Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

RuneW

Får satse på en tidobling og tipper på 600  :laugh:
(kjøpte de første aksjene på ca 60)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på ons 01. jan 2020, kl. 19:49
Det er langt fra sikkert at en større produksjon automatisk vil øke salgstallet. Salget av TM3 vil nok synke litt i takt med salget av Y, men i hvilken grad blir spennende å se. Ikke helt sikker på at Teslas modell-rekke på 4 modelltyper (5 de neste 3 årene) er nok til å tilfredstille markedet (semi utelatt).

Tesla ha en del upløyd mark når det gjelder nye markeder, men de andre har allerede organisasjonene klare.

Lokalt har vi sett en nedgang i salget av elbiler, og mye av skylden for dette er IOM venting på nye modeller, og neppe en metning av markedet. VW hevder å ha rundt 25.000 potensielle kunder på betalt venteliste, hvorav en stor del skal gå til Norge. Og de lover vel også at de som har bestilt får bil i 2020. Kan fort bli et par tusen biler i måneden fra medio 2020 og ut året her i landet. Så om ikke markedet kommer tilbake til nye høyder, må vel dette i noen grad  gå utover salget av eksisterende modeller?
Norge er jo irrelevant i det store bildet. Jeg tror salget av Model 3 øker globalt i 2020, ettersom GF3 øker mer enn eventuell tilbakegang ved Fremont. Med introduksjonen av Model Y forventer jeg at salget globalt øker 50-100% i 2020. Altså at salget går fra ca 370k i 2019 til 555-740k i 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Selvfølgelig er Norge irrelevant, men ser ikke at det jeg tro skjer her ikke kan skje andre steder også. Som for eksempel: I USA kommer Mustang som har skapt stor interesse, og skal produseres i store volum. Selv om den ikke kommer for fullt i 2020 kan det godt skje at den setter potensielle kunder på gjerdet. Er litt redd for at markedet ikke akselererer i den takt man håper og ønsker det skal gjøre. Alt dette er for øvrig med referanse til R. Storm Petersen.

daktari

Etter den rare aksjekursen året som var, då jeg synes Tesla gjorde det knall, gjør at jeg har mistet trua - på aksjen.  350

Firmaet vil det gå bra med, og de vil levere fler biler og gode biler. Men det vil VW og Ford også, og elbilene er veldig utsatt for politiske insentiver foreløpig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Èn ting til: Husk at Tesla har majoriteten av salget sitt de siste 2-3 årene, og de fleste eiere har vel ingen planer om å bytte i 2020. Ford derimot har millioner av eiere hvorav sikkert hundre tusener pr. år er potensielle kjøpere innen rimelig fremtid. En ny Ford blir sikkert tatt med i en vurdering. Noe av det samme som VW.

emurof

Sitat fra: gr på man 30. des 2019, kl. 12:30
Sitat fra: emurof på man 30. des 2019, kl. 12:09
Lidar har jo vist seg å ikke ha noe for seg.
Hæ?? Vennligst opplys meg.

Dyrt, stort, tungvint, gir ikke egentlig noe nyttig som ikke dekkes fra før.

Sitat fra: gr på man 30. des 2019, kl. 16:15Det finnes flere, men Waymo er et eksempel, og bilene fungerer i trafikk I DAG, NÅ, ikke som Tesla sin Jesus-FSD, som skulle kjørt kyst-kyst for to år siden.

En sannhet med særdeles store modifikasjoner. Dette er vel spesialiserte, tilpassede områder med spesialiserte, tilpassede kjøremønstre som er programmert inn i bilene. Dette kan ikke overføres automatisk til andre områder, men krever ny spesialisert tilpasning for hvert eneste område man ønsker å dekke.

En løsning som ikke skalerer, og som er lenger unna full FSD som faktisk fungerer nærmest hvor som helst enn det Tesla er.

Motorwatt

Liten og rimelig Lidar:

https://www.wired.com/story/lidar-cheap-make-self-driving-reality/

The vast majority of self-driving developers, however, consider the laser sensor not vestigial but a crucial element of a safe, capable system. That's why many of those outfits have developed their own systems (like Waymo) or acquired lidar makers (like Cruise, Aurora, and Argo). It's also why everyone who hasn't taken such steps should welcome Luminar's announcement Thursday that it has developed a production-ready lidar that will cost as little as $500—cheap enough to make it work not just on robotaxis, but on consumer vehicles.

Palo Alto–based Luminar calls its new, third-generation lidar Iris. The unit is about the size of a soda can and weighs just under 2 pounds, small enough to fit into a car's bumper. CEO Austin Russell says it's "automotive grade," meaning it can survive years of life on the road, with all the potholes and temperature swings. It draws a meager 15 watts of power or so and offers a range of 250 meters, a widely accepted benchmark

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på ons 01. jan 2020, kl. 23:10
Selvfølgelig er Norge irrelevant, men ser ikke at det jeg tro skjer her ikke kan skje andre steder også. Som for eksempel: I USA kommer Mustang som har skapt stor interesse, og skal produseres i store volum. Selv om den ikke kommer for fullt i 2020 kan det godt skje at den setter potensielle kunder på gjerdet. Er litt redd for at markedet ikke akselererer i den takt man håper og ønsker det skal gjøre. Alt dette er for øvrig med referanse til R. Storm Petersen.
Mach-e skal ikke produseres i veldig store volum. 50k i det første fulle året, altså 2021-ish. I 2020 er det kanskje snakk om 20k. Både 20k og 50k er såpass lavt volum at det kan ikke påvirke Tesla til særlig grad. Ca 80 mill folk trenger ny bil hvert år, og de fleste gidder ikke vente.

Og Mach-e er ikke spesielt attraktivt priset opp mot Model Y, som kommer i stort volum før Mach-e.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på ons 01. jan 2020, kl. 23:41
Èn ting til: Husk at Tesla har majoriteten av salget sitt de siste 2-3 årene, og de fleste eiere har vel ingen planer om å bytte i 2020. Ford derimot har millioner av eiere hvorav sikkert hundre tusener pr. år er potensielle kjøpere innen rimelig fremtid. En ny Ford blir sikkert tatt med i en vurdering. Noe av det samme som VW.
ikke veldig godt argument. Folk bytter merke rett som det er. Ca alle kjøpere av Tesla eide et annet merke før de kjøpte Tesla. Og dette er noe som vil fortsette, så lenge Tesla har de mest attraktive elbilene på markedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Tja. I prisen skal det trekkes fra 7.500 USD (i USA). Og de fleste av de 80 mill. nye bilkjøpere pr. år er ikke nødvendigvis potensielle elbilkjøpere. Mangler infrastruktur i store deler av verden, og dette er ikke på plass på lenge. Og jo, de fleste gidder faktisk å vente avhengig hvor attraktivt det de venter på er....

Kunder er nok mere trofaste enn det du tror. Tesla var en ny teknologi, og derfor måtte nye kunder som ville bytte teknologi nødvendigvis komme fra andre produsenter. Tror for eksempel at mange Tesla-eiere nå vil kjøpe Tesla igjen. Men gjenkjøpsmassen er alt for liten, og ligger et stykke fram i tid. 

geear

Sitat fra: emurof på tor 02. jan 2020, kl. 08:24
Dyrt, stort, tungvint, gir ikke egentlig noe nyttig som ikke dekkes fra før.
Tesla har kjempeproblemer med for eksempel skygger og linjer i veien, skygger har ingen påvirkning på lidar. Den lager 3D-bilde av alt, uavhengig av skygger. Samme med mørke, og varierende lysforhold, motsol og så videre. I tillegg krever det vanvittig mye mer datakraft å få like rask prosessering av bilder, og ikke minst da bestemme retning på et objekt, som en bil, syklist eller person, som det man får med lidar.

Størrelse og pris handler om utvikling og produksjonsantall, vil vel heller si at plassering, snø, regn, tåke, is er større problemer for lidar. Kameraene er greie å plassere, men de andre forholdene sliter også kameraene med, selv om jeg nok tror at kamera takler regn bedre enn lidar. Teslaene er overraskende gode til å kjøre i heftig regnvær, men når det skikkelig bøtter ned så mister også de linjene.

Sitat fra: emurof på tor 02. jan 2020, kl. 08:24
En sannhet med særdeles store modifikasjoner. Dette er vel spesialiserte, tilpassede områder med spesialiserte, tilpassede kjøremønstre som er programmert inn i bilene. Dette kan ikke overføres automatisk til andre områder, men krever ny spesialisert tilpasning for hvert eneste område man ønsker å dekke.

En løsning som ikke skalerer, og som er lenger unna full FSD som faktisk fungerer nærmest hvor som helst enn det Tesla er.
Fiffig at du snakker om sannheter her. "er vel" - er det, eller er det ikke? Antar du eller vet du? Har du sett videoen jeg linket til? De gjør objektgjenkjenning on the fly på akkurat samme måte som Tesla, bare at med lidar så genererer man et omgivelsesbilde i 3D, uten å behøve å gjøre bildegjenkjenning først. Har du sett "raw"-bilder fra Tesla (ligger mye på Youtube), så vil du se at det er veldig likt.

Hovedgrunnen til at de foreløpig er områdebegrenset er myndighetsgodkjenninger, men de har søkt i flere andre stater/byer, og vil nok rulles ut mer og mer fremover. Dynamiske objekter langs veien er en større utfordring enn veiene i seg selv (som kan være "hardkodet" når det er områdebestemt), og å kjøre i et bymiljø, som de gjør i dag, gir store utfordringer på slikt. Foreløpig har de vist mye mer enn Tesla. Det kan godt hende Tesla er godt på vei, men hvorfor har de da enda ingen biler i test uten fører? Hvorfor har de enda ikke klart å kjøre kyst-til-kyst førerløst som de lovet? Var det ikke innen 2017 de skulle ha gjort det?

Bare så det er sagt så har jeg AP2.5-bil med FSD selv, og for autopiloten sin del har det omtrent ikke skjedd noe av betydning på de to årene jeg har hatt bilen. At den en gang i blant klarer å gjøre et feltskifte på fast bestemte veier, og kanskje også kjøre av på en av ti avkjøringer (på motorveien her iallfall, resten er "not supported"), er ikke akkurat bekreftelsen på at de har kontroll på dette.

emurof

Sitat fra: arthur på tir 31. des 2019, kl. 11:00
Ja, var helt feil link, men rettet opp nå. :+1:

Og kanskje det er Spetalen som har rett til slutt?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wPp5pL/spetalen-jeg-tror-kronen-kommer-til-aa-kollapse-totalt

NEL-Spetalen?

Han er en svindler.

turfsurf

Sitat fra: gr på tor 02. jan 2020, kl. 11:10
Bare så det er sagt så har jeg AP2.5-bil med FSD selv, og for autopiloten sin del har det omtrent ikke skjedd noe av betydning på de to årene jeg har hatt bilen. At den en gang i blant klarer å gjøre et feltskifte på fast bestemte veier, og kanskje også kjøre av på en av ti avkjøringer (på motorveien her iallfall, resten er "not supported"), er ikke akkurat bekreftelsen på at de har kontroll på dette.

Nå er vel AP/FSD ganske mye mere funksjonell i USA enn her hjemme. Tviler på at Waymo ville gjort det noe særlig bra her heller. Ellers fungerer både feltskifte og ramp-off helt fint i vår AP2 bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på tor 02. jan 2020, kl. 10:53
Tja. I prisen skal det trekkes fra 7.500 USD.
Dette er et interessant punkt. Vil dette få effekt når f.eks Mach E er på markedet med full 7500 rabatt og Tesla har null.

Foreløpig har ikke deskaleringen av tax credit hatt så stor effekt som jeg ville trodd.

2020 vil gi mer svar på dette.

Men om det påvirker kursen nå som Tesla har egen fabrikk i Kina, som er verdens største marked, er jeg mer usikker på. Tesla har mange markeder de kan spre leveringer på. De leverte jo 11 000 !!! biler i Nederland i desember.

https://electrek.co/2019/12/31/tesla-model-3-netherlands-record/amp/?__twitter_impression=true

Så om salget dempes i USA så kan de øke i andre markeder.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tor 02. jan 2020, kl. 08:37Liten og rimelig Lidar:

Jaja, de kan fortsette å drømme Lidar-drømmen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA