Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av daggad, torsdag 27. oktober 2011, klokken 12:32

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: daggad på onsdag 02. november 2011, klokken 14:39
Det er ikke mulig...det er jo Km pr kW som er interessant å vite !
Den praktiske enheten for energi er kWh, eller Wh. Om en bruker Wh/km eller kWh/mil er et praktisk spørsmål om oppløsning.

km/kWh eller Wh/km er to sider av samme sak.

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. november 2011, klokken 14:26
Sitat fra: daggad på onsdag 02. november 2011, klokken 11:12
En ting til: Er der ikke en km/kW indikator også ?

Isåfall har jeg ikke funnet den. I USA har de miles/kWh i displayet der vi har kWh/km. Da har de ca. 10x så god oppløsning.
Du mener vel miles/kWh og km/kWh og da bilr oppløsningen bare ca 1,6x så god
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

Sitatkm/kWh eller Wh/km er to sider av samme sak.

Ja det skjønner jeg, men når amerikanerne leser av miles pr kWh så bør jo vi lese av km pr kWh ?
Altså antall kilometer pr enhet, og det er 24 enheter på batteriet. Er jeg på bærtur nå ??
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Det kommer vel an på hva man er ute etter å "måle".  På Caravellen foretrekker jeg å vite noe om forbruket, altså liter/mil, men med "liten tank" som de fleste elbiler har så kan det jo være mer fornuftig å oppgi det i km/Wh. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2011, klokken 15:33
Sitat fra: daggad på onsdag 02. november 2011, klokken 14:39
Isåfall har jeg ikke funnet den. I USA har de miles/kWh i displayet der vi har kWh/km. Da har de ca. 10x så god oppløsning.
Du mener vel miles/kWh og km/kWh og da bilr oppløsningen bare ca 1,6x så god

Niks. De har miles/kWh, typisk f.eks 4.0. Vi har kWh/km, typisk 0.2. Så det blir vel kanskje 16x så god oppløsning ?

Øker de effektiviteten med 10% på en tur øker de kanskje fra 4.0 til 4.4. 4.0 miles/kWh tilsvarer 155Wh/km, noe som avrundes til 0.2kWh/km på vårt display.

4.4 miles/kWh tilsvarer 141Wh, noe som avrundes til 0.1kWh på vårt display.

10% endring fører altså til en halvert verdi i displayet, mao. helt ubrukelig oppløsning. Lurer på hva de tenkte på som programmerte den løsningen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: daggad på onsdag 02. november 2011, klokken 15:49
Sitatkm/kWh eller Wh/km er to sider av samme sak.

Ja det skjønner jeg, men når amerikanerne leser av miles pr kWh så bør jo vi lese av km pr kWh ?
Altså antall kilometer pr enhet, og det er 24 enheter på batteriet. Er jeg på bærtur nå ??

Dette er av historiske grunner. Vi har alltid oppgitt forbruk i liter pr. mil eller noe nyligere liter pr. 100km. I USA har de alltid brukt miles per gallon, altså den inverse enheten av vår. Du finner ikke noen bilannonser her i landet som oppgir forbruk i kilometer pr. liter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joachim

Kanskje det er mulig å endre dette hos forhandler med det rette utstyret?

Griffel

#21
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. november 2011, klokken 16:19

Niks. De har miles/kWh, typisk f.eks 4.0. Vi har kWh/km, typisk 0.2.  Lurer på hva de tenkte på som programmerte den løsningen...

Ja da er det all grunn til å trekke i tvil om vedkommende som programerte om denne forsto hva han/hun gjorde. Slik forundrer meg rett som det er.

Dette er jo opplagt en programmeringsfeil gi Nissan tilbakemelding og når mange nok gjør det kommer det nok en oppdatering. Hvor mange siffer har displayet? Wh/km vil kreve 3 siffer før komma. km/kWh vil jo gi litt bedre oppløsning enn den Amerikanske, og krever max 2 siffer før komma.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2011, klokken 18:39
Dette er jo opplagt en programmeringsfeil gi Nissan tilbakemelding og når mange nok gjør det kommer det nok en oppdatering. Hvor mange siffer har displayet?

Ingen begrensning på siffer, det er et stort dot-matrix display som endres helt avhengig av hva du vil vise.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Joachim på onsdag 02. november 2011, klokken 17:21
Kanskje det er mulig å endre dette hos forhandler med det rette utstyret?

Dette ligger nok utenfor forhandlerens domene, og krever nok en oppdatering fra Nissan.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. november 2011, klokken 18:48
Ingen begrensning på siffer, det er et stort dot-matrix display som endres helt avhengig av hva du vil vise.

Da synes jeg du skal klage og fåreslå at de endrer til Wh/km en endring til kWh/mil vil nok være vanskeligere å akseptere siden mil er så "Norges spesielt" eller vil jo også km/kWh være adskillig bedre enn det de nå har, og kanskje mest nyttig. Men litt uvant for oss som er vant til l/mil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2011, klokken 18:56
Da synes jeg du skal klage og fåreslå at de endrer til Wh/km en endring til kWh/mil vil nok være vanskeligere å akseptere siden mil er så "Norges spesielt" eller vil jo også km/kWh være adskillig bedre enn det de nå har, og kanskje mest nyttig. Men litt uvant for oss som er vant til l/mil.

Jeg skal ta det opp med forhandler.

kWh/100km er vel en mulighet, for fossilbiler brukes jo l/100km så det blir samme regla. Det gir også samme nøyaktighet som Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Litt på siden men les denne tråden:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=6646&sid=0d83ffc40f1aa45cb1647183344c207f

Han har kjørt 15000 miles (24000 km) på 10 mnd. 0 problemer og like glad. Her i Norge ville han ha spart lommeboka ca kr 24000,- - elutgifter. Og spart miljøet for rundt 1800 liter diesel/bensin.. 
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Saxo

#27
Vært ute å kjørt litt i kveld  :)
Bilen har et helt rått dreienoment fra lav hastighet. Min Audi TDI på 130 Hk er jo kjent som forhjulsgnager. Leafen har absulutt mulighet til å havne i samme kategori dersom man er for tung på labben.  Det var godt å finne Eco mode for å få tilbake følelsen av å kjøre el bil (ref min saxo electriq). Carwings testet og synes å fungere greit mht styring av klima anlegg og ruteplanlegging. Må si jeg er utrolig fornøyd med at det følger med så mye utstyr som standard. Ryggekameraet er helt topp. Godt fornøyd så langt. Er litt spent på reell rekkevidde. Er godt fornøyd med å ha valgt 15" felger på vinterhjula. Bilen ble absolutt ikke for "myk" av det.

Mye av dette er vel godt kjent her på forumet men i rusens øyeblikk må det bare nevnes.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

daggad

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. november 2011, klokken 18:48
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2011, klokken 18:39
Dette er jo opplagt en programmeringsfeil gi Nissan tilbakemelding og når mange nok gjør det kommer det nok en oppdatering. Hvor mange siffer har displayet?

Ingen begrensning på siffer, det er et stort dot-matrix display som endres helt avhengig av hva du vil vise.

Er det samme måleenhet som vises på navigasjonsskjermen når du trykker inn på "e" og leser forbruk o.l. ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på torsdag 03. november 2011, klokken 09:14
Er det samme måleenhet som vises på navigasjonsskjermen når du trykker inn på "e" og leser forbruk o.l. ?

Der er det bare et stolpediagram. Det gir høyere nøyaktighet, slik at du nok kan se forskjell på 0.11 og 0.12kW/km men krever litt konsentrasjon å lese av.

Den andre skjermen gir bare øyeblikksforbruk. Kjekt for å sjekke om varmeapparat osv. bruker mye energi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA