Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

xerxes

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. juni 2020, klokken 07:54
Jøss, har krona kræsjet i det siste eller kanskje styrket seg som er negativt for aksjen for en som har kjøpt med dyr dollar, betalt med kroner og skal selge med "billig" dollar for å få igjen kronene sine?

spørs hvordan man ser det. dollaren er lavere relativt til krona nå ja. ca 9,25 kr per usd.

Espen Hugaas Andersen

#2821
Jeg syns det meste av markedet er alt for positivt akkurat nå. Jeg er mest i kontanter, men har fortsatt noe i TSLA.

Kan kanskje spesielt nevne Nikola (NKLA). I ettermarkedet i går kom den opp i market cap på omkring $30 mrd. Det er helt latterlig mye, for et selskap med ca 300 ansatte, ingen omsetning og ingen nevneverdig patentert teknologi. De planlegger å komme med en batterielektrisk lastebil i 2021, og en hydrogenlastebil i 2023, men de skal ikke produsere noe selv. Det er partnere som skal produsere og vedlikeholde kjøretøyene, så der forsvinner nok det meste av det potensielle overskuddet.

$30 mrd er altså ca det samme som Tesla for et år siden. Basert på knapt mer enn håp og drømmer.

Dette markedet skremmer i hvert fall meg. Det er ingen logikk involvert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: xerxes på tirsdag 09. juni 2020, klokken 09:28
Sitat fra: arthur på tirsdag 09. juni 2020, klokken 07:54
Jøss, har krona kræsjet i det siste eller kanskje styrket seg som er negativt for aksjen for en som har kjøpt med dyr dollar, betalt med kroner og skal selge med "billig" dollar for å få igjen kronene sine?

spørs hvordan man ser det. dollaren er lavere relativt til krona nå ja. ca 9,25 kr per usd.

Nei, her er det snakk om helt konkrete tallfakta og kurs krone/dollar er vel nå tilbake til nivået før 12.mars. Med "i det siste" mener i alle fall jeg at det bør være snakk om siste dager, uker eller noen måneder, ikke år. Dollar var vel helt oppe i rundt 11 kroner en kort tid og mange eksperter snakket om ytterligere svekking av kronen, ja kanskje helt til 13 kroner for en dollar.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

GOS

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. juni 2020, klokken 08:24
Sitat fra: OlaM på mandag 08. juni 2020, klokken 20:17
Sitat fra: RuneW på mandag 08. juni 2020, klokken 16:50
Nærmer seg ATH nå. Hva skjer?

Hele aksjemarkedet er koko positivt.
Alle som ikke beholdt sine aksjer og fond gjennom Corona er de som synes aksjemarkedet er helt ute og kjøre nå :D

Jeg synes nå markedet er helt koko selv om jeg solgte en litt i februar/mars. Menhar gradvis gått inn igjen i markedet med 7-sifret beløp fra og med 24 03 og frem til nå(Ikke Tesla aksjer). Kan ikke skjønne annet enn at vi skal få en generell korreksjon ned igjen...men da får jeg fortsette og handle da jeg er langsiktig. Pensjonsalder er først om 10-15 år så de får nok grei avkastning på en slik horisont.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

OlaM

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. juni 2020, klokken 08:24
Sitat fra: OlaM på mandag 08. juni 2020, klokken 20:17
Sitat fra: RuneW på mandag 08. juni 2020, klokken 16:50
Nærmer seg ATH nå. Hva skjer?

Hele aksjemarkedet er koko positivt.
Alle som ikke beholdt sine aksjer og fond gjennom Corona er de som synes aksjemarkedet er helt ute og kjøre nå :D

Det beskriver litt av problemet. Fear of missing out slår inn, veldig mye penger fosser inn i markedet for å kjøpe duppen, selv "duppen" nå er knapt ned eller til og med lik som pre-corona. Men hvis du har sittet gjennom første dupp så sitter du vel like fint gjennom andre.
'21 3LR

Counterpointer

Klarer ikke å la være å tenke at det er så mye utsettelser og problemer med de tradisjonelle produsentene av biler og deres elbilsatsning at Tesla fremstår som det eneste alternativet å satse på nå?

Til tross for korona har Tesla holdt trykket oppe både i Kina og bygging i Berlin, i USA har det vært mye støy rundt både stenging og åpning. Samlet sett ser det ut som markedet er positivt og spretter opp både ved Tesla nyheter og Space-X nyheter ().

Dette gjør at TSLA står temmelig sterkt nå med 950 i kurs og utsikter til dårlige Q2 tall. Mange har store forventninger til «battery day» (for store??) og det er mye forventninger og ståk rundt Cybertruck.

Kan nullrenter og mye stimuleringstiltak gjøre at det blir videre oppgang?

Jeg vet ikke, og det er det ingen andre som gjør heller, men det er lov å ha en begrunnet mening.

OlaM

Det er absolutt ikke Tesla-nyheter som driver markedet, da har man skylappene på.

https://twitter.com/paulkrugman/status/1270383043044401155
'21 3LR

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på tirsdag 09. juni 2020, klokken 19:32
Det er absolutt ikke Tesla-nyheter som driver markedet, da har man skylappene på.
Selvfølgelig ikke, det har ingen påstått.

Men du kan vel ikke mene at teslanyheter ikke påvirker teslaaksjen?

Sjøhyene

Mye rart i markedet nå ja. Men at Tesla ligger på over 900 er ikke så rart synes jeg. Den er jo fortsatt billig om man har et langsiktig syn, med alt potensialet som ligger i batterier, elbiler og autonom transport.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OlaM

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. juni 2020, klokken 21:07
Sitat fra: OlaM på tirsdag 09. juni 2020, klokken 19:32
Det er absolutt ikke Tesla-nyheter som driver markedet, da har man skylappene på.
Selvfølgelig ikke, det har ingen påstått.

Men du kan vel ikke mene at teslanyheter ikke påvirker teslaaksjen?

Jeg mener definitivt at Teslanytt påvirker aksjen, det er bare det at den påvirkningen er en bitteliten faktor i det som har drevet aksjen fra 400-tallet til 900-tallet midt i en global pandemi. Den største faktoren som driver aksjen er det ekstremt positive sentimentet i markedet, i stor grad drevet av private småinvestorer som rusher inn for å kjøpe Corona-duppen. Det er jo ikke Tesla alene som gjør disse bevegelsene.

Se denne f.eks.: https://twitter.com/modestproposal1/status/1270380253815455749

SitatGS:

By every metric we track retail activity is the largest since 99/00. I have been tracking cross asset flow-of-funds for past 16-years. I could never imagine typing the following. "Yesterday we saw retail, message board traders, stop-out shorts from institutional investors"

Så det er det litt lengre svaret på dette spørsmålet:

Sitat fra: RuneW på mandag 08. juni 2020, klokken 16:50
Nærmer seg ATH nå. Hva skjer?
'21 3LR

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på onsdag 10. juni 2020, klokken 09:40
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. juni 2020, klokken 21:07
Sitat fra: OlaM på tirsdag 09. juni 2020, klokken 19:32
Det er absolutt ikke Tesla-nyheter som driver markedet, da har man skylappene på.
Selvfølgelig ikke, det har ingen påstått.

Men du kan vel ikke mene at teslanyheter ikke påvirker teslaaksjen?

Jeg mener definitivt at Teslanytt påvirker aksjen, det er bare det at den påvirkningen er en bitteliten faktor i det som har drevet aksjen fra 400-tallet til 900-tallet midt i en global pandemi. Den største faktoren som driver aksjen er det ekstremt positive sentimentet i markedet, i stor grad drevet av private småinvestorer som rusher inn for å kjøpe Corona-duppen. Det er jo ikke Tesla alene som gjør disse bevegelsene.

Se denne f.eks.: https://twitter.com/modestproposal1/status/1270380253815455749

SitatGS:

By every metric we track retail activity is the largest since 99/00. I have been tracking cross asset flow-of-funds for past 16-years. I could never imagine typing the following. "Yesterday we saw retail, message board traders, stop-out shorts from institutional investors"

Så det er det litt lengre svaret på dette spørsmålet:

Sitat fra: RuneW på mandag 08. juni 2020, klokken 16:50
Nærmer seg ATH nå. Hva skjer?
Supert, da forstår jeg hva du mener. Ser også fornuften i det resonementet.

Klykken

Tett før 1000usd premarket
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Arha

Solgte i går på 944, men ser nå at det ikke var noe sjakktrekk siden himmelferden bare fortsetter :(  Får satse på en generell børsnedgang (som burde kommet for lenge siden), så det går an å komme seg inn igjen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

HåkonE

#2834
Trenger ingen tittel fra et prestisje-universitet for å se driverne av Tesla-aksjen. Selv Musk sier gjentatte ganger at den er ekstremt oppblåst, uhørt (og for mange, uakseptabel ærlighet) fra en mann i hans posisjon. 1. hint.

Utfordringen er at dette ikke er basert på fundamentale verdier (forventede salgstall fra Y og utvikling av trailer er for lenge siden priset inn i aksjen), kun tro og håp om verdensdominans, fomlende konkurrenter og flere spennende og suksessfulle lanseringer i all overskuelig fremtid. Og med nok fantasi og drodling rundt hva som kan skjer, så er det lett ende opp med konklusjonen om at, jo, denne er jo faktisk BILLIG! :D Majoriteten av de som kjøper slike aksjer har ingen formening om hvordan man verdisetter et selskap, og mange bruker nok tiåret bak oss som et bevis på hvordan tiåret foran oss kommer til å bli.

Ingen som har spurt seg selv hvorfor Elon fortsatt innehar en så viktig rolle i Tesla etter å ha påbegynt flere andre store og komplekse prosjekter?

Tulipanene i Nederland blir ofte benyttet som et eksempel, og senere har vi sett Bitcoin der investorene lo av papir-penger. Samtidig holder det jo med et google søk for å se at de etablerte bankene selv er tungt inne i utvikling av crypto. Men "alle" er i fear of missing out, og da går det bare opp opp opp.....helt til noen hvaler tar en exit og startskuddet for nedturen er et faktum.

I likhet med tulipaner og BTC, så kan man bli søkkrik på slike enkelt-aksjer om man er tidlig ute eller har flaks, men risikoen er jo skyhøy ettersom man aldri vet når korreksjonen kommer og lever i illusjon om hva som driver aksjen.

Og når man har kjøpere som har kjøpt i panikk, så er det de samme eierne man skal forvente at skal ha is i magen straks en hval går ut og man får en korreksjon. DET er optimistisk, det. Sånne aksjer er et nervepirrende spill som omhandler følelser, rykter, dagsformen til Elon på twitter og overskrifter fremfor fundamentale verdier.

Det korte svaret er jo at slike aksjer er umulig å spå. Vill spekulasjon. Aksjen kan gå til 3000$, men også falle 5x. En tullipanløk var vel på et tidspunkt verdt 12 sauer eller noe slikt. Det var nok mange som dro i bremsen ved 1 sau, og like mange eksperter som trodde på evig opptur ved 11,5 sau. :laugh:

Jeg ville sett på Tesla-aksjen som en lotto-kupong, og lagt den inn i portoføljen som et wild-card.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA