Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: JorEl på fredag 18. oktober 2019, klokken 08:00
Det er jo du som tyter om åpenbare ting. Alle som eier aksjer er fornøyde når de går opp.

Edit; takk for motivasjon til å lære meg hvordan man putter en bruker på ignorer-listen. :+1:
Edit: slettet litt
Takk til Geirr også forresten :police: your fired(ignorerlisten)
Velkommen til klubben. Jeg er for konstruktiv kritikk og debatt. Men disse to her bare kverulerer og meg bekjent aldri skrevet noe annet en negativitet. Når denne negativiteten er tilbakevist til en av disse, blir det alltid tyst som i graven. Godt at det finnes en ignorliste.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

#1426
Har hørt en mulig grunn for reduksjonen fra $2500 til $100.

Dette reduserer kredittkort-kostnadene til Tesla. Reservasjonsbeløpet betales vanligvis med kredittkort, og kredittkortselskapet tar ca 2%, så med f.eks 100.000 salg per kvartal blir det en besparelse på $2400 x 100.000 x 0,02 = $4,8 mill.

Ikke massive greier, men alt hjelper. (Er også ganske godt bevis på at de ikke er bekymret for å få solgt en bil som en kunde dropper å hente.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: DagfinnN på fredag 18. oktober 2019, klokken 18:17
Sitat fra: JorEl på fredag 18. oktober 2019, klokken 08:00
Det er jo du som tyter om åpenbare ting. Alle som eier aksjer er fornøyde når de går opp.

Edit; takk for motivasjon til å lære meg hvordan man putter en bruker på ignorer-listen. :+1:
Edit: slettet litt
Takk til Geirr også forresten :police: your fired(ignorerlisten)
Når denne negativiteten er tilbakevist til en av disse, blir det alltid tyst som i graven.

Har du et eksempel hva meg angår på denne påstanden din?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 18. oktober 2019, klokken 18:18
Har hørt en mulig grunn for reduksjonen fra $2500 til $100.

Dette reduserer kredittkort-kostnadene til Tesla. Reservasjonsbeløpet betales vanligvis med kredittkort, og kredittkortselskapet tar ca 2%, så med f.eks 100.000 salg per kvartal blir det en besparelse på $2400 x 100.000 x 0,02 = $4,8 mill.
Blir reservasjonsbeløpet overført til Tesla? Trodde kanskje at kortet først ble belastet når pengene reelt ble trukket. Isåfall kan vel Tesla bare la beløpet stå inne inntil levering har skjedd eller eventuelt annulert. Eller tar kredittkortselskapet en "fee" bare for å reservere beløpet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Ja, det blir overført på kontoen til Tesla.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 18. oktober 2019, klokken 18:18
Har hørt en mulig grunn for reduksjonen fra $2500 til $100.

Dette reduserer kredittkort-kostnadene til Tesla. Reservasjonsbeløpet betales vanligvis med kredittkort, og kredittkortselskapet tar ca 2%, så med f.eks 100.000 salg per kvartal blir det en besparelse på $2400 x 100.000 x 0,02 = $4,8 mill.

Ikke massive greier, men alt hjelper. (Er også ganske godt bevis på at de ikke er bekymret for å få solgt en bil som en kunde dropper å hente.)

Skjønner ikke dette helt. Må da være dumt å redusere. Reservasjonsbeløpet er jo et billig lån til Tesla (2% finanskostnad) fra potensielle kunder. Følger vi regnestykket, blir det 240 mill. USD. Eller er det noe jeg ikke har forstått?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Er det snitt på 1 måned mellom bestilling og leveranse, så blir de 2% om til 27% effektiv rente...

Og Tesla trenger jo ikke pengene. De har masse penger på konto.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:18
Kommer Tesla til å overføre midler fra "FSD-fondet" i balansen til inntekter i Q3 etter at de slapp beta-versjonen av Smart Summon? Hvis ja, er det en av årsakene til at de slapp ut en så uferdig versjon?
Det kan godt hende at det er en årsak, men det meste (alt) av selvkjøring er beta versjoner så det er nok også en grunn.
Min vurdering er at de nok fant den «bra nok» til å lanseres. Dette er vel metoden de har brukt hele veien.

PS. Dette er et godt eksempel på et kritisk spørsmål som er fullt berettiget og som bidrar konstruktivt i tråden

Motorwatt

#1433
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 19. oktober 2019, klokken 00:32
Og Tesla trenger jo ikke pengene. De har masse penger på konto.
Da kan de jo bare la være å ta dem ut fra kredittkort-selskapet før salget er gjennomført eller annullert , og "spare" masse penger...  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 18. oktober 2019, klokken 10:38
Eller en ny tråd hvor det ikke er tillat å skrive noe negativt om Teslas aksjer, og hvor bare positiv utvikling kan debateres?

Eventuelt at man unngår trolling og forsøk på å ramme andre personlig?

Det blir lite debatt av "haha, nå gikk aksjen ned" og lignende.

Motorwatt

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. oktober 2019, klokken 00:39
Min vurdering er at de nok fant den «bra nok» til å lanseres. Dette er vel metoden de har brukt hele veien.
Greit det, men det er ikke alt de utvikler som kan forsvares som en del av FSD-prosjektet selv om det har betegnelsen beta. Nå kan de kanskje forsvare Autowipers som nå skal bruke NN. Den har vel forøvrig vært beta i mange år?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tiger123

Sitat fra: emurof på lørdag 19. oktober 2019, klokken 01:53
Sitat fra: Motorwatt på fredag 18. oktober 2019, klokken 10:38
Eller en ny tråd hvor det ikke er tillat å skrive noe negativt om Teslas aksjer, og hvor bare positiv utvikling kan debateres?

Eventuelt at man unngår trolling og forsøk på å ramme andre personlig?

Det blir lite debatt av "haha, nå gikk aksjen ned" og lignende.

Og med det satte vi sluttstrek for debatten om debatten.


Espen; føres ikke rentene som inntekter? Det trenger de..

Sveinung1954

Rentekostnad bokføres normalt som en kostnad, ikke inntekt...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

Sitat fra: Geirr på lørdag 19. oktober 2019, klokken 16:34
Rentekostnad bokføres normalt som en kostnad, ikke inntekt...
Renter av et depositum er inntekt!

Espen Hugaas Andersen

Situasjonen slik den var, med en bil til f.eks $50.000:

1. Kunden betalte inn $2500 med kredittkort 1-12 uker før leveranse. Kredittkortselskapet tok $2500 x 0,02 = $50 i gebyr, og Tesla mottar $2450.
2. Timer/dager før leveranse betaler kunden inn det resterende via bankoverføring; $50.000 - $2.500 = $47.500. Tesla mottar $47.500.

Tesla har totalt mottatt $2.450 + $47.500 = $49.950.

Situasjonen slik den er nå, med en bil til f.eks $50.000:

1. Kunden betaler inn $100 med kredittkort 1-12 uker før leveranse. Kredittkortselskapet tar $100 x 0,02 = $2 i gebyr, og Tesla mottar $98.
2. Timer/dager før leveranse betaler kunden inn det resterende via bankoverføring; $50.000 - $100 = $49.900. Tesla mottar $49.900.

Tesla har totalt mottatt $98 + $49.900 = $49.998. Altså har de mottatt $48 mer med måten de nå gjør ting.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA