Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

arthur

Der tror jeg nesten den enkelte får gjøre seg sine egne vurderinger. Eller høre med Spetalen i så måte siden han vel ikke sier noe om når?

Counterpointer

Fra en som forsker på slike påstander. Ikke overaskende er de ikke til å stole på!

https://e24.no/boers-og-finans/i/8m19Kd/forsker-om-valutaspaadommer-omtrent-som-aa-kaste-kron-og-mynt

arthur

Og siden å spå om valutakurser er intet mindre enn en risikosport så utgjør det en alvorlig merrisiko når man handler aksjer i et annet lands valuta.

Larsebass

Du kan også se på det som en forsikring. Det hele kommer an på om glasset er halvfullt eller halvtomt.
Tesla X75D.

Tiger123

Angående Shanghai; De produserer vel ikke bilen slik vi tenker (eller iallfall slik jeg trodde), men setter den sammen gjør de. Mye lages i California, og sendes til Kina. Men ingenting i veien med det, på veien mot å bli, et Trillion Dollar Company.

https://finance.yahoo.com/news/tesla-a-trillion-dollar-company-in-long-run-russell-investor-204759155.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZmFjZWJvb2suY29tLw&guce_referrer_sig=AQAAAM_sWc4ejPVsZn7TR0CgFUhzHtwZEkvIRV24fA0TNEly3iSlaGnK9xGITQegPtppTLT5sn77bEmVisqsHf_hV-RK9e_hxuWwQyvXMUXbIU8nulyNCCzS6QAYHS3V04MDn-r51AYuwyZ_b0AjGpqXBgG52tlz8sjMN6NqqcBZWGI3

Sulle

Det er vel ofte slik en bilfabrikk fungerer? De setter sammen alle delene, slik at det blir en bil. Mye av det som monteres i California kommer fra andre steder, bl.a Kina...
Model Y AWD 2025 - FSD overført fra MS
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1 - Solgt
Think Li 2010 - Ute av drift
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Tiger123

Ja sant det:) hadde vært imponerende om de i tillegg til å bygge fabrikken på ett år også fikk ansatt og opplært alt av ingeniører osv., (selv om d er en kopi). Da er nok ikke de mest avanserte robotene med, foreløpig ihvertfall.

Counterpointer

Kina ligger ikke etter i forhold til hverken kompetanse eller noe annet, tipper at Shanghai temmelig raskt vil være overveiende selvforsynt på linje med Freemont.

Underleverandører vil det jo alltid være, men målsetningen med å ha fabrikker på hvert kontinent må være høyere enn bare montering. Mest mulig lokal kortreist produksjon er det optimale.

mthoring

Sitat fra: arthur på tir 31. des 2019, kl. 11:00
Ja, var helt feil link, men rettet opp nå. :+1:

Og kanskje det er Spetalen som har rett til slutt?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wPp5pL/spetalen-jeg-tror-kronen-kommer-til-aa-kollapse-totalt

Da antar jeg at kronen kommer til å styrke seg i 2020. Så får vi se hvem som får rett.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Motorwatt

Sitat fra: knut.aulie på tir 31. des 2019, kl. 20:18
.... vil være overveiende selvforsynt på linje med Freemont.
Knut, da. Fabrikken ligger i Fremont, og ikke Freemont!  ;D :police:

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på ons 01. jan 2020, kl. 08:52
Sitat fra: knut.aulie på tir 31. des 2019, kl. 20:18
.... vil være overveiende selvforsynt på linje med Freemont.
Knut, da. Fabrikken ligger i Fremont, og ikke Freemont!  ;D :police:
Eeeeeeeeeeeee

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 16. des 2019, kl. 22:45
Kan se hvordan vi ligger an i forhold til spådommene for 31. desember fra mai/juni:

stefse: $125
bmw2002: $129
hELgenen: $125-$200 ($162,5 snittverdi)
Tiger123: $219
OhmPaPa: $244
Øyvind.h: $250
Sjøhyene: $311
Espen Hugaas Andersen: $300-$350 ($325 snittverdi)
Motorwatt: $416,93
daktari: $420

Nå er Motorwatt nærmest.
Fasiten ble $418,33, så vinneren ble Motorwatt. Og daktari havnet på en god andreplass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Apropos valutaspåing - på NRK1 var det en times program om været i året som var, der en kar spådde neste års vær i milten (tror jeg) til et eller annet dyr, fikk ikke med meg om det var elg eller rein eller annet. Regner med den kunne sagt en ting og to om valutaen også.

Ellers angående gjettekonkurransen, sjokkerende godt spådd av Motorwatt og daktari! Trodde dere så mye på egne evner at dere satte penger på det, eller ble det bare med post på Elbilforum?

Hva med å kjøre i gang ny gjetting for closing siste tradingdag i 2020? ;)

Jeg gjetter $ 498 (men frykter også at hele markedet får seg en ny kollaps...).

Motorwatt

Bommet med 1.40 USD. Ikke dårlig når grunnlaget for tippingen var et beløp fra en kvittering på indrefilet.... Men litt overraskende er det at de som fremstår som over middels entusiastiske ikke har større tro på Tesla enn det som fremkommer her. Tips: Når 2020 legger inn årene, så er verdien 616,93 USD! (da er prisøkningen på indrefilet innkalkulert..)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA