Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatFint det, men hvor skal de få batterier fra?

Hvis jeg skal tippe, så vil jeg anta fra batteriprodusenter.

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på fre 20. sep 2019, kl. 15:18

Og da tipper du at de har nok batterier til salgs?

For det er vel ikke særlig sannsynlig?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Sitat fra: o.b.lix på søn 22. sep 2019, kl. 11:22

"Amatøren" Amazone har nok helt glemt å tenke på batterier når de bestiller 100.000 elektriske vans? Eller?

Espen Hugaas Andersen

Vil anta Amazon ikke bryr seg veldig hvor Rivian skal få batteriene fra. De har bare lyst på varebiler. Så får vi se hvor flink Rivian har vært på å sikre seg forsyning med batterier. Rivian har aldri produsert eller levert en kundebil før, så her er det definitivt mulig at det vil være utfordringer på veien.

Uten at jeg tenker på noen spesifikt, så er det interessant å se hvordan folk forventer at andre nyoppstartede bilselskaper (Rivian, Lucid, Faraday, Byton, osv) skal kunne gå fra å produsere null biler til å produsere i stor skala på nesten ingen tid, uten problemer. Ser man på historien til Tesla, så har det ikke alltid gått på skinner, og Tesla har over mange år klart å være ett av de raskest voksende bilselskapene i historien.

Om Rivian skulle klare å gjenskape den suksessen, så ville produksjonen for de første årene være noe ala dette:

2020: 10.000 stk
2021: 30.000 stk
2022: 50.000 stk
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

I mindre format vil jeg anta at også du vil undersøke om en leverandør virkelig kan levere det du bestiller hvis det er snakk om noe av verdi for deg? Tror ikke at giganten Amazon er noe dårligere. Her ligger det helt sikkert en grundig evaluering, og en rigid kontrakt bak bestillingen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på søn 22. sep 2019, kl. 12:21I mindre format vil jeg anta at også du vil undersøke om en leverandør virkelig kan levere det du bestiller hvis det er snakk om noe av verdi for deg? Tror ikke at giganten Amazon er noe dårligere. Her ligger det helt sikkert en grundig evaluering, og en rigid kontrakt bak bestillingen.
Tja, det kommer an på om man *må* ha bilene eller ikke.

Som nevnt så har Amazon investert i Rivian. Denne ordren gir Rivian noe å vise til når de skal forhandle med sine underleverandører, og øker Rivians sjanse for å komme ut av forhandlingene med brukbare resultater. Det kan være at Rivian ikke ville kunne klare å komme med et produkt på markedet på en del år uten denne ordren, og det hadde jo ikke vært gunstig for Amazons investering. Altså denne ordren kan sees på som en strategi for å tjene penger på en investering, der det er irrelevant om varebilene leveres eller ikke.

En annen vanlig grunn for å bestille ting der man ikke er sikker på om man vil motta produktet er PR. Nå tror ikke jeg dette er tilfelle i akkurat denne situasjonen, men et selskap får jo god PR om de forsøker å bestille et grønt produkt, selv om selskapet skulle gå konkurs før de får levert. Om selskapet skulle ha masse trøbbel og gå konkurs, så kan man faktisk få både god PR ved bestilling, og deretter sympati når de går konkurs, fordi man ikke fikk det man bestilte. Ala "Se på det selskapet som virkelig forsøker å gjøre verden et bedre sted! Og så går planene i vasken på grunn av en inkompetent underleverandør..." (Her vil jeg si noen av reservasjonene av Nikola One havner.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søn 22. sep 2019, kl. 11:40
Sitat fra: o.b.lix på søn 22. sep 2019, kl. 11:22

"Amatøren" Amazone har nok helt glemt å tenke på batterier når de bestiller 100.000 elektriske vans? Eller?

Det er jo ikke Amazon som produserer biler og batterier.

Og burde man ikke hørt noe om en storstilt satsning på batteriproduksjon hvis de faktisk har planer om å få tak i nok batterier?

Tiger123

Er jo en HELT perfekt start for Rivian det her. Garantert betaling for 100 000 biler før produksjonen begynner gjør at man kan skalere opp mange ting i organisasjon og produksjon, ja i "hele butikken", fra start av.

Og kunden blir nok ikke den mest kritiske heller, om det skulle bli forsinkelser eller feil på bilene:)

Hva har vært største ordren/avtalen til Tesla? Det vil jo helt sikkert komme en god del STORE ordre i tiden fremover.

arthur

Hvordan skal man tjene penger på en investering hvis selskapet man investerer i ikke leverer varen de skal produsere?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på tir 24. sep 2019, kl. 08:56Hvordan skal man tjene penger på en investering hvis selskapet man investerer i ikke leverer varen de skal produsere?
Det kan skje om selskapet leverer "bra nok". Om Rivian ikke leverer en eneste varebil til Amazon, men i stedet klarer å få levert noen hundretusen SUV/pickup til private kunder frem til 2030, med bra overskudd, så kan Amazon fortsatt tjene på sin investering.

Man kan anta at det er mer penger å tjene på å selge til private kunder. Amazon vil nok ha lavest mulig pris på sine varebiler, mens private kunder ikke har noe i mot for å betale for skinninteriør, lydanlegg, osv. Bilprodusenter tjener mesteparten av pengene sine på ekstrautstyr.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Rivian har vært veldig dyktige til å tiltrekke seg store investorer, og dette før Amazon plasserte ordren. Så det er tydeligvis mange som har stor tiltro.

geear

Men hvorfor har Ford investert? Har Rivian allerede såpass mye kompetanse at de gjorde det for å få teknologien til elektrisk F-150, eller vil de bare sikre seg at de ikke får enda en konkurrent?

Motorwatt

Rivian må ha en fordel økonomisk med en stor leveranse som bare skal skje i USA. Behøver ikke å måtte investere milliarder i servicesentere, transport- og dele-logistikk, salgsorganisasjoner, lade-nettverk, osv. i mange land. Så kan det vel være enklere å forholde seg til én kunde...

Hvorfor har ikke EM kastet seg på denne trenden med "Delivery Vans"? Det er jo et enormt marked.

geear

Ser det ikke ut som de har nok med å få ut semi, pickup, Y og roadster 2? Når de er ferdig med det så skal de sikkert ha ut en ny utgave av S og et par år etter en ny utgave av X?

Og ikke minst lansere de i resten av verden.

OhmPaPa

Sitat fra: Motorwatt på tir 24. sep 2019, kl. 10:07
Hvorfor har ikke EM kastet seg på denne trenden med "Delivery Vans"? Det er jo et enormt marked.

Tesla lager allerede så mange biler de bare klarer. Og selger du varebiler får du sikkert mindre profitt per bil. Bedre å selge M3 til folk som betaler ekstra for tilleggsutstyr.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA