Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hjulmuttere og plastkapsler.

Startet av BMW850, torsdag 22. november 2018, klokken 00:02

« forrige - neste »

BMW850

Hentet bilen fra service idag. Sa at de bare kunne legge med ett sett nye type muttere i bilen så jeg kunne bytte dem selv til våren.  Kjekt å ha når bilen nærmer seg 5 år. Men byttet var utført, originalmutterene var kastet i metallskroten og det var trykt på noen svære kromgreier. Original 19" vinterdekk. Shit, de som jeg hadde passet så godt på de siste 4 åra. Ved siste SC besøk i sommer klarte de å deformere mutrene på forhjula. Men med litt lirking/dunking med korrekt pipe var de så gode som nye igjen.

Vel, til spørsmålet mitt - de nye mutterne ser jo utrolig kjipe ut så plastkapsel er ett must.
Men hvordan i helv... får man kapslene av? Ikke med fingrene ihvertfall som med de gamle. Leverer ikke Tesla med en dertil egnet klype? Har registrert at dette temaet har vært diskutert både her og der. Skjønte ikke problemet før nå da jeg forsøkte å få av kapslene. OG passer de grå plastkapslene som fulgte med bilen i 2014 til mine grå 21" sommerdekk på disse nye mutterne?! Dersom ikke, regner jeg med de har grå og at jeg må be dem sende ett sett.


P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GeirKj

Hmm. Jeg drar av pyntekapslene på min 2018-modell med fingrene ...

BMW850

Ja, det er alltid det jeg også har gjort  med min 2014 modell, alle 20 på ca. 30 sek. Har smilt litt skjevt av dem som har hatt problemer med dette og tenkt mitt ;) Men de nye kapslene sitter dypere så det er ikke mulig å få tak på dem. Men nå så jeg jo på linken til den andre tråden at man får kjøpt klype hos VW forhandlere bl.a. Så den er grei :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Seigmann

Jeg tar en ståltråd (ca 30cm) og bøyer til en bitteliten U i enden slik at jeg får tak bakom mutterkapselet. Så lirker jeg litt på begge sider av mutterkapselet annenhver gang til de faller av. Ca 1-3 lirk på hver side. Billig og lettvint. (Mest fordi jeg er lat og ikke orket å kjøre for å kjøpe et verktøy.)

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

cra

Røk på samme problem, og fikk endelig printet noe virkelig nyttig.  :)

https://www.thingiverse.com/thing:2637778
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Kjøpte ei pakke med 20 hetter og klype for 30kr på ebay. Har lyst på 3d-printer, men synes liksom ikke jeg helt kan forsvare det med behovet :)

cra

Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. november 2018, klokken 13:45
Kjøpte ei pakke med 20 hetter og klype for 30kr på ebay. Har lyst på 3d-printer, men synes liksom ikke jeg helt kan forsvare det med behovet :)

Ser den. Jeg kjøpte for bursdagspengegaver (de er det lov å bruke "ufornuftig"/på moro). Kom over TEVO Black Widown på banggood.com til en bra pris (ca 2500 norske) og bestilte. De har noen andre litt rimeligere varianter og. Det er byggesett, som var det som appellerte mest til meg. Har fått printet ett og annet nyttig, og neste på lista er forlengelse til kattedør gjennom vekk. Besparelsen der blir ca 1000kr (Det er sykt dyrt med forlengere!!) minus kostnaden av filament. Tipper det kommer på under 100kr. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BMW850

#10
Ja, klype er ikke noe problem å få tak i. Men litt jalla at Tesla smokker på nye muttere og hetter og ikke har utstyr til å få dem av. Jaja, no big deal. Så en Tesla idag når jeg parkerte utenfor Rema 1000. Bare de forferdelige mutterne og ingen kapsler. Hva f... feiler det folk  :P :laugh:

Forresten, de nye mutterene, er det 21mm?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

OhmPaPa

Sitat fra: BMW850 på torsdag 22. november 2018, klokken 21:40Bare de forferdelige mutterne og ingen kapsler. Hva f... feiler det folk  :P :laugh:

Gjorde kanskje som meg? Venta med kapslene til etterstrammingen etter første lille tur var gjort?


Ampéreson

Fant en god måte å gjøre dette på, fant en liten semi hard myk plast dings og en hardplast annen dings. Stappet først den myke inn over og så den harde under. Dro på den myke så kom de ut ganske enkelt. Gikk ganske kjapt når jeg fikk teken på det. Men et tilpasset verktøy er uansett å foretrekke.

Myk dings var et glidelås merke og den harde var et lite skyvelær i plast. Mao. dette går om en får trykket med grep på oppsiden og så noe hard til å skyve på på undersiden.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

petersv

Mekonomen, VAG osv selger klyper for å ta de av ☺️

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA