Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#4515
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:40Og nå dette. PE på over 300. Tesla skal vokse mye de neste årene for å ta igjen dette med mindre aksjen stuper. 50% årlig veskt er vel og bra, men det stanger i taket fort.
PE på 166, utifra siste kvartal og seneste aksjekurs. Det er høyt, men ikke helt latterlig høyt. Man kan nok forvente at PE er under 100 i løpet av 2022.

Siste kvartal var overraskende bra, og jeg vurderer litt å kjøpe meg inn igjen. Men skulle likt å se en noe lavere kurs først.

Når det gjelder ordren fra Hertz er det litt åpenbart at denne ikke er eneste faktor som har påvirket aksjekursen. Den gode kvartalsrapporten har nok hatt betydelig større påvirkning. Selv uten ordren fra Hertz kunne aksjekursen vært over $1000.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:49
Sitat fra: emurof på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:29
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 22:13Men Tesla har en verdisetting som selv Elon ikke forstår. Her snakker vi trolig om selve definisjonen av bjellesau. Men så lenge selskapet leverer iht forventninger så hopper få av oppturen.

Hva mener du med at Elon ikke forstår verdisettingen?

Hva mener du med bjellesau egentlig?

A) https://borsen.dagbladet.no/nyheter/spinnvill-utvikling---merkelig/74457175

Mao. Elon Musk lot seg også overraske over prisutviklingen som følge av 100.000 biler solgt til Hertz - han mener det ikke er logisk prisutvikling i aksjemarkedet basert på dette salget alene.

Det er fordi dette ikke bare handler om 100K biler til Hertz.

SitatB) "Bjellesau er et begrep brukt i overført betydning innen finans om profilerte investorer som innehar en ledende rolle i markedet, og dermed er i stand til å dra med seg andre, mindre kjente investorer."

Så du påstår at han både er bjellesau og ikke forstår kursutviklingen?! Merkelig og selvmotsigende argumentasjon.

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 27. oktober 2021, klokken 22:40Hva har Norge og markedet her med saken å gjøre ved. omsettning av 100k biler? Absolutt ingen ting. Hertz skal få desse levert hovedsaklig i 2022, altså utgjør det 1/15-del av hva Tesla mener de skal selge, likevel bykser aksjen som en villstyring. Det gir ikke mening og er ikke tillitsvekkende for aksjen.

Bare fordi du ikke har satt deg inn i noe, så betyr ikke det at det er noe rart som skjer. Dette er vel "Argument from Ignorance"?

SitatAvhengig av hva du anser som en ok pris å komme inn igjen på så vil jeg tro at "tilbud" på denne aksjen nok er forbi. Hadde jeg vært ute nå hadde jeg nok ikke kjøpt meg inn før den duppet godt under $1000, med mindre du har troa på at den skal stige forbi $3000.

Det kommer an på tidshorisont. På kort sikt kan det gå både opp og ned. På lengre sikt vil det gå oppover så lenge Tesla fortsetter å levere.

SitatSelv har jeg mistet helt troa på Elon, Tesla ansatte (de minst kompetente folkene jeg noen sinne har møtt) og hva enn de måtte skryte av og love.

Tesla er lite kompetente selv om de er mye bedre på produksjon og i motsetning til omtrent alle andre har klart å øke produksjonen kraftig under en global pandemi og stor mangel på ulike deler? Wow, for en logikk!

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 27. oktober 2021, klokken 22:43Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal henvende meg til deg. Særlig når du stadig ser ut til å velge å "svare" meg og jeg egentlig velger å ignorere deg. Men det finnes en grense! Noen ganger stiller du spørsmål som enhver ungdom vet svaret på, så du virker generellt dårlig informert og opplyst om hva mange andre vil kalle allmennkunnskap. Så kaster du deg ut i personangrep mot folk som prøver å analysere en aksje basert på tilgjengelig informasjon, som ikke er helt i tråd med ditt syn og da er det i følge deg kun 1 fasit - din er rett, andre har 100% feil.

Hvilke spørsmål vet enhver ungdom svaret på?

Spørsmål trenger forresten ikke å være fordi jeg ikke vet, men fordi jeg kanskje vil sjekke om argumentasjonen din henger sammen eller om du bare dikter opp ting.

SitatJeg håper forumbrukeren Cem ikke tar aksjeråd fra deg. Ingen andre heller for den del. Vedkommende lurte på om det var et godt tidspunkt å selge på nå. Ditt svar mer enn antyder et nei på det svaret. Noe jeg i beste fall vil kalle risikofyllt og i værste fall et farlig råd. Se på fallet fra januar til mars i år. En slik brå økning vi nå nettopp ser tror jeg vil etterfølges av en lignende nedgang. Du vet ingenting om Cem sin investering, men rådet ditt tar ikke hensyn til det. Det du burde gjøre var å spørre Cem om investeringen til vedkommende, slik at du hadde et grunnlag for å gi et riktigere svar. Nå svarer du bare utifra dine egne forutsettninger og rablende fantasier. Selv om Tesla ikke har sluttet å vokse, så kan aksjen godt ha nærmet seg toppen. Eller ikke. Men det vet du ikke. Så hvorfor antyde det?

Hvorfor er det risikofylt å ikke selge nå? Vet du hva som vil skje med aksjen videre? Er du sikker på at den vil stupe? Hva sa du i løpet av hele 2020?

Forresten så ga jeg ikke Cem noe klart svar. Jeg ga ham noen spørsmål han burde tenke på før han eventuelt selger.

For min del betyr det ingenting om Tesla nærmer seg toppen fordi jeg vet at Tesla vil være enda større om 5-10 år. Jeg er ikke en kortsiktig trader som selger bare for å betale masse i skatt, og så går glipp av tidenes mulighet.

SitatHertz sin historie er relevant, kanskje ikke på den måten du tror, men likevel relevant. Jeg skjønner at du ikke skjønner det, men det får bli ditt problem. Og jeg har fulgt med. Det du kanskje ikke vet er at det er helt normalt for leiebilselskapene å inngå avtaler med svært så gode rabatter og avtaler på service etc. Det er derfor helt legitimt å annta at dette også gjelder avtalen med Tesla. Elon har uttalt at de ikke fikk rabatt på bilene, greit det, men hva med resten? Service? Lading? Øvrige software services og online tjenester? Beløpet som har kommet ut tilsier at de HAR fått en rabatt, om enn ikke på selve bilene, så på resten. Hertz er ikke dumme. Og de som tror at de ikke trenger rabatt for bilene holder seg i verdi, lykke til.

Alt dette er irrelevant, og flisespikking over uvesentligheter.

SitatAng. reklameeffekten. Jeg skjønner at du tror at alle som prøver en Tesla blir frelst og kjøper en Tesla. Da tror jeg du må sette deg ned og tenke deg litt om. Hvilken klasse av leiebiler havner Tesla model 3 av billigste sort under? Hvor mange av de som leier en sånn bil har råd til å kjøpe en etterpå? At det har markedsføringseffekt er det ikke tvil om, men kanskje på en annen måte enn du skjønner?

Nei, det vil ha en god markedsføringseffekt som vil gi flere som ønsker å kjøpe seg en Tesla selv.

SitatAng. synet på avtalen som overfaldisk. Vel, det er bare en avtale til ca drøyt 4 mrd usd som har ført aksjen ut på villtur. Og du mener at deler av denne villturen skyldes reklameeffekten dette kan få på sikt av de som leier en model 3? Hører du hva du selv sier? Hertz har vurdert og funnet Tesla som det best egnede alternativet når de nå har valgt å gå "grønn". Jeg skal garantere deg at mer enn noe annet så skyldes det supercharger nettverket mer enn model 3. Og nei, denne effekten er heller ikke nok til å forsvare den spinnville kursen for øyeblikket.

Her sauser du sammen flere ulike ting. Poenget er at Hertz-avtalen har større betydning enn bare selve kjøpet av de 100K bilene.

SitatHehe, Lex er Elon-blind. Han har noen gode gjester og spennende tema, men jeg regner med at du har fått med deg at fyren også er kritisk til hva Tesla gjør? Hør hva han svarer i andre podcaster han er gjest på. Ja, Tesla viste til mye bra på AI day. De viste til mye som verden ikke har hatt tro på også. Men aller viktigst og det som gjør at AI day egentlig var en katastrofe var at det avslørte den årelange løgnen til Elon om at FSD "er rett rundt hjørnet".

Hva har AI Day med om FSD er forsinket eller ikke å gjøre? AI Day viste Teslas teknologi og fremtidsplaner, og var ment å rekruttere enda flere. Det virker veldig rart, faktisk litt uærlig og manipulativt, å påstå at AI Day var en katastrofe basert på noe som ikke sier noe om det som ble presentert der har noe for seg eller ikke.

AI Day hadde forresten den ønskede effekten - en massiv økning i antall søknader for å jobbe med AI i Tesla.

Som vanlig har du ikke fått med deg hva det handler om.

SitatVi fikk se hvor langt bak Elon sin visjon Tesla ligger. Vi fikk endelig se at de trenger flere hardware revisjoner (også på sensor siden) og softwaren ligger årevis bak skjema. Husk at dette er noe Elon har lovet skulle kommet for lengst og stadig lover skal være i neste store oppdatering osv. Nå vet vi, at dette kun er løgn. Dette ligger årevis frem i tid. Aksjen steg på AI day nyhetene, jeg skjønner det ikke. Den burde jo egentlig synke. Folk burde jo ledd. Elon stod igjen naken.

Hvordan sto Elon igjen naken? Det vi så på AI Day var ekstremt spennende og nyvinnende.

Sitat"Hele tiden klager på P/E", jeg tror ikke jeg har klagt på PE tidligere? Du forveksler meg trolig med noen andre, helt ok det. For PE er høy og alt skulle tilsi at den burde normaliesere seg.

Ja, P/E vil være redusert 10x på et år. Et poeng du enten valgte å ignorere, eller ikke fikk med deg.

SitatJeg skjønner godt hvordan man vurderer selskaper på børs og deres verdi.

Åpenbart ikke.

SitatJa jeg har tjent godt på Tesla aksjen. Skulle det være et problem å påpeke dette også nå da? Historien viser at etter slike byks så kommer en kollaps. Den når deretter nye platå, så nye byks og kollaps og nye platå. Men dette er vel bannlyst å nevne? Det ville være sundt for aksjen med en korreksjon etter en slik voldsom overreaksjon. Selv Elon kommenterte jo det (men den detaljen var ikke så viktig å nevne for det passet ikke med bildet til fanboys).

Ingen kan spå hva som skjer. Det er bare du som later som du kan det.

SitatJa la oss se på hva som har skjedd siste året. Ingenting. Altså ingenting som skulle tilsi en slik eksplosiv vekst i aksjen. Og den ene avtalen fra Hertz burde ikke gi et slikt byks. For alt det andre du nevner er kjent, altså priset inn. Se heller på hvor forsinket de er i Tyskland. Hvorfor får ikke det negativ effekt? For kun positive ting skal gi endring?

Eh, du mener det siste året der Tesla mer enn doblet leveranser i første halvår, fikk stadig nye rekordoverskudd, marginer på bilene sine på 30%, P/E ble redusert fra over 1000 til under 200, Tesla økte produksjonen kraftig samtidig som omtrent alle andre måtte kutte pga. delemangel?

Følger du med i det hele tatt?

SitatJeg tror hoppene kommer dels fordi det er mange amatører i markedet som handler Tesla og så skal jeg gi deg rett i at det finnes mange i det profesjonelle markedet som heller ikke skjønner Tesla. Men galopperende kurs både opp og ned er ikke til det beste for et selskap. En jevnt stødig utvikling er å foretrekke.

Hoppene kommer på grunn av store institusjonelle investorer. Amatører har ikke nok penger til å lage så kraftige utfall i et så stort selskap.

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 28. oktober 2021, klokken 17:41Bra argumentert av MaxQ

Litt merkelig at du sier at et innlegg som hans, som er så fullt av faktafeil og feiloppfatninger er bra argumentert...

SitatLitt på siden: Mener to prosent av Elon Musk sin formue kan redde hele verden fra sult.  https://www.tv2.no/a/14317357/

Her skal alt brukes for å sverte Elon Musk, skjønner jeg.

Men nei, Elon Musk sin formue kan ikke redde hele verden fra sult. Formuen hans er nemlig bundet opp i eierskap i blant annet Tesla og SpaceX. Rart at enkelte ikke har fått med seg et såpass grunnleggende poeng.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 28. oktober 2021, klokken 19:15Skulle dette være et seriøst innlegg? I så fall, et meget dårlig forsøk. MaxQ har gitt gode forklaringer, og godt begrunnede innlegg. Kan du da påpeke hva som er galt i det han/hun sier?

Se innleggene mine, der jeg påpeker grunnleggende svikt i argumentasjonen hans, som f.eks. påstanden om at det ikke har skjedd noe som helst i Tesla det siste året som skulle tilsi at det går mye bedre.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. oktober 2021, klokken 09:26
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:40Og nå dette. PE på over 300. Tesla skal vokse mye de neste årene for å ta igjen dette med mindre aksjen stuper. 50% årlig veskt er vel og bra, men det stanger i taket fort.
PE på 166, utifra siste kvartal og seneste aksjekurs. Det er høyt, men ikke helt latterlig høyt. Man kan nok forvente at PE er under 100 i løpet av 2022.

Enda et godt eksempel på at MaxQ slenger ut påstander uten grunnlag. Tross slike grunnleggende faktafeil, lovprises innleggene hans av enkelte.

SitatSiste kvartal var overraskende bra, og jeg vurderer litt å kjøpe meg inn igjen. Men skulle likt å se en noe lavere kurs først.

Hva er grunnen til at du ikke bare kjøper deg inn og lar aksjen ligge på konto i 50-10 år eller mer?

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 27. oktober 2021, klokken 22:43Noe jeg i beste fall vil kalle risikofyllt og i værste fall et farlig råd. Se på fallet fra januar til mars i år.

Måtte bare svare separat på denne.

Hva skjedde etter mars, MaxQ?

Etter mars 2020. Hva skjedde med Tesla-aksjen resten av året? Kan du, bare for ordens skyld, svare på det?

Hva skjedde med de som panikksolgte i mars?

MaxQ

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. oktober 2021, klokken 23:08
Tesla har solgt 100 000 biler til én kunde, og da kommer "Teslaaksjonæren" MaxQ tilbake til forumet for å spre sin eder og galle om Musk, Tesla, Fanboys og fandens oldemor.

arthur? Er det deg?

Har jeg vært negativ til avtalen mellom Hertz og Tesla? Nei. Så hvorfor du trekker frem 100k biler som argument for at jeg velger å poste blir et mysterium. Det inngår i rekken av at det ikke er lov å ha to tanker i hodet samtidig skjønner jeg. En formening om at avtalens størrelse ikke står i stil med reaksjonen på kursen får altså stempel på seg fremfor å bli argumentert i mot. Trodde tråden handlet om diskusjon, ikke latterliggjøring.

Arthur? Ellemelle? Er det deg emurof? Saklig? Er det dette nivået forumet ligger på? Jeg foreslår at du prøver med argumenter neste gang fremfor å latterliggjøre både deg selv og forumet.

MaxQ

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. oktober 2021, klokken 09:26
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:40Og nå dette. PE på over 300. Tesla skal vokse mye de neste årene for å ta igjen dette med mindre aksjen stuper. 50% årlig veskt er vel og bra, men det stanger i taket fort.
PE på 166, utifra siste kvartal og seneste aksjekurs. Det er høyt, men ikke helt latterlig høyt. Man kan nok forvente at PE er under 100 i løpet av 2022.

Siste kvartal var overraskende bra, og jeg vurderer litt å kjøpe meg inn igjen. Men skulle likt å se en noe lavere kurs først.

Når det gjelder ordren fra Hertz er det litt åpenbart at denne ikke er eneste faktor som har påvirket aksjekursen. Den gode kvartalsrapporten har nok hatt betydelig større påvirkning. Selv uten ordren fra Hertz kunne aksjekursen vært over $1000.

Takk for korreksjonen, men var ikke EPS 1,44 i Q3 rapporten og EPS TTM var 3,09? Så i kveld med kurs på 1114 så er PE (ttm) på 360,52 igjen? Det bli spennede å se om den faller under 100 i 2022.

Aksjen var på vei oppover ja, men jeg såg ikke $1000 på denne siden av nyttår før Q3 rapporten 20. oktober. Ser vi på grafen så løftet Q3 dette noe, så mulig den hadde nådd $1000 før nyttår selv om jeg tviler. Jeg ville spådd høyst $950 ved nyttår selv.

Spørsmålet blir egentlig, hvor lenge etter Q3 rapporten vil aksjen "hoppe" eller når kan en si at effekten av Q3 er hentet ut? Her er det mulig jeg tar feil og antar et alt for kort vindu.

Herzt dealen ble kjent 25. oktober, altså 5 dager senere. Og det er da vi ser et byks (som nå fortsetter). Jeg mener at det da skyldes i større grad Hertz avalen enn Q3. Og det er altså derfor jeg argumenterer for at Hertz avtalen slik jeg ser det ikke er så enorm at den forsvarer den voldsome økningen som kom i dagene etter Hertz avtalen ble kjent (og ikke i dagene mellom Q3 og Hertz). jeg mener jo så klart også at Q3 ikke forsvarer en økning som vi nå ser, men sånn er det bare, noen ganger har en rett, andre ganger feil og det er helt ok.

MaxQ

Dette innlegget vil ta for seg emurof.

Ellemelle hadde et innlegg som SurSnasen siterer og svarer på og oppegående emurof siterer SurSnasen sitt innlegg og svarer på det som om SurSnasen sitt spørsmål var rettet til emurof og ikke Ellemelle. Litt ivrig kanskje? Er det rart jeg setter spørsmål ved emurof sine evner? Hele fremtoningen, personangrepene og tilsynelatende manglende evner gjør at dette virker dødfødt. But here goes...

For å ta det siste først. Hva skjedde etter mars. Her tror jeg emurof blander 2 ulike år siden jeg viser til mars 2021 og han viser til både mars og mars 2020. Så jeg vil svare på begge. Det er innlysende hvorfor jeg trakk frem mars 2021. Det var for å illustrere at etter slike raske oppganger som vi ser nå, så faller aksjen typisk tilbake. Dette fallet kan en derfor forvente også denne gang med en viss sannsynlighet. Det betyr ikke at det skjer eller når det skjer, men, for de som lurer på om "nå" er et greit tidspunkt å selge på, så er det en av variablene en bør ta med i regnestykket sitt. Sa jeg at det betyr at aksjen ikke vil stige senere? Nei. Sa jeg at den kun vil fortsette nedover? Nei. Tolker emurof meg i værste mening bevisst? Ja. I beste fall bare misforstår emurof sammenhengen. Eller evner ikke å skjønne det.

Så drar emurof frem mars 2020 som om det skulle bety at jeg tok feil om mars 2021. Jeg har ikke noe problem med å si at aksjen har steget siden mars 2020. Det er helt normalt for aksjer å stige over tid. De som "panikk solgte" i følge emurof gjorde trolig det basert på sine økonomiske vurderinger? Kanskje de ikke hadde råd til å tape? De som har råd til å tape sitter som regel stille i båten. Men det er viktigere for emurof å prøve å fremstille dette som at jeg tar feil. Bra jobbet.

Så fra starten til emurof igjen.

"Argument from Ignorance", et svar som bare er et personangrep. Jeg ser på tallene og finner ikke sammenheng mellom en avtale på 4,2mrd usd og hvordan aksjen reagerer. Et betimeling spørsmål fra min side i en tråd som handler om å diskutere Tesla aksjen skulle jeg tro. Emurof evner bare å påpeke at jeg da ikke kan ha satt meg inn i saken, altså ikke ett eneste argument om hvorfor jeg skulle tatt feil.

"Wow, for en logikk!", igjen uteblir motargument, kun latterliggjøring og total misforståelse enten bevisst eller grunnet manglende evner hos emurof igjen. For emurof evner ikke å se detaljer, kun hiver seg over tastene med personangrepene sine. For hva skrev jeg? Jo, jeg referere til Tesla ansatte jeg har møtt. Så kritikken min av Tesla ansatte er da så klart ikke de som emurof viser til (de i produksjon) men de i Tesla Norge som jeg har hatt kontakt med. Og det står jeg for!

"om argumentasjonen din henger sammen eller om du bare dikter opp ting."
Det var ikke meg emurof spurte og følte for å sjekke, men hELgenen, og hELgenen svarte godt for seg og emurof bare fortsetter å ikke forstå hva hELgenen skrev. Nesten utrolig. Så ja, spørsmålene enhver vet svaret på var spørsmålene emurof stilte til hELgenen og som emurof later til å fortsatt ikke forstå.

"Hvorfor er det risikofylt å ikke selge nå?"
Ditt svar til cem var risikofylt, du evner ikke å lese detaljer. Jeg viste til mars 2021 og du viste bare til at dette går til himmels. Jeg vil tro at min analyse er litt mer edruelig. (se forøvrig "for å ta det siste først" avsnittet for utdypning).

"For min del betyr det ingenting om Tesla nærmer seg toppen fordi jeg vet at Tesla vil være enda større om 5-10 år."
Først, en liten selvmotsigelse når du både mener at de kan være nær toppen nå samtidig som de vil være enda større om 5-10 år? Fin logikk emurof? Men enda hyggeligere å lese at når jeg prøver å tenke høyt om aksjen så er det uvitenhet, løyn, irrelevant, og flisespikking over uvesentligheter osv., men her skriver du at du VET faktisk. Hvem er påståelig da? Selvinnsikten mangler litt hos deg?

Ang. markedsføringseffekten. Det er lov å være uenig. Så vær så god, du må gjerne mene det. Men da bør du se litt nærmere på hvilken klasse Hertz putter desse bilene i og hvilke biler hvilke kunder normalt leier.

Du mener at Hertz avtalen har større betyning enn bares selv kjøpet. Poenget her er bare at vi er uenige om hvor mye mer. Du opplagt "mye", jeg "mindre" enn hva som gjenspeiles på kursen. Og det er helt ok. Problemet ditt er at du ikke begrunner det. Du skal ha plusspoeng for å ikke dra personangrep-kortet der.

AI Day viste som jeg skrev mye bra. Og jeg disser ikke det som er bra, men betyr det at det er forbudt å være kritisk? To tanker samtidig må da være minstemål her. Det AI Day bl.a. viste var at Elon har løyet i årevis om FSD. Derfor min kritikk. I tillegg viste AI Day at FSD fortsatt trenger ny hardware, fortsatt trenger nye folk for å løse problemene og fortsatt er flere år frem i tid. Se også denne tråden på twitter. Det er mange som nå har fått nok. https://twitter.com/wk057/status/1453798410675539969

Du skriver at JEG klager på PE hele tiden, jeg påpeker at det gjør jeg ikke. Så svarer du med at jeg fortsatt ikke har fått det med meg. Fantastisk evne til å få med seg detaljer igjen emurof.

"Ingen kan spå hva som skjer. Det er bare du som later som du kan det."
Minner om at jeg skriver hva jeg mener om aksjen baserte på hendelser som har skjedd og savner en logisk sammenheng. Mens du derimot, som vist lenger oppe her, "VET" at aksjen vil være verdt mer om 5-10 år. Møtte du deg ikke nettopp i døren her? Evner du å skjønne hva du anklager andre for uten grunn mens du selv går rett på?

"Følger du med i det hele tatt?"
Ja. Og alt du listet har vist igjen på kursen gjennom året? Nei? Nettopp mitt poeng. Det er først når det dukker opp en Hertz avtale at kursen skyter til himmels. Dersom alt du listet opp skulle være grunn nok til at kursen er som den er, burde den da ikke ha steget jevnt gjennom året og gjenspeilet alt det positive? Hvorfor skjedde ikke det? Du har aldri noen svar, du har bare påstander om at alle andre alltid tar feil og begrunner det med personangrep. Det er umodent og avslører reduserte evner.

Oppsummert så er det da ikke tvil om at emurof mangler evner til å skjønne detaljer og svare med argumenter fremfor personangrep. Ikke rart jeg tror emurof er ansatt i Tesla. Voksenopplæring får da andre ta seg av. Personangrepene til emurof har jeg fått nok av. Jeg antar at emurof kommer til å svare på dette, for vedkommende skjønner jo ikke at det ikke fører noe sted. Forventer ikke noe annet enn personangrep fra den kanten, så forventer vel egentlig bare at moderator kommer og sletter innholdet om jeg skal svare mer på emurof.


daktari

#4527
Sitat fra: emurof på lørdag 30. oktober 2021, klokken 00:15
Sitat fra: daktari på torsdag 28. oktober 2021, klokken 17:41Bra argumentert av MaxQ

Litt merkelig at du sier at et innlegg som hans, som er så fullt av faktafeil og feiloppfatninger er bra argumentert...

SitatLitt på siden: Mener to prosent av Elon Musk sin formue kan redde hele verden fra sult.  https://www.tv2.no/a/14317357/

Her skal alt brukes for å sverte Elon Musk, skjønner jeg.

Men nei, Elon Musk sin formue kan ikke redde hele verden fra sult. Formuen hans er nemlig bundet opp i eierskap i blant annet Tesla og SpaceX. Rart at enkelte ikke har fått med seg et såpass grunnleggende poeng.
Jeg tok ikke stilling til fakta, men MaxQ argumenterer bra. Du derimot har bare sure barnslige angrep. Det er ikke argumentasjon, det er bare en teknikk for å kverulere og forsøke å diskreditere folk.

Hvis Musk hadde vært jordens frelser kunne han solgt noen aksjer og startet et matvareprogram? Eller jobbet politisk for å øke skattene for superrike i USA? Eller betalt sine ansatte enda bedre? Eller alt sammen og signert The Pledge? Men det er nok viktigst å bare bli rik, som for alle TSLA-hypere.

PS Musk kjemper faktisk aktivt mot skatt https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-skatteokning/74486134
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:02

Hvis Musk hadde vært jordens frelser kunne han solgt noen aksjer og startet et matvareprogram? Eller jobbet politisk for å øke skattene for superrike i USA? Eller betalt sine ansatte enda bedre? Eller alt sammen og signert The Pledge? Men det er nok viktigst å bare bli rik, som for alle TSLA-hypere.

PS Musk kjemper faktisk aktivt mot skatt https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-skatteokning/74486134

Musk har drevet aktiv skatteplanlegging hele tiden :

https://e24.no/naeringsliv/i/JxBj34/tesla-flytter-hovedkvarteret-til-texas

Og dette Bicoin grepet han ennå ikke har kommet seg ut av er vel også en måte å skjule verdier på? Tipper regnskapsførenene hans og alle advokatene gjør det meste rett for at han, forsåvidt i likhet med mange andre steinrike amerikanere, skal betale  minst mulig i skatt.

Han blir jo ofte sett på som en som står i fremste rekke for den grønne økonomien, men går man litt under huden på mannen så ser man at det som egentlig driver mannen, er ikke å gjøre planeten mer grønn, men :
"
My plan is to use the money to get humanity to Mars and preserve the light of consciousness
"
Men for å spore litt inn på aksjene igjen - dette ensidige tankesettet hans om at det eneste som teller er å få nok midler til å få til denne planen om å kolonisere mars - den kan over tid trigge at vanlige investorer, opptatt av miljøet på jorda, begynner å stille spørsmål om Tesla faktisk er det rette stedet å dyttet penger inn.

Amoss

Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:02
Hvis Musk hadde vært jordens frelser kunne han solgt noen aksjer og startet et matvareprogram? Eller jobbet politisk for å øke skattene for superrike i USA? Eller betalt sine ansatte enda bedre? Eller alt sammen og signert The Pledge?

Folk velger seg forskjellige mål, sånn er det bare. Noen velger å støtte matvare programmer, andre vaksinasjonsprogrammer eller sosial utligning etc.

Elon's store syn er at jorden er truet, og det viktigste han mener han kan bidra med er
1. Prøve å avhjelpe klimatrusselen ved å hjelpe oss over til en mer bærekraftig transport og energiforbruk.
2. Sikre oss ett alternativ dersom det viser seg umulig å redde kloden for oss mennesker - enten det skulle skyldes det endrede klima eller andre hendelser (atomkrig/asteroider etc...).

Disse målene er OGSÅ viktige, og at han velger å bruke sine ressurser på dette bør kunne respekteres enten man er enig med dem eller ei.



Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:02
Men det er nok viktigst å bare bli rik, som for alle TSLA-hypere.

Jeg har ikke - og har ikke hatt - aksjer i Tesla. Men tanken har vært fristende mange ganger. Men ja, så ærlig skal jeg være at hadde jeg satset på det, så hadde det vært i håp om å "bli rik".

Om det viktigste for Elon hadde vært å "bli rik" (eller rikere), så tror jeg nok han hadde solgt seg i det minste delvis ut av Tesla for lenge siden. Men for å nå målene jeg nevnte over er det viktig for ham å fortsatt holde kontrollen over Tesla - og å kunne skape ressurser nok til å nå sitt mål #2 med SpaceX.


Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:02
PS Musk kjemper faktisk aktivt mot skatt https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-skatteokning/74486134

Jeg leste dette tidligere i dag. Det eneste jeg da fikk ut av det var at han kom med noen offentlige ytringer som var negative til forslaget. Noe jeg hadde gjort dersom noen hadde foreslått en ekstra skatt myntet spesielt på meg eller andre i samme situasjon som meg, og som sikkert du også hadde gjort i en slik situasjon. Hva av det som sto der er det du tolker som "kjemper faktisk aktivt mot"? Har han startet eller deltatt i en lobbyorganisasjon? Har han involvert seg i ett "folke-oppgjør"? Eller?
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA