det siste halvåret: Nasdaq går generelt ned, men Tesla går endå meir ned. Og det til trass for at dei underliggande tala jo er svært gode gitt verdssituasjonen.

Likevel er Tesla flere hundre prosent over høyeste nivå før Covid. Til sammenligning er Apple opp bare 70-80% sammenlignet med høyeste nivå før Covid, Google litt over 10%, og Amazon ligger under toppen før Covid.

Så før man blir for opptatt av kortsiktige svingninger (ikke glem at Tesla ofte også har steget mer enn Nasdaq den siste tiden), kan det lønne seg å se litt på det større bildet.

ToWalkOrDrive

Fytti....blir grisete hos Twitter....er visst mange av de ansatte som mener det er 60 dagers oppsigelsesfrist. De går til massesøksmål. 1 uke etter overtakelse er halvparten stengt ute og sparket.
https://e24.no/boers-og-finans/i/wAgJ4o/musk-har-startet-slankingen-av-twitter
Tesla Model Y                         2021-

Storg

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. november 2022, klokken 22:39
Fytti....blir grisete hos Twitter....er visst mange av de ansatte som mener det er 60 dagers oppsigelsesfrist. De går til massesøksmål. 1 uke etter overtakelse er halvparten stengt ute og sparket.
https://e24.no/boers-og-finans/i/wAgJ4o/musk-har-startet-slankingen-av-twitter
Det er 60 dager i California med masseoppsigelser. Som er 50 ansatte på 30 dager.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Spørs hvor mye Twitter smitter ?

Det som driver kursen ned nå er vel som vanlig flere ting, men jeg tror varslede rabatter i Europa i tillegg til Kina bidrar godt.
Det er trangere tider og høyere renter, da kuttes dyre ting som bilkjøp tidlig.

208 ved børsslutt, hva skjer til uka?

daktari

Sitat fra: emurof på torsdag 03. november 2022, klokken 20:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. november 2022, klokken 10:14
Sitat fra: emurof på mandag 31. oktober 2022, klokken 20:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 30. oktober 2022, klokken 07:10
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 29. oktober 2022, klokken 09:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. oktober 2022, klokken 22:51Dersom Musk gjentar støtten til Trump kan det gjerne være en del som vipper til andre alternativer, både når det gjelder aksjer og biler, ja.

Kan du dokumentere at Elon støtter Trump. Det har jeg aldri sett. Tvert om så trakk han seg fra en gruppe som skulle gi råd til Trump i miljøsaker. At han vil slippe Trump til på Tvitter, har mest med prinsippet om ytringsfrihet å gjøre. Ikke fordi han støtter han. Musk er republikaner så han stemte dermed på Trump. Men mange med hjerne så jo etter hvert hvor gal Trump er .
Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Så hvis Musk vil tillate en person som ytrer løgn på Twitter, så er ikke det bevis nok til at han støtter Trump? Musk ytret også stor misnøye med demokratene pga corona-nedstenging, og flyttet vel og kontorer pga dette.

Det Musk sa om dette var at han mente at permanent utestengelse ikke var riktig å gjøre, og det innebærer blant annet at Trump ville få gjenåpnet kontoen sin. Han ga altså ingen direkte støtte til Trump som sådan, men uttalte seg generelt om permanent utestengelse, og brukte Trump som eksempel. Det var vel fordi han ble spurt direkte om det.

Så nei, dette er ikke støtte til Trump. Så da har du altså ingenting som støtter påstanden din?

Jo, masse. F.eks. at han bidro med penger i valgkampen til Trump. Men Musk ble nok litt sur da Trump sa at Musk bare laget tøysebiler, så da ble han mer for demokratene, men så stengte demokraten ned fabrikkene pga et lett forkjølelsesvirus noen kalte Corona, og da ble han for republikanere igjen...og sånn fortsetter det.... alt for å mele egen kake, som selvfølgelig er fornuftig når en leder et stort konsern.

Bidro han med penger til Trump? Jeg klarer ikke å finne noe slikt her. Kan du vise hvor du finner det?

Når ble han mer for demokratene? Kan du komme med noen kilder/linker?
https://www.opensecrets.org/donor-lookup/results?name=elon+musk&order=desc&page=1&sort=D

Masse cash til R og D, både partiet og kandidater som Marco Rubio, Kevin McCarthy, Øindsey Graham og andre. Trump ikke nevnt eksplisitt.
Relativt små summer i amerikansk målestokk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat

208 ved børsslutt, hva skjer til uka?

Nasse futtene er litt ned og det er mellomvalget og KPI tallene på torsdag, som er driverne denne uken, sies det.

Motorwatt

Hva kan dette bety?

I det stille innførte Biden en ny regel. Den kan skape alvorlig konflikt med Kina.

Og det som har skjedd, er gjemt vekk i en pressemelding fra det amerikanske byrået for industri og sikkerhet datert 7. oktober.

Der står det noe som kan få enorme konsekvenser:

USA innfører et eksportforbud for avanserte mikrobrikker til Kina.
Forbudet gjelder også utstyr som kan brukes til å produsere slike databrikker.
Amerikanske borgere – eller folk med oppholdstillatelse i USA – skal heller ikke få jobbe ved enkelte kinesiske teknologiselskaper.

https://www.aftenposten.no/verden/i/zEA9WO/i-det-stille-innfoerte-biden-en-ny-regel-den-kan-skape-alvorlig-konflikt-med-kina
Tesla S75D - 09/2018

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Under 200 i skrivende stund.

Elon virker å ha full fokus på Twitter..
Tror Twitter ødelegger mye og stjeler energi...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA