Årets bil 2019

Startet av oland, tirsdag 27. november 2018, klokken 14:28

« forrige - neste »

oland

Samme som før, men jeg synes det er veldig merkelig å kunne stemme fram en bil som "årets bil" når den knapt nok har blitt vist fram.  Hyggelig for Audi uansett.

https://www.dinside.no/motor/45441-lesere-har-stemt-dette-er-folkets-favorittbil-for-2019/70500476#_ga=2.3969200.1858852745.1543231789-1900587213.1414503219
2017 Opel Ampera-e

Orbit

SitatNeste tirsdag blir vinneren av Årets bil 2019 kåret. I løpet av denne uka vil juryen teste ti finalekandidater. Disse kandidatene vil vi presentere senere denne uka.

Det må i så fall bety at det faktisk er e-tron disponible for prøvekjøring for journalister dersom de skal kunne være med til finalen?!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Se forrige vinner, opel ampera e... 


zbk

Vi var da i det minste noen som fikk Ampera-e i 2017  8). For e-Tron, not so much :o.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

torlie

Overraskende. Ligger med andere ord an til; "opp som en løve og ned som en skinnfell"
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Touring


Orbit

Som forventet:

Sitat fra: https://www.dinside.no/motor/disse-blir-med-til-finalen-i-arets-bil/70500854Enda mer oppsiktsvekkende er det at årets kanskje aller største favoritt, elbilen Audi e-Tron, også blir disket. Det er av samme grunn, at importøren ikke rakk å skaffe bil til juryens prøvekjøring.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

lynx

Kan i blant mistenke de norske motorjournalistene for å være "kjøpt og betalt" av de store norske importørene...
Tenker spesielt på Møller med VAG - her virker jo journalistene helt ensidig positiv i sin dekning. 
At Ampera-e vant sist viser jo hvor idiotiske denne Årets-bil avstemmingen er.

zbk

Var seieren til Ampera-e idiotisk fordi du mener bilen er dårlig eller fordi GM satte Opel i en vanskelig situasjon etter salget til PSA og bilen dermed ble dårlig tilgjengelig?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

lynx

Vet ikke hvor godt du kjenner til hele Ampera-e fadesen... Men den bilen (som ikke var tilgjengelig og ble økt med over kr 60k for allerede inngåtte kontraksholdere) fortjente overhodet ingen heder. Det var å kaste "blår" i øynene på de som hadde skrevet kontrakt på bilen (jeg skrev selv kontrakt høsten 2016), men aldri fikk noe bil.

Jon65

Ifølge mail jeg nettopp fikk fra Audi er e-tron kåret til årets bil:
Vi har gleden av å feire Audi e-tron som Årets Bil 2019 – kåret av leserne av Dagbladet/DinSide.
Hmm......

zbk

Sitat fra: teslanor på fredag 30. november 2018, klokken 11:25
Vet ikke hvor godt du kjenner til hele Ampera-e fadesen... Men den bilen (som ikke var tilgjengelig og ble økt med over kr 60k for allerede inngåtte kontraksholdere) fortjente overhodet ingen heder. Det var å kaste "blår" i øynene på de som hadde skrevet kontrakt på bilen (jeg skrev selv kontrakt høsten 2016), men aldri fikk noe bil.

Jeg var en av de heldige som fikk Ampera-e på tilbud i mai 2017, men kjenner historien videre ganske godt.

Dog høres det ut som om du vil ha et krav om at bilen skal være tilgjengelig i et visst antall før den er kvalifisert. Et visst antall i forhold til hva? At du er bitter over håndteringen fra Opel sin side har vel lite med en slik kåring å gjøre? Hva med e-Niro, skal den også diskvalifiseres fra en slik kåring fordi de kun kommer med (kanskje) 2000 biler første året?

Kom gjerne med en liste over krav dere mener skal være oppfylt for å være kvalifisert. De har jo tydeligvis som minstekrav at bilen skal kunne prøvekjøres av juryen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

e-max

#13
Hva er egentlig Audi E-Etron, Jaguar I-pace, MB EQC?
For meg ser det ut som et amatørforsøk, hvor store summer er lagt ned i teknologi og hypet til å være en revolusjon fra disse tre bilkjempene.
Men legg merke til:
1. Alle har batterier fra LG Chem (som leverer lignende, men færre celler til VW, Kona, Niro, E-Ampera og Bolt)
2. Ser ut som samme motor fra LG som leverer til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt (påstand med forbehold) 204 Hk, bare to stk (=408 Hk)
3. Hva er da forskjellen? Motorstyring? Tja den kan være 2 x fra LG også. Understell? Ja, men LG leverer det også til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt. Kan være at det som er originalt fra Europerne, men likt deres forbrenningssøstre (Q8, GLC, E-Pace)?
Nå har jo LG store problemer med å klare å lage battericeller til alle sine kunder.
Tror ikke på noen Europeisk orginalitet på elbiler før kanskje ekte masseproduksjon starter feks med VW ID i 2021.
Det ser ut som det ikke akkurat er rocket science fra Europa, men heller fra Sør Korea...
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

mbh

#14
Sitat fra: e-max på fredag 30. november 2018, klokken 12:48
Hva er egentlig Audi E-Etron, Jaguar I-pace, MB EQC?
For meg ser det ut som et amatørforsøk, hvor store summer er lagt ned i teknologi og hypet til å være en revolusjon fra disse tre bilkjempene.
Men legg merke til:
1. Alle har batterier fra LG Chem (som leverer lignende, men færre celler til VW, Kona, Niro, E-Ampera og Bolt)
2. Ser ut som samme motor fra LG som leverer til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt (påstand med forbehold) 204 Hk, bare to stk (=408 Hk)
3. Hva er da forskjellen? Motorstyring? Tja den kan være 2 x fra LG også. Understell? Ja, men LG leverer det også til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt. Kan være at det som er originalt fra Europerne, men likt deres forbrenningssøstre (Q8, GLC, E-Pace)?
Nå har jo LG store problemer med å klare å lage battericeller til alle sine kunder.
Tror ikke på noen Europeisk orginalitet på elbiler før kanskje ekte masseproduksjon starter feks med VW ID i 2021.
Det ser ut som det ikke akkurat er rocket science fra Europa, men heller fra Sør Korea...

Det står under signaturen din at du har en e-tron i bestilling, men nå lurer du på hva forskjellen mellom en koreansk/japansk og Audi/MB/Jaguar er? :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA