Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i sameie/boretslag - Hva er saklig grunn for å nekte å utbedre kurs

Startet av travelingmac, torsdag 22. november 2018, klokken 19:30

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Nja, stemmer i med siste her og ser ikkje noko krav om smart ladestasjon. Einaste krav er at anleggseigar kan akseptere sporadiske utfall fordi feks bil og gressklippar vart satt på samtidig ved feiltakelse.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

#16
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 23. november 2018, klokken 08:23
Bare så det er nevnt, en Schuko til billading samt flere laster til lys og port på samme kurs er ikke tillatt etter siste regelendringer.

Det er ved bruk av ladestasjon at det er mulig. Da er tanken at en smart ladestasjon kan tilpasse seg den øvrige lasten på kursen.

Hvor har du det fra?
Jeg ser ikke noe krav om ladestasjon:

Sitat722.305.01
Dersom det skal monteres et nytt tilkoblinspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksiterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod, kan dette tilkoblingspunktet monteres på en eksisterende forbukerkurs. Denne forbrukerkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet somskal monteres

Så må vi se hva definisjonen av tilkoblingspunkt er.
Det finner vi i:
Sitat722.3.2
Terminieringspunkt i den faste installasjonen hvor elektrisk energi overføres til/fra ett elektrisk kjøretøy.
Eksempel: En stikkontakt, en apparatkontakt for kjøretøy eller et trådløst energioverføringsutstyr.

Jeg finner derfor ikke noe hold i din påstand Rav4_EV.

Unntaket med delt kurs kom fordi det ofte ble uforholdsmessig dyrt dersom man bodde i en villa og måtte grave opp halve gårdsplassen, med påfølgende asfaltering for å legge inn en ny kurs. Da var NK64 redd for at man heller droppet et skikkelig opplegg og gikk for skjøteledning. Derfor gjorde man et unntak. Dersom det er flere som deler et garasjebygg, er det flere å dele gravekostnad på. Dersom bygget er inntil huset, kommer det heller ingen gravekostnad. Dermed gjeller ikke unntaket 722.305.01
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rav4_EV

Vel, ladestasjon er et ubetinget krav. Ikke Schuko. Det var mitt poeng. Videre kom muligheten inn i siste revisjon etter innspill nettopp fordi det finnes ladestasjoner som kan tilpasse seg øvrig belastning.

Der hvor det er kjente øvrige laster som lys er det helt kurrant å gjøre som Kirkebø tilbyr.

Samtidighetsfaktor skal settes til 1 og da er det neppe lov å legge opp til å knekke sikringen med bil og gressklipper.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rav4_EV

Slutt og tull, Lars.

Ved schukolading er det krav om dedikert kurs, maks 10A og B-vern.

Når det gjelder normen, så er type 2 kontakt, hovedregel.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 23. november 2018, klokken 09:00
Samtidighetsfaktor skal settes til 1 og da er det neppe lov å legge opp til å knekke sikringen med bil og gressklipper.

Dette er diskutert feks her; https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39766.0

Ang. "Denne forbrukerkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres"
- Dette må jo bety at krav om samtidighet ikkje er absolutt når det kun er tale om eit enkelt ladepunkt? Brukar blir ansvarlig for å avslutte lading før tilkopling av støvsugar, grasklippar, etc. Ulempe er kun utfall av kursen, men det er visstnok greit for sporadiske tilfelle om anleggseigar ikkje har andre innvendingar. Så kan ein diskutere kva er ein "sjeldan gang", skjer det ofte er anlegget neppe hensiktsmessig.
Om det frå NEK er meint tillatt delt kurs kun ved bruk av laststyrt ladestasjon så bør dette pressiserast.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rav4_EV

Skal man fortsette å kverulere så vil et Schuko stikk ved siden av et Schuko stikk som benyttes til lading av elbil være elbiluttak nummer 2 og kreve separat vern.

Man kan jo ikke "shoppe" fritt i NEK400 ensidig for egen argumentasjon, ,men prøve å se det i sammenheng.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Nordlands

Sitat fra: TB på fredag 23. november 2018, klokken 00:54
Slik eg tolker tråden er dagens kabel felles for flere garasjer - som nok vil gjøre dette litt komplekst?
Leste du første innlegg?
Hver garasje har en 13A sikring som er delt med en kontakt inne i leiligheten, kontakt, lys og garasjeport i garasjen.

Jeg leser det som én kurs til én garasje fra én leilighet.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

travelingmac

Beklager at jeg ikke har fått vært med i diskusjonen i dag. Arbeidet har krevd alt av meg i dag  ???

Men takk for alle innlegg. Kveruleringer eller ei. For meg har det vært å "slipe kniven" og fått en litt mer forståelse.

Men som sagt er kursen min til garasjen min egen. Den deles ikke med andre. Den er i dag på 13A og har et stikk i stua, stikk, lys og garasjeåpner i garasje og jeg ønsker å strekke egen kabel til garasje for å kunne få økt kapasiteten til billader.


  • Men hvis det ikke er mulig å strekke kabel uten å bli arrestert, hva kan og er lovlig å gjøre for å få mest kapasitet på billaderen samtidig so jeg kan ha lys, stikk og garasjeåpner?
  • Kan jeg fortsatt ha 13A hvis jeg setter opp en på vegg lader + stikk, lys og garasjeåpner montert etter denne?
  • Som jeg har lest her inne er det noen som har "industrikontakt" (Blå 3 pin) som en kobler på vegg laderen på og også ha lys, stikk osv.?
Noen elektrikkere som har svar på dette?  :)

TB

Sitat fra: Nordlands på fredag 23. november 2018, klokken 20:14
Sitat fra: TB på fredag 23. november 2018, klokken 00:54
Slik eg tolker tråden er dagens kabel felles for flere garasjer - som nok vil gjøre dette litt komplekst?
Leste du første innlegg?
Hver garasje har en 13A sikring som er delt med en kontakt inne i leiligheten, kontakt, lys og garasjeport i garasjen.
Jeg leser det som én kurs til én garasje fra én leilighet.
Jeg leser det også slik... nå   :angel:

Men, konklusjonen blir lik - å kjøre 400 V på en toleder kabel vil ødelegge alt annet som er koblet på, lys, garasjeport osv. Det krevers 5 leder kabel for 400 V trefase. (kan klare seg med 4, felles N og PE..) -

Det er nok bare tre ledere i den kabel som ligger der idag?
(To faseledere pluss PE.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Forutsetning:
- Kabel kan ikke byttes med ny.
- Det kan ikke legges ny / ekstra kabel.

En batteripakke i garasjen, ala Tesla Powerwall, eller liknende vil fungere for raskere lading.
Batteripakken lades sakte opp, via eksisterende kabel. Når bilen kobles til batteripakken lades bilen raskere opp enn det er strøm inn ved at det hentes strøm fra batteripakken, samtidig som fra nettet. Da trenger en ikke så stort batteri for å få 6-7 kW lading?

Men, det kreves en del utstyr - batterier, likeretter / lader, inverter, og ladestasjon. Blir dyr lading.. :o
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rav4_EV


Få av deg tøflene og ta på deg vernesko ;D
Hvorfor skal du bli arrestert for å legge en ny kabel? Skriv et brev til styret der du redegjør for hvordan du skal fremføre kablen. Referer til sameieloven og om du ikke hører noen saklig innvending innen 14 dager anser du dette som samtykke fra styret.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

travelingmac

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 23. november 2018, klokken 21:57

Få av deg tøflene og ta på deg vernesko ;D
Hvorfor skal du bli arrestert for å legge en ny kabel? Skriv et brev til styret der du redegjør for hvordan du skal fremføre kablen. Referer til sameieloven og om du ikke hører noen saklig innvending innen 14 dager anser du dette som samtykke fra styret.



Hehe...  :laugh: Ja, av med tøflene. Jeg har egentlig gått med vernesko tid til ofte og har fått dette styre etter meg. Det første er dette med laderen som det har gått noen runder varm diskusjon (men som ennå ikke er ferdig). Så måtte jeg si i fra at de hadde satt opp ulovlig kameraovervåkning av beboere. Deretter har vi (jeg og noen andre) forklart at vi ikke tolererer forskjelsbehandlingen som foregår der noen får lov å parkere hvor de vil, sette opp varmepompe på sameiets eiendom hvor andre ikke får lov å strekke kabel. Og nå til sist har hunden min tilfeldigvis "gravd" litt i plenen ved hjørne av vår egen veranda. Dette fikset vi lett, men det førte til at min hund ikke kan stå bundet ute ved vår veranda. Men dette er jo ikke hva vi diskuterer her.

Jeg har skrevet brev før hvor jeg redegjør for nesten alt hva som det er gått igjennom her når det gjelder kabler, kontakter, normer og problemstillinger. Svaret... eller den saklige grunnen de har er: "Nå er det slik at å strekke en utvendig kabel som du sier i brevet så er dette ikke godkjent måte å gjøre det på". "Ikke godkjent måte" mener de at det ikke er godkjent av styre  ???

Det er mange dyktige elektrikere her, det har jeg fått med meg. Skulle hatt noen dyktige advokater her også som kunne hinte litt "gratis". Tok forøvrig kontakt med en, men de gjør jo ingen ting uten å motta peng først. (De skal jo redegjøre det først).

Men men, det er en generalforsamling neste år så får en se selv om det føles lenge å vente.

KjellG

Sitat fra: TB på fredag 23. november 2018, klokken 21:27
Sitat fra: Nordlands på fredag 23. november 2018, klokken 20:14
Sitat fra: TB på fredag 23. november 2018, klokken 00:54
Slik eg tolker tråden er dagens kabel felles for flere garasjer - som nok vil gjøre dette litt komplekst?
Leste du første innlegg?
Hver garasje har en 13A sikring som er delt med en kontakt inne i leiligheten, kontakt, lys og garasjeport i garasjen.
Jeg leser det som én kurs til én garasje fra én leilighet.
Jeg leser det også slik... nå   :angel:

Men, konklusjonen blir lik - å kjøre 400 V på en toleder kabel vil ødelegge alt annet som er koblet på, lys, garasjeport osv. Det krevers 5 leder kabel for 400 V trefase. (kan klare seg med 4, felles N og PE..) -

Det er nok bare tre ledere i den kabel som ligger der idag?
(To faseledere pluss PE.)

Og med trafo i begge ender av en to-leder så er det ingenting som brenner opp. (Du kjører vel ikke 22kV rett inn i stikkontakten til folk?)
Med 13A/400V øker du overførbar effekt fra 3kW til 5,2kW. Varmgangen i kabelen blir den samme. Kabelen antas å tåle 750V og kabelen er «ren» uten andre tilkoblinger mellom egen leilighet og egen garasje. Mao ingen andre som uforvarende kommer borti 400V.

Om dette er tillatt vet jeg ikke, om det er regningssvarende med to trafoer, vet jeg ikke.

Nordlands

Sitat fra: travelingmac på fredag 23. november 2018, klokken 23:04
Det er mange dyktige elektrikere her, det har jeg fått med meg. Skulle hatt noen dyktige advokater her også som kunne hinte litt "gratis". Tok forøvrig kontakt med en, men de gjør jo ingen ting uten å motta peng først. (De skal jo redegjøre det først).

Men men, det er en generalforsamling neste år så får en se selv om det føles lenge å vente.
Om du er medlem i Huseiernes Landsforbund kan du kanskje få en gratis juridisk vurdering av saken, de har forøvrig skrevet en artikkel om emnet. Slik jeg leser det er relevante saklige grunner kun om det må brukes strøm fra fellesanlegg (eller om sameiet har en felles strømfordeling til seksjonene), eller om sameiet disponerer så mange parkeringsplasser at det er realistisk at elbiler bare lades på særskilt anviste plasser - om det ikke går på fellesstrøm mener jeg dette faller bort da det trolig vil øke kostnadene, og skepsis til brannsikkerhet er ikke et gyldig argument.

Jeg mener styret i ditt tilfelle bare har myndighet til å anvise hvordan ny kabel skal legges, f.eks. under bordkledning, nedgravd eller i kabelkanal - de kan ellers ikke nekte så lenge relevante forskrifter for installasjon følges. Forhåpentligvis kan du få generalforsamling til å bli enige om at dette er greit, og etablere retningslinjer for hvordan ny kabel skal legges uten at styret må søkes for hver ny som vil få installert ladestasjon.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Orbit

Sitat fra: travelingmac på torsdag 22. november 2018, klokken 22:53
Sitat fra: automat på torsdag 22. november 2018, klokken 22:33
Hvis mange garasjer legger opp til 20A lading, så er det ikke usannsynlig at sameiet har for lite hovedinntak til takle dette. Kan godt hende 10A også blir for mye når alle skal ha lading.

Og strengt tatt så så holder sameiet forpliktelsene sine når de tillater lading, selv om den bare er 10A.

Jeg legger egen kurs fra mitt eget sikringsskap. Hver beboer har sin egen kurs til sin egen garasje.

Håper du får til en løsning her, men vært oppmerksom på følgende: Selv om du henter strøm fra eget sikringsskap, så kan du likevel ikke alltid forvente å hente ut maksimalt av hva din hovedsikring tillater.

Som et eksempel i sameiet jeg bor i:

  • Hver seksjon har 3x40A hovedsikring
  • Tre og tre seksjoner er på samme overbelastningvern (OV) på 3x63A. Dette er "innafor" da en normalt regner ca 0.5 samtidighetsfaktor på en bolig
  • Fire og fire slike OV er koblet over samme 3x250A OV ved inntaket i hvert sikringsskap (som forsyner 12 seksjoner).
Når du skal inn med ladestasjon, blir dette bidraget med samtidighetsfaktor 1. Styret kan (og må) si nei dersom dette strømtrekket vil overgå "din" andel av OV. I mitt tilfelle, har jeg 3x20A til "disposisjon", uten å spise av naboens kvote. Sameiestyret må sikre at det er er rom for at andre gjør det samme senere (evt må de ha en klausul om at du må fjerne/nedskalere din installasjon dersom det blir et problem). Kapasiteten på OV er en felles ressurs.

Dersom du er i samme situasjon - hvor begrensningen ikke ligger i din hovedsikring, men forankoblet OV - vil det være saklig grunn å nekte deg å ta mer enn din del av kaka. Løsningen på dette er ladestasjon med dynamisk laststyring. Dette kan enten gå på din kurs (som i mitt tilfellet ville bli stilt inn slik at jeg maksimalt brukte 3x20A totalt, inkludert lading), eller på felles OV (men som da vil kreve samkjøring med evt ladestasjoner som kommer til senere).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA