Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sjøhyene

Synes EM så legitimt sjokkert ut etter at ruta knuste. Reaksjonen hans var også spontan og troverdig. I så fall er han veldig god skuespiller, noe jeg tror er lite sannsynlig.
Tror ikke noe på at det var planlagt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

skyfawn

Nordnet har kurtasjefri handel på TSLA i dag for de som er interessert (de 10 mest populære amerikanske aksjene) + 5 cleantech aksjer

Counterpointer

Sitat fra: gr på fredag 29. november 2019, klokken 09:18
Mest sannsynlig et helt genialt PR-triks.
Hvordan får du til den konklusjonen?

Det mest sannsynlige er akkurat det vi så, det gikk galt, selv om de hadde forsøkt testen tidligere. Elon Musk er vel kanskje verdens dårligste skuespiller og Frans von Holzhausen er ikke noen oscarkandidat han heller. Dette er jo dokumentert i videoer og kommentert av f.eks Elon selv på Twitter.

At det i ettertid har hatt en paradoksal effekt og gitt økt oppmerksomhet er også temmelig tydelig, men tror absolutt ikke at dette var en «planlagt» feil.
En kunne se på både reaksjon og samspillet mellom Elon og Frans at dette var helt uventet. Kroppsspråket til begge taler også i store bokstaver.

Så PR effekten var ikke nok til å holde kursen, den er fremdeles 30 dollar under der den var før lansering av Cybertruck. Ingen vet jo hva kursen ville vært uten denne hendelsen, kunne jo selvfølgelig gått begge veier det også.

Kanutten


Tiger123

Jeg ser på finn at det er 35 stk Model 3 til salgs. Er ikke det et ekstremt lavt tall? Mener jeg har lest at det er det samme i US.
Ser to av de nyeste annonsene er biler som har gått 16 og 19 000, og de selges(annonsepris) for samme som en ny.
Blir spennende og se kvartalstallene. Er det noen mulighet for at de slipper tall for november, til uka? Er vel ikke det, men om etterspørselen så overgår tilbudet så må de få opp farta. Regner med GF4 vil kunne mette hele Europa(?).
Dette burde gi en form for solid støtte til aksjekursen.

Counterpointer

Sitat fra: Kanutten på lørdag 30. november 2019, klokken 09:40
Sitat fra: knut.aulie på fredag 29. november 2019, klokken 23:16
Sitat fra: gr på fredag 29. november 2019, klokken 09:18
Mest sannsynlig et helt genialt PR-triks.
Hvordan får du til den konklusjonen?


Fanboyism perhaps?  :o
Som er tross alt mer positivt enn de med ubehendig behov for å alltid rakke ned på noen

Roy Aasen

Nå er det vel litt mumling om at Y skal i produksjon allerede helt på slutten av dette året.
Bør vel også gi litt +?

Counterpointer

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 30. november 2019, klokken 18:55
Nå er det vel litt mumling om at Y skal i produksjon allerede helt på slutten av dette året.
Bør vel også gi litt +?
Burde kanskje, men i denne klassen er det mange kommende konkurrenter. Ikke minst Mach E som har full tax credit. Dette vil være viktig i USA og demper effekten.

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 30. november 2019, klokken 23:02
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 30. november 2019, klokken 18:55
Nå er det vel litt mumling om at Y skal i produksjon allerede helt på slutten av dette året.
Bør vel også gi litt +?
Burde kanskje, men i denne klassen er det mange kommende konkurrenter. Ikke minst Mach E som har full tax credit. Dette vil være viktig i USA og demper effekten.
Har sagt det før, men tror ikke Mach-e stjeler noen kunder fra Tesla. Elbil er fortsatt ganske spesielt, men Tesla står litt utenom her med en sterk merkevare som innbyr til yngre folk og teknologiglade folk. Og ikke glem ladenettverket som er svært viktig for folk..

Tellus

Selvfølgelig vil Mach-E stjele kunder fra andre elbilfabrikanter. Spørsmålet er om markedet vokser raskt nok slik at alle leverandører stort sett får solgt det som produseres.

Det var flere som mente at Model-S/Model-X salget ikke ville bli påvirket av I-Pace/e-tron og EQC. Det er bare å ta en titt på elbilstatistikken i Norge så ser man raskt hvor feil dette var. Litt samme tendensen i andre europeiske land også. I USA har S og Y klart seg bedre selv om salget nok har stoppet litt opp pga Model-3. Amerikanerne kjøper foreløpig ikke så mye annet enn Tesla når det gjelder elektriske biler. I og med at Mach-E er en ekte amerikansk elbil så tipper jeg den blir vel tatt i mot der borte. Om volumet som skal produsere er stort nok til å påvirke Model-3/Model-Y salget i særlig grad gjenstår å se.

1000kwh

I Norge har det stoppet opp fordi S/X forlot 600000-grensa + model 3. Er nå min analyse. Mange som kjøper Audi osv er folk som ikke vil ha Tesla. Mange som pushet grensene med 75D biler + 0% rentekampanjen.

Tror heller at Mach-e bidrar til flere elbiler, men mot Ys egenskaper og 7 seter tror jeg det blir vanskelig å konkurrere.

Counterpointer

Spørsmålet vil avhenge av to faktorer med Y vs Mach E. Pris og produksjonstempoet. Pris er allerede i fordel av Ford, produksjonstempoet er et stort spørsmålstegn!

Time will show

Vaduz

Mach-E er vel dyrere enn Y? Kan ikke skjønne noe annet når de må ha 20% mer batteri for samme rekkevidde. Kommer til å bli solgt masse mach-e, også i Norge ettersom folk liker å ha «unike» biler og det er for mange tesla/innbygger;)

Counterpointer

Sitat fra: Vaduz på søndag 01. desember 2019, klokken 17:07
Mach-E er vel dyrere enn Y? Kan ikke skjønne noe annet når de må ha 20% mer batteri for samme rekkevidde. Kommer til å bli solgt masse mach-e, også i Norge ettersom folk liker å ha «unike» biler og det er for mange tesla/innbygger;)
Snakker mest om USA her og da må du trekke fra 7500$ i tax credit på Mach E, som Tesla ikke har lengre.....

emurof

Sitat fra: Tellus på søndag 01. desember 2019, klokken 09:51Det var flere som mente at Model-S/Model-X salget ikke ville bli påvirket av I-Pace/e-tron og EQC. Det er bare å ta en titt på elbilstatistikken i Norge så ser man raskt hvor feil dette var.

Jeg tror dette har mer med Model 3 å gjøre, og at de kuttet ut de billigste utgavene av Model S og X. Men Model 3 har nok spist godt av S/X-kaken. Jeg gikk selv fra S til 3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA