Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 16. oktober 2019, klokken 14:27
At du lirer av deg selvfølgelige onelinere tilfører ikke noe til debatten. Heller ikke responsen til Knut.
Må bare, for ordens skyld , si at jeg er helt enig med deg Tiger123.


emurof

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 12:37
Sitat fra: emurof på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 12:18
NEL? Sitter du med aksjer i NEL?
Jepp. Vært en hyggelig reise :) Tradet litt siden 2017.

Du burde komme deg ut. Hydrogen vil aldri ta av.

emurof

Sitat fra: arthur på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:11At enkelte her ikke helt liker å bli minnet om til hvilke priser Tesla har blitt omsatt synes jeg fortsatt er nokså underlig

Hvorfor er det så viktig for deg å "minne om til hvilke priser Tesla har blitt omsatt" egentlig? Hva er formålet med slike opplysninger?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:57Du burde komme deg ut. Hydrogen vil aldri ta av.
Det er noen ting som taler for NEL, men også mye som taler i mot. Slik jeg ser det:

For:
- Det finnes masse fans av hydrogen. Ikke i nærheten av like mange som for elbil, men fortsatt en god del.
- Hydrogen har støtte av mange store gass-selskaper og bilprodusenter.
- Hydrogen har klart å sikre seg store subsidier.
- Hydrogen er et til dels attraktivt alternativ for sesonglagring av energi. F.eks produsere hydrogen 6 mnd på sommeren, når det er mye sol, og så produsere strøm/varme 6 mnd på vinteren.
- Det kan ikke utelukkes at hydrogen har en fremtid i skips- og flytrafikk.
- Selskapet er ikke usedvanlig dyrt. $1 mrd er ingenting i det store bildet.

Mot:
- De har per i dag ubetydelig omsetning. De prises til ca 25 ganger omsetning, der f.eks Tesla prises til 1,6 ganger omsetning.
- De har store tap. Nesten like mye som de har i omsetning. Det er som om Tesla skulle tape $5 mrd per kvartal.
- Hydrogen vil trolig aldri få særlig utbredelse som et drivstoff på veigående kjøretøy.

Den siste faktoren der er ganske stor, og personlig tror jeg den vil knekke NEL på ett eller annet tidspunkt, men det kan heller ikke utelukkes at NEL med hjelp av subsidier klarer å holde hodet over vann lenge nok til å komme seg over på mer stabil grunn, der de avvikler fyllestasjonvirksomheten og fokuserer på å levere elektrolysører til stasjonær energilagring, industri og muligens skipsfart/flyplasser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tiger123

Sitat fra: Polestar på onsdag 16. oktober 2019, klokken 16:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. oktober 2019, klokken 14:49
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 16. oktober 2019, klokken 14:27Ang tippe; Noen som noterte hva alle tippa til nyttår, i mai/juni var det vel? 219 på meg.
Tar ikke mye tid å sette opp en liste:

stefse: $125
bmw2002: $129
hELgenen: $125-$200 ($162,5 snittverdi)
Tiger123: $219
OhmPaPa: $244
Øyvind.h: $250
Sjøhyene: $311
Espen Hugaas Andersen: $300-$350 ($325 snittverdi)
Motorwatt: $416,93
daktari: $420
Som en kuriositet gir dette et gjennomsnitt på $260,24. Kurs siste børsdag: $257,89.

Konsensus er altså 260. Kan vise seg å bli nære fasit..

Espen Hugaas Andersen

Nå er vi fortsatt 2,5 måneder unna nyttår. Mye kan skje.

(F.eks Q3 resultater, oppstart av Model 3 produksjon i Kina, Tesla Pickup lansering, mm.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tiger123

Jada, men det blir også stille en lang periode. Uansett er veien markedet går kanskje den viktigste faktoren, som den så ofte er.

"Sell in may and go away" var tanken bak mitt 219-tips i juni:) Ser ut til å bli for lavt.

Annet tips er vel å kjøpe i ukene før jul, og selge ved nyttår/tidlig januar, som jeg har hørt på et par ganger. Husker ikke hva det heter, eller om det heter noe:)


Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. oktober 2019, klokken 18:39
- Hydrogen er et til dels attraktivt alternativ for sesonglagring av energi. F.eks produsere hydrogen 6 mnd på sommeren, når det er mye sol, og så produsere strøm/varme 6 mnd på vinteren.

Kan ikke argumentere mot deg på det øvrige du lister opp, men å generere hydrogen for så å bruke den til å generere varme blir dumt, da er man bedre tjent med å fange varmen direkte på sommeren og sesonglagre den i bakken. Omtrent like effektivt - eller bedre - og mye mindre risiko. Igangsettelseskostadene for alternativene er jeg litt usikker på (selv om jeg strengt talt er overbevist om at varmelager blir det billigste også her), men er ikke i tvil om at solfangere/varmelager i det minste blir billigst på sikt.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#1403
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:00Kan ikke argumentere mot deg på det øvrige du lister opp, men å generere hydrogen for så å bruke den til å generere varme blir dumt, da er man bedre tjent med å fange varmen direkte på sommeren og sesonglagre den i bakken. Omtrent like effektivt - eller bedre - og mye mindre risiko. Igangsettelseskostadene for alternativene er jeg litt usikker på (selv om jeg strengt talt er overbevist om at varmelager blir det billigste også her), men er ikke i tvil om at solfangere/varmelager i det minste blir billigst på sikt.
Hovedpoenget blir å lagre strømmen. Men om man får utnyttet varmen i et CHP opplegg, så øker det jo energiutnyttelsen en del. Tenker man i første omgang bare vil tilsette hydrogenet til naturgass og brenne det i gasskraftverk.

(Hydrogen er ikke veldig relevant for norge, så lenge vi har rikelig med vannkraft. Pumpekraftverk er mer relevant her.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:20
Hovedpoenget blir å lagre strømmen. Men om man får utnyttet varmen i et CHP opplegg, så øker det jo energiutnyttelsen en del. Tenker man i første omgang bare vil tilsette hydrogenet til naturgass og brenne det i gasskraftverk.

(Hydrogen er ikke veldig relevant for norge, så lenge vi har rikelig med vannkraft. Pumpekraftverk er mer relevant her.)

Joda, ikke noe galt i å utnytte overskuddsvarmen fra ett varmekraftverk. Men om man gjør som du nevner her så blir jo litt av effekten av "ren fornybar energi" borte på veien... Så egentlig for meg å hente ut den lagrete energien via brenselsceller. Å blande hydrogenet med naturgass og benytte på eksisterende naturgass infrastruktur må jo da nødvendigvis kun være en midlertidig løsning for å utnytte den infrastrukturen i en overgangsperiode. Tenkte vel strengt talt litt lengre frem enn som så da jeg skrev svaret mitt.

... og ja, er så klart klar over at dette uansett er mindre aktuelt her "på berget" enn mange andre steder. Men varmefangst via solfangere og sesonglagring i grunnen er høyst aktuelt også her, spesielt så lenge vi enda har kalde vintre med lite solenergi en stor del av året. Solfangere er mer effektive enn solceller, og varmelagring i grunnen er billigere enn batterier - og formodentlig vis de fleste andre energilagringsmetoder med (ett mulig) unntak av pumpekraftverk.
Model S 85D

Sjøhyene

To områder jeg tenker hydrogen kan ha noe for seg.

1. Ved vindmøller eller solceller langt fra folk der man ikke klarer å ta unna peak-generingen. Flere slike steder i deg der man selger strøm gratis eller til minus pris. Da kan man heller generere hydrogen on-site og frakte det fysisk til et sted hvor man kan nyttegjøre seg energien.

2. Bruk i skip eller fly HVIS man virkelig skal gå aggressivt til verks for å begrense klimagass utslipp fra transport. Batteriene har ikke god nok energi tetthet per i dag til at det er et reelt alternativ på lengre avstander.

Begge er egentlig avhengig av batteri utvikling fremover vil gå veldig sakte eller stoppe opp fullstendig.
Og #2 tror jeg personlig neppe kommer til å skje.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 17. oktober 2019, klokken 07:541. Ved vindmøller eller solceller langt fra folk der man ikke klarer å ta unna peak-generingen. Flere slike steder i deg der man selger strøm gratis eller til minus pris. Da kan man heller generere hydrogen on-site og frakte det fysisk til et sted hvor man kan nyttegjøre seg energien.
Det passer egentlig dårlig til dette. Om man bare produserer hydrogen noen timer i måneden får man veldig høye kostnader på avskriving av utstyret i forhold til mengden produsert hydrogen. Hydrogenproduksjon bør helst ha stabil tilførsel av energi, slik at man kan produsere >25% av tiden. Typisk da at man kan produsere 12-24 timer per døgn og 7 dager i uken i sommermånedene.

For å ta unna kortvarige peaker er batterier ideelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:31Joda, ikke noe galt i å utnytte overskuddsvarmen fra ett varmekraftverk. Men om man gjør som du nevner her så blir jo litt av effekten av "ren fornybar energi" borte på veien... Så egentlig for meg å hente ut den lagrete energien via brenselsceller. Å blande hydrogenet med naturgass og benytte på eksisterende naturgass infrastruktur må jo da nødvendigvis kun være en midlertidig løsning for å utnytte den infrastrukturen i en overgangsperiode. Tenkte vel strengt talt litt lengre frem enn som så da jeg skrev svaret mitt.

... og ja, er så klart klar over at dette uansett er mindre aktuelt her "på berget" enn mange andre steder. Men varmefangst via solfangere og sesonglagring i grunnen er høyst aktuelt også her, spesielt så lenge vi enda har kalde vintre med lite solenergi en stor del av året. Solfangere er mer effektive enn solceller, og varmelagring i grunnen er billigere enn batterier - og formodentlig vis de fleste andre energilagringsmetoder med (ett mulig) unntak av pumpekraftverk.
På sikt tenker jeg også at det kan være mulig med brenselceller.

F.eks at industriområde har en energisentral der det produseres strøm, varme og kulde ved bruk av hydrogen i vintermånedene, som så leveres til industriområdet. Da kan behovet for energi gå ned på vinteren, slik at det er mer energi til overs for resten av samfunnet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 17. oktober 2019, klokken 08:43
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 17. oktober 2019, klokken 07:541. Ved vindmøller eller solceller langt fra folk der man ikke klarer å ta unna peak-generingen. Flere slike steder i deg der man selger strøm gratis eller til minus pris. Da kan man heller generere hydrogen on-site og frakte det fysisk til et sted hvor man kan nyttegjøre seg energien.
Det passer egentlig dårlig til dette. Om man bare produserer hydrogen noen timer i måneden får man veldig høye kostnader på avskriving av utstyret i forhold til mengden produsert hydrogen. Hydrogenproduksjon bør helst ha stabil tilførsel av energi, slik at man kan produsere >25% av tiden. Typisk da at man kan produsere 12-24 timer per døgn og 7 dager i uken i sommermånedene.

For å ta unna kortvarige peaker er batterier ideelt.
Tenker mer på den type topper som kommer noen ganger per måned ca og som da kan var i opptil et par dager. Tenk lavtrykk som passerer landet med sterk og stabil vind. Mulig Tesla nå har løst dette for overkommelig pris? Men fram til nå i hvertfall så har ikke batterier vært en god løsning for å ta unna dette.

Mange steder med mye vind har man negativ pris på strøm når slikt inntreffer. Da kan man starte hydrogen produksjonen og berge i hvertfall 20-30% av energien.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sveinung1954

Kan ikke dere som ønsker å diskutere hydrogen starte en egen tråd for det?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA