Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: Motorwatt på tor 03. okt 2019, kl. 19:57
[
IMO: Mye på dette forumet er nettopp "for og imot", og relevansen til mange av disse innleggene blir som oftest debattert på en fornuftig måte. Men i denne tråden er piggene til de grader ute mellom de som har tro på Tesla, og de som ikke har det. La nå begge parter få si sitt, og så får det være opp til den enkelte å ta sine vurderinger uten at konklusjonen nesten alltid skal resultere i et uvennlig motinnlegg hvor de fleste også gjør krav på å være den endelige sannhet.
:+1:

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på tor 03. okt 2019, kl. 19:50
Sitat fra: Motorwatt på tor 03. okt 2019, kl. 18:40
Sitat fra: Øyvind.h på tor 03. okt 2019, kl. 18:04
Noe negativt å rapportere igjen i dag ja  :D
Sannheten må vel også få en sjanse?
Ahh. Så sannheten er altså bare negative nyheter. Jeg trodde sannheten om selskapet var en blanding av positive og negative nyheter. Tok kanskje feil  :D

Tja, ikke alltid like lett å si hva som er "sannheten" eller hvem som besitter denne, men det dreier seg vel egentlig om de fakta som legges frem og hvordan disse skal leses, sees eller tolkes. Og i dag kan man vel med noen grad av "tyngde" si at markedet generelt anser de sista fakta som er fremlagt som negative og at det er grunnen til at markedet reagerer som det gjør selv om det åpenbart ikke er så hyggelig lesing for de som satser tungt på oppgang i verdien på selskapet siden man har satset sine sparepenger på akkurat det.

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på tor 03. okt 2019, kl. 19:57
Sikkert riktig, og alternativene her er dekket fra to parter som ikke har tro på samme sak.
Det er fair å ikke være enig om veien videre for et selskap, men det er ekstremt viktig å lese både positive og negative nyheter og ikke bare poppe innom hver gang det er mulig med et syrlig negativt innlegg. Fanboyisme er like unyttig som heksejakt (klikk på brukernavn og les igjennom posthistorikk...)

TSLA posten min utgjør 3% av total aksje- og fondsportefølje så det påvirker meg fint lite om posten er opp eller ned. Pt har jeg 17% avkastning på forrige inngang. Posten tok jeg kun for moroskyld og fordi jeg tenkte det var på sin plass i en aksjetråd å faktisk eie eller shorte aksjen :)

Interessant nok er det ingen tilsvarende tråder for aksjer i VW, BMW, Nissan, Kia etc, men det ville vært unaturlig for meg å teppebome tråder for andre merker med alt negativt jeg klarer å finne om dem. Eller?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Kanskje prøve å se det fra en nøytral side. Fra de som ikke har aksjer, har et nogenlunde nøytralt forhold til Tesla, og gjerne vil følge med på utviklingen. Da kan det være greit å sjekke denne tråden en gang i blant.

Men når et for meg uskyldig kommentar som "Ned 6% i skrivende stund. Kan vel ikke være pga marginalt lavere produksjon en målet det, eller?" straks blir fulgt opp med "Noe negativt å rapportere igjen i dag ja", så må man undres. Dette er det iallfall jeg vil betegne som et "syrlig" kommentar til et uskyldig innlegg.

Prøv å lese innlegget uten fordommer. Kanskje det da blir noe annet?

Espen Hugaas Andersen

Enig i at det er greit å komme med tanker rundt utfordringer for selskapet. Men at Tesla bommet i forhold til leveranseforventningene med ca 0,5% er knapt verdt å nevne.

Det viktige for min del personlig er veksten i produksjonen. De er nå 10% høyere enn Q4 2018, og Model S/X har tatt seg litt opp igjen, som vil definitivt hjelpe på de økonomiske resultatene. Dette kvartalet starter produksjonen av Model 3 i Kina, så veksten kan forventes å fortsette. Neste år begynner produksjonen av Model Y, som også kan forvente å bidra til veksten. Og så er det relativt sannsynlig man får litt større oppdateringer på S/X neste år. Og trolig også oppstart av produksjonen av Semi.

Dette året har vært utfordrende ved at S/X salget har vært så mye lavere, men Q4 2018 til Q4 2019 kan man nok forvente omkring 20-30% økt produksjon. Neste år blir trolig bedre. Det ville ikke overraske meg om Q4 2019 til Q4 2020 havner nærmere 50%.

Teslas problem har alltid vært at inntektene står ikke i stil med utgiftene. Ettersom omsetning øker blir situasjonen gradvis bedre. Og situasjonen i dag er helt OK, de har 5 mrd på bok og går +/- null.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

En annen side av saken er at NASDAQ (og de fleste andre børser) er solid ned i løpet av de siste 3-4 dagene, og den korreksjonen hadde ikke TSLA hatt. Den var den eneste positive aksjen min for tre dager siden (og kun Telenor i går).

(Vurderte faktisk å selge ut alt utenom TSLA for bare noen dager siden, på grunn av generell skepsis i markedet, men ble sittende. Og årsaken til at jeg eventuelt ville blitt sittende inne i TSLA er at jeg vurderer sjansen for verdistigning som større enn konkurs. Markedet fremover blir kun større.)

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på fre 04. okt 2019, kl. 09:02
Men når et for meg uskyldig kommentar som "Ned 6% i skrivende stund. Kan vel ikke være pga marginalt lavere produksjon en målet det, eller?" straks blir fulgt opp med "Noe negativt å rapportere igjen i dag ja", så må man undres.
Les trådens og brukerens historikk. Da undres du ikke lenger :)

For øvrig har aksjen en tendens til å svinge voldsomt. Noen ganger kraftig opp uten spesielt positive nyheter eller overdrevent opp på tynne nyheter. Noen ganger kraftig ned uten at det er særlig substand i negative nyheter.  Å si "markedet har rett" blir med andre ord ikke spesielt nyttig bidrag.

En solid negativ nyhet jeg forventet ville slå inn i kursen er problemene med alle 85-pakkene. Det trodde jeg ville bli et lite varselsskudd for markedet, uten at det virker å ha slått særlig inn. Etter en beregning tidligere viste det seg at kostnaden for å rydde skikkelig opp for 85-eierne ikke var så stor som antatt, men Tesla har fortsatt ikke ryddet opp så saken er uavklart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

SitatDette året har vært utfordrende ved at S/X salget har vært så mye lavere,

Hvor lurt var det egentlig å droppe 75-serien av S/X? Skjønner at prisene kan tangere hvis man tar den laveste av disse mot den høyeste av TM3, men det er det da flere produsenter som gjør. Det er fremdeles to helt atskilte konsepter.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fre 04. okt 2019, kl. 09:02
Men når et for meg uskyldig kommentar som "Ned 6% i skrivende stund. Kan vel ikke være pga marginalt lavere produksjon en målet det, eller?" straks blir fulgt opp med "Noe negativt å rapportere igjen i dag ja", så må man undres. Dette er det iallfall jeg vil betegne som et "syrlig" kommentar til et uskyldig innlegg.
Isolert sett er jeg forsåvidt enig med deg, utenom at alle som er interessert i TSLA sikkert greier å følge kursen selv. Og kun å poste en negativ utvikling uten noe mere rundt det blir temmelig meningsløst (f.eks hvorfor).

Hvis man i tillegg ser på tidligere poster til samme bruker så ser man fort en trend som fremkaller disse reaksjonene. Man er ikke interessert i å diskutere TSLA, men kun å rakke ned på selskapet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fre 04. okt 2019, kl. 09:15
Hvor lurt var det egentlig å droppe 75-serien av S/X? Skjønner at prisene kan tangere hvis man tar den laveste av disse mot den høyeste av TM3, men det er det da flere produsenter som gjør. Det er fremdeles to helt atskilte konsepter.
Jeg og lurer veldig på dette, spesielt siden de faktisk produserer og selger SR som inventory biler.

Noen som vet hvor mye de solgte av 75/SR i andre land enn Norge?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

En verdifull "negativ" post vil derimot eksempelvis være;
"Nå virker det som om svært mange 85kWh eiere sliter med capping av batteri og uforholdsmessig plutselig reduksjon i ladehastighet. Med xxxxxx solgte biler med 85kWh batteri ligger det en latent kostnad her på xx milliarder. Hva tenker folk om det?"
"Nå er den ned" eller "Haha den er ikke mye opp på tross av god nyhet" er ikke negative vinklinger som bringer særlig substans inn i en diskusjonstråd.
Krisemaksimering er også like unyttig som skjønnmaling av alt som er negativt.
VW ID4 GTX 2023

Motorwatt

SitatHvis man i tillegg ser på tidligere poster til samme bruker så ser man fort en trend som fremkaller disse reaksjonene. Man er ikke interessert i å diskutere TSLA, men kun å rakke ned på selskapet.
En diskusjon uten divergerende oppfatninger/meninger blir bleke saker..  :D

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fre 04. okt 2019, kl. 09:19
Sitat
En diskusjon uten divergerende oppfatninger/meninger blir bleke saker..  :D
Les hva Øyvind.h skriver over. Det er selvfølgelig ok å ha divergerende meninger, men det bidrar ikke noe til debatten når det er null innhold.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fre 04. okt 2019, kl. 09:06
Teslas problem har alltid vært at inntektene står ikke i stil med utgiftene. Ettersom omsetning øker blir situasjonen gradvis bedre. Og situasjonen i dag er helt OK, de har 5 mrd på bok og går +/- null.
Selv om jeg fra dag 1 har ment at selskapet bør satse på kraftig vekst fremfor inntjening er jeg allikevel skuffet over at de ikke makter bedre cashflow på nåværende tidspunkt. Jeg mener riktignok at fortsatt vekst er det rette så lenge investorene og markedet er med, men jeg tror ikke dagens cashflow er helt i tråd med det selskapet antydet for noen år siden uten at jeg har lest meg opp på det nå.
Fortsatt overvekt av investeringer i produksjonskapasitet og modellpalett er viktig ift å passere millionproduksjon, for de har fortsatt store skalafordeler som bør tas ut om de skal stå seg bra over tid mot de tunge etablerte aktørene. Men Tesla evner å differensiere seg på andre områder enn de som de vet de ikke vil konkurrere i toppen på uansett.
Årsaken til min EQC bestilling er nettopp det - kjøre noe som er bedre på andre områder enn Tesla, selv om jeg vet EQC faller igjennom på en del av det jeg setter pris på at Tesla er ledende på.
VW ID4 GTX 2023

daktari

Jeg synes fallet var overraskende stort på et relativt lite avvik fra leveransemålet. Markedet overreagerer, eller prisen er i utgangspunktet for høy? Uansett ser det lyst ut fremover med Kina-fabrikken og etterspørsel.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA