Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mangler foring (?) for å få festet vinterhjulene

Startet av anderskb, onsdag 21. november 2018, klokken 14:41

« forrige - neste »

anderskb

Skulle sette på vinterdekkene idag og fant at jeg manglet to foringer/skiver med riller som går inni hjulbolthullene på felgen. Uten disse er det slakk rundt bolten. Stakk innom et par Nissanforhandlere og begge mente dette ikke går an å få tak i løst, jeg må kjøpe en ny felg. Dette skal de ha tusenvis for, så det reelle alternativet blir å kjøpe nytt felgsett, men det blir jo for dumt når det bare er et par små dingser som mangler.

Noen som har vært borti dette? Legger ved bilde.


leafnor

Noen med dreibenk du kjenner som kan dreie deg to nye?
Hvordan ser de ut? Mener det ikke er noe slikt i mine felger, men tar kanskje feil, for har ikke sett etter i og med ikke vist at det evt skulle være noen stålforinger der.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

anderskb

Det ser ikke helt dreiebenkvennlig ut med de rillene. Fulgte to typer felger med da jeg kjøpte den (brukt), den ene typen har disse foringene, den andre har ikke.

Einar_S

Serateringen er for at foringen ikke skal falle ut. Men om du har kjørt med løse hjulbolter så vil den virke mot sin hensikt ved at den "freser" opp hullet i aluminiumsfelgen.
Forøvrig ser jeg ikke hvordan serateringen gjør den lite dreibenkvennlig. Den forutsetter selvfølgelig at man også har serateringsverktøy. En velmøblert dreibenk har det.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

leafnor

Poenget med de der er vell å ha plant anlegg for en plan hjulmutter?
Og de splines er det ikke behov for, ha på locktite så ramler de ikke ut eller blir med rundt når en skrur til.
Søk på eBay f.eks om det finnes slike (Før 350,- forsvinner :-))
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorT

En kan av og til bli overrasket over hva en vennligsinnet dekkforhandler kan finne i roteskuffen sin.
Bare en ide.

Limodriver

Dersom det ikke er none dekk/felgforhandlere som har noe liggende kan du ringe  noen som driver med felgreparasjoner og høre om de har noe liggende som kan benyttes.

Jeg ville alternativt prøvd å høre med et Nissankarosseriverksted om de har noen felger som skal kasseres. Dersom de har samme foringen får du sikkert lov til å slå ut noen slik at du får erstattet de som mangler og har noen til gode dersom dårlige tider oppstår igjen.

Lete på finn etter noen som selger enkeltfelger er også et alternativ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA