Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:09
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 09:27
Og grunnen til at en humanoid robot skulle være en fremgang i produksjon var?
AI fungerer ypperlig på både maskiner og helt vanlige industriroboter, så ingenting i veien med det, men humanoid form bare kompliserer.
Fordi den etterhvert skal kunne brukes av andre enn Tesla, og da i situasjoner hvor fastmonterte løsninger enten ikke er praktisk mulig eller økonomisk forsvarlig?
Tenk deg en robot som fyller opp alle hyllene på den lokale Kiwi-butikken om natten. Det er vanskelig å lage en økonomisk forsvarlig løsning uten en robot med menneskelignende trekk og AI.
Dette er en feilslutning da komplikasjonsnivået er for høyt.
Det er bare å bruke Elons eget foretrukne «First prinsiple» metode så er det temmelig åpenbart.
Vi har hatt industriell og teknisk utvikling lenge og der har ikke mer komplikasjon øket effektivitet.

Som nevnt, se på Atlas som er årevis foran Teslabot, den kan gjøre oppgaver men det er ikke praktisk eller kostnadssvarende. En Kiwi kan ha hundrevis av ansatte for kostnaden av en Atlas (eller fremtidig Teslabot for den saks skyld)

Det er besnærende med humanoide roboter, men de kan aldri være kostnadseffektive. Effektbehovet overskrider alle kjente lagringsformer for at de kan ha lang nok operasjonstid.

Teslabot er en avledning og en drøm, det er ikke praktisk eller økonomisk.

Det faktum at Tesla demonstrerte med en person utkledd på Ai day viser hvor tidlig de er i prosessen. Det er jo mange som er milevis foran dette uten at noen tenker at disse er trillionbedrifter som kan selge mer enn Tesla sin bilproduksjon.

daktari

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:09
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 09:27
Og grunnen til at en humanoid robot skulle være en fremgang i produksjon var?
AI fungerer ypperlig på både maskiner og helt vanlige industriroboter, så ingenting i veien med det, men humanoid form bare kompliserer.
Fordi den etterhvert skal kunne brukes av andre enn Tesla, og da i situasjoner hvor fastmonterte løsninger enten ikke er praktisk mulig eller økonomisk forsvarlig?
Tenk deg en robot som fyller opp alle hyllene på den lokale Kiwi-butikken om natten. Det er vanskelig å lage en økonomisk forsvarlig løsning uten en robot med menneskelignende trekk og AI.
Jeg ville hatt en robot med hjul, lasteplan og 8 armer som stablet varer, med litt mini gaffeltruck-hånd som bare matet brett for brett inn i hyllene. Ikke humanoid til varestabling.

Min tolkning av fjaset er at de vet de har et "kjedelig " 2022 foran seg, med 4 modeller I salg. De tjener masse penger, men det er mulig veksten i 22 blir lavere enn veksten i 21, det er ikke bare bare å få opp farten på nye fabrikker. CT er forsinket, Roadster kommer aldri, 4680 forsinket, FSD forsinket. Og ungen $25.000- bil heller. (Ikke $30000 eller $35 000).

Så da hyper de opp fremtiden igjen med visjoner som reklameavdelingen deres på Twitter og youtube kan si "mindblowing" "game over" "nobody understand this". "Vekstaksje"

Så har vi hele Dojo-diskusjonen hvor Musk nå har massiv demping av forventninger. Har de valgt feil teknologi på Dojo, og konseptet er avleggs før det kom i drift? De somvet noe om slikt, og ikke sitter dypt i TSLA, ser ut til å mene det. Utviklingen går fort på datasenter-siden.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. januar 2022, klokken 17:13
Sitat fra: emurof på fredag 28. januar 2022, klokken 17:04
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. januar 2022, klokken 16:20Hvor langt ned må den før den er ute av SP500 og fondene som ble tvunget til å kjøpe nå tvinges til å selge? 600?

Hvorfor spør du? Det er ikke realistisk at det skjer, for da må Tesla begynne å gå med tap igjen og alt må generelt gå galt. Det skal ekstremt mye til for at Tesla går ut av indeksen.

Fordi det er ett av trinnene aksjen har vært igjennom på vei dit den er nå. Mente den var rundt 600usd når den ble tatt opp og fond måtte kjøpe. Dvs tilsvarende USD3000 pre Split.
Skulle den falle under dette lurte jeg på om fondene potensielt selger alt igjen.

Om aksjen skulle falle betydelig fra dagens nivå kan det være aktuelt å gå inn igjen.

Tesla går ikke ut av indeksen hvis den faller under $600. Så lenge de oppfyller kriteriene så vil selskapet fortsette å være i indeksen. Og som du ser fra Q4 er det lite som tilsier at de ikke vil fortsette å oppfylle kriteriene. Tvert imot, snart vil Tesla oppgraderes til Investment Grade.

emurof

Sitat fra: Contango på fredag 28. januar 2022, klokken 17:19
Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Contango på lørdag 20. mars 2021, klokken 16:18Se på de lange USD rentene. De har gått ganske kraftig nå. Du vedder mot høyere renter ved å kjøpe selskaper med dårlig kontantstrøm nå men voldsomme forventninger i fremtiden - eksvs Tesla.

For det første har disse rentene vært mye høyere før uten at det har vært et problem. Problemet har vært den raske forandringer, som "skremte" markedet. Som du ser så har den fortsatt å gå oppover, men tech-aksjene har ikke stupt videre.

For det andre har ikke Tesla dårlig kontantstrøm.

Hehe. Du er jo bare morsom, Emurof. Sist jeg var her inne var i mars. Men la meg se, hva var det vi diskuterte da...?

Eh, hvordan skal jeg vite hva du vil diskutere?

emurof

Sitat fra: Counterpointer på fredag 28. januar 2022, klokken 18:21Det er nesten litt søtt at noen tror at en humanoid robot vil kunne effektivisere industriproduksjon.
Det finnes millioner av industrielle roboter, ingen av dem ser ut som et menneske. Dette er av en grunn. Det er ikke effektivt.

Det er mange roboter som ligner på en arm, men de står som regel fastmontert.
Den menneskelige formen er komplisert å etterligne og er derfor meget dyr. Hvis en ser på Atlas til Boston dynamics så ser en hva de kan få til, men det er så utrolig dyrt og vanskelig. Ikke uten grunn at industrien bruker maskiner i høy grad i enkle operasjoner, mens i sammensatte og prosesser som trenger tilpasning bruker en mennesker.

Ja, og ingen ville ha elbiler. Og gjenbrukbare, selvlandende raketter var umulige å lage. Tesla ville heller aldri klare å gå med overskudd, og de ville snart bli knust av tradisjonelle bilprodusenter.

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 09:27Og grunnen til at en humanoid robot skulle være en fremgang i produksjon var?

Blant annet fleksibilitet. Og vi ser jo at menneskeformen er i aktiv bruk i produksjon i dag. Så hvis man kan ha en AI-robot med menneskelig form så vil den kunne erstatte mennesker på produksjonslinjen.

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:43Som nevnt, se på Atlas som er årevis foran Teslabot, den kan gjøre oppgaver men det er ikke praktisk eller kostnadssvarende. En Kiwi kan ha hundrevis av ansatte for kostnaden av en Atlas (eller fremtidig Teslabot for den saks skyld)

Atlas har ikke Teslas AI, og Tesla vil også ha direkte kommersielle bruksområder for roboten. Og de kan begynne forsiktig med veldig enkle og grunnleggende oppgaver for så å utvikle seg derfra.

"Andre har ikke klart det, derfor vil ingen klare det" er en merkelig holdning. Men det viser kanskje litt hvorfor noen får til mye, mens andre bare fokuserer på begrensninger og negativitet og aldri oppnår noe.

SitatDet faktum at Tesla demonstrerte med en person utkledd på Ai day viser hvor tidlig de er i prosessen.

Ja? Og så? Har noen sagt noe annet? AI Day var jo nettopp for å rekruttere folk til å jobbe med AI hos Tesla.

Føler du deg veldig smart av å påpeke det åpenbare? 🤣

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 28. januar 2022, klokken 19:03
Sitat fra: emurof på fredag 28. januar 2022, klokken 16:57Akkurat som Apple fokuserer på noen veldig få telefonmodeller hvert år mens de fleste andre pøser ut mange ganske like telefoner som forvirrer kundene.

Tesla dominerer alle segmenter de beveger seg inn i. Så kan andre leke seg i segmenter og håpe på at Tesla bruker mer tid på å gå inn der. For når de først gjør det så er det Game Over for de andre.

LOL.
Og selv Apple har flere forskjellige produkter enn Tesla.

Ja, men de har ikke mange sterkt overlappende produkter innenfor samme produktgruppe (altså telefoner, som jeg sammenlignet med hvordan Tesla har færre bilmodeller).

SitatJepp, Tesla kommer nok til å dominere robotene som flytter deler på fabrikker.

Nå snakker vi om biler. Følger du ikke med?

SitatSjekk ARK invest starter støttekjøp for å holde kursen oppe.

ARK har ikke nok penger til å påvirke kursen med kjøp eller salg. ARK kjøper og selger basert på egne analyser. De har en tidshorisont på flere år, så kortsiktige svingninger har liten relevans for dem. Eller hvorfor mener du de skulle ønske å midlertidig holde kursen oppe når deres tidshorisont er på fem år?

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:45Min tolkning av fjaset er at de vet de har et "kjedelig " 2022 foran seg, med 4 modeller I salg. De tjener masse penger, men det er mulig veksten i 22 blir lavere enn veksten i 21, det er ikke bare bare å få opp farten på nye fabrikker. CT er forsinket, Roadster kommer aldri, 4680 forsinket, FSD forsinket. Og ungen $25.000- bil heller. (Ikke $30000 eller $35 000).

Nå har de allerede guidet at de vil klare å vokse godt over 50% i 2022 med bare Fremont og Shanghai.

De bygger allerede Model Y med 4680 i Texas, og disse vil bli levert til kunder når de får endelig godkjenning.

Det er litt spesielt at du "tolker" ting som er det motsatte av det som faktisk ble sagt under Q4-presentasjonen. Det virker som du ikke så på presentasjonen i det hele tatt. Gjorde du det?

For hvis du hadde sett presentasjonen, så hadde du jo fått med deg at de har så ekstrem etterspørsel etter bilene som allerede er under produksjon at de ønsker å fokusere på disse, særlig siden det fortsatt er flaskehalser hva gjelder tilgang på deler. De ønsker nettopp å opprettholde veksten, og hvis de hadde satt i gang med produksjon av en ny modell så hadde de vokst saktere siden det tar tid å få nye modeller opp i full produksjon.

Så lenge det er mangel på deler og de ikke klarer å dekke etterspørselen etter bilene de selger i dag, så velger de å fortsette å fokusere på vekst.

Veldig rart at du ikke fikk dette med deg. Det er nesten så man begynner å lure på om du ikke så presentasjonen, og bare dikter opp ting?

SitatSå da hyper de opp fremtiden igjen med visjoner som reklameavdelingen deres på Twitter og youtube kan si "mindblowing" "game over" "nobody understand this". "Vekstaksje"

Hva mener du? Påstår du at Tesla ikke er et vekstselskap?

Jeg må jo si at logikken din er merkelig. Du påstår at veksten vil bli lavere i 2022 selv om Tesla selv guidet noe annet. Du påstår så at de må finne på noe for å veie opp for denne påståtte lavere veksten. Og da kommer du med konspirasjonsteorier om Twitter og YouTube. Hva i all verden... 🤣

SitatSå har vi hele Dojo-diskusjonen hvor Musk nå har massiv demping av forventninger. Har de valgt feil teknologi på Dojo, og konseptet er avleggs før det kom i drift? De somvet noe om slikt, og ikke sitter dypt i TSLA, ser ut til å mene det. Utviklingen går fort på datasenter-siden.

Hvor har du dette fra? Det er ingenting som tilsier at de har valgt noe feil med Dojo. Du driver jo bare og dikter opp historier her. Akkurat som over, der du klarer å konkludere med at Tesla vil slutte å vokse selv om de guidet med videre vekst i år. Hallo? Er det noen hjemme?

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:45
Min tolkning av fjaset er at de vet de har et "kjedelig " 2022 foran seg, med 4 modeller I salg. De tjener masse penger, men det er mulig veksten i 22 blir lavere enn veksten i 21, det er ikke bare bare å få opp farten på nye fabrikker. CT er forsinket, Roadster kommer aldri, 4680 forsinket, FSD forsinket. Og ingen $25.000- bil heller. (Ikke $30000 eller $35 000).
Nå kommer fanboy nummer en til å gå bananas med spydigheter og nedrakking skulle virkelig ønske jeg kunne moderert i tråden jeg selv startet.

Det er helt klart at Elon/Tesla ser at de ikke klarer å utvikle nye modeller nå, og de «trenger» det heller ikke med den veksten de har. Om dette er et riktig valg videre vil vise seg. Tesla sin suksess er mye fordi de har kjørt full gass på alle fronter, nå bremser de på noen felter.

Motorwatt

Det finnes noen få regler hva et selskap skal unngå når det gjelder guiding. En av dem er at selskaper ikke bør guide på faktorer utenfor egen kontroll. Med den råvaretilgangen på batterier og chips som vi har i dag, synes jeg det er risikabelt å være så "frisk" i guidingen som den de kom med. Med mindre de har sikret seg langsiktige og reelle avtaler, da. Men av det man kan lese er dette nesten en umulighet nå.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rocklobster

Egentlig gode nyheter mtp. At Tesla sier de kan selge så mye de klarer å produsere av de ferdig utviklede modellene med høy margin. Og at de har utsatt de mer risky produktene som CT og roadster, de har jo grusomt mange reservasjoner de må fylle til alt for gode priser i dagens marked. En stor del av grunnen til at aksjen falt kan jo være at de i stedet annonserer at de skal utvikle menneskelig kunstig intelligens og en humanoid robot som en stor satsning. Det blir som VW skulle annonsere at alle nye modeller er på hold og at de i stedet skal utvikle en tidsmaskin. Fordi de allerede produsere biler som reiser og sparer tid, er de allerede i denne bransjen og har alle forutsetninger for å lage en maskin som reiser i tid. Litt spissformulert her seff.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 11:27
Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:45Min tolkning av fjaset er at de vet de har et "kjedelig " 2022 foran seg, med 4 modeller I salg. De tjener masse penger, men det er mulig veksten i 22 blir lavere enn veksten i 21, det er ikke bare bare å få opp farten på nye fabrikker. CT er forsinket, Roadster kommer aldri, 4680 forsinket, FSD forsinket. Og ingen $25.000- bil heller. (Ikke $30000 eller $35 000).

Nå kommer fanboy nummer en til å gå bananas med spydigheter og nedrakking skulle virkelig ønske jeg kunne moderert i tråden jeg selv startet.

Det er helt klart at Elon/Tesla ser at de ikke klarer å utvikle nye modeller nå, og de «trenger» det heller ikke med den veksten de har. Om dette er et riktig valg videre vil vise seg. Tesla sin suksess er mye fordi de har kjørt full gass på alle fronter, nå bremser de på noen felter.

Vel, hater nummer en er jo en som alltid klarer å ta feil og begynner å dikte opp ting for å understøtte standpunktet sitt.

Hva med å bare forholde seg til det Tesla selv sier, som er at det fortsatt er utfordringer med deletilgang, og at det er såpass ekstrem etterspørsel etter dagens modeller at det ikke gir mening å introdusere nye modeller nå? Hvis de skulle begynt å produsere nye modeller så ville det påvirket veksttakten. Så lenge etterspørselen står i taket, det er mangel på deler, og ny modell vil bety lavere marginer og lavere veksttakt, så gir det mening å "kjøre full gass" på frontene som betyr noe i dag.

Å gå fra dette til at de ikke klarer å utvikle nye modeller virker veldig spesielt.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 11:27
Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:45
Min tolkning av fjaset er at de vet de har et "kjedelig " 2022 foran seg, med 4 modeller I salg. De tjener masse penger, men det er mulig veksten i 22 blir lavere enn veksten i 21, det er ikke bare bare å få opp farten på nye fabrikker. CT er forsinket, Roadster kommer aldri, 4680 forsinket, FSD forsinket. Og ingen $25.000- bil heller. (Ikke $30000 eller $35 000).

Det går fint, jeg fikk "du skjønner ingenting" bare 2 ganger, så det kan jeg tåle.

Det som er en logisk brist er jo at ARK ikke kan påvirke kursen. Da har man jo ikke hørt om bjellesauer, og underkjenner det fakta at summen av små og større salg og kjøp påvirker kursen. ARK kjøpte for ca 30 millioner dollar.

Ellers så har jeg lest hele diskusjonen og det er jo en blanding av noen fakta, noen hypoteser og frokost-TV prat med hype og fjas mellom sjefene i firmaet.

Og å omtale "Tesla sin AI" som et spesifikk entitet som eksisterer og er implementerbar er vel i beste fall fantasi.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 12:41Det som er en logisk brist er jo at ARK ikke kan påvirke kursen. Da har man jo ikke hørt om bjellesauer, og underkjenner det fakta at summen av små og større salg og kjøp påvirker kursen. ARK kjøpte for ca 30 millioner dollar.

Hvem er ARK bjellesauer for? Det meste av volumet i TSLA er det institusjonelle som står for.

30 millioner dollar er en dråpe i havet når man ser på volumet på 45 millioner handlede aksjer. Hvis det er handlet 45 millioner TSLA til en pris fra $790 og oppover, hvor stor andel av dette står ARK for?

For ikke å snakke om at hele markedet snudde oppover i går.

SitatEllers så har jeg lest hele diskusjonen og det er jo en blanding av noen fakta, noen hypoteser og frokost-TV prat med hype og fjas mellom sjefene i firmaet.

Snakker du om kvartalspresentasjonen nå? Der plikter de å gi korrekte opplysninger til markedet. Når de har guided godt over 50% vekst i år så er det dette som er målet. Det er heller ingen grunn til å betvile dette siden produksjonskapasiteten på Fremont og Shanghai totalt allerede ligger nær eller over målet.

De som kommer med fjas er de som benekter guidingen fra selskapet selv og andre fakta.

Det er ofte samme personer som har spådd dommedag for Tesla hver dag i flere år...

emurof

Hva med å gå til kjernen her?

Spørsmål: Benektes det at Tesla (ikke bare Musk, men også de andre i ledelsen) guidet med godt over 50% vekst i år med bare Fremont og Shanghai?

Hvis dere er enige at dette er den offisielle guidingen selskapet gir, er det grunn til å tro at de lyver om dette? I så fall, hvorfor?

Og hvis vi videre tar dem på ordet når de sier at vekst og oppskalering av produksjonskapasitet er det viktigste, gir det ikke også mening å ikke starte produksjon av nye produkter siden dette nødvendigvis vil føre til lavere produksjon? Særlig siden de er begrenset av tilgang til deler.

Så spør sikkert noen seg om det er nok etterspørsel til å gjøre dette, men tyder ikke alt på at det nettopp er det? Dersom det ikke hadde vært nok etterspørsel, hadde de ikke da nettopp satt i gang produksjon av nye modeller for å åpne nye markeder?

Jeg vil gjerne høre noen rasjonelle motargumenter her og ikke bare "haha, jævla teite fanboys".

Sandvika

Sitat fra: emurof på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Contango på fredag 28. januar 2022, klokken 17:19
Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Contango på lørdag 20. mars 2021, klokken 16:18Se på de lange USD rentene. De har gått ganske kraftig nå. Du vedder mot høyere renter ved å kjøpe selskaper med dårlig kontantstrøm nå men voldsomme forventninger i fremtiden - eksvs Tesla.

For det første har disse rentene vært mye høyere før uten at det har vært et problem. Problemet har vært den raske forandringer, som "skremte" markedet. Som du ser så har den fortsatt å gå oppover, men tech-aksjene har ikke stupt videre.

For det andre har ikke Tesla dårlig kontantstrøm.

Hehe. Du er jo bare morsom, Emurof. Sist jeg var her inne var i mars. Men la meg se, hva var det vi diskuterte da...?

Eh, hvordan skal jeg vite hva du vil diskutere?
Herlig eksempel på at emurof ikke leser hva andre skriver før han kaster seg over tastaturet for å tømme ut av ekkokammeret i eget hode...

Når det er sagt, jeg mener Tesla nå begynner å nærme seg en prising som kan forsvares, men dette handler mer om renter enn roboter..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA