Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i sameie/boretslag - Hva er saklig grunn for å nekte å utbedre kurs

Startet av travelingmac, torsdag 22. november 2018, klokken 19:30

« forrige - neste »

travelingmac

Sitat fra: Nordlands på lørdag 24. november 2018, klokken 17:35
Om du er medlem i Huseiernes Landsforbund kan du kanskje få en gratis juridisk vurdering av saken, de har forøvrig skrevet en artikkel om emnet. Slik jeg leser det er relevante saklige grunner kun om det må brukes strøm fra fellesanlegg (eller om sameiet har en felles strømfordeling til seksjonene), eller om sameiet disponerer så mange parkeringsplasser at det er realistisk at elbiler bare lades på særskilt anviste plasser - om det ikke går på fellesstrøm mener jeg dette faller bort da det trolig vil øke kostnadene, og skepsis til brannsikkerhet er ikke et gyldig argument.

Jeg mener styret i ditt tilfelle bare har myndighet til å anvise hvordan ny kabel skal legges, f.eks. under bordkledning, nedgravd eller i kabelkanal - de kan ellers ikke nekte så lenge relevante forskrifter for installasjon følges. Forhåpentligvis kan du få generalforsamling til å bli enige om at dette er greit, og etablere retningslinjer for hvordan ny kabel skal legges uten at styret må søkes for hver ny som vil få installert ladestasjon.

Ser her ja, nyttig lesning. Fant forøvrig en annen artikkel også som var nyttig. :) Ser ut til at jeg kan ha en god sak for generalforsamlingen hvis jeg argumenterer riktig og i riktig rekkefølge. Må prøve i alle fall ;) Kanskje en må bli medlem også.
Takker for nyttig info Nordlands  :+1:




travelingmac

Sitat fra: Orbit på lørdag 24. november 2018, klokken 21:53
Sitat fra: travelingmac på torsdag 22. november 2018, klokken 22:53
Sitat fra: automat på torsdag 22. november 2018, klokken 22:33
Hvis mange garasjer legger opp til 20A lading, så er det ikke usannsynlig at sameiet har for lite hovedinntak til takle dette. Kan godt hende 10A også blir for mye når alle skal ha lading.

Og strengt tatt så så holder sameiet forpliktelsene sine når de tillater lading, selv om den bare er 10A.

Jeg legger egen kurs fra mitt eget sikringsskap. Hver beboer har sin egen kurs til sin egen garasje.

Håper du får til en løsning her, men vært oppmerksom på følgende: Selv om du henter strøm fra eget sikringsskap, så kan du likevel ikke alltid forvente å hente ut maksimalt av hva din hovedsikring tillater.

Som et eksempel i sameiet jeg bor i:

  • Hver seksjon har 3x40A hovedsikring
  • Tre og tre seksjoner er på samme overbelastningvern (OV) på 3x63A. Dette er "innafor" da en normalt regner ca 0.5 samtidighetsfaktor på en bolig
  • Fire og fire slike OV er koblet over samme 3x250A OV ved inntaket i hvert sikringsskap (som forsyner 12 seksjoner).
Når du skal inn med ladestasjon, blir dette bidraget med samtidighetsfaktor 1. Styret kan (og må) si nei dersom dette strømtrekket vil overgå "din" andel av OV. I mitt tilfelle, har jeg 3x20A til "disposisjon", uten å spise av naboens kvote. Sameiestyret må sikre at det er er rom for at andre gjør det samme senere (evt må de ha en klausul om at du må fjerne/nedskalere din installasjon dersom det blir et problem). Kapasiteten på OV er en felles ressurs.

Dersom du er i samme situasjon - hvor begrensningen ikke ligger i din hovedsikring, men forankoblet OV - vil det være saklig grunn å nekte deg å ta mer enn din del av kaka. Løsningen på dette er ladestasjon med dynamisk laststyring. Dette kan enten gå på din kurs (som i mitt tilfellet ville bli stilt inn slik at jeg maksimalt brukte 3x20A totalt, inkludert lading), eller på felles OV (men som da vil kreve samkjøring med evt ladestasjoner som kommer til senere).
Ok, dette skal jeg undersøke. Kan en "vanlig" elektrikker sjekke dette?

Sprøsmål: Som sagt har jeg i dag en 13A kurs til garasje og denne ene kontakten i leiligheten. Er det mulig for meg å bruke 13A dedikert kurs til garasjen der jeg har en "på-vegg-lader" og stikk, lys og garasjeåpner, eller må det helt ned til 10A?

Er der muligheter til å øke amper'en på en aller annen måte? Ja, uten å sette trafoer på hver ende som nevnt før og andre dupedingser som koster mer enn det er morro?

Finnes det andre kabeltyper som passer i samme rør som 2,5mm2 passer i, som en kan øke amper'en med?

Jeg spør for jeg har lite greie på akkurat dette. Og hvis det viser seg at jeg må gå for 10A, ja jeg gråter ikke for det. 

KjellG

Med ladestasjon kan strømtrekket økes langt over 10A. 10A er der en lader over vanlig husholdningskontakt med «kladd». Ikke uvanlig med 32A enfase, 7kW selv om de færreste faktisk trenger så mye og effekttariffen spøker i horisonten.

Imidlertid, kabelen, ev flere kabler i parallell og stedets kortslutningsstrøm kan her sette begrensninger til 10/13/15 eller 16A.

I sameier burde en se på løsninger der ladestasjonene samarbeider. Da kan en lade max når OV eller andre begrensninger har ledig kapasitet. Med dårlig plan risikerer en at de første må betale flere ganger for lademulighet.

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på søndag 25. november 2018, klokken 00:45
Med ladestasjon kan strømtrekket økes langt over 10A. 10A er der en lader over vanlig husholdningskontakt med «kladd». Ikke uvanlig med 32A enfase, 7kW selv om de færreste faktisk trenger så mye og effekttariffen spøker i horisonten.

Imidlertid, kabelen, ev flere kabler i parallell og stedets kortslutningsstrøm kan her sette begrensninger til 10/13/15 eller 16A.

I sameier burde en se på løsninger der ladestasjonene samarbeider. Da kan en lade max når OV eller andre begrensninger har ledig kapasitet. Med dårlig plan risikerer en at de første må betale flere ganger for lademulighet.

Nettopp. Vi har sett flere eksempler på folk som har brukt 10 tusener på ladestasjon på sin plass og sin kurs hvorpå styret går for en løsning med lastdeling noen år sender. Det folk glemmer er at selv om man tar fra eget skap får alle levert over samme hovedkabel som kanskje må oppgraderes når alle skal få....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Sitat fra: travelingmac på lørdag 24. november 2018, klokken 22:56
Ok, dette skal jeg undersøke. Kan en "vanlig" elektrikker sjekke dette?
Ja, men det kritiske er å få tilkang til fordelingsskap i kjeller eller lignende. Dersom dette er låst, må du involvere vaktmester/styret.

Når du har tilgang til skapet, er det relativt lett å se hvordan ting er satt opp - sannsynligvis også noe du klarer på egenhånd. Kursoversikten på innsiden av døren skal normalt fortelle det meste. Evt bilde av den, og hva du ser av OV/sikringer postet her på forumet vil nok gi fasit.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

travelingmac

Sitat fra: KjellG på søndag 25. november 2018, klokken 00:45
Med ladestasjon kan strømtrekket økes langt over 10A. 10A er der en lader over vanlig husholdningskontakt med «kladd». Ikke uvanlig med 32A enfase, 7kW selv om de færreste faktisk trenger så mye og effekttariffen spøker i horisonten.

Imidlertid, kabelen, ev flere kabler i parallell og stedets kortslutningsstrøm kan her sette begrensninger til 10/13/15 eller 16A.
Flotter's! Da kan jeg evt. gå for det jeg allerede ha, 13A eller kanskje 16A.
Nei jeg trenger vel ikke 32A, men at jeg kan komme meg litt opp fra 10A gjør mye. Mine rutiner gjør at jeg er noen ganger bare er hjemme et par timer før jeg må ut igjen. Hurtigladere er det ikke akkurat flust med på øst-Akershus og Hedmark, samt at det mange ganger er bare en hurtiglader som virker og da kan jeg fort stå 1,5 time i kø før jeg kan lade. Kunne jo vært hjemme å laget middag i stede  :-\

travelingmac

Sitat fra: Orbit på søndag 25. november 2018, klokken 10:28
Sitat fra: travelingmac på lørdag 24. november 2018, klokken 22:56
Ok, dette skal jeg undersøke. Kan en "vanlig" elektrikker sjekke dette?
Ja, men det kritiske er å få tilkang til fordelingsskap i kjeller eller lignende. Dersom dette er låst, må du involvere vaktmester/styret.

Når du har tilgang til skapet, er det relativt lett å se hvordan ting er satt opp - sannsynligvis også noe du klarer på egenhånd. Kursoversikten på innsiden av døren skal normalt fortelle det meste. Evt bilde av den, og hva du ser av OV/sikringer postet her på forumet vil nok gi fasit.
Ja, jeg har tilgang til fellesskapet. Nå skal jeg ikke være skråsikker men tror det kunn er fordeling til lys og stikk til fellesarealer. Men hvert hus, som har 4 leiligheter har et skap på utsiden som deler ut til leilighetene i huset. Uansett kan jeg huke tak i en elektrikker så finner vi fort ut av det.
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. november 2018, klokken 09:02
Sitat fra: KjellG på søndag 25. november 2018, klokken 00:45
Med ladestasjon kan strømtrekket økes langt over 10A. 10A er der en lader over vanlig husholdningskontakt med «kladd». Ikke uvanlig med 32A enfase, 7kW selv om de færreste faktisk trenger så mye og effekttariffen spøker i horisonten.

Imidlertid, kabelen, ev flere kabler i parallell og stedets kortslutningsstrøm kan her sette begrensninger til 10/13/15 eller 16A.

I sameier burde en se på løsninger der ladestasjonene samarbeider. Da kan en lade max når OV eller andre begrensninger har ledig kapasitet. Med dårlig plan risikerer en at de første må betale flere ganger for lademulighet.

Nettopp. Vi har sett flere eksempler på folk som har brukt 10 tusener på ladestasjon på sin plass og sin kurs hvorpå styret går for en løsning med lastdeling noen år sender. Det folk glemmer er at selv om man tar fra eget skap får alle levert over samme hovedkabel som kanskje må oppgraderes når alle skal få....
Akkurat. Jeg har ikke lyst til å betale dyre dommer og flere ganger.

Takker dere alle for god info. Et forum har egentlig et rikt kunnskap og til enorm nytte. Takker og bukker  :+1: :)

Burger

På årsmøte for velforeninga jeg sitter styret for, så fikk en beboer dele ut og lese opp brev fra sin advokat i forbindelse med parkeringstvist på årsmøtet.

En mulighet dersom du venter til årsmøtet er å lese opp vedtektene og sende inn sak innen fristen så må årsmøtet ta det opp. Jeg ville da ha krevd å starte innlegget og kuppet ordet fra sidrompet styre som sikkert vil bruke 5 minutter på å innlede hvorfor du tar feil.

Husk at det du sender inn bør være saklig og forståelig, fordi dette skal ut til alle beboere slik at de kan ta stilling til saken.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amatøren

Hvis du får med skeptikere (sannsynligvis ikke rene motstandere) til elbil til å se verdiøkningen på bolig ved salg og så få til å stemme for oppgradering av bakenforliggende infrastruktur (hvis det trengs) mot at hver enkelt som skal ha lader betaler montering av den selv så kanskje flere ser fordelen.

Ved salg så er det jo fordel at det er klargjort. Enda større fordel hvis boenhet selges med ferdig installert lader.

For 2 år siden ville jeg vært skeptisk. Nå ville jeg vært positiv til å ha det tilrettelagt selv om jeg kanskje ikke hadde hatt elbil (har nå). Ville kanskje vurdert montering av lader i tillegg hvis man fikk pakkepris ved å henge seg på når installasjons bedriften først er der.

Tre grunner:
1. Klart for montering hvis jeg skulle kjøpt elbil før jeg flyttet.
2. Verdiøkning ved salg.
3. Ferdig montert lader er ekstra fortrinn ved salg. Ekstra "magnet" på de som allerede har elbil til å legge inn bud.


De med erfaring fra boligsameie og borettslag som har vært igjennom slikt kan kanskje "finpusse" mine tanker så du kan bruke de best mulig før eller under en generalforsamling/årsmøte.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nordlands

Sitat fra: travelingmac på søndag 25. november 2018, klokken 11:10
Ja, jeg har tilgang til fellesskapet. Nå skal jeg ikke være skråsikker men tror det kunn er fordeling til lys og stikk til fellesarealer. Men hvert hus, som har 4 leiligheter har et skap på utsiden som deler ut til leilighetene i huset. Uansett kan jeg huke tak i en elektrikker så finner vi fort ut av det.
Om det er et sånn skap som står opp av bakken er vel det gjerne netteier sitt, da blir det dennes problem om det ikke tåler at alle trekker maks av sitt inntak samtidig.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

travelingmac

Sitat fra: Amatøren på søndag 25. november 2018, klokken 12:02
Hvis du får med skeptikere (sannsynligvis ikke rene motstandere) til elbil til å se verdiøkningen på bolig ved salg og så få til å stemme for oppgradering av bakenforliggende infrastruktur (hvis det trengs) mot at hver enkelt som skal ha lader betaler montering av den selv så kanskje flere ser fordelen.

Ved salg så er det jo fordel at det er klargjort. Enda større fordel hvis boenhet selges med ferdig installert lader.

For 2 år siden ville jeg vært skeptisk. Nå ville jeg vært positiv til å ha det tilrettelagt selv om jeg kanskje ikke hadde hatt elbil (har nå). Ville kanskje vurdert montering av lader i tillegg hvis man fikk pakkepris ved å henge seg på når installasjons bedriften først er der.

Tre grunner:
1. Klart for montering hvis jeg skulle kjøpt elbil før jeg flyttet.
2. Verdiøkning ved salg.
3. Ferdig montert lader er ekstra fortrinn ved salg. Ekstra "magnet" på de som allerede har elbil til å legge inn bud.


De med erfaring fra boligsameie og borettslag som har vært igjennom slikt kan kanskje "finpusse" mine tanker så du kan bruke de best mulig før eller under en generalforsamling/årsmøte.
Sitat fra: Burger på søndag 25. november 2018, klokken 11:22
På årsmøte for velforeninga jeg sitter styret for, så fikk en beboer dele ut og lese opp brev fra sin advokat i forbindelse med parkeringstvist på årsmøtet.

En mulighet dersom du venter til årsmøtet er å lese opp vedtektene og sende inn sak innen fristen så må årsmøtet ta det opp. Jeg ville da ha krevd å starte innlegget og kuppet ordet fra sidrompet styre som sikkert vil bruke 5 minutter på å innlede hvorfor du tar feil.

Husk at det du sender inn bør være saklig og forståelig, fordi dette skal ut til alle beboere slik at de kan ta stilling til saken.

Jeg noterer meg. Skal sette opp en pen introduksjon og forklaring til generalforsamlingen slik at skeptikere og gamle damer (som det er nok av her) forstår nødvendigheten.

travelingmac

Sitat fra: Nordlands på søndag 25. november 2018, klokken 13:56
Sitat fra: travelingmac på søndag 25. november 2018, klokken 11:10
Ja, jeg har tilgang til fellesskapet. Nå skal jeg ikke være skråsikker men tror det kunn er fordeling til lys og stikk til fellesarealer. Men hvert hus, som har 4 leiligheter har et skap på utsiden som deler ut til leilighetene i huset. Uansett kan jeg huke tak i en elektrikker så finner vi fort ut av det.
Om det er et sånn skap som står opp av bakken er vel det gjerne netteier sitt, da blir det dennes problem om det ikke tåler at alle trekker maks av sitt inntak samtidig.
Jupp, Det er et slikt skap som står opp av bakken. Hvis det er netteier sitt skap, mener du da at det er deres problem hvis det ikke er nok til alle. At hvis det ikke er nok så må de gjøre noe med det?

Det at det er et slikt skap burde jo gjøre at det er mulig å ta ut felleslader fra hvert skap til de fire (4) beboerne som tilhører skapene.

På den andre siden kan det kanskje bli vanskeligere... eller dyrere å ta ut mange "felles"ladere. Men dette regner jeg med vi må stri med litt inn i fremtiden da de fleste av oss har elbil.

Nordlands

Nei, "å ta ut felleslader" fra disse skapene om det er netteier sine vil jo i så fall innebære en ny tilknytning og kreve et nytt sikringsskap med egen måler/abonnement, og om det ikke er nok kapasitet kan netteier kreve anleggsbidrag jf. Energiloven §3-4. Selv uten anleggsbidrag vil jeg tro det blir dyrere per lader, og det vil vel også koste noe å administrere. Det kan dog være en bedre løsning for optimal utnyttelse av ledig kapasitet.

Det jeg tenkte var at om man bare bruker eksisterende tilknytninger fra netteier til etablerte kunder, uten kapasitetsøkning, så har de en leveringsplikt som innebærer at de selv må ta kostnader ved reinvestering i anlegg.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Rav4_EV

Dette begynner å bli en artig tråd.
For styret i sameiet sin del skal de ivareta interessene til et samlet eierskap. Dersom en enkelteier ønsker å strekke en ny kabel over fellesarealet inn til sin garasje kan styret mene noe om hvordan kabelen ligger i forhold til felleskapet. Om den er skjemmende og bør graves ned er innenfor den kompetanse styret skal ha. Hvorvidt den er nødvendig eller ikke faller utenfor deres kompetanseområde. Å ha nok strøm til å lade en elbil er helt innenfor hva man kan forvente av normal bruk av en garasje. Her vil det være enkelteieren selv som har kompetanse til å vurdere hva slags effekt han trenger.

Når det gjelder nok effekt tilgjengelig i området er dette en sak mellom enkelteier og nettselskapet. Dette skal ikke et styre i et sameie men noe som helst om. Forøvrig har trådstarter rett til å benytte all effekt opp til overbelastningsvernets begrensning.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

«Forøvrig har trådstarter rett til å benytte all effekt opp til overbelastningsvernets begrensning.»

Dette kan jeg for lite om, men tror bestemt at du tar feil. Her kan en tenke seg én felles kablel til sameiet. Summerer du alle OV så ville det ikke forbause meg om du sprenger kabelen med minst det dobbelte av hva den makter allerede, før første elbil.  Det har gått bra pga lav samtidighet. Dersom nå et antall elbileiere kommer hjem og starter lading kl 17:00 alle sammen, så kanskje kabelen må bære 400% last, dette forårsaket endret bruk. Her kommer nok for begrensninger og krav om anleggsbidrag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA