Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Tiger123

#1500
Det tror jeg vel ikke noe særlig på.. Har ikke han snakket om shorting av TSLA i flere år?

Og sa han ikke at han hadde solgt det meste og unngikk særlig tap forrige høst/vinter når kursen gikk (nordover)?

Counterpointer

Sissner er ingen god kilde til info om han er over eller under. Han har jo en ekstrem egeninteresse i hvordan han fremstilles og har i mange år vært ekstremt negativ til TSLA.

Det er vel mulig å få ut info om Canopus fondet og få kunnskap via dette.

Sist jeg så han på TV i debatt med MDG om fossile investeringer, var han temmelig breial og sa konsekvent at det ikke var noe å hente på å investere grønt!! Hadde noen satt 100 mill i TSLA akkurat da så hadde de nå hatt 30-50 mill avkastning på noen uker..... (dette er jo «captain obvius» konklusjoner, men noen er jo glad i dem).

emurof

Jeg kom nettopp på at Tesla tilsynelatende ikke hadde "ekstremsalg" på inventory-biler de siste dagene i kvartalet slik de hadde helt på slutten av Q2? Kan det stemme?

chargedup

Sitat fra: emurof på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:00
Jeg kom nettopp på at Tesla tilsynelatende ikke hadde "ekstremsalg" på inventory-biler de siste dagene i kvartalet slik de hadde helt på slutten av Q2? Kan det stemme?
Det stemmer. Jeg satt og ventet på Model 3 LR awd til 430 ish (som ved forrige kvartal), men de senket ikke prisen denne gangen. Verken LR eller sleeper performance inventory gikk ned noe i pris på slutten av kvartalet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Magnus Hansen

Da feiget jeg ut og solgte alt på ca 336..

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:07
Da feiget jeg ut og solgte alt på ca 336..

Hvorfor alt?

Kom du inn såpass tidlig at du har god gevinst alt?

Jeg tenker at hvis man venter i noen år så bør man kunne tidoble gevinsten, minst.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på mandag 28. oktober 2019, klokken 16:00
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:07
Da feiget jeg ut og solgte alt på ca 336..

Hvorfor alt?

Kom du inn såpass tidlig at du har god gevinst alt?

Jeg tenker at hvis man venter i noen år så bør man kunne tidoble gevinsten, minst.

Tja... så optimistisk er ikke jeg. Men muligheten er selvfølgelig der. Føltes greit å ta litt gevinst. Dessuten har jeg funnet ut at jeg aldri kommer til å ta sjansen på å mange nok penger i en enkeltaksje til at det vil gjøre stor forskjell på økonomien.

Øyvind.h

#1507
Solgte i dag jeg også. 65% opp på ca 5 måneder + ca 5-6% valutastigning, så totalt ca 73% avkastning.
Litt usikker på hvorfor jeg valgte å hoppe av akkurat i dag, selv om det er mange gode grunner jeg kan finne på :) Det var ikke helt i tråd med strategien, men får se om det dukker opp nye kjøpsmuligheter igjen de nærmeste månedene.

Mitt bet var 250USD ved årsslutt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

En ting er hvertfall sikkert, det er bedre å selge seg ut på 336 enn på 200.

Men det som ikke kan sies sikkert er hvor ferden går videre. Ser en på grafen fra start til dags dato er den ikke helt forutsigbar og vi nærmer oss nå ATH. Så i forhold til fortid og i kort horisont så er det sikkert greit å ta ut gevinst nå.

Personlig så blir jeg heller sittende long for å se hva posten kan utgjøre enten ved min egen pensjonsalder eller for mine arvinger.  Jeg synes fremtidsutsiktene har større potensielle oppsider enn det en moderat gevinst nå har.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 00:21
Ser en på grafen fra start til dags dato er den ikke helt forutsigbar og vi nærmer oss nå ATH. Så i forhold til fortid og i kort horisont så er det sikkert greit å ta ut gevinst nå.

Så vi er med andre ord enige om at historisk kurs er i noen grad relevant og at å minne oss selv, og hverandre, på det er sågar ok? :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

#1510
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 00:21Personlig så blir jeg heller sittende long for å se hva posten kan utgjøre enten ved min egen pensjonsalder eller for mine arvinger.  Jeg synes fremtidsutsiktene har større potensielle oppsider enn det en moderat gevinst nå har.
Det kan hende jeg selger noe i nær fremtid, men er stort sett enig. Det er nok en del som selger nå med en tanke om å få kjøpt seg inn på lavere kurs, men det er ikke sikkert at den muligheten kommer.

Jeg ser egentlig ikke noen grunn til at kursen skulle falle i nær fremtid. Dagens resultater er ikke støttet opp av f.eks betydelig større salg enn produksjon (som var tilfelle Q3/Q4 2018), eller en i overkant høy ASP på Model 3 (som var tilfelle i Q3/Q4 2018).  Model S/X ser ut til å ha stabilisert seg på et lavere nivå, så tror kanskje ikke det er mange store overraskelser som venter der heller.

Det er ganske sannsynlig at Q4 ser et overskudd som er høyere enn Q3. Q1 kan hende blir en del dårligere enn Q4 2019, men det bør være bedre enn Q2 2019, ettersom produksjonen ser ut til å ha økt siden den tid. Sier vi at produksjonen er på 110k, og de leverer 100k, så er det også flere leveranser enn i Q3. Men det er nok også noe mer kostnader enn Q3, ettersom de starter opp produksjon ved GF3 og av Model Y, noe som medfører økt avskriving av produksjonslinjer. Tror dette skal være en moderat motvind, ettersom disse produksjonslinjene har vært billigere, slik at det er mindre å avskrive.

Ser man fremover, så er det også en god del positive ting som vil skje. Pickup lansering, oppstart av GF3, oppstart av Model Y produksjonen og annonsering av sted for fabrikken i Europa. Battery and powertrain investor day skal heller ikke være veldig langt unna. Jeg krysser fingrene for at 400 brytes senest Q2 2020.

Tesla har også noe økonomisk medvind, i form av betalinger fra FCA i 2020, og økt anerkjennelse av FSD-inntekter. Dette alene kan være nok til å unngå tap i Q1 2020. (Ettersom FSD får mer og mer funksjonalitet vil ASP på S/X/3 også øke, ettersom pengene fra FSD går til større grad rett inn i inntektene, i stedet for deferred revenue. Og økt funksjonalitet vil også øke prosenten som velger å ta med FSD. Så det hjelper på både kort og lengre sikt.)

Personlig er jeg betydelig i pluss igjen, både i forhold til aksjene jeg sitter med nå og aksjene jeg har solgt med tap tidligere i år.  Mulig jeg selger 10% eller noe sånt i nær fremtid, men jeg forsøker ha is i magen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 00:21
En ting er hvertfall sikkert, det er bedre å selge seg ut på 336 enn på 200.

Men det som ikke kan sies sikkert er hvor ferden går videre. Ser en på grafen fra start til dags dato er den ikke helt forutsigbar og vi nærmer oss nå ATH. Så i forhold til fortid og i kort horisont så er det sikkert greit å ta ut gevinst nå.

Personlig så blir jeg heller sittende long for å se hva posten kan utgjøre enten ved min egen pensjonsalder eller for mine arvinger.  Jeg synes fremtidsutsiktene har større potensielle oppsider enn det en moderat gevinst nå har.

Ferden videre er vanskelig å spå. Aksjen har gått veldig mye på kort tid, og det som er kraftige videre kursdrivere tenker jeg tar såpass lang tid at det var kurant å hoppe av nå. Snart kommer det vel nye gulpepakker ad mass.

Det som taler for fortsatt vekst er at Tesla nå er i godt driv med å levere på tid, får opp fabrikker i rekordtempo +++. Tesla har demonstrert en bedre gjennomføringsevne, noe som kan peke på at de vil vokse mye raskere enn folk tror. Det Tesla trenger nå er flere modeller, flere fabrikker, tilstedeværelse i flere land, vekst i ladenettverk og service. Klarer de det, samt raffinere modellene de har med mer av utstyret folk forventer (eks matrix lys, flere setevalg mm) tror jeg de kan vokse kraftig videre og ta posisjon som en av verdens største bilprodusenter.

Jeg har hatt flere gode inn/ut runder på 50-70 USD og nå det siste på oppunder 150USD. Jeg kan jo håpe mitt bet på 250USD står seg og at kursen faller tilbake. Men jeg tror sannsynligheten er stor for at det ikke skjer. Dvs jeg tror ikke salget mitt var spesielt smart. Men trading av denne aksjen er bare for moroskyld, så det går fint :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#1512
Der forsvant visst alle postene om toppleder som skal møte i retten i desember. Jaja. Vi får se i desember hvilke konsekvenser rettssaken får. Som nevnt tidligere mener jeg fremgangsmåten var feil, uavhengig av om det var hold i påstandene eller ei. Markedet har vel kanskje allerede konkludert med at han blir dømt og at saken dør ut kjapt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbilforum admin

Har tatt bor en side med poster, der de færreste var konstruktive.

Temaet "grottemannen" drar debatten / samtalen ned i søla.
Det er ikke ønskelig.

MVH
Moderator

Counterpointer

Sitat fra: Elbilforum admin på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 11:21
Har tatt bor en side med poster, der de færreste var konstruktive.

MVH
Moderator
Takk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA