Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: Sandvika på mandag 18. januar 2021, klokken 19:48
Dette er synd for jeg er overbevist om at Tesla som selskap hadde hatt mye bedre av en mer edruelig utvikling.
Denne logikken forstår jeg ikke helt. Er det en ting som er sikkert, så er det vel at Tesla som selskap har alt å vinne på at verdien når fantasihøyder.
Nå er det veldig lett å gjøre strategiske oppkjøp. Forrige gang kjøpte de Maxwell for en håndfull aksjer, neste gang kan de kjøpe LG Chem eller Panasonic med samme mengde aksjer.

Sprekker boblen, er det kjedelig for aksjonærene, men ikke for Tesla så lenge driften er sunn og de ikke trenger frisk kapital.

Øyvind.h

Absurd prising er genialt for innhenting av kapital. Kan hente enorme summer uten særlig utvanning, noe som er perfekt når de rigger seg for rask vekst.
I mitt hode burde Tesla hente enda mer kapital og vokse raskere for å befeste sin posisjon, for utfordrerne kommer veldig raskt nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. januar 2021, klokken 17:22
Absurd prising er genialt for innhenting av kapital. Kan hente enorme summer uten særlig utvanning, noe som er perfekt når de rigger seg for rask vekst.
I mitt hode burde Tesla hente enda mer kapital og vokse raskere for å befeste sin posisjon, for utfordrerne kommer veldig raskt nå.
Tror det er grenser for hvor mye kapital Tesla kan sette i sving og fremdeles ha litt kontroll på det de holder på med.

De har vel ca 14 milliarder dollar på bok akkurat nå. De kan kjøpe litt av hvert for det. En knapp tredjedel ville holdt til å kjøpe Mazda bare som en tilfeldig valgt bilprodusent som er globalt representert.

Espen Hugaas Andersen

#3858
Det er nok mer i området av $21 mrd de har på bok. De hentet inn $5 mrd i Q4, og får inn noe sånt som $2 mrd fra driften hvert kvartal. De trenger virkelig ikke mer penger. De klarer ikke å bruke alle pengene.

(Vi får se akkurat hvor de havnet i Q4 om en uke.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Synd de ikke klarer vokse raskere i det konkurrentlandskapet vi ser nå.
Men ja - de har jo slitt til dels kraftig med voksesmerter i mange år, så det er ikke sikkert de hadde klart å utnytte en større kapitalbase.
Skulle gjerne sett en langt større modellpalett, samarbeid med etablerte aktører på diverse basic utstyr (eller etablere inhouse miljøer for det). Faktisk ganske mange områder jeg gjerne skulle sett at de investerte kraftig i.
Men, ledelsen har vel mer enn nok å holde fingrene i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. januar 2021, klokken 19:22
Det er nok mer i området av $21 mrd de har på bok.
Det hadde vært nok til å kjøpe hele Panasonic for et par måneder siden :D

Sandvika

Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
Det er jo definert for lenge siden. De driver med alt mulig rart fra energi til programvare.
Ja, men det er ikke opplagt hvor de har et varig konkurransefortrinn.Teknologier som ikke springer direkte ut av Teslas portefølje legger Musk allerede i sine andre selskap.

Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
Hvis du lurer på hva slags prising som kan rettferdiggjøres så bør du prøve å se på de som har regnet på dette, som ARK Invest, eller til og med @garyblack00 eller @jpr007 på Twitter, eller Meet Kevin på YouTube.

Her er også en video som viser litt av hva Tesla er midt oppe i:

https://www.youtube.com/watch?v=M2yvsmDvxvA

Du trekker frem ett fond og to twitter-kontoer(!!) ? Du ser ikke at denne typen selektiv faktainnhenting kan minne om en bevegelse med røde capser?

Om man ser på tvers av alle de største analysefirmaene så er det veldig store sprik. De aller fleste sliter dog med å regne hjem dagens pris https://money.cnn.com/quote/forecast/forecast.html?symb=tsla 
Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
SitatHar derfor forhold meg ganske nøytral til dette, men når jeg i helgen kommer over denne artikkelen kan jeg ikke la være å shorte selv om dette er noe jeg ytterst sjelden gjør.

Hvor selvmotsigende skal du være? Først snakker du om fundamental beregning av verdien av selskapet, og så baserer du deg på noe slikt når du skal gjøre investeringsbeslutninger? Herregud...

For all del, du kan være heldig og få med deg en korreksjon, men det er like mye gambling som du beskylder den unge mannen i artikkelen for. Så du er ikke noe bedre selv.

Først klager du over at det fundamentale ikke kan rettferdiggjøre prisingen, og så gjør du en investering basert på noe som er så langt fra det fundamentale som du kommer? Å Jesus Kristus...
Du mener altså at det er en selvmotsigelse på å først gjøre fundamental analyse å så se på andre forklaringsfaktorer etterpå? Dette er ikke et paradoks, det er god praksis og slik jeg og har jobbet i 15år som investor. Spesielt når min fundamentale analyse avviker fra markedspris, konsensus blant analytikere eller andre investorer man ellers har høy tillit til så er det ekstra viktig å stille seg noen kontrollspørsmål.

-Hvorfor vil noen selge den aksjen jeg vil kjøpe? Hvilke trussler ser han som jeg ikke ser.  Hva har han forstått som jeg ikke forstår.
-Hvorfor vil noen kjøpe den aksjen jeg vil selge? Hvilke muligheter ser han som jeg ikke ser. Hva har han forstått som jeg ikke forstår.

I tilfellet Tesla så har min konklusjon så langt vært at det må være ting jeg ikke forstår og jeg har forholdt meg passiv. Når Eirik (24) dukker opp i media så å personifiserer han motparten min i aksjemarkedet. Det et gammelt visdomsord som ringer i bakhodet "When taxi drivers are handing out stock tips, it's time to sell."
Eirik er nemlig en person som jeg vet at ikke forstår hva han holder på med. Når 1 millioner Eirik`er skal krangle med indeksfond om å få kjøpt aksjene så akselererer ting oppover uten å ta hensyn til underliggendes evne til å møte forventningene.
[/quote]

Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
For all del, du kan være heldig og få med deg en korreksjon, men det er like mye gambling som du beskylder den unge mannen i artikkelen for. Så du er ikke noe bedre selv.
Du mener det er like mye gambling å shorte en aksje som ligger 60% over konsus som det er for en arbeidsløs å ta forbrukslån for kjøpe gearede produkter?

Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
Tesla har en god motor i bunn og kommer til å tjene penger, de fortjener derfor en høy P/E. Problemet er at dette har vært først trinn i en rakett, hvor de neste trinnene ikke har tatt hensyn til de rasjonelle, fundamentale tyngdelovene som alltid gjør seg gjeldene i det lange løp.

Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
P/E er fullstendig uten verdi på et vekstselskap som Tesla. Problemet ditt er at du ikke skjønner hvordan du skal verdisette Tesla. Men det er jo ditt problem, og betyr ikke at Tesla er overvurdert.

Å skrive at noen fortjener en høy P/E er en anerkjennelse av det er et vekstselskap. Ikke mer ikke mindre.

Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
SitatAkkurat nå er det ikke en eneste varsellampe som ikke lyser. Dette er synd for jeg er overbevist om at Tesla som selskap hadde hatt mye bedre av en mer edruelig utvikling.

Kursen på Tesla sto helt stille i fem år. Selvsagt beveget den seg mye når markedet først begynte å innse hva Tesla var i ferd med å klare.

Point not taken.


Til slutt, jeg er litt usikker på hvorfor jeg gadd svare på posten din. Gjennomgående viser du med diverse utbrudd og forsøk på herkseteknikk at du er veldig følelsesmessig involvert i aksjen. Dette er ikke en god inngang for hverken å eie en aksje eller ha en saklig debatt.

Sandvika

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 20. januar 2021, klokken 16:46
Sitat fra: Sandvika på mandag 18. januar 2021, klokken 19:48
Dette er synd for jeg er overbevist om at Tesla som selskap hadde hatt mye bedre av en mer edruelig utvikling.
Denne logikken forstår jeg ikke helt. Er det en ting som er sikkert, så er det vel at Tesla som selskap har alt å vinne på at verdien når fantasihøyder.
Nå er det veldig lett å gjøre strategiske oppkjøp. Forrige gang kjøpte de Maxwell for en håndfull aksjer, neste gang kan de kjøpe LG Chem eller Panasonic med samme mengde aksjer.

Sprekker boblen, er det kjedelig for aksjonærene, men ikke for Tesla så lenge driften er sunn og de ikke trenger frisk kapital.
Ja, det er normalt sett riktig at det er lettere å hente kapital for å vokse.

Det dog også case fra andre bransjer på at ledelsen, for å forsvare prisingen, legger opp til en høyere vekstkurve enn man klarer å fasilitere. Når man i fremover, for å møte forventnignene til aksjonærene, skal banke opp flere gigafabrikker hvert eneste år så er dette en formidabel oppgave å gjennomføre uten at det skal ende med kvalitetsproblemer med tap av omdømme.

Utleveringen av de første Model 3 i Norge er vel et godt eksempel på hva som kan skje når organisasjonen ikke klarer å henge med..

Speeder

Sitat fra: Sandvika på onsdag 20. januar 2021, klokken 22:43
Om man ser på tvers av alle de største analysefirmaene så er det veldig store sprik. De aller fleste sliter dog med å regne hjem dagens pris https://money.cnn.com/quote/forecast/forecast.html?symb=tsla 
Dette slet de vel med i 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 også?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Øyvind.h

#3864
Njææ. Når jeg oppdaget selskapet i 2012 og kjøpte aksjer september 2012 synes jeg de var gunstig priset mtp vekstambisjoner og marked. Aksjen virket rett og slett som et godt kjøp og produktet var helt unikt uten konkurrenter.
Deretter var jeg ut og inn opp til rundt $335 (pre split).
Jeg forstår hvor godt de er posisjonert for energilagringssystemer, selvkjørings-miljø, solceller, lastebiler, ladenettverk/energileverandør osv. Ett område jeg hadde store forventninger til var økosystemet rundt apper, som de skulle komme med. Tesla hadde potensial til å lage en unik plattform for infotainment i biler med app-butikk osv, men det har de aldri fått til og nå er Android i ferd med å befeste seg.

Men lang historie kort - i 2012-2013 så jeg et veldig stort potensial når kursen lå på 30-40 USD. Nå i 2020 ser jeg markedskreftene i sving, konkurrentlandskapet og har mer erfaring med gjennomgføringsevnen og kvalitet på det som gjennomføres. Derfor mener jeg de ikke er i nærheten av å forsvare en pris på 4250USD pre split, eller 850 post split. Uten at jeg har tenkt til å skrive et ekstremt langt innlegg om de forskjellige områdene Tesla er inne i, hvordan konkurransen ser ut på de områdene. Jeg er ikke inne i aksjen nå og er heller ikke short, så jeg har ingen posisjon overhodet og er derfor ikke farget av annet enn at jeg har fulgt selskapet i 8 år, eid flere produkter derfra, lang erfaring med organisasjonen og har reservert et kommende produkt.

Det må være lov å være uenig om hvor veien går videre for kursen. Jeg mener den burde vært en brøkdel av hva den er nå. Andre mener den skal flerdoble seg fra dagens nivå. Og det er helt OK å tenke forskjellig om selskapets verdi :) Det er ikke personlig.
For et par år siden under 420-funding secured situasjonen mange som mente 420 var dyrt for selskapet, mens andre mente det var rimelig. Nå er verdien over det tidobbelte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: Speeder på torsdag 21. januar 2021, klokken 08:17
Sitat fra: Sandvika på onsdag 20. januar 2021, klokken 22:43
Om man ser på tvers av alle de største analysefirmaene så er det veldig store sprik. De aller fleste sliter dog med å regne hjem dagens pris https://money.cnn.com/quote/forecast/forecast.html?symb=tsla 
Dette slet de vel med i 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 også?

Jepp, gammelt nytt. Dette har vi hørt så utrolig mange ganger før.

Helt fra da Foxy (RIP) synes det var galskap med $20 eller hva det var...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Semi/lastebiler er interessant å diskutere. Allerede nå kjører jo batteri-elektriske lastebiler rundt i Norge, men ingen er av typen "trekkvogn" men distribusjonstypen som kjører varer fra lager et par-3 mil utenfor byen og rundt omkring her inne tror jeg. Vi har foreløpig ikke sett en distribusjonslaster fra Tesla, de tenker vel en SR trekkvogn til det, men det er mindre vanlig i Norge hvertfall.

Utfordring med langtransport er jo ladebehovet. Det må bygges en ny infrastruktur for disse på utvalgte hvileplasser. Det er få land sjåfør ikke må sove endel timer, så det kan funke med langtransport som ikke har flere sjåfører og kjører 24/7 trans-kontinentalt.

Det er også mange batteri-elektriske busser her i byen fra mange forskjellige firmaer, der har vi ikke hørt noe fra Tesla, hverken som underleverandør eller produsent. Vet ikke hvor stort markedet er.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Tror Tesla bør vente litt med flere typer kjøretøy nå. Det blir lenge å vente på alle sammen.
Tar jo rikelig med tid før Semi kommer og ikke er Cybertruck rett rundt hjørnet heller. Små distribusjonsbiler og busser krever mer batterier enn de klarer, jeg tror den kapasiteten er det som holder Semi tilbake. Kan lage mange biler av ett buss/lastebilbatteri.

Klykken

Ny ath idag. Passerte $900 🍾
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Det er helt sykt. Kan ikke annet enn å angre på at jeg solgte meg ut for det som nå er både evigheter siden, og hadde vært vanvittig mye penger siden. Og ikke minst at jeg på rundt 170 (før split selvfølgelig) foreslo å investere et par millioner, uten å ha baller eller tro nok (tenkte det var konk eller himmelen), og egentlig trosset magefølelsen. Magefølelsen sa egentlig at vi i Norge var tidlige til å se Tesla, og at kursen kunne gå mye bare på når den samme optimismen/nyoppdagelsen/insentivene/pisken bredte seg i andre land, men jeg følte ikke at det var nok til å underbygge det. Har angret mange ganger, men har trøstet meg med at jeg allikevel hadde solgt meg ut forlengst, kanskje på en dobling eller så, fordi jeg syns fornuften i aksjen er forduftet fullstendig. En dobling hadde vært kjekt det, men er jo tigangeren som virkelig hadde dratt. Skal og sies at jeg satt inne med litt etter 170 også - og var med opp vel i et par omganger, men solgte vel på 4-500 et sted. Uansett, all ære til dere som fortsatt sitter inne og er "loaded"!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA