Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på tir 17. des 2019, kl. 10:56Jo høyere den går før nyttår, desto mer må man vel skatte :(
Bare hvis man realiserer gevinst. Utover eventuell formueskatt, for de som betaler det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: arthur på tir 17. des 2019, kl. 09:11
Sitat fra: knut.aulie på man 16. des 2019, kl. 21:40
Volatil er temmelig tynn forklaring på en oppgang fra 180$ til 380$

Det er mye annet substansielt å fokusere på med nye fabrikker osv

Så hvorfor gikk den da ned til 180 når den var på 383?

Overreaksjon over et "svakt" Q1 som egentlig ikke var så svakt likevel. Underskudd økte reaksjonen. Man ignorerte for eksempel at de begynte internasjonale leveranser da, noe som tar tid å få fart på. Man ignorerte også at Q1 tradisjonelt har vært et svakt kvartal for salg av biler generelt.

Jeg håper nesten på at det gjentar seg til neste år igjen, for da kan det plukkes billig nok en gang. Jeg frykter imidlertid at det ikke vil skje. Q1 vil kunne være "svakt", men antakelig markant bedre enn årets Q1. Kanskje blir det et underskudd igjen, men på den annen side vil jo leveranser av kina-produserte biler i Kina være i gang da.

Counterpointer

Det har vært ganske inngående kommentert i denne tråden siden både før og etter 180$. Det er jo mange og sammensatte grunner, faktisk så mange at det ikke kan ramses opp alle sammen.

Det har med varierende sorte og røde tall i regnskapet, produksjonsutfordringer, SEC, Twittermeldinger, shortere, redusert tax credit, credit rating, tollkrigen US vs Kina, osv osv

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tir 17. des 2019, kl. 11:24

Det har vært ganske inngående kommentert i denne tråden siden både før og etter 180$. Det er jo mange og sammensatte grunner, faktisk så mange at det ikke kan ramses opp alle sammen.

Ikke sant? Og det gjelder vel både oppganger og nedganger viul jeg tro, men et (kanskje) aller viktigste poeng ( i mine øyne) er psykologi som alt for mange undervurderer betydningen av.

Kanskje litt på siden, men hvem tør gjette valutakurser frem i tid? Som det ble sagt på radioen her om dagen av en professor i økonomi; det første man lærer på ølkonomistudiet er at å gjette valutakurser er i beste fall en risikosport og man blir anbefalt å ikke prøve. Det er vel heller ingen dokumenterte metoder som kan hjelpe her heller, men har vært prøvd, ja, og av mange.

Jeg undres til stadighet over de som er så knallsikre på å vite kursen på en hvilken som helst aksje (frem i tid) og opplever det som å være ganske så arrogant, en holdning som raskt kan straffe seg! Joda, kan gå bra lenge, men til slutt? Bare spør en viss megler i Grimstad!

Espen Hugaas Andersen

Det er ganske vanskelig å spå hvor en aksjekurs vil være på et gitt tidspunkt, om ikke umulig, men det er til en viss grad mulig å fastslå om en aksje er "billig" eller "dyr". Men det at en aksje er billig nå er ingen indikasjon på at den ikke vil være like billig eller billigere ved et gitt tidspunkt i fremtiden. Og motsatt; det at en aksje er dyr nå er ingen indikasjon på at den ikke vil være like dyr eller dyrere ved et gitt tidspunkt i fremtiden.

Man må alltid huske på ordtaket "The market can stay irrational longer than you can stay solvent." (Og dette gjelder *spesielt* ved opsjonshandel, shorthandel, giring, o.l.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke noe tvil om at 2019 har vært et tøffere år enn jeg forventet, investeringsmessig. Det beste året for Tesla hittil ble ikke belønnet på aksjekursen. Og kanskje det vanskeligste for meg var overgangen fra Netfonds til Nordnet, der maksbelåningsgrad for Tesla gikk fra 80% til 50%. Det tapte jeg mye på, i forhold til potensiell gevinst.

Men nå er jeg i hvert fall tilbake på fast grunn, stort sett helskinnet. (Solgte forresten litt på 380.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: arthur på man 16. des 2019, kl. 19:17
Har ikke noe behov for å legge frem noen analyse hverken av markedet generelt eller din aksje spesielt, men gjentar nok en gang at hva denne konkrete aksjen angår så har det hele tiden vært, og vil trolig fortsett bli, penger på å handle den aktivt siden den fortsatt viser en klar tendens til å være svært volatil. Dette har jeg hevdet diverse ganger, hatt rett i så måte hele tiden, men har aldri hverken trodd, eller håpet på, at selskapet skulle gå konkurs, tvert derimot.
Du er godt fornøyd med deg selv i at du har hatt rett i at aksjen er volatil? Det kan vel enhver som henter frem historisk kurs se av grafen? ;)

Når det gjelder tradingobjekt, i form av daytrading via norsk megler, så skal det vel litt til å hente gevinst med dagens skatteregler? Kan svært lite om trading av aksjer som ikke går via OSEBX, men hver eneste gevinstrealisering gir vel 22 % skatt? At man selv har rapporteringsplikt gjør vel at mange ikke rapporterer det, men det gjør det ikke riktig at den grunn.

Counterpointer

Det er vel ingen, med fornuften i behold, som ikke mener aksjer er risikosport. Det er jo hele poenget med aksjer, å skaffe risikokapital. Det er jo denne risikoen som betales med overskudd eller straffes med tap.

Personlig «vet» jeg ingenting, men tror en hel del. Troen er jo basert på både fakta og psykologiske faktorer.

Så langt har min tro på TSLA gitt en teoretisk god avkastning og har gjort at jeg har sittet over nedgangene.

@ Espen ; bra at du kom deg igjennom 2019, 2020 blir nok noe jevnere

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tir 17. des 2019, kl. 17:03
Troen er jo basert på både fakta og psykologiske faktorer.

De fakta du kjenner er helt verdiløse når de er akkurat de samme som alle andre kjenner. Vel, finnes alltid noen som kjenner fakta før andre og som oftere, men ikke alltid, vinner på det.

Det som undrer meg er at så få synes å ha noen som helst form for strategi mht å ta tap, eller realisere fortjeneste, men virker som å ha et "religiøst" forhold, eller en form for kjærlighetsforhold, til aksjer, eller enda værre en enkelt aksje, og det ender ofte ikke helt bra.

Joda, ofte går det bra allikevel, men det kan vel også bekrefte uttrykket at lykken er bedre enn forstanden? Eller rett og slett at man har vært så heldig å gå inn i en aksje, eller aksjer, på et svært gunstig tidspunkt, men igjen; ingenting varer evig.

Counterpointer

Sitat fra: arthur på tir 17. des 2019, kl. 17:54
Det som undrer meg er at så få synes å ha noen som helst form for strategi mht å ta tap, eller realisere fortjeneste, men virker som å ha et "religiøst" forhold, eller en form for kjærlighetsforhold, til aksjer, eller enda værre en enkelt aksje, og det ender ofte ikke helt bra.
Hvor i allverden har du fått det fra? Ikke fra meg i hvert fall, siden jeg har en helt klar strategi.

Forøvrig er det mer forbausende at de som ikke har aksjer er så fokusert på å komme med «opplæring/realitetsorientering» til de som har det. Det virker mer religiøst.

Edit;

Btw er det temmelig ovenfra og ned å innta en bedrevitende holdning når du selv sier det er umulig å vite sikkert, men vi har jo facit frem til i dag og da har du flere ganger påpekt at vi ikke er på ATH noe vi er i dag og du har tatt grundig feil. Det hadde vært mer tiltalende å være ydmyk, siden det er de som har tro på TSLA som er i pluss nå, ikke de som har «advart mot å være religiøs».

Hvis du leser tilbake i tråden vil du se at jeg tydelig innrømte at rundt 180-200 så hadde jeg et urealisert tap og det var ikke positivt eller en god posisjon, heldigvis var det aldri noe fristende å følge negativistene i rådet om å minisere tapet.

Tellus

arthur har nok rett i en ting.
Det som skiller gode investorer fra dårlige er 'money management'.

Resten er bare flaks/uflaks  :)

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tir 17. des 2019, kl. 18:42
Sitat fra: arthur på tir 17. des 2019, kl. 17:54
Hvor i allverden har du fått det fra? Ikke fra meg i hvert fall, siden jeg har en helt klar strategi.

Forøvrig er det mer forbausende at de som ikke har aksjer er så fokusert på å komme med «opplæring/realitetsorientering» til de som har det. Det virker mer religiøst.

For alt hva du vet så har jeg mer investert i askjer enn det du har, men ikke nødvendigvis i enkeltaksjer i eget navn? At det er nødvendig å komme med hva du kaller «opplæring/realitetsorientering» synes hevet over enhver tvil, dessverre. Eller kanskje heldigvis for de som tar dette litt mere på alvor mht strategi, risikosikring osv

Egentlig noen underlige kommentarer du kommer med hva angår å være interessert i askje/kapitalmarkedet fordi man for tiden ikke er tungt personlig investert i askjer da dette har betydning for så mye annet!

Espen Hugaas Andersen

Hvordan vet du egentlig hvilke strategier folk har i forhold til ta tap, realisere fortjeneste, osv?

Jeg vet jeg har dette, og jeg kan ikke si jeg egentlig aner hvilke strategier andre i denne tråden har. Altså for å si det på en annen måte, 100% av de jeg kjenner til har det. Har du mer informasjon enn meg?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Sitat fra: knut.aulie på tir 17. des 2019, kl. 07:26
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 16. des 2019, kl. 22:45
Nå er Motorwatt nærmest.
Er jo morsomt om det blir daktari som vinner, det er jo også mulig.
lol ja da dauer jeg. solgte glad og fornøyd på 350ish
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tir 17. des 2019, kl. 22:21
lol ja da dauer jeg. solgte glad og fornøyd på 350ish
Tipper du overlever uansett

Som nevnt i noen poster opp så er jo ofte Q1 et svakt kvartal og det kan jo hende det gir ny mulighet for å gå inn igjen om du skulle angre veldig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA