Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i sameie/boretslag - Hva er saklig grunn for å nekte å utbedre kurs

Startet av travelingmac, torsdag 22. november 2018, klokken 19:30

« forrige - neste »

travelingmac

I 2 år har jeg prøvd å få til en god fremtidig løsning med elbiler i vårt sameie. Helt fra starten har styreformann vært negativ, ja nesten fiendtlig til elbiler, og det gjør jo saken vanskelig, selv om eierseksjonsloven sier 'at man ikke lenger kan nektes å anlegge ladestasjon på parkeringsplassen man disponerer, med mindre styret har en «saklig grunn»'. Saklig grunn, hva er det?

Litt bakgrunn og informasjon:
Vi er et sameie med 51 seksjoner. Vi har separate garasjer hvor min garasje er bygd inntil rekkehuset jeg bor i. Noen av de har garasjen sin på andre siden av en vei eller gangvei i sameie.

Hver garasje har en 13A sikring som er delt med en kontakt inne i leiligheten, kontakt, lys og garasjeport i garasjen. Denne ledningen (2,5mm2) som går inn til garasjen er strekt i rør under leilighetene og det er ikke plass til en tilleggsledning og umulig bytte ut til en med større mm2.

Jeg har fra dag én spurt om jeg kan, på min egen regning, strekke strømledning (6mm2) fra mitt eget sikringsskap, under skjørtekanten på ytter-panel (hvor det allerede ligger en ledning for gate/utelys) og inn til min garasje. Det er snakk om 8 meter med kabel utvendig som ikke vil synes. Ja sågar har jeg tilbudt meg å legge kabelen i rør i bakken langs husveggen. Dette for å få litt større amper (20A) slik at ladingen går litt raskere enn på 10 amper

Jeg ønsker å ha et system som er for fremtiden og som følger litt med i utviklingen. Elbiler får større batterier og køer på hurtigladere blir større. Utviklingen går jo dit hvor vi alle ska få lade hjemme med en fornuftig ladehastighet. - "DSBs klare anbefaling er å installere en Mode 3 / på-vegg-lader fordi denne gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet.". står det å lese i veiledningen til DSB.

For å ikke glemme er dette et sameie og ikke et borettslag. Et sameie skulle vel ha visse andre friheter enn et borettslag? Eller tar jeg helt feil? Men jeg vet dette er vanskelig å praktisere i visse situasjoner.

Dette er et forslag som jeg mener er best for alle der det ikke er noen kostnader for sameie og jeg "stjeler" ikke av sameiets kapasitet.

Men neida, de har nektet meg å strekke ledning fordi det ikke er godkjent (fra styre) å strekke ledning der jeg sier.  Er dette en saklig grunn?

Og de sier jeg kan bruke kontakten (schuko) i garasjen ved å kople fra stikke i leiligheten som går på samme kurs, nedgradere til 10A, sette på jfb type B, men samtidig ha stikk og garasjeport i garasjen på samme kurs.
Et spørsmål. Er dette lovlig?

Nå vil jeg ikke "løpe ut å risikere mitt eget liv" for å få strekt en kabel. Men hva er det som kan stoppe oss fra å strekke ledning til egen garasje, - om det er gjennom loftet eller utvendig -, for å få de nødvendige verktøy/hjelpemiddel som kreves i et normalt daglig liv? Andre kaster jo opp varmepumper i hytt og vær (på sameiets eiendom) hvor brede hvite lister slynger seg over veggene.

Jeg vet at dere ikke kan å ta avgjørelser på styrets vegne, men jeg tror jeg trenger litt kjøtt på beinet i form av hva lover egentlig sier og gode argumenter frem til generalforsamlingen.

Til slutt utdrag fra eierseksjonsloven §25:
"En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn."

Rav4_EV

Hadde ikke brukt en kalori på sånne mennesker. Hyr inn en elektriker til å montere kabelen og ta diskusjonen i ettertid. Når det kommer til saklig grunn så er det vel slik at hittil er det ingen innvendinger fra noen styre som har stått seg.
Er du konfliktsky kan du få en advokat til å nagle fast styret.

Forøvrig er det ikke lov til å koble slik du har blitt forespeilet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Erik Ola Ulvestad

Lovlig? Fra 1. juli 2018 er det normen NEK 400:2018 og kapittel 722 «Forsyning av elektrisk kjøretøy» som no tillet deling av kurs til ladestasjon til feks lys og garasjeport. Så, lovlig, ja.

Saklig grunn kan vel vere om ditt tiltak lagar urimelige blokkeringar for andre å gjere det same.
Ein annan grunn kan vere om det føreligg planar om felles utbygging.




Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

travelingmac

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 22. november 2018, klokken 21:56
Lovlig? Fra 1. juli 2018 er det normen NEK 400:2018 og kapittel 722 «Forsyning av elektrisk kjøretøy» som no tillet deling av kurs til ladestasjon til feks lys og garasjeport. Så, lovlig, ja.

Saklig grunn kan vel vere om ditt tiltak lagar urimelige blokkeringar for andre å gjere det same.
Ein annan grunn kan vere om det føreligg planar om felles utbygging.




Sent fra min SM-G960F via Tapatalk



Takk for svar. Da vet jeg at det er mulig å dele kurs.  :+1:
De vil gjerne at jeg deler kursen og lader på 10A. Men jeg ønsker altså ha mulighet til å lade med større effekt og det skulle etter mitt syn ikke være et problem. Men som sagt, det er jeg som ønsker dette og ser selfølgelig ikke noe problem  :P

Ledningen er ikke til hinder for noen. Det er et rekkehus med fire leiligheter, to nede og to oppe. Det er god plass til at alle fire kan gjøre dette og garasjen er på enden av huset. Ledningen kan sendes inn i endeveggen på garasjen og kan gå over til alle fire garasjene.

Jeg vil gjerne samle litt gode argumenter for å legge til rette sikkert og funksjonabel lading frem til generalforsamlingen. Skal ta dette opp da og prøver å komme med klare punkter som skal taes stilling til.

Et felles anlegg blir det nok ikke på en stund. Spørsmålet har vært oppe i styre. Alle har egne separate garasjer for én bil, så har vi noen plasser for gjesteparkering.


automat

Hvis mange garasjer legger opp til 20A lading, så er det ikke usannsynlig at sameiet har for lite hovedinntak til takle dette. Kan godt hende 10A også blir for mye når alle skal ha lading.

Og strengt tatt så så holder sameiet forpliktelsene sine når de tillater lading, selv om den bare er 10A.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

travelingmac

Sitat fra: automat på torsdag 22. november 2018, klokken 22:33
Hvis mange garasjer legger opp til 20A lading, så er det ikke usannsynlig at sameiet har for lite hovedinntak til takle dette. Kan godt hende 10A også blir for mye når alle skal ha lading.

Og strengt tatt så så holder sameiet forpliktelsene sine når de tillater lading, selv om den bare er 10A.

Jeg legger egen kurs fra mitt eget sikringsskap. Hver beboer har sin egen kurs til sin egen garasje.

Erik Ola Ulvestad

Om det skulle bli aktuellt med felles anlegg (eller utvidelsesmuligheter for ladestasjonar i øvrige eigarseksjonar):
Korleis er det med inntak av strøm til sameiget? Det finnest kanskje ein eigen trafo som forsyner fleire delar i parallell?
Styret/haterane vil kanskje hevde at det er begrensa lokal forsyningskapasitet. Spesiellt sidan de har den klassiske løysinga med forsyning og avrekning av forbruk i garasja lagt til kvar enkelt eigarseksjon. Om mange drar 20++A samtidig vil det kunne bli overbelastning totalt sett.
MEN, det er fullt mulig å bruke eit dynamisk laststyresystem til å halde effekt under maks grense og SAMTIDIG vidareføre eksisterande ordning med separat  forsyning og avrekning via kvar eigarseksjon sin målar, også heilt UTEN internett oppkopling og løpande utgifter til skyteneste for avrekning, fakturering, funksjon, m.m. (Kontakt gjerne EFA AS eller Malthe Winje ang slikt system).
Er det forresten 3 fas forsyning til kvar seksjon? For evt 3-fas; TN eller IT nett?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 22. november 2018, klokken 21:56
Lovlig? Fra 1. juli 2018 er det normen NEK 400:2018 og kapittel 722 «Forsyning av elektrisk kjøretøy» som no tillet deling av kurs til ladestasjon til feks lys og garasjeport. Så, lovlig, ja.

Feil, dette er ikke lovlig. Ny NEK sier at det er greit å dele kurs i en "eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod."

Her er ikke garasjen privat, men endel av en større garasje. Den er heller ikke frittliggende.  Da utgår dette smutthullet og det må egen kurs til.

Bestill elektriker og legg opp slik du selv ønsker.

Ønsker sameiet å få dette fjernet, må de ta det rettslig. De vil aldri vinne en slik sak i retten. Du har da også spilt ballen over til sameiet, og slipper å kjøre en sak for å "få lov".
Case closed.

Så lenge du henter strøm fra eget sikringsskap, og hovedsikringen ikke ryker dersom du lager mat +++ er dette helt kurrant. Du har full rett til å ta ut det som hovedsikringen tillater. Dersom mange tar ut mye og trafo ikke tåler dette, er det nettselskapet sitt problem. Ikke sameiets eller ditt. Dermed er det ikke behov for noe laststyring her, slik Erik Ola er inne på.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad

"Frittliggende privat", ok, my bad. (Antakeligvis gråsone i dette tifellet då, med varierande plasseringar av garasjer).
Forøvrig kan ein godt bruke laststyring om det blir behov for det.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

travelingmac

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 22. november 2018, klokken 22:55
Om det skulle bli aktuellt med felles anlegg (eller utvidelsesmuligheter for ladestasjonar i øvrige eigarseksjonar):
Korleis er det med inntak av strøm til sameiget? Det finnest kanskje ein eigen trafo som forsyner fleire delar i parallell?
Styret/haterane vil kanskje hevde at det er begrensa lokal forsyningskapasitet. Spesiellt sidan de har den klassiske løysinga med forsyning og avrekning av forbruk i garasja lagt til kvar enkelt eigarseksjon. Om mange drar 20++A samtidig vil det kunne bli overbelastning totalt sett.
MEN, det er fullt mulig å bruke eit dynamisk laststyresystem til å halde effekt under maks grense og SAMTIDIG vidareføre eksisterande ordning med separat  forsyning og avrekning via kvar eigarseksjon sin målar, også heilt UTEN internett oppkopling og løpande utgifter til skyteneste for avrekning, fakturering, funksjon, m.m. (Kontakt gjerne EFA AS eller Malthe Winje ang slikt system).
Er det forresten 3 fas forsyning til kvar seksjon? For evt 3-fas; TN eller IT nett?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Først må jeg si at jeg ikke er så veldig flink i disse elektriske termene, men her er det nok IT system.

Jeg tror styret har spurt en elektrikker om en forespørsel om tilgang av strøm til sameie, men vi har ikke fått noe informasjon om dette. Mulig vi får det på generalforsamlingen. Jeg vet det er et par trafoer i umiddelbar nærhet.

Fra forrige generalforsamling der jeg forklarte om den nye loven, gikk styre igang med å "utrede" for seg selv om en felles ladeløsning. Men da vi fikk nyss om at de siktet på å sette en ladestasjon på et fortau der det var plass til kun to biler og ingen mulighet til utbygging, gikk noen av oss i gang med å samle underskrifter for å kunne få en ekstra generalforsamling. Vi ville stille noen spørsmål og la alle i sameie få informasjon og uttale seg. Vi mente at det var bortkastet penger og et slikt system ikke var nødvendig da det nå kun var 3 elbiler i sameie. Vi ville foreslå at hver beboer med elbil kunne holde utgiftene selv på å legge ledning inn til sin egen garasje, eller det som passet beboer best.

Dette ble også trenert og motarbeidet ved å "lobby" rundt og få folk til å trekke seg fra underskriften. Snart fikk vi et rundskriv der styre selv hevder at de fleste beboere er fornøyd med det arbeidet styret hadde gjort og tilbød oss da dette forslaget som beskrevet over.

Dette forslaget var faktisk noe jeg selv skrev til styre om var eneste løsning utenom å strekke egen kabel. (dette før NEK 400:2018 normen av 1 Juli 2018). Så, så mye tid og arbeid for informasjon som allerede lå forran dem. Men det er en annen sak.

Men med tiden vil nok et fellessystem være på sin plass. Jeg skal notere meg informasjonen din  :+1:

travelingmac

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 22. november 2018, klokken 23:21
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 22. november 2018, klokken 21:56
Lovlig? Fra 1. juli 2018 er det normen NEK 400:2018 og kapittel 722 «Forsyning av elektrisk kjøretøy» som no tillet deling av kurs til ladestasjon til feks lys og garasjeport. Så, lovlig, ja.

Feil, dette er ikke lovlig. Ny NEK sier at det er greit å dele kurs i en "eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod."

Her er ikke garasjen privat, men endel av en større garasje. Den er heller ikke frittliggende.  Da utgår dette smutthullet og det må egen kurs til.

Bestill elektriker og legg opp slik du selv ønsker.

Ønsker sameiet å få dette fjernet, må de ta det rettslig. De vil aldri vinne en slik sak i retten. Du har da også spilt ballen over til sameiet, og slipper å kjøre en sak for å "få lov".
Case closed.

Så lenge du henter strøm fra eget sikringsskap, og hovedsikringen ikke ryker dersom du lager mat +++ er dette helt kurrant. Du har full rett til å ta ut det som hovedsikringen tillater. Dersom mange tar ut mye og trafo ikke tåler dette, er det nettselskapet sitt problem. Ikke sameiets eller ditt. Dermed er det ikke behov for noe laststyring her, slik Erik Ola er inne på.

Unskyld, men ble litt forvirret... og det kan jeg fort bli  :P

Jeg mener at min garasje er privat. Den ligger i rekke med tre andre, men vegg imellom, på enden av rekkehuset.
Om den er frittliggende?? Tja, det er ikke en del av en større garasje. Vi har våre egne porter.

Jeg også ser at det er vel ingen som kan nekte meg å ta ut det som er lovlig fra mitt egen sikringsskap. Men så var det dette med å strekke kabel. En 6mm2 kommer ikke gjennom røret som går til garasjen. (Skal måle på nytt hvor stort røret er).

Så hvis styre mener at deres forslag er godt nok (og hvem skal avgjøre hva som er godt nok da vi alle har forskjellige behov), og ikke ønsker vi legger kabel langs veggen, under bakken eller langs loftet, mener dere fortsatt jeg kan "kjøre på"?

KjellG

Bare en tanke:
I dag ligger det 2,5mm2 kabel. Gitt at denne er godkjent også for 400V. Hva med å sette en trafo i begge ender å kjøre «høyspent» på dagens kabel? I garasjen settes opp eget underskap med egen fordeling.
Vet ingenting om lovlighet. Dersom du forsetter å kjøte med 13A, så leverer du nå ca 5200 W til garasjen, noe som gir over 20A/230V til ladingen.

Trafo på 5200W koster litt, men en behøver ikke mase mer med sameiet.

I realiteten klarer du deg troligmed dagens kontakt. Større batteri vil vanligvis føre til at duklarer deg med mindre ladeeffekt. Du må se på hva du bruker i gjennomsnitt og se om du får fylt på tilsvarende.

TB

Slik eg tolker tråden er dagens kabel felles for flere garasjer - som nok vil gjøre dette litt komplekst?

Om det ligger 5 leder kabel vil det være teknisk mulig å sette inn trafo til 400 V der denne kabel "starter".
Da vil trafo levere 230 V på 3 ledere + Nøytral og Jord (PE). Mellom to faser er det 400 V.
Dermed kan kabel maks belastes 230 x 16 A x 3 = 11 kW - ved 10A  6,9 kW

Det forsetter trådstarter har en bil som kan lade fra mer enn fase. Bil som lader på en fase vil ta ut 230 V mellom fase og N - og får da nøyaktig like mye. (Men, tre kan koble seg til ulike faser, så totalt sett blir det mer.)

Om kabel er en standard 2x2,5 + PE - dvs. en fase vil det neppe være innenfor å koble på 400 V mellom fasene. Om annet utstyr da er koblet til blir det kort "levetid" på dette utstyret.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rav4_EV

Bare så det er nevnt, en Schuko til billading samt flere laster til lys og port på samme kurs er ikke tillatt etter siste regelendringer.

Det er ved bruk av ladestasjon at det er mulig. Da er tanken at en smart ladestasjon kan tilpasse seg den øvrige lasten på kursen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 23. november 2018, klokken 08:23
Bare så det er nevnt, en Schuko til billading samt flere laster til lys og port på samme kurs er ikke tillatt etter siste regelendringer.

Det er ved bruk av ladestasjon at det er mulig. Da er tanken at en smart ladestasjon kan tilpasse seg den øvrige lasten på kursen.

Evt. kan man begrense den fast i forhold til annen last. Jeg pleier å anbefale folk å stille inn EcoLite til 14A om den henges på en garasjekurs som også betjener lys og garasjeportåpner. Evt. 15A om det kun er lys på kursen. Da har man tatt høyde for alt som ikke kobles til stikk ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA