Hvilken utgave går du for? (for de som har reservert)

Startet av Bjoris, onsdag 28. november 2018, klokken 15:21

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: noto på fredag 30. november 2018, klokken 21:24
Kommer nok, men forsvinner sikkert raskt igjen. Liksom S40. Ble aldri levert utenfor USA.

40kWh var for lite i Model S. 55kWh i Model 3 er en helt annen sak, og kan sammenlignes med 75kWh i Model X. X75D står for halvparten av X-salget i Norge, dvs. like mye som både vanlige og performance-utgaver av 90kWh og 100kWh til sammen.

Jeg tror SR blir Model 3-storselgeren. Med RWD i USA og AWD i Norge (om de tilbyr AWD SR da).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

noto

«40kWh var for lite i Model S. 55kWh i Model 3 er en helt annen sak» Etter 6 års videre batteriutvikling er det ikke helt usammenlignbart. Konkurransen er en helt annen nå. Mange budsjettbiler kommer med 60+ batteri og premiumkonkurrenter ned 90+ batteri.

TM3 SR er i utgangspunktet svært analogt med TMS 40. Lavspesifiserte biler for å sette en lav nominell basispris, men som Tesla ikke ønsker å produsere hvis det er tilstrekkelig etterspørsel etter dyrere varianter, først og fremst av økonomiske grunner, men også for at de ikke ønsker å assosiere seg med produkter som underpresterer i forhold til konkurrenter. S/X75 har solgt bra fordi de er uforholdsmessig lavt priset i forhold til 100kWh-versjonene og har åpenbart mye lavere marginer for Tesla. Høyst sannsynlig blir S/X75 faset ut når Model 3-produksjonen er stabilisert og vi vil se betydelig modellfornyelse inkludert større 2170-baserte batterier. 100 og 120kWh? Da er Tesla igjen klart ledende i kappløpet. Høyst sannsynlig skjer det i løpet av 2019. Hvis ikke vil Model 3 dramatisk kannibalisere S/X-salget.

Amoss

Du har nok helt rett i at før eller siden blir "75" batteriet faset ut for ett større batteri. Da også høyst sannsynlig som du sier når S+X går over til 2170-battericellene, og da blir nok også "100" batteriet faset ut for ett annet større batteri.

Ja, og en eller annen gang i fremtiden vil 55kW batteriet i SR bli skiftet ut med ett større batteri, og også 80kW batteriet i LR vil bli oppgradert. Men i motsetting til hvordan det for tiden er med S+X der batteristørrelsen er en del av modellbetegnelsen, så har man gått over til betegnelsene "SR" og "LR" på Model 3, slik at de kan bytte ut batteriet uten å endre modellbetegnelse.

Men, i motsetting til "40" batteriet til Model S, har Telsa - som nå har mye mer erfaring enn de hadde den gang - funnet ut at 55kW batteriet til SR fortsatt skal ha en akseptabel både ytelse og rekkevidde. Finner de ut at de har tatt feil, så utstyrer de "SR" med ett større batteri som gir den lovede ytelsen/rekkevidden.

I tillegg ser det ut til at det er svært mange kunder som fortsatt venter på "SR", noe det tydeligvis ikke var for 40-batteriet til TMS.

Så nei, jeg er helt overbevist om at "SR" kommer, og at de også vil selges også i Europa.  Men joda, skal ikke se helt bort i fra at den kommer med ett større batteri enn egentlig planlagt når den først kommer, og da ikke så stort som "MR" har. Apropos "MR" så ser jeg heller for meg at blir faset ut når "SR" kommer i produksjon, tviler litt på at den noen gang blir tilgjengelig for bestilling her i Europa.
Model S 85D

Erl_end

Lommeboka kommer til og avgjøre så er spent på prisene.
Opprinnelig var SR planen, men hvis det blir tilgjengelig så er jeg vel på MR+RWD+AP.
Husbygging kostet mye penger..
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Balrog

Dette er et prisspørsmål, men for å illustrere litt: Vi har aldri noensinne tenkt at "Fillern, vi skulle gått for 60kWh-pakka" i vår P85. Leafen vi har med 24kWh - vel der ser man mer på batterimåleren enn speedometeret uansett hvor kort turen er. Og ønsker man å ha Model3 i noen år, eller forsåvidt om man ønsker å få et enkelt salg innen reklamasjonstiden går ut, er det nok sterke argumenter for LR. Jeg har mine tvil til at markedet for Model3 som bil nr 2 blir særlig stort her til lands. Det vil nok fylles av rimeligere alternativer, en Zoe koster eksempelvis halvparten med 40kW, og Soul er straks klar med 60+kWh-pakke. Men for all del folk må velge hva de har behov for og hva de prioriterer å bruke penger på.

Begynner man først å krysse av på utstyrslista på en Model3 anbefaler jeg å prioritere LR framfor før de fleste andre avkrysningboksene. Det handler ikke bare om rekkevidde, men om lading: Et stort batteri er svært mye enklere å holde tilstrekkelig oppladet i tilfeller der tilgangen på lading er dårlig eller strømkapasiteten på ladingen er lav (10 eller 15A)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

trykkertor

Enig med Balrog.
Har venner med Leaf og Soul.
Ser stort sett "store" forskjeller på batteriprosent på så vel korte som middels turer.
Fikk nylig en Kona Electric 64kwh.
Skulle i går teste litt grenser, så ville kjøre den ned for å se hvordan skilpaddemodus var.
Da jeg gikk ut for å kjøre var det 9% på batteriet.
På 8% kom første varsel.
Skilpadden kom vel på 3 eller 4%.
Men..............fra de 9% og ned til 3%.......jeg kjørte og kjørte og kjørte. (Og kjørte)
Tok en "evighet" for hver lille prosent jeg skulle file av.
Tenkte selv forleden da vårt 64batteri viste 19%. Det er altså mer enn "halv tank" på naboens 24Leaf.
Synes Leaf-naboene mine står i nødlader på nesten annenhverdaglig basis.

Jeg kommer i hvertfall til å prioritere rekkevidde foran gadgets.

Nickelilltroll

Reserverte nå i September. På min side og leveringsestimator står det "tidlig 2019". Betyr det da at jeg blir flytta frem i køen for at jeg har en TMS fra før, el at de ikke er så mange som faktiskt som reservert og de regner med å kunne tilfredstille det Norske markedet ganske fort?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

offpist

Jeg reserverte i går, 1. desember og har ikke Tesla fra før.. jeg får også opp "Estimert levering tidlig 2019".
Så ville ikke stolt for mye på den estimator kalulatoren.. ;)
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Amoss

Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 02. desember 2018, klokken 10:00
Reserverte nå i September. På min side og leveringsestimator står det "tidlig 2019". Betyr det da at jeg blir flytta frem i køen for at jeg har en TMS fra før, el at de ikke er så mange som faktiskt som reservert og de regner med å kunne tilfredstille det Norske markedet ganske fort?

Nei, det betyr rett og slett "leveranser i ditt marked starter tidlig i 2019", og tar tilsynelatende ingen hensyn til hvor man står i køen. Når konfiguratoren har åpnet for oss kan det være at estimatoren vil bli oppdatert.
Model S 85D

Nickelilltroll

Vel ja, nå står det faktiskt bokstavligen "estimert levering av din model 3 tidlig i 2019", så hvordan folk tolkar detta er fritt :) Men ser den, sikkert bare noen automatisk tekst som alle som reservert fått ja :) Kjenner litt att det beste hade varet å få levering i maj/juni, ish. Da er markedet mer klart for salg av min TMS :)

Noen som prøvd å bytte inn hos Tesla? Er det som hos alle andre forhandlere med inbytte? Avannsen er alt for stor så det lønner seg at selge på Finn som privatperson?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Counterpointer

Sitat fra: Øggen på søndag 02. desember 2018, klokken 17:52
Uansett, den som bestille dyreste bilen, får først.
Tror du har rett i det, men lurer på hvordan de løser det i praksis?

Mazzbot

https://www.tesla.com/no_NO/model3

Nettsiden oppdatert , ser ut som det kun blir LR med AWD og P først . Standard range ser ut til å komme andre kvartal 2019 .

Spotify kommer også !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Magnus Hansen

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:28

Nettsiden oppdatert , ser ut som det kun blir LR med AWD og P først . Standard range ser ut til å komme andre kvartal 2019 .

Spotify kommer også !

Men ikke DAB?

1000kwh

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:28

Spotify kommer også !
Tesla lager så freshe nettsider!

Det er fullstendig utenkelig at Model 3 ikke kommer med DAB+ i Europa.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA