Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: PKEllefsen på fredag 23. juli 2021, klokken 13:01
Sitat fra: Klykken på fredag 23. juli 2021, klokken 12:27
Slike "analyser" er så sykt usaklig. Tilpasset graf slik at "analysen" går opp - ikke basert på økonomi, marked eller selskapets mål og om de når disse.

Haha, sure.

Ville aldri kjøpt meg inn i et selskap uten fundamental analyse, men ikke snakk om noe du ikke har greie på. Teknisk analyse har sin plass det også uansett om du ønsker å benytte det eller ikke.
Om det er meningene blant proffene delte, dvs. den abosolutte majoriteten driter i det, resten benytter det som et verktøy for bedre time handlene som er styrt av avvik fra target prisen satt gjennom fundamentalanalyse


DagfinnN

100 milliarder kroner i omsetning og 10 milliarder i overskudd - alt på ett kvartal.
Jaja - ikke konkurs med det første ser det ut til.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Lurer på hvorfor de produserte bare 2300 S/X når de har kapasitet til 100k i Freemont. Nettopp startet å rampe opp produksjonen, mangel på etterspørsel eller problemer med leveranse av komponenter?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. juli 2021, klokken 09:31
Lurer på hvorfor de produserte bare 2300 S/X når de har kapasitet til 100k i Freemont. Nettopp startet å rampe opp produksjonen, mangel på etterspørsel eller problemer med leveranse av komponenter?
Du svarer jo egentlig på ditt eget spørsmål...
"Nettopp startet å rampe opp", leveringen av nye Model S. startet kun et par uker før Q2 ble avsluttet. Leveringene har vel enda ikke startet på oppdatert Model X.

Tesla skriver selv dette i Q2 rapporten:
SitatProduction ramp of Model S progressed over the course of Q2, and we expect it will continue to increase throughout the rest of the year.
Tesla Model 3 Long Range

Veggen

#4415
Og for de som fremdeles tror Tesla kun har overskudd pga miljøkreditter:
Siste kvartal utgjorde kredittene 354 av 10206 MUSD automotive inntekt med overskudd på 2899.
SitatTesla's automotive gross margins have improved to 28% (25% without regulatory credits) this quarter with operating margin now reaching 11%.

P/E er også på full fart nedover, riktignok fra et skyhøyt nivå  8)

turfsurf

Sitat fra: HKS på tirsdag 27. juli 2021, klokken 10:08
Du svarer jo egentlig på ditt eget spørsmål...

Tesla skriver selv dette i Q2 rapporten:
SitatProduction ramp of Model S progressed over the course of Q2, and we expect it will continue to increase throughout the rest of the year.
Ja, var kvalifisert gjetning fra min side, derfor jeg lurte på om noen hadde sett noe offisielt. Takk!
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

advale

#4417
 Ang. Model S er det visstnok problemer med bilen ifg en som har tidligere jobbet i Tesla og har kontakter. Levering er skjøvet tilbake med 9 mnd ved bestilling. Rart de skriver at alt går som normalt på Q2.

HKS

Sitat fra: advale på onsdag 28. juli 2021, klokken 23:45
Ang. Model S er det visstnok problemer med bilen ifg en som har tidligere jobbet i Tesla og har kontakter. Levering er skjøvet tilbake med 9 mnd ved bestilling. Rart de skriver at alt går som normalt på Q2.
Det sies ingenting om hva backlog er for Model S da. Leveringtid for Plaid er fremdeles september-oktober.
Nye bestillinger av Model 3/Y Long Range leveres heller ikke før november 2021 i USA.

Foretrekker vel heller offisielle kilder enn noen sin "father's brother's nephew's cousin's former roommate"... for å ta et sitat fra Spaceballs... :D
Tesla Model 3 Long Range

emurof

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 27. juli 2021, klokken 08:54100 milliarder kroner i omsetning og 10 milliarder i overskudd - alt på ett kvartal.
Jaja - ikke konkurs med det første ser det ut til.

Og dette er med negativ margin på Model S og X. Tenk på hva som skjer når S og X er tilbake i normal produksjon og bidrar til overskuddet fremfor at de selges med tap...

Tiger123

#4420
Ganske godt dokumentert artikkel på Seeking Alpha om Giga Brandenburg - og forsinkelsene,

https://seekingalpha.com/article/4449259-tesla-brandenburg-a-progress-report


Musk sier de håper på å få "tillatelsen til produksjon" i oktober i år. Fabrikken er ikke klar for produksjon av biler før tidligst i april neste år..

Tror Tesla drøyer med vilje her. Mye mer lønnsomt å få inn et kvartal eller to med lønnsomme leveranser fra Kina. Viktig med lønnsomhet nå før det antagelig blir overskudd på kapasitet og ikke i nærheten nok etterspørsel når kapasiteten mer enn dobles på under et år.

emurof

#4421
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 14. august 2021, klokken 11:44Ganske godt dokumentert artikkel på Seeking Alpha om Giga Brandenburg - og forsinkelsene,

https://seekingalpha.com/article/4449259-tesla-brandenburg-a-progress-report

Hva mener du er godt dokumentert her?

Så du på artikkelhistorikken til vedkommende som har skrevet teksten, "Jaberwock Research"? Han er selverklært medlem av TSLAQ-kulten. Denne personen har en lang rekke lignende artikler der han spekulerer i vei som han gjør i denne også.

  • I januar 2018 påstod han at Tesla aldri ville få overskudd med Model 3. Sannsynligheten for overskudd var null, sa han i flere lange artikler som ligner den du linker til her.
  • Samme år skrev han om reservasjoner, og hvordan han forventet at de aller færreste som hadde reservasjon av Model 3 faktisk ville hente ut bilen.
  • I tillegg skrev han en hel artikkel om hvordan etterspørselen etter Model 3 var så lav at det ikke ville være noe særlig etterspørsel igjen når reservasjonsholdere hadde fått bilen sin. Han spådde at Tesla ville bli sittende igjen med en haug usolgte Model 3. Han kalte dagen alle med reservasjon hadde fått bilen sin for "day of reckoning".
  • Han spådde også at inntekter fra ZEV-kreditter ville falle til null i 2018.
  • Mot slutten av 2018 spådde han at Tesla gjorde alt de kunne for å vise positiv cashflow, men at dette ville innebære negative resultater videre. Han skrev også at salget falt kraftig.
  • Han skrev enda en artikkel i oktober i 2018 om hvordan det ikke var mer etterspørsel igjen for Tesla i USA, så nå skulle det visst bli veldig store problemer.
  • Og i april 2019 skrev han stolt om hvordan det endelig var bevist at det ikke var etterspørsel etter Model 3. Tesla ville aldri klare å opprettholde etterspørsel med en produksjonsrate på 5000 biler i uken.
  • Da Tesla begynte å vise uventet gode resultater i midten av 2019, skrev han en artikkel om "Tesla Bears Don't Panic" der han skrev at det Musk sa om at det ikke var dårlig etterspørsel etter Model 3 bare var tull, og at de gode resultatene så langt bare var ved manipulasjon og juks, og at mot slutten av 2019 ville det være umulig for Tesla å levere overskudd. (Som vi husker har Tesla gått med overskudd hvert kvartal siden Q2 2019.)
  • For Q3 i 2019 skrev han igjen en artikkel om at salget faktisk ville gå ned sammenlignet med Q2.
  • Han skrev også mot slutten av 2019 at nye utslippsregler i Europa ville gjøre så andre bilprodusenter begynte å ta over salg fra Tesla.
Og han spådde naturligvis kollaps av salget da skattefradraget ved kjøp av elbil forsvant for Teslas biler i USA.

Er det for mye å forvente et minimum av kildekritikk her?

Nå sier jeg ikke at det ikke kan komme flere forsinkelser, men å legge ut en elendig smørje av en løgnaktig artikkel fra en velkjent amatør som har bommet konsekvent på spådommene sine om Tesla... hva er poenget?

Gjengen han tilhører er løgnere og manipulatorer som har tatt feil om absolutt alt. Jaberwock Research er ikke "research" i det hele tatt. Han er et Twitter-troll med for mye tid til å skrive amatørmessige tekster som har vist seg å være konsekvent feilaktige.

Vær så snill, tenk etter før du legger ut noe fra disse bløffmakerne.

(Og husk at det er null kvalitetskontroll på Seeking Alpha. Det er egentlig en type blogg-plattform, der nærmest hvem som helst kan legge ut blogginnlegg.)

SitatMusk sier de håper på å få "tillatelsen til produksjon" i oktober i år. Fabrikken er ikke klar for produksjon av biler før tidligst i april neste år..

Som sagt, det kan godt være det kommer flere forsinkelser, men å basere seg på et løgnaktig Twitter-troll for å konkludere med det..?

SitatTror Tesla drøyer med vilje her. Mye mer lønnsomt å få inn et kvartal eller to med lønnsomme leveranser fra Kina. Viktig med lønnsomhet nå før det antagelig blir overskudd på kapasitet og ikke i nærheten nok etterspørsel når kapasiteten mer enn dobles på under et år.

Hvordan får du til å konkludere slik når du vet at Tesla er begrenset av produksjon og ikke etterspørsel?

Og har du glemt at de ikke har begynt å levere Model Y i Europa enda? Tror du virkelig ikke etterspørselen etter Model Y vil overgå Model 3?

Har du glemt at Tesla har sagt at det er langt større etterspørsel etter Model Y enn etter alle de andre bilene deres kombinert?

Har du fått med deg at Model 3, en sedan, slår en SUV som VW ID.4? Hvordan er det mulig at en mindre populær biltype banker møkka av det som burde vært den ultimate salgsmaskinen i Europa? Hva sier det deg om hva som vil skje med Model Y?

advale

#4422
Muligens fyren er veldig bear på Tesla og har tatt feil tidligere. Men det betyr ikke at han tar feil hver eneste gang  ;D
(Jeg ville vært uenig i hans tidligere artikler)

Det er bare å lese argumentene hans og gjøre opp sin egen mening. Han legger ut detaljert og høyst sannsynlig scenario. Kina greier å produsere nesten halv million biler i året. Alt kommer jo an på Kina markedet, hvordan det går der.

Om de har greid å fylle ut backloggen og etterspørselen har dalt etter diverse problemer i Kina så er det en no-brainer å la Kina forsyne Europa med biler enn å starte opp Berlin-fabrikken.

Semi skulle komme for 2 år siden, Cybertruck skulle komme i år, Roadster skulle egentlig komme iår eller var det i fjor - men ALT dette har blitt utsatt.

Går man inn og bestiller MY i dag så står fortsatt levering september. Det betyr at alle bilene som Tesla har allerede sendt til Europa er ikke solgt. Det ser ut til at etterspørselen/backloggen for Model Y er unnagjort på kun 1-2månders produksjon i Kina.

---> Artikkelen kan fort ha rett i sine antagelser.

DagfinnN

Sitat fra: advale på onsdag 18. august 2021, klokken 13:55
Muligens fyren er veldig bear på Tesla og har tatt feil tidligere. Men det betyr ikke at han tar feil hver eneste gang  ;D
(Jeg ville vært uenig i hans tidligere artikler)

Det er bare å lese argumentene hans og gjøre opp sin egen mening. Han legger ut detaljert og høyst sannsynlig scenario. Kina greier å produsere nesten halv million biler i året. Alt kommer jo an på Kina markedet, hvordan det går der.

Om de har greid å fylle ut backloggen og etterspørselen har dalt etter diverse problemer i Kina så er det en no-brainer å la Kina forsyne Europa med biler enn å starte opp Berlin-fabrikken.

Semi skulle komme for 2 år siden, Cybertruck skulle komme i år, Roadster skulle egentlig komme iår eller var det i fjor - men ALT dette har blitt utsatt.

Går man inn og bestiller MY i dag så står fortsatt levering september. Det betyr at alle bilene som Tesla har allerede sendt til Europa er ikke solgt. Det ser ut til at etterspørselen/backloggen for Model Y er unnagjort på kun 1-2månders produksjon i Kina.

---> Artikkelen kan fort ha rett i sine antagelser.
Veldig rart at det er de samme folka her som skriver slike artikler. Skulle nesten tro at man har en agenda. Det er bare å søke i historikk for å se at jeg har rett.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rosstopher

Sitat fra: advale på onsdag 18. august 2021, klokken 13:55
Går man inn og bestiller MY i dag så står fortsatt levering september. Det betyr at alle bilene som Tesla har allerede sendt til Europa er ikke solgt. Det ser ut til at etterspørselen/backloggen for Model Y er unnagjort på kun 1-2månders produksjon i Kina.

---> Artikkelen kan fort ha rett i sine antagelser.

Slapp helt av. De har mer enn nok etterspørsel. Og hvis de plutselig ikke har det, vet du hva de kan gjøre? De kan sette ned prisen! De har høy profitt på Model Y i Europa, bare sammenlign 3 og Y i Norge og gjør det samme i f.eks. USA så ser du at de har mye å gå på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA