Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

1000kwh

Største grunnen til at vi ikke investerer nå er at det er usikkert om vi i det hele tatt har jobb om noen måneder. Da er det bedre med cash enn aksjer. Kanskje noe å tenke på for enkelte (mange) :)

Øyvind.h

Og om mange nok tenker at de ikke skal bruke en krone pga jobb-usikkerhet blir det automatisk sant.
Men jeg ser helt klart poenget - tror man at jobben kan ryke om få måneder er det fornuftig å redusere forbruket. Da går en inn i en periode hvor en skal tære på bufferen en la opp i gode tider. De skrale 3 månedene med lønnsinngang som økonomer anbefaler synes jeg riktignok er ganske lite. Men de fleste har penger i fond og mer eller mindre likvide varer.
Å bruke avdragsfrihet på boliglån og heller øke kontobufferen kan være fornuftig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Kraftig opp pre-market i dag også. Er bunnen nådd?

Klykken

Jeg tviler.
Corona har ikke "rammet" USA helt enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Det er nok et blaff med oppgangen tror jeg. Er enig med både Øivind og gr i analysen at vi nok ikke er på bunn enda, men det er også grunn til å ta høyde for at troen på TSLA spesielt er stor og kursen har tross alt ligget på mellom 7 og 9 hundre dollar nylig. Det er nok en stor del som deler synet på at de ønsker å kjøpe seg opp igjen.

Dollarkursen er fremdeles på 11,3 mot rett over 9 når kursen var på 900 tallet. Dette svekker de som handler fra norske plattformer ytterligere.

Dollarkursen mot krone er ekstrem selv om den bedret seg litt. Stor usikkerhetsfaktor der.

Tellus

Jeg har vondt for å se at aksjemarkedet vil hente seg inn med det aller første og risikoen for ytterligere betydelig nedside er fortsatt overhengene. Husk at i USA har de knapt gitt bort siste to års avkastning.

De som har cash og leter etter litt kortsiktigere investeringsmuligheter kan ta en titt på kredittmarkedet i norge. High Yield obligasjoner prises nå med veldig høye renter. Typiske obligasjonsfond med minimum B- papirer prises nå fra 15-40 % under pari. Mye av grunnen til dette vannvittige fallet skyldes at utlandske aktører trekker seg vekk fra verdipapirer priset i NOK og det finnes svært få kjøpere som kan tilføre likviditet.

Regjeringen legger i dag fram forslag for stortinget om å gjeninnføre statens obligasjonsfond. Blant annet vil dette fondet kjøpe obligasjoner i markedet. Dette vil bedre likviditeten og sannsynligvis øke prisene.

Amatøreren kjenner ikke dette markedet og de store profesjonelle enten flykter (de utenlandske) eller tør ikke handle på grunn av svak likviditet og fastlåst kapital.

Det finnes en rekke obligasjonsfond som småsparerer/småspekulanter kan handle i.

Jeg tipper aksjemarkedet vil være svært lite attraktivt å være de nærmeste månedene. Har langt større tro på kredittmarkdet. Ser ikke bort fra at man kan få 10-15 % avkastning der i løpet av et par måneder.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/garanti--og-laneordninger-for-bedre-likviditet-i-bedriftene/id2694273/

Counterpointer

Får en følelse av at det er to leire som opererer med TSLA aksjer, bears og bulls for å bruke kjente begreper. Dette basert på at aksjen er volatil men med svingninger som også går på tvers av små og store nyheter og også tildels mot strømmen. Både opp og ned.
Tenker her på dagsvariasjoner. Ville trodd at for eksempel stenging av fabrikken ville slått mer ut. Mye mulig jeg forsøker å se logikk der det er andre vurderinger som spiller inn

Motorwatt

Eller kanskje det er verken bulls eller bears, men rett og slett daytradere som er raske inn og ut, og som prøver å utnytte kjappe svingninger? Da er vel TSLA "gefundenes fressen"?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Daytraderne er vel erstattet av maskiner med algoritmer som jobber med slikt...

Men tesen om at Tesla egner seg for dette er godt historisk belagt.

emurof

Hele markedet er jo kaos nå. I dag ser det ut til å bli ganske solid oppgang over det hele i USA, til tross for at de ikke er i nærheten av å ha merket alvorligheten av pandemien enda. Tesla opp over 6% pre-market, for eksempel.

Counterpointer

Ja Trump har jo sagt at det går over snart.....

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

WHO mener at USA kan bli neste episenter for viruset. De har ikke kontroll på situasjonen. Kraftig vekst i antall tilfeller. Likevel er USA opp nå i førmarkedet, også Tesla.

Jeg skjønner ikke bæret.

Er det at Trump sier at de kanskje gir faen i tiltak for å holde markedene i gang, og heller bare lar folk dø?

Ellemelle

Folk dør vel i mangel på Respiratorer, det er kanskje derfor Musk shipper inn 1255 respiratorer fra Kina?
Hvis folk slutter å dø, så går ting raskere tilbake til det normale.

OlaM

Sitat fra: emurof på tirsdag 24. mars 2020, klokken 13:02
WHO mener at USA kan bli neste episenter for viruset. De har ikke kontroll på situasjonen. Kraftig vekst i antall tilfeller. Likevel er USA opp nå i førmarkedet, også Tesla.

Jeg skjønner ikke bæret.

Er det at Trump sier at de kanskje gir faen i tiltak for å holde markedene i gang, og heller bare lar folk dø?

En faktor er at man tror at tiltakene kan være på vei tilbake, eller i alle fall effekten av dem på økonomien. En annen ting er effekten av mulige bailouts. Men den største tror jeg er at det er veldig mye penger på sidelinjen som prøver å treffe bunnen.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA