Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: gr på tor 02. jan 2020, kl. 11:10Tesla har kjempeproblemer med for eksempel skygger og linjer i veien, skygger har ingen påvirkning på lidar.

Kan ikke si å ha merket noe særlig problemer med skygger og linjer. Og dette læres jo systemet opp til å kunne kjenne igjen uansett.

SitatDen lager 3D-bilde av alt, uavhengig av skygger.

Og regn og tåke og slikt da.

SitatSamme med mørke, og varierende lysforhold, motsol og så videre. I tillegg krever det vanvittig mye mer datakraft å få like rask prosessering av bilder, og ikke minst da bestemme retning på et objekt, som en bil, syklist eller person, som det man får med lidar.

Tydeligvis ikke mer enn at det går helt fint.

SitatFiffig at du snakker om sannheter her. "er vel" - er det, eller er det ikke? Antar du eller vet du? Har du sett videoen jeg linket til? De gjør objektgjenkjenning on the fly på akkurat samme måte som Tesla, bare at med lidar så genererer man et omgivelsesbilde i 3D, uten å behøve å gjøre bildegjenkjenning først. Har du sett "raw"-bilder fra Tesla (ligger mye på Youtube), så vil du se at det er veldig likt.

Kan de kjøre utenfor allerede definerte områder eller ikke?

SitatHovedgrunnen til at de foreløpig er områdebegrenset er myndighetsgodkjenninger

Kilde?

RuneW

Sitat fra: gr på tor 02. jan 2020, kl. 11:10
At den en gang i blant klarer å gjøre et feltskifte på fast bestemte veier, og kanskje også kjøre av på en av ti avkjøringer (på motorveien her iallfall, resten er "not supported"), er ikke akkurat bekreftelsen på at de har kontroll på dette.

Med mindre du farer med direkte løgn, så må det være noe alvorlig galt med bilen din? En av ti avkjøringer? Er det NOEN andre her inne som opplever slike tall?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på tor 02. jan 2020, kl. 12:50
At den en gang i blant klarer å gjøre et feltskifte på fast bestemte veier, og kanskje også kjøre av på en av ti avkjøringer (på motorveien her iallfall, resten er "not supported"), er ikke akkurat bekreftelsen på at de har kontroll på dette.

Med mindre du farer med direkte løgn, så må det være noe alvorlig galt med bilen din? En av ti avkjøringer? Er det NOEN andre her inne som opplever slike tall?
Hos meg fungerer det stort sett alltid!
Det fungerer mer enn 9 av 10 ganger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Har også forsåvidt god erfaring bortsett fra: I en tunnel på hjemstedet starter avkjøringsfeltet inne i tunnelen, og på grunn av at bilen har en tendens til "overshoot" (altså gå for mye over til høyre før den retter seg opp) var det garantert bare noen få cm igjen til tunnelveggen før jeg fikk reagert. Denne tendensen har jeg senere sett flere steder i åpent terreng. Men jeg er ellers stort sett fornøyd med NoA etterhvert når man lærer seg unotene.

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på tor 02. jan 2020, kl. 13:35
Har også forsåvidt god erfaring bortsett fra: I en tunnel på hjemstedet starter avkjøringsfeltet inne i tunnelen, og på grunn av at bilen har en tendens til "overshoot" (altså gå for mye over til høyre før den retter seg opp) var det garantert bare noen få cm igjen til tunnelveggen før jeg fikk reagert. Denne tendensen har jeg senere sett flere steder i åpent terreng. Men jeg er ellers stort sett fornøyd med NoA etterhvert når man lærer seg unotene.

Ved en eller annen SW update begynte også min bil å "overshoote" litt ved avkjøringer, men det fungerer. Jeg har nå kjørt 19k kilometer og avkjøring har sviktet EN gang (tok av ved truck stop før riktig avkjøring).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Ehhh

Hallo folkens AKSJE tråd !!!

geear

Sitat fra: emurof på tor 02. jan 2020, kl. 11:33
Sitat fra: gr på tor 02. jan 2020, kl. 11:10Tesla har kjempeproblemer med for eksempel skygger og linjer i veien, skygger har ingen påvirkning på lidar.

Kan ikke si å ha merket noe særlig problemer med skygger og linjer. Og dette læres jo systemet opp til å kunne kjenne igjen uansett.
Det har vært laget ut videoer fra summon der man man kan se vanskelig de har hatt det bare med å skille linjer i asfalten, forskjellige farger, betong mot asfalt, skygger på alle mulige underlag, og så videre. Dette er ikke noe vi som brukere ser, men det krever vanvittig mye prosessering, kontra å få en "ferdig" 3D-modell av omgivelsene rett fra lidar. XYZ-koordinater, ikke bilder.

SitatSamme med mørke, og varierende lysforhold, motsol og så videre. I tillegg krever det vanvittig mye mer datakraft å få like rask prosessering av bilder, og ikke minst da bestemme retning på et objekt, som en bil, syklist eller person, som det man får med lidar.

Tydeligvis ikke mer enn at det går helt fint.
Det gjør jo ikke det i det hele tatt, AP har enorme begrensninger på grunn av mangel på prosesseringskraft. Er bare å kjøre mot en rundkjøring det, så går det skeis.

SitatFiffig at du snakker om sannheter her. "er vel" - er det, eller er det ikke? Antar du eller vet du? Har du sett videoen jeg linket til? De gjør objektgjenkjenning on the fly på akkurat samme måte som Tesla, bare at med lidar så genererer man et omgivelsesbilde i 3D, uten å behøve å gjøre bildegjenkjenning først. Har du sett "raw"-bilder fra Tesla (ligger mye på Youtube), så vil du se at det er veldig likt.

Kan de kjøre utenfor allerede definerte områder eller ikke?
De kjører utenfor definerte områder med sjåfør bak rattet, men ikke som robotaxi, fordi de ikke får lov. Du har derimot påstått at det er bevist at lidar ikke har noen hensikt. Hvor er bevisene?

Tesla lovet i 2015 å være selvkjørende kyst-kyst i 2017, så skjøv de det til første halvdel 2018, så ble det stille. Så lovte de full selvkjøring, der bilen skal hente deg og kjøre deg helt til målet, i 2019, det skjedde heller ikke, nå har de lovet robotaxi i 2020...

SitatHovedgrunnen til at de foreløpig er områdebegrenset er myndighetsgodkjenninger

Kilde?
De har søkt om å få utvide til LA, for eksempel: https://www.latimes.com/business/story/2019-11-01/waymo-wants-to-offer-robotaxis-in-california-but-the-state-insists-they-be-free

Men per nå er det ingen selvkjørende biler som kan sendes ut uten fører uten områdebegrensninger, og Tesla er ialllfall ikke de som har bevist mest...

Sitat fra: RuneW på tor 02. jan 2020, kl. 12:50

Avkjøringer, ikke ganger, som noen ser ut for å ha forstått det som, og nei, det er ikke en feil på min bil. Det er avkjøringer som ikke er støttet, av en eller annen grunn, kanskje ikke kodet inn? For krappe? Ikke vet jeg. For eksempel på motorveien mellom Sandnes og Stavanger. Lokale kan bare prøve NoA på avkjøringen til Kvadrat eller solasplitten (flyplassen) sørfra. Da protesterer den og sier "not supported", mens for eksempel forus nord funker "ok", den blinker altfor sent og bråsvinger av, og varsler at man må ta over. Syns det er ganske håpløst at den ikke engang klarer å skjønne den må redusere farten inn mot rundkjøringen rett etterpå.

Aksjetråd ja, men jeg er redd at all skrytet til Musk er priset inn i aksjen, så det gjenstår en del bevis... men for all del, er ikke i mot å ta dette i en egen tråd.

Counterpointer

Kursen er nå omtrent på 430 ser ut som det fortsetter med positiv trend.

Larsebass

Jeg må ærlig talt si jeg er litt bekymret for at vi er i noe som virker som en sinnsyk boble.

Greit, det er firmaer som leverer kvart etter kvartal (Apple, Google) og andre som har vekst og/eller leverer genuin innovasjon (Tesla). Men kan virkelig alt fortsette inn i himmelen? Ja, jeg er oksete på Tesla, Apple og Google, men dager som i dag er nesten for gode til å være sanne.
Tesla X75D.

Counterpointer

Hvis du tenker at det er boble, så er jo dette en ypperlig anledning til å selge seg ut og heller gå inn igjen etter sprekken.

Noen håper på dette, noen frykter det, men ingen som vet.

Larsebass

Jeg stoppes av min egen grådighet, dessverre. «Bare litt til» :-)
Tesla X75D.

Hodetelefoner

Hvis man tror lidar på taket hadde gjort summon bedre. Bør man kanskje tenke seg om litt til 😆😆

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på tor 02. jan 2020, kl. 10:53Tja. I prisen skal det trekkes fra 7.500 USD (i USA). Og de fleste av de 80 mill. nye bilkjøpere pr. år er ikke nødvendigvis potensielle elbilkjøpere. Mangler infrastruktur i store deler av verden, og dette er ikke på plass på lenge. Og jo, de fleste gidder faktisk å vente avhengig hvor attraktivt det de venter på er....
Selv om man tar hensyn til kreditten er ikke Mach-E spesielt bra priset.

Utgaven som kommer i 2020 er "Premium". Med 300 miles rekkevidde og RWD koster den fra $55.600. Etter det føderale skatteinsentivet (for de som kan benytte seg av dette) er man da nede på $48.100.

Rimeligste Model Y, som kommer med 300 miles og RWD koster fra $48.000.

Da er Model Y raskere, med 0-100 på 5,5 sekunder, der Mach-E er på midten av 6-tallet.

Skatteinsentivet er også svært midlertidig, for de som ønsker å levere et meningsfullt antall elbiler i USA. Om en bilprodusent skulle bestemme seg for å levere et betydelig antall biler for å legge press på Tesla, så er skatteinsentivene brukt opp på 1-2 år. Dette er altså om man har alle 200k i behold, noe Ford ikke har. De har allerede brukt opp ca 130k. (Hybrider teller.)

Sitat fra: Motorwatt på tor 02. jan 2020, kl. 10:53Kunder er nok mere trofaste enn det du tror. Tesla var en ny teknologi, og derfor måtte nye kunder som ville bytte teknologi nødvendigvis komme fra andre produsenter. Tror for eksempel at mange Tesla-eiere nå vil kjøpe Tesla igjen. Men gjenkjøpsmassen er alt for liten, og ligger et stykke fram i tid.
De er mindre trofaste enn du tror. https://www.jdpower.com/business/press-releases/2019-us-automotive-brand-loyalty-study

Sier vi 50% kjøper samme bilmerke som sist, så er det altså omkring 40 millioner biler som selges per år til illojale kjøpere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: gr på tor 02. jan 2020, kl. 20:13
Sitat fra: emurof på tor 02. jan 2020, kl. 11:33Kan ikke si å ha merket noe særlig problemer med skygger og linjer. Og dette læres jo systemet opp til å kunne kjenne igjen uansett.
Det har vært laget ut videoer fra summon der man man kan se vanskelig de har hatt det bare med å skille linjer i asfalten, forskjellige farger, betong mot asfalt, skygger på alle mulige underlag, og så videre. Dette er ikke noe vi som brukere ser, men det krever vanvittig mye prosessering, kontra å få en "ferdig" 3D-modell av omgivelsene rett fra lidar. XYZ-koordinater, ikke bilder.

En 3D-modell vil da ikke ha noe å si for skygger og sprekker. Med tanke på at det tydeligvis hører med til sjeldenhetene at skygger og slikt skaper problemer, så er det bare snakk om finjustering av systemet.

Lidar er dessverre enda verre stilt, da det tydeligvis er problemer med for eksempel tett regn eller tåke.

SitatDet gjør jo ikke det i det hele tatt, AP har enorme begrensninger på grunn av mangel på prosesseringskraft. Er bare å kjøre mot en rundkjøring det, så går det skeis.

Hva vet du om begrensningene og hva som kreves av prosesseringskraft? Du glemmer at dagens AP ikke er det endelige FSD som trenes opp her og nå. Du kan ikke se på dagens AP og tro at du kan si noe om status på FSD.

SitatDe kjører utenfor definerte områder med sjåfør bak rattet

Nettopp. Det hele er altså en mer manuell tilnærming der bilene må tilpasses område etter område.

SitatDu har derimot påstått at det er bevist at lidar ikke har noen hensikt. Hvor er bevisene?

Musk har gjort godt rede for hvorfor Lidar ikke er hensiktsmessig. Anbefaler at du søker opp hva han har sagt. Andre begynner jo etter hvert å komme til samme konklusjon også.

OleJA

Kan dere vennligst slutte å diskutere Lidar og FSD i AKSJE tråden !!!!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA