Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

MaxQ

Sitat fra: Speeder på tirsdag 02. november 2021, klokken 07:17
MaxQ: du skriver gjentatte ganger at de har for få fabrikker og at oppramping går for tregt. Hvilke produksjonstall fra eksisterende fabrikker i la oss si 2025 legger du til grunn for dette?

Et godt spørsmål! La oss se litt på det.

Flere legger her til grunn at Tesla vil ha en økt vekst og at dette "gror inn i himmelen". Det blir stadig trekt frem at Tesla skal ha en 50% årlig vekst og ser kun positive sider. Så prøver jeg å være litt mer edruelig og påpeker at jeg ikke helt har troa på dette basert på bl.a. kapasitet.

La oss først se på hva 50% årlig vekst betyr. Med en base på at de i år, 2021, skal produsere 1 million biler betyr dette at de skal produsere tett over 5 millioner biler i 2025! Og hele 38,4 millioner i 2030!

Noen forbehold. Jeg ser vekk fra alle de små fabrikkene Tesla har som sørger for deler. Jeg antar at de har kontroll på dette i takt med kapasiteten til hovedfabrikkene sine. En ukjent faktor her er da så klart  tredjepartsleverandører og da særlig batterileverandører. Men la oss fokusere på Tesla i første omgang. Gigafactory i New York (solceller, powerwall og til dels supercharger) ser jeg bort fra her, da det ikke direkte påvirker produksjon/salg av biler. Gigafactory i Nevada lager også bl.a. batteri og motorene, så samme forbehold her. Semi produksjonen skal starte her (og i Texas), mer om det lenger nede. Egentlig farlig å se vekk fra dette, for Tesla påpeker selv at estimatene deres avhenger svært mye av nettopp dette. Men la oss være så optimistiske vi kan i denne omgang.

Fremont har i følge Q3 rapporten en installert kapasitet på 600k biler i året. Av dette så produserte de "over 430k" der siste 4 kvartal. De tror det er rom for en økning der uten videre spesifisering. Shanghai er oppgit i Q3 rapporten til å være >450k og vi vet forsåvidt at denne vokser sakte men sikkert, men det tar fortsatt tid!

Giga Berling er sagt å ha en kapasitet på ca 500k biler, men hvor lang tid tar det å rampe opp til 500k? Elon nevner jo gang på gang hvor vanskelig nettopp dette er. Giga Texas ser ut til å være ca 3x større enn Berlin? Kan vi gjette svært optimistisk på nesten 3x kapasitet? Men hvor lang tid tar opprampingen her? Jeg tror ikke hverken Berlin eller Texas når maks kapasitet i 2022, dette er virkelig så vanskelig som Elon gjentatte ganger sier.

I 2018 så nevnte Elon at han såg for seg at Tesla kunne produsere 100k Semi årlig om 4 år. Jeg har absolutt ikke troa på at Tesla kan produsere 100k Semi i 2022. Vi vet også at Semi blir utsatt bl.a. for å unngå at en tapper model 3 og Y for batteri, da det er en av de største utfordringene til Tesla. Så 100k Semi tror jeg ligger noen år frem i tid.

Oppsumert så mener jeg at Tesla Fremont, Shanghai, Berlin og Texas da har en installert kapasitet (estimert) på ca 3 millioner biler om tallene over stemmer. Det er 2 millioner mer enn de pøser ut i dag og jeg anser det for svært usannsynlig at de skal klare å rampe opp 2 millioner biler i løpet av 2022, tidligst i løpet av 2023.

Så har Elon nevnt at det er mulig med en 50% utbygging (over noen år) både i Fremont og Nevada. Dette gjelder areal, så ikke en 50% økning i produksjon av biler. Men det hjelper på deleproduksjonen så klart.

Siden de ikke har flere fabrikker under bygging så vet vi at neste mulige nye fabrikk tidligst kan være klar i 2024 (om de er heldige) med dertil treg oppramping inn i 2025-26. Jeg setter derfor et tak på ca 3 mill biler i 2025 i kapasitet (kanskje litt mer) men ikke så mange produserte biler pga treg oppramping.

Ser vi da på hvilke fabrikker de har i dag, oppramping etter mitt skjønn og manglende nye fabrikker, så mangler de 2 millioner biler for å nå 50% vekstmålet i 2025. Jeg mener dette betyr noe og er vesentlig å ta høyde for.

De må altså starte byggingen av fabrikker tilsvarende Giga Texas og Berlin "i går" skal de nå målet for 2025 og hvor mange flere slike fabrikker må de bygge for å nå 2030 målet?

Ja, de kan øke kapasiteten ytterligere på desse fabrikkene over tid. Men det også tar tid. Husk at det da både skal bygges, installeres og rampes opp i de nye avdelingene også.

En annen faktor er så klart tilgang på mennesker, de skal læres opp også. Dette ser ut til å skulle skje i hvertfall delvis i Texas og Shanghai (muligens Berlin også).

Så har vi yttre faktorer som alltid spiller inn. Pandemien er fortsatt ikke over, logistikkproblemene forplanter seg fortsatt og halvlederindustrien ligger bakpå. Dette løser seg, men det tar tid. Totalmarkedet vokser som nevnt raskere enn Tesla også for tiden, så de taper andeler. Det er vanskelig å peke på hvor stor del av dette som skyldes den direkte konkurransen all den tid Tesla stort sett er begrenset av produksjon. Tapte andeler er ikke et problem i seg selv, utover at Elon gjerne vil ha verdensherredømme. Men det er tapte muligheter som de kunne gjort noe med om de bare hadde hatt råd til å bygge fabrikker raskt nok og rampe opp fort nok.

TL;DR
Tesla sier selv at de skal ha en 50% årlig vekst i flere år fremover. Det samme legges til grunn av andre bl.a. på forumet her. Tallene over viser at de i 2025 kan ha en kapasitet på ca 3 millioner, med en ukjent oppramping under det tallet. Altså bommer de med 2 millioner allerede i 2025. Og hva da?

Jeg ser gjerne andres utregninger på dette. Særlig da knyttet til kapasitet, oppramping og manglende nye fabrikker i lys av 50% vekst etter 2024.

Motorwatt

https://e24.no/boers-og-finans/i/z7xwd5/tesla-aksjen-faller-etter-musk-tweet-hertz-avtalen-har-ingen-paavirkning

Nedgangen kommer etter at Tesla-sjef Elon Musk i natt understreket at Hertz fremdeles ikke har signert noen avtale med Tesla, i et svar til en Twitter-konto som takket han for oppturen i det siste.

– Bare hyggelig! Dersom noe av dette er basert på Hertz, vil jeg legge vekt på at ingen kontrakt har blitt signert enda, skrev Musk.

– Tesla har langt mer etterspørsel enn produksjon, derfor vil vi bare selge biler til Hertz med samme margin som til andre kunder. Hertz-avtalen har ingen påvirkning på vår økonomi, fortsatte han.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric cars in Norway

#4562
Mens jeg husker det... jeg trodde jeg kunne nok om min Tesla investering... ..

...men etter å ha lest meg opp på maxQ, Wenche og de andre her inne med gode Tesla analyser så sier jeg bare tusen tusen takk :+1: jeg er mektig imponert...

Tør nesten ikke si det :D

Vurderte engang laaangt tilbake i tid å ta en Sissner, short... men veeeeldig gla for at jeg ble sittende long :+1:

Er jo en evig amatørmessig Tesla aksjeeier....

emurof

Sitat fra: Wenche på mandag 01. november 2021, klokken 22:57Ny ATH I DAG PÅ $1208+. Etter-markedet opp en del mer 😎
Jeg tror ikke at P/E og EPS betyr noe særlig. Så lenge EPS utvikler seg positivt og er økende, er det kun veksten og kontantstrømmen som har noe å si, i mine øyne. Det som kan ha mer å si nå, er disse fondene som ennå ikke har fått kjøpt seg opp i Tesla. Når vi ser på volumene er det tydelig at det er de som kjøper seg opp. Bildet som viser T-shirt, postet for en stund siden, er lagt til for gøy. Happy ride 🚀

P/E er jo redusert nesten ti ganger siden starten av året, så akkurat det argumentet kan man neppe bruke lenger. Selv om flere har forsøkt å forklare at P/E er en dårlig måte å vurdere vekstselskaper på.

emurof

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 02. november 2021, klokken 01:06Det hadde vært spennende å vite litt mer om hvordan du vurderer markedsandeler (som nå er synkende) og kostnader knyttet til utbygging av fabrikker (som går for sakte) i et totalbilde hvor du fokuserer på vekst og kontantstrøm og hvordan EPS'en vil se ut gitt desse utfordringene.

Det er en enighet om at Tesla får selge hva de produserer. Så tapet av markedsandeler vi nå ser kan vi i stor grad knytte til manglende produksjonskapasitet. Når vi da vet at markedet vokser raskere enn Tesla, hvordan ser du for deg at de skal løse dette for å oppnå den positive veksten/kontatstrømmen og positiv og økende EPS uten å ha allerede startet bygging av fabrikker utover Tyskland/Texas? Og hva vil en slik forsinkelse ha å si?

Som du selv innrømmer, så hjelper det lite med teoretiske "synkende markedsandeler" når de er begrenset av produksjon. Uansett økte vel Tesla sin globale markedsandel i første halvår av 2021 sammenlignet med 2020, hvis jeg ikke husker feil.

Fabrikkene i Tyskland og Texas vil ha meget høy produksjonskapasitet, så Musk sa jo at de ikke har noen nye fabrikker å kunngjøre akkurat nå.

Men samtidig går det rykter om at Tesla har sett seg ut en lokasjon for en fabrikk nummer to i Kina, et annet sted enn den opprinnelige frabrikken.

Så egentlig skjønner jeg ikke hva du lurer på. Tesla selger alt de klarer å produsere. Teoretisk "synkende markedsandel" er lite relevant når det er tilfelle, og når hele markedet uansett vokser.

emurof

#4565
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. november 2021, klokken 08:5444 bilprodusenter har en total market cap på 2 900 milliarder USD. Telsa sin andel utgjør altså 41%! Til sammenligning, per nå, selges det litt over 70 millioner biler på verdensbasis årlig. Tesla sin andel, med 1 million biler, er da 1,4%.
MEN, Tesla er jo et vekstselskap, naturligvis. Og produktporteføljen for fremtiden kan være mer omfattende og innbringende. Likevel, hvor ligger fornuften i prisingen, når vi ser bort fra analyser fra de som selv sitter tungt inne i TSLA og har en betydelig egeninteresse i å hausse den videre opp?

Forventninger til EPS fra analytikere har skutt i været:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455563829669150727

Tesla er underpriset i dag:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455265097316589569

Innlegget ditt bærer preg av at det er mye du ikke har fått med deg, som akselererende vekst kombinert med økende marginer som egentlig er nærmest uhørt innenfor tradisjonell bilindustri. Derfor skal Tesla prises mye høyere enn utdaterte selskaper som sliter med vekst og som har dårlige marginer. For du mener vel ikke seriøst at Nokia var et bedre kjøp enn Apple da iPhone ble lansert?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:54Apples menighet er i tillegg større enn Teslas, og de har unike produkter i forhold til Samsung hvor det er mange om benet. Derfor kan Apple også holde (betydelig) høyere priser. Tesla er vel ikke lenger så unikt at de kan få høyere høyere priser, og nå er SuC-nettverket også forringet. Prisene er omtrent i par med konkurrenter.

Tesla har også unike produkter i forhold til konkurrentene. Det er jo en grunn til at de selger alt de klarer å produsere.

Tesla høyere priser? De er jo blant de billigste (når man ser på hva man får). Tross dette har de rekordhøye marginer.

Teslas mål er å selge til massemarkedet. De ønsker å presse prisene så langt ned som mulig. De prøver ikke å være en dyrere og mer eksklusiv produsent som Apple. Tross dette har Tesla stadig voksende marginer, og det vil bare bli bedre med nyere biler produsert på mer effektive måter.

Teslas TAM (Total Addressable Market) er også mye større enn Apples.

emurof

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:56Flere legger her til grunn at Tesla vil ha en økt vekst og at dette "gror inn i himmelen". Det blir stadig trekt frem at Tesla skal ha en 50% årlig vekst og ser kun positive sider. Så prøver jeg å være litt mer edruelig og påpeker at jeg ikke helt har troa på dette basert på bl.a. kapasitet.

Vet du engang hva kapasiteten er, og hva den vil bli?

SitatLa oss først se på hva 50% årlig vekst betyr. Med en base på at de i år, 2021, skal produsere 1 million biler betyr dette at de skal produsere tett over 5 millioner biler i 2025! Og hele 38,4 millioner i 2030!

Nei, gjennomsnittlig vekst på 50%.

SitatEn ukjent faktor her er da så klart  tredjepartsleverandører og da særlig batterileverandører.

Tesla har jo sikret seg en stadig større ekstern batterikapasitet, i tillegg til å bygge sin egen. Har du virkelig ikke fått med deg det?

SitatOppsumert så mener jeg at Tesla Fremont, Shanghai, Berlin og Texas da har en installert kapasitet (estimert) på ca 3 millioner biler om tallene over stemmer.

Tallene dine stemmer ikke.

SitatTL;DR
Tesla sier selv at de skal ha en 50% årlig vekst i flere år fremover. Det samme legges til grunn av andre bl.a. på forumet her. Tallene over viser at de i 2025 kan ha en kapasitet på ca 3 millioner, med en ukjent oppramping under det tallet. Altså bommer de med 2 millioner allerede i 2025. Og hva da?

Igjen, tallene dine er feil som vanlig.

emurof

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 02. november 2021, klokken 16:11...men etter å ha lest meg opp på maxQ, Wenche og de andre her inne med gode Tesla analyser så sier jeg bare tusen tusen takk :+1: jeg er mektig imponert...

Nåja, MaxQ sine "analyser" er jo grunnleggende feilaktige, og han legger totalt spinnvilt gale tall til grunn.

Se heller på Gary Black (garyblack00) på Twitter for bedre analysert.

Electric cars in Norway

Sitat fra: emurof på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 02. november 2021, klokken 16:11...men etter å ha lest meg opp på maxQ, Wenche og de andre her inne med gode Tesla analyser så sier jeg bare tusen tusen takk :+1: jeg er mektig imponert...

Nåja, MaxQ sine "analyser" er jo grunnleggende feilaktige, og han legger totalt spinnvilt gale tall til grunn.

Se heller på Gary Black (garyblack00) på Twitter for bedre analysert.

emurof  :+1: takk for tipset.

Jeg mente både deg og flere til... skrev bare de nikkene jeg kom på der og da....

Jeg som amatør tenker dere alle har sikkert litt rett...og i sum blir det helt Konge!

SurSnasen

Sitat fra: emurof på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:08

Forventninger til EPS fra analytikere har skutt i været:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455563829669150727

Tesla er underpriset i dag:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455265097316589569

Aha, du mener Gary Black, forvalter av et fond som har rundt 10% av sin portefølje i TSLA? Veldig habil...

emurof

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:10
Sitat fra: emurof på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:08

Forventninger til EPS fra analytikere har skutt i været:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455563829669150727

Tesla er underpriset i dag:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455265097316589569

Aha, du mener Gary Black, forvalter av et fond som har rundt 10% av sin portefølje i TSLA? Veldig habil...

Ja, han er investert i Tesla på grunn av det hans egne analyser har funnet ut. Det er helt greit hvis du ikke har kunnskap nok til å faktisk ettergå tallene hans, men da bør du kanskje innrømme det i stedet for å kaste skitt.

Han har ikke engang tatt hensyn til eventuell autonomi, forresten.

Speeder

#4572
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:56

Jeg ser gjerne andres utregninger på dette. Særlig da knyttet til kapasitet, oppramping og manglende nye fabrikker i lys av 50% vekst etter 2024.

Jeg tror vi kan se ca følgende produksjonskapasitet i 2025:
Freemont =   675 000 (effektivisering,450k+50%)
Shanghai = 1 000 000 ( fortsatt utvidelse og effektivisering)
Berlin = 2 000 000 ( kanskje noe mindre)
Texas = 2 000 000 ( kanskje noe mer)
Installert kapasitet på  5-6 mill innen 2025 er ikke umulig

Tesla har uttalt mål om 20mill i 2030 ikke 38 som du skriver.
Med nye fabrikker på tur opp til 2025 er fortsatt vekst fult mulig.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

SurSnasen

Sitat fra: emurof på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:14
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:10
Sitat fra: emurof på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:08

Forventninger til EPS fra analytikere har skutt i været:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455563829669150727

Tesla er underpriset i dag:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455265097316589569

Aha, du mener Gary Black, forvalter av et fond som har rundt 10% av sin portefølje i TSLA? Veldig habil...

Ja, han er investert i Tesla på grunn av det hans egne analyser har funnet ut. Det er helt greit hvis du ikke har kunnskap nok til å faktisk ettergå tallene hans, men da bør du kanskje innrømme det i stedet for å kaste skitt.

Han har ikke engang tatt hensyn til eventuell autonomi, forresten.

Ok, kaste skitt? Hvor har jeg kastet skitt?

Hvilke dyptgående analyser finner du av herr Black? Excel-arket som står i en av tweetene hans?
Så hva sier din grundige analyse? Hvilke argumenter har du for å forsvare dagens prising av TSLA? Når ca har Tesla kommet så langt at de forsvarer prisingen?

MaxQ

@emoruf

Mine spørsmål til Wenche er oppriktige og jeg håper vedkommende tar seg tid til å svare da det vil gi en innsikt som jeg synes vil være verdifull å ha med seg videre. Ditt svar derimot består bare av oppgulp av hersketeknikker og personangrep.

Hvorfor du hele tiden viser til faktiske tall fra markedet som "teoretiske" får stå for din regning. Du avfeier alt som ikke passer med ditt syn som "lite relevant" i beste fall, resten hopper du over, ingen begrunnelser, kun stadige spydigheter.

Du spør meg om jeg vet hva kapasiteten er og vil bli. Jeg har redegjort grundig for det. Tallene kommer bl.a. fra Tesla (men det er vel bare løgn det da) og de kommer fra det som oppfattes som konsensus for øvrig, men det avfeier du som "ikke relevant/feil/løgn" og det som værre er uten å kunne vise til korrigerende tall, bare at jeg tar feil. Modent.

Om veksten er 50% eller gjennomsnittlig 50% så står analysen seg. For gjennomsnittlig vil måtte bety at de også bikker over 50% fra tid til annen, noe det ikke er rom for i det heletatt slik det ser ut i dag. Ja, de er over nå og de kan produsere inntil installert kapasitet, men ikke over, og det er kapasiteten som er 2 mill (korrigert i neste post under her) for lite i forhold til 2025 med mindre du forveter at de skal ligge svært mye under 50% de neste årene, men det står jo i såfall ikke i stil med påstanden din om vekst.

Klart jeg har fått med meg avtalene Tesla har (offentlig) om batterier, men Elon sier jo selv at det ikke er nok. Passer seg kanskje ikke å lytte til Elon akkurat da? Og vi ser det jo på utsettelsen av Semi. Så jo, det er fortsatt en faktor som er kritisk. Igjen mangler du argumenter og tyr til spydigheter.

Tallene mine stemmer ikke, skriver du. Igjen uten et fnugg av evne til å argumetere i mot. Bare en spydig påstand om at mine tall alltid er feil.
Jeg har vist til og tatt høyde for svært positive tall i mine analyser. F.eks. er 3x kapasitet Texas vs Berlin svært positivt for Tesla da vi vet at mye av arealet skal gå med til andre aktivieter også (opplæring bl.a.)

Så jeg utfordrer deg, enten så kommer du med konkrete tall og analyser som viser at mine tall faktisk er feil eller så dropper du spydigheter, udokumenterte påstander og personangrep. Du har 1 sjanse, bruk den godt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA