VP gir ingen varme

Startet av Håvar, man 26. nov 2018, kl. 20:42

« forrige - neste »

Håvar

Oppdaget i går å komme til en iskald bil etter å ha startet forvarming mens bilen stod til lading. Jeg hørte tydelig at varmepumpen gikk som vanlig, men kupétemperaturen var akkurat samme som i garasjen, ca. 5 plussgrader. Kjørte en liten tur, og etter ca 15 min var ikke temperaturen økt noenting. Prøvde endel instillinger, blant annet øke til 25-26 grader og til HI uten at det hjalp noe. Fortsatt bare (is)kald luft. Prøvde å endre klimaprofil til "sterk", men ingen endring. Jeg hører den typiske lyden fra vp når jeg guffer opp temperaturen. Bilen stod forøvrig i "Normal", ikke ECO eller ECO+.

Noen som har vært borti dette tidligere? Typisk at det skjer i disse kalde tider med minusgrader..
Har uansett snakket med Møller og fått time førstkommende fredag, men tenkte å forhøre meg her.
Jeg har ikke tuklet med noen innstillinger så tror ikke det er brukerfeil :angel:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

zbk

Tomt for gass i klimaanlegget?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Hvis den ikke klarte å få opp temperaturen med varmepumpa så burde logikken tilsi at den kicket inn PTC-elementet på 5kW, og uansett fått opp varmen uten varmepumpa, slik den uansett må gjøre når det blir så kaldt at varmepumpa ikke leverer nok (eller noe).

Slenger bare ut noe her, men siden vifta tydeligvis gikk, så kanskje det kan være sirkulasjonspumpa? Kjenner du ikke noen som har diagnoseutstyr?

Sjekket at alle sikringer er OK?

Personlig hadde jeg reklamert til forhandler, parkert bilen der, levert nøklene og forlangt lånebil. Det er ikke noe problem å argumentere for at det ikke går an å kjøre rundt uten varmeanlegg i temperaturene som er nå.

stefse

Sitat fra: gr på man 26. nov 2018, kl. 21:31
Hvis den ikke klarte å få opp temperaturen med varmepumpa så burde logikken tilsi at den kicket inn PTC-elementet på 5kW, og uansett fått opp varmen uten varmepumpa, slik den uansett må gjøre når det blir så kaldt at varmepumpa ikke leverer nok (eller noe).

Slenger bare ut noe her, men siden vifta tydeligvis gikk, så kanskje det kan være sirkulasjonspumpa? Kjenner du ikke noen som har diagnoseutstyr?

Sjekket at alle sikringer er OK?

Personlig hadde jeg reklamert til forhandler, parkert bilen der, levert nøklene og forlangt lånebil. Det er ikke noe problem å argumentere for at det ikke går an å kjøre rundt uten varmeanlegg i temperaturene som er nå.
Varmen er mangelfult programert i denne bilen. Både mtp funksjon og feilmodi. Hvis noe er feil på vp systemet, vil heller ikke PTC elementet slå inn. SW ingeniørene må også ta en tur til en varmepumpe produsent så de skjønner hvordan man får best mulig nytte av utelufta mtp duggpunkt og rim. Håper på oppdateringer i sw her, for det er ikke selve utstyret i bilen det er noe i veien med.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

sinhal

Opplevde det stikk motsatte i sommer. At bilen ikke gav noe kjøling etter 20 min kjøring, og det var jo til tider relativt varmt i sommer. Forsøkte div innstillinger under kjøring, men til slutt stoppet jeg bilen, "slo av bilen" og startet den igjen samt startet å kjøre igjen. Da kom kulde etter ca 15 sekunder plutselig.

nortrahof

Var det kaldt om natten da du startet forvarming?
V/P virker dårlig < 5-7 grader pluss. Da virker PTC-elementene bedre. Årsaken til at V/P ikke virker kan være at fordamper som sitter foran motoren er dekket av is? V/P må hente varmen fra et sted. Derfor er fordamper kanskje isbelagt under forvarmingen?
Jeg har en bil med V/P - og når jeg erfarer effektforbruket med E-UP som jeg hadde tidligere, så er dette ikke lavere om vinteren. Tesla har ikke V/P - og det er sikkert ikke uten grunn?

Dersom du hører at V/P går, så er det en inverter på denne også. Den kan kjøre på lavt turtall? Mangler kjølemiddel, vil sikkert V/P kutte ut grunnet en trykkbryter på sugesiden av kompressor. Det kan også være andre feil som at en tempføler er røket på varmeapparatet eller 4-veisventil? Ved feilaktig målt temperatur vil temperaturføleren koble ut PTC-elementene og til slutt regulere ned V/P.

Glad at du har garanti, da verkstedene bytter hele komponenter og ikke feilsøker hvor feilen ligger og kun skifter denne delen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Håvar

Takk for alle svar.
Håper det er så enkelt som et par foreslår, at det bare er mangel på kjølemiddel. Nå er det meldt 10+ fremover så spent på om jeg merker noen forskjell. Er det slik at bilen har "standard" varmeelement i tillegg til varmepumpe som overtar når det blir for kaldt for VP?

nortrahof: Garasjen holder ganske stabil temp om vinteren, så vil anslå 3-5 plussgrader da forvarming pågikk. Garasjen er tørr og med utlufting, så ising på fordamper kan nok utelukkes uansett om det skulle blitt kuldegrader.
2015 e-Golf

offpist

Hvis du mangler kjølemiddel så er det også trolig en lekkasje en plass.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

gauge

Samme skjedde på vår også, den måtte taues.  Bilen stod på en parkeringsplass og var helt nediset, uten sjans til å få tinet den. Kona stakkars fikk leiebil da det var få andre reelle alternativer i vinterkulda.
Det var noe med en sensor på et rør fra varmepumpa tror jeg, de bytta noe deler etter at bilen stod på verksted noen dager. Var grei skuring, kan faktisk virke som varmen funker bedre etterpå også.

Uansett litt teit at VP må virke for å få varme, når bilen også har PTC varmer som det sies over her. Hadde sikkert overlevd om strømforbruket ble høyere en stund, til bilen kunne fått verkstedtime på normal måte.

nortrahof

Sitat fra: gauge på tor 29. nov 2018, kl. 14:07
..... Uansett litt teit at VP må virke for å få varme, når bilen også har PTC varmer som det sies over her. Hadde sikkert overlevd om strømforbruket ble høyere en stund, til bilen kunne fått verkstedtime på normal måte.

Dette hører sammen med avanserte biler! Styringen er ikke "lur" nok til å selv finne ut at en tempføler er defekt - eller ikke? Dette kan stort sett være en programmeringssak hos VAG? Er måleverdien "hinsides" det som er rimelig, burde elektronikken være i stand til å ikke bruke denne tempføleren men kanskje gå i "default-mode" og ha redusert varme?
Dersom tempføleren svikter på utgang av PTC-elementene, får du ikke varme i bilen. Da stopper V/P og etterfølgende PTC-heater da det tilsynelatende er for varmt vann ut fra PTC-heateren.

Det som jeg synes er betenkelig, er at VAG-verkstedene i Norge ikke har skikkelig kompetanse på elektronikk. Derfor bytter de hele komponenter i stedet for den underkomponent som er defekt. Ofte kan det være mer arbeid? Dette er greit når bilen er under garanti - men det kan fort bli svindyrt når bilen er eldre?
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

janegils

Eg opplevde same feil for kort tid sida. Null varme.
Feilårsaken var ein defekt trykksensor i varmepumpa ein plass.
2015-modell.
The rotation of earth really makes my day

Håvar

Etter å ha vært på verksted ble det konkludert med følgende:

"feilkode på føler 5 for
kjølemiddeltrykk ihht tpi 2037548 skal denne byttes. hører ulyd
fra ac-kompressor. tatt video og lagt på mekapp. grunninnstilling
av klimakompressor går ikke igjennom pga feil ved kompressor. må
også skiftes"
2015 e-Golf

nortrahof

Da var det antakeligvis trykkgiveren som jeg først sa?
Det kompliserer at kompressoren har en ulyd og må skiftes. Den kan være årsaken til problemet?

Da V/P og PTC-termistorer egentlig er separat for oppvarming av varme/kjølemiddel for varmeapparatet, burde feil i V/P eller PTC-elementer ikke være til hinder for at ett av systemene virker (så godt det kan)? Dette er en programmeringssak. VAG har antakeligvis programmert det slik, at feil på ett system kutter ut all varme i bilen? Da er man nærmest sikret at verkstedet oppsøkes så raskt som mulig - og man kan ikke kjøre med feilen. Dette kan spare ny vakuumering av kjøleanlegget ved en liten gasslekkasje.
Kanskje man heller burde ha en feil som dukket opp i displayet hver gang man startet bilen om at en av de to varmekildene hadde feil?

TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Håvar

Ja, jeg er enig.
Dersom mulig hadde det vært bedre hvis kun ett av systemene er i ustand, så kan man heller få en feilmelding om redusert virkningsgrad og beskjed om å oppsøke verksted.
2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA