Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Klykken

Inkludering skjer 21. desember, og antageligvis i to omganger pga størrelsen til TSLA.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 17. november 2020, klokken 00:16
40 dollar opp... nei, 60 dollar opp :-)
som jeg sa; «hvor høyt og hvor lenge?»

arvid44

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. november 2020, klokken 12:34
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 17. november 2020, klokken 00:16
40 dollar opp... nei, 60 dollar opp :-)
som jeg sa; «hvor høyt og hvor lenge?»
$1000 spørsmål dette. Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...


Sent from my iPhone using Tapatalk

SurSnasen

Sitat fra: arvid44 på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:22
$1000 spørsmål dette. Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...

Men hva i all verden er det ved S&P500 som skal gjøre at aksjen flyr til værs? Tesla produserer jo ikke noen flere biler som følge av å være med. Ei heller får de lavere kostnader som følge av det.

Counterpointer

Dagen i dag vil vise oss første reaksjon fra markedet. Premarked indikerer en tydelig oppgang, jeg tror den vil forsterkes når markedet åpner. Spørsmålet er om det vil fortsette.

Ser at noen etterspør realitetsendringer, noe som er forståelig, men som alltid er de psykologiske mekanismene mer virksomme.

1000kwh

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:38
Sitat fra: arvid44 på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:22
$1000 spørsmål dette. Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...

Men hva i all verden er det ved S&P500 som skal gjøre at aksjen flyr til værs? Tesla produserer jo ikke noen flere biler som følge av å være med. Ei heller får de lavere kostnader som følge av det.
Det er vel tiltroen til disse tingene som øker ;)

Øyvind.h

#3651
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:38
Men hva i all verden er det ved S&P500 som skal gjøre at aksjen flyr til værs? Tesla produserer jo ikke noen flere biler som følge av å være med. Ei heller får de lavere kostnader som følge av det.

Fond som har som styringsprinsipp at de skal ha en posisjon i S&P500 selskap er nå tvunget til å kjøpe seg inn.
Fond som har denne strategien må ta posisjoner i selskapet, noe som vil drive prisen opp.
Ut over det er det PR.

Jeg har hoppet av for lengst da jeg synes prisingen er frakoblet realiteten for leeenge siden. Men markedet er ikke enig med meg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:38
Sitat fra: arvid44 på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:22
$1000 spørsmål dette. Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...

Men hva i all verden er det ved S&P500 som skal gjøre at aksjen flyr til værs? Tesla produserer jo ikke noen flere biler som følge av å være med. Ei heller får de lavere kostnader som følge av det.

Det samme gjelder vel når en eller annen nisse kommer med dystre spådommer og kursen plutselig går ned? Tesla produserer jo ikke noen færre biler som følge spådommen. Ei heller får de høyere kostnader som følge av det.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

arvid44

Sitat fra: RuneW på tirsdag 17. november 2020, klokken 16:33
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:38
Sitat fra: arvid44 på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:22
$1000 spørsmål dette. Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...

Men hva i all verden er det ved S&P500 som skal gjøre at aksjen flyr til værs? Tesla produserer jo ikke noen flere biler som følge av å være med. Ei heller får de lavere kostnader som følge av det.

Det samme gjelder vel når en eller annen nisse kommer med dystre spådommer og kursen plutselig går ned? Tesla produserer jo ikke noen færre biler som følge spådommen. Ei heller får de høyere kostnader som følge av det.
Aksje prisen er nok mye relatert til forventninger om utviklingen i selskapets verdi på sikt , og reflekterer lite dagens produksjon eller inntjening. Se på Solving the money problem :

https://youtu.be/zfxWSAjWJDw


Sent from my iPhone using Tapatalk

emurof

Sitat fra: arvid44 på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:22Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...

S&P500 kan umulig være priset inn siden alle indeksfondene naturligvis ikke kan kjøpe seg inn før Tesla er med i indeksen.

Men det kan godt være at det er en del som har kjøpt og sitter på aksjene i påvente av dette.

Zanka

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. november 2020, klokken 20:25
Sitat fra: arvid44 på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:22Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...

S&P500 kan umulig være priset inn siden alle indeksfondene naturligvis ikke kan kjøpe seg inn før Tesla er med i indeksen.

Men det kan godt være at det er en del som har kjøpt og sitter på aksjene i påvente av dette.
Endel av indeksfondene kan faktisk begynne å kjøpe opp allerede nå, må nok være ferdig til 21/12 da

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

arvid44

Sitat fra: Zanka på tirsdag 17. november 2020, klokken 20:35
Sitat fra: emurof på tirsdag 17. november 2020, klokken 20:25
Sitat fra: arvid44 på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:22Det jeg tror, er at S&P500 inkluderingen er allerede inne i TSLA prisen på rundt $420. Nå spørs det vel hva som skjer hvis noen store institusjoner som enda ikke er inne i TSLA skal kjøpe seg inn ...

S&P500 kan umulig være priset inn siden alle indeksfondene naturligvis ikke kan kjøpe seg inn før Tesla er med i indeksen.

Men det kan godt være at det er en del som har kjøpt og sitter på aksjene i påvente av dette.
Endel av indeksfondene kan faktisk begynne å kjøpe opp allerede nå, må nok være ferdig til 21/12 da

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Ja, det er nok noen som har kjøpt seg opp allerede
Yahoo news nevner det er utestaaende $151 milliarder som S&P500 fondene maa rebalansere innen 21.12. Det blir noen askjer som skal handles, det !


Sent from my iPhone using Tapatalk

ToWalkOrDrive

Det er kanskje ikke utenkelig at Tesla kan bli batteri-leverandør til VW-gruppen, om de finner på et skikkelig bra batteri (battery day). Ser at VW går All In på elbiler, og har nylig vedtatt å bruke 376 milliarder kroner på elbil over de neste 5 årene...det er visst en dobling fra det de hadde planlagt før møtet. Det er altså 206 millioner kroner til dagen...det er vel nok til å lønne ca 35000 ingeniører + 35 millioner i utstyr til dagen... De har 50 nye elbilmodeller på gang. Regner med de biter seg i skrittet, og angrer på at de ikke startet tidligere...

Dersom det ikke blir et samarbeid der så kan VW bli lei å ha med å gjøre fremover, med tanke på markedets innbakte Tesla-vekst i Tesla-aksjekursen.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/vanvittig-satsing-p%C3%A5-elbiler/ar-BB1b6nB7?ocid=msedgntp
Tesla Model Y                         2021-

Espen Hugaas Andersen

Tror ikke Tesla har ledig batterikapasitet til å forsyne VW. De vil nok prioritere sin egen vekst over å holde liv i VW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arvid44

Jeg tror VW kommer til å slite med el satsing fremover. De var blant de bilfabrikantene som hadde mest gjeld i 2019 , i overkant av 200 milliarder Euro. Hvordan skal de finansiere denne satsingen på El og Hybrid ? Antar de må låne inn mer , eller trykke flere aksjer .
Tesla ligger nok unna samarbeid mht batterier, de bruker allt de kan produsere selv , pluss at de kjøper inn mye fra andre produsenter i tillegg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA