Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Rollep på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:47
Hvor er det blitt av alle investorene og aksjeguruene?

Når det nå plutselig skjer interessante ting på børsene så har dem tydeligvis dratt på ferie :D

Det måtte et virus til for å få liv i gjengen ser jeg...  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Apropos virus

Det er ingen tvil om at virusfrykten herjer med alle verdens børser, og da selvfølgelig inkludert TSLA.

Kursen er nå på ca 660 som er et vesentlig fall fra ATH, men også temmelig høyt over f.eks «funding secured» på 420.

Det er potensiale for at kursen kan gå både litt opp, bli liggende eller falle ytterligere (som captain obvius ville sagt). Personlig tror jeg det er høyest sannsynlighet for litt videre fall frem til det kommer noe konkrete nyheter relatert til Tesla. «Viruseffekten» kan bli sittende opp mot et halvår har ganske mange analytikere sagt.

Hva tror dere?

Tiger123

#2357
Jeg tror: Jeg tror viruset blir noe helt annet enn det jeg hørte statsministeren vår fortelle sentralstyret på tv sendt tale, i dag. Hvor hun forteller at det ikke er farlig for vanlige folk, og at det kun er de gamle som er syke fra før av som dauer. Husk å hoste i armhule, desinfeksjoner hender osv. var neste oppmuntring fra øverstkommanderende.

Etter de tallene jeg ser så ser det mye skumlere ut med en dødelighetsrate på 2,3-2,4%? Jeg så også hvordan Sør-Korea hadde reagert på dette med titusenvis av tester, og sms`er som gikk ut i hver kommune med oppdatert info.
Får håpe vi har nok senger til alle som blir syke.

Sett bort ifra viruset så tror jeg first-demand tidene avtar for Tesla. Ser i Norge at det er "normalt" at det er i siste mnd av kvartalet det leveres biler.
Men har vi noen "normal" ennå, når første leveringsmåned var februar i fjor?
Tror som tidligere skrevet det går mot et nullår for Tesla med cirka like mange biler solgt i 2020 som 2019. Og det er ikke så ille det.
Mye av 2019s bilsalg for Tesla var fra en 3 års venteliste for Model 3.
Hvor mange biler/bilkjøpere kan det ha vært? Og når den blir borte så trekker det ned, sammen med viruset.
Men når Y kommer allerede nå, så kan den demme opp mye.

DagfinnN

Tror det er et godt tidspunkt å handle på nå. Muligens litt ned de nærmeste dagene når viruseffekten har slått max. Viruset er ikke så farlig, se: https://www.nrk.no/norge/rapport_-korona-smitter-raskt_-men-fa-blir-alvorlig-syke-1.14924230.
Nå starter leveransen av TMY i USA og om kvaliteten er i nærheten av det som det synses om her https://electrek.co/2020/02/29/tesla-model-y-close-look-fit-finish/?fbclid=IwAR02ZNNWBnW9DEe-o1wbUqd1PO3DQGkwVxwOnXTfvfO8g5w4_you5tPLNXU  kommer TMY til å bli en braksuksess.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tiger123

#2359
Jeg tror aksjekursen skal ned, frem imot Q1 tallene i midten av april. Tror kursen fortsatt er altfor høy, og at du ikke finner mange kjøpevillige fremover.
Minner om at jeg har gjort det elendig når vi har tippet kursen her, til jul, og i fjor sommer. Så hør mer på Dagfinn enn på meg, men skyld ikke på meg om kursen halveres.

Det alle kan enes om er at viruset vil påvirke verdensøkonomien, og kjøp og salg av varer, og Tesla  påvirkes litt ekstra pga Kina.

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på søndag 01. mars 2020, klokken 15:59
.....kommer TMY til å bli en braksuksess.
Det er et par skjær i sjøen der. Både at det er slutt på tax credit og nye utfordrere som Mach-E m.fl

Tiger123

#2361
Sitat fra: DagfinnN på søndag 01. mars 2020, klokken 15:59
Tror det er et godt tidspunkt å handle på nå. Muligens litt ned de nærmeste dagene når viruseffekten har slått max. Viruset er ikke så farlig, se: https://www.nrk.no/norge/rapport_-korona-smitter-raskt_-men-fa-blir-alvorlig-syke-1.14924230.
Nå starter leveransen av TMY i USA og om kvaliteten er i nærheten av det som det synses om her https://electrek.co/2020/02/29/tesla-model-y-close-look-fit-finish/?fbclid=IwAR02ZNNWBnW9DEe-o1wbUqd1PO3DQGkwVxwOnXTfvfO8g5w4_you5tPLNXU  kommer TMY til å bli en braksuksess.

Viruset er antagelig en god del mer dødelig enn vanlig influensa, og 50-60% mer smittsomt, ifølge linken din Dagfinn.

DagfinnN

Sitat fra: Tiger123 på søndag 01. mars 2020, klokken 16:48
Viruset er antagelig en god del mer dødelig enn vanlig influensa, og 50-60% mer smittsomt, ifølge linken din Dagfinn.
Står intet i artikkelen at viruset er mer dødelig enn vanlig influensa. Tvert om så står at det at få bli alvorlig syke.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tiger123


Hvis du blar nedover så ser du det er snart 90 000 rapporterte tilfeller, og snart 3000 døde. Influensa har en dødelighet på 0,1%.

1000kwh

Sitat fra: Tiger123 på søndag 01. mars 2020, klokken 18:36

Hvis du blar nedover så ser du det er snart 90 000 rapporterte tilfeller, og snart 3000 døde. Influensa har en dødelighet på 0,1%.
Vi vet ikke hvor mange som er smittet.

Tiger123


Helt sikkert store mørketall. De sier inkubasjonstiden er i snitt 5 dager, og en normalperson omgås en del mennesker i løpet av den tiden, og da er det vanskelig å stoppe det. Derfor vet vi at det vil bli verre før det blir bedre.

Langt utenfor tema her nå, så nå er det nok for min del:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

arthur

Sitat fra: Tiger123 på søndag 01. mars 2020, klokken 18:36

Hvis du blar nedover så ser du det er snart 90 000 rapporterte tilfeller, og snart 3000 døde. Influensa har en dødelighet på 0,1%.

Dødelighet: Ettersom det er et nytt virus, har ingen den fulle statistikken. Men en studie av 44.672 corona-smittede i Kina viser en dødelighet på 2,3 prosent. Eller 0,9 prosent, hvis man ser bort fra personer med allerede underliggende sykdom som kreft, diabetes eller hjerte- og karsykdommer.

en annen kilde:

Prognose
Tilstanden kan forløpe med svært varierende alvorlighet fra mild sykdom til død. Dødeligheten blant dem som får sykdommen, er rundt 10 prosent for SARS, 35 prosent for MERS og foreløpig ukjent for 2019-nCoV. Det ser ut som om de fleste som er infisert med 2019-nCoV har mild grad av luftveissykdom, men det er også rapportert dødsfall. Eldre, personer med nedsatt immunforsvar og personer med andre sykdommer har høyest dødelighet.


Det vil nok gå lang tid, kanskje år, før vi kan si noe mere sikkert vil jeg tro.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Her er jeg enig med arthur, det er en god stund til vi har facit på koronavirus. Det kan komme en vaksine eller viruset kan mutere.

Forøvrig fint om dere relaterer dette til TSLA

arthur

Sitat fra: knut.aulie på søndag 01. mars 2020, klokken 20:13
Forøvrig fint om dere relaterer dette til TSLA

Enig, men denne pandemien (mener at det nå er riktig betegnelse) er høyst relevant i forhold til aksjer generelt og Tesla spesielt og i så måte er det mitt klare råd å sitte stille litt til og se an situasjonen hvis man tenker kjøp og kanskje selge hvis man har kjøpt. I øyeblikket er det nok i større grad frykt og grådighet som styrer og ikke de underliggende økonomiske faktorer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Ikke selg noe som helst pga corona. Her blir det rekyl så det holder..

(har ikke TSLA, bare div fond)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA