Å kjøre med tilhenger

Startet av BMW850, tir 20. nov 2018, kl. 00:46

« forrige - neste »

BMW850

Sikkert mange som kjører med tilhenger etter Model X her. Er på nippet å bytte ut den gamle hengeren med en boogie med totalvekt 2 tonn. Idag er det jo slik etter det jeg har forstått at man med vanlig klasse B kun kan kjøre med en totalvekt på 3,5 tonn, altså bil OG henger totalt. Bilene har jo generelt blitt tyngre de siste årene. Problemstillingen er dermed følgende: Dere med Model X- kjører dere med knøttsmå hengere eller har dere oppgradert førerkortet til B19 eller BE? Noe som medfører ett kurs på 6-7 timer hos kjøreskole med en kostnad på 6-7000. Mener denne nye EU-relaterte loven kom ca. 2014. Om man har kjørt med boogiehenger i 30 år MÅ man liksom sette seg på skolebenken igjen, slik at ALLE må innom en kjøreskole igjen uansett, eller kjøre ulovlig? Har du en svær Chevrolet pick-Up har du ikke lov- men en med liten Opel Astra har du lov så lenge ikke den berømte samlede totalvekten vipper over 3500. Molboland >:( Leser forskjellige steder at det vanker bøter på 6-7000 blanke kroner om man kjører med en henger med litt for høy tillatt totalvekt :o Litt på siden men allikevel Tesla-relatert :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

THE

Tok BE for 7-8 år siden for å slippe å regne ut totalvekt på vogntoget hver gang jeg skulle ut med en ny kombinasjon av bil og tilhenger.

Og regelverket er vel ikke norsk, men europeisk?

Lastsikringskurset i BE burde vært obligatorisk for alle som tar førerkort for bil synes jeg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Jeg startet med en liten 750kg henger, men merket fort at den ble for snau.

Byttet deretter til 2tonns boggi og tok BE.
Veldig enig med THE. Lastsikringskurs burde vært obligatorisk for alle som kjører henger.

Skal man bare kjøre småtteri er par kilometer en gang i skuddåret er det kanskje greit å droppe BE.
På grunn av hytteprosjekt kjører jeg flere langturer med en del last. Derfor vil jeg ikke ta sjansen på å bøter eller enda verre - konsekvens ved ulykke med ulovlig sertifikat.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Runaraa

Regelverket uten B96/BE er klønete og lite logisk. Jo mindre bil, jo større henger.

I tillegg kjørte jeg opp før 2006(?) og har som default førerrett for traktor generelt med tilhenger.

Jeg kunne dermed før jeg tok BE lappen knapt kjøre bil tilhenger, men svær traktor med henger var innafor.

Med BE kan du stort sett kjøre problemfritt, du har primært bilens maksimale hengervekt/vogntog vekt å forholde deg til.

Dessverre oppleves plikt kjøringen 5timer(?) helt molbo, men har du mulighet så få det gjort.

BMW850

Ja, har jo traktorsertifikat i tillegg til hjullaster, mobilkran,portalkran og truck. Så lastsikring vil jeg vel påstå at jeg har rimelig med kompetanse på.
Er det ingen rom for vurdering basert på dokumentasjon på kompetanse og tidligere erfaring tro? OG helt enig med deg Runar, jo mindre bil , jo større henger kan du ha på. Mitt incentiv var at jeg ville være mer trafikksikker og kjøpe en skikkelig henger. Bruker henger av og til både hjemme og til hytta. Så lastsikringskurs på mangfoldige timer hos en kjøreskole føler jeg ikke at jeg trenger.

Øyvind.h

Da står du igjen primært med formaliteter. Nå er det riktignok ikke helt slik at "jo mindre bil jo større henger".
Jeg tror ikke det er hverken fornuftig eller lovlig å trekke 2 tonn henger bak en Opel Astra. Bil og henger bør stå i stil ift krefter og vekt.

Men uansett – kjører du en del med henger, langturer med mye last osv vil jeg på det sterkeste anbefale å ha papirene i orden.
Jeg tok BE lappen gjennom et TOCN tilbud. Tror det endte på 5800,-.Kjipt å ta den på vinter pga snø og kulde, men synes det gikk kjapt og greit.

Om erfaring kan frita deg for kurs og kun innebære oppkjøring for å få BE kan sikkert SVV svare på.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: BMW850 på tir 20. nov 2018, kl. 00:46
Sikkert mange som kjører med tilhenger etter Model X her. Er på nippet å bytte ut den gamle hengeren med en boogie med totalvekt 2 tonn. Idag er det jo slik etter det jeg har forstått at man med vanlig klasse B kun kan kjøre med en totalvekt på 3,5 tonn, altså bil OG henger totalt. Bilene har jo generelt blitt tyngre de siste årene. Problemstillingen er dermed følgende: Dere med Model X- kjører dere med knøttsmå hengere eller har dere oppgradert førerkortet til B19 eller BE? Noe som medfører ett kurs på 6-7 timer hos kjøreskole med en kostnad på 6-7000. Mener denne nye EU-relaterte loven kom ca. 2014. Om man har kjørt med boogiehenger i 30 år MÅ man liksom sette seg på skolebenken igjen, slik at ALLE må innom en kjøreskole igjen uansett, eller kjøre ulovlig? Har du en svær Chevrolet pick-Up har du ikke lov- men en med liten Opel Astra har du lov så lenge ikke den berømte samlede totalvekten vipper over 3500. Molboland >:( Leser forskjellige steder at det vanker bøter på 6-7000 blanke kroner om man kjører med en henger med litt for høy tillatt totalvekt :o Litt på siden men allikevel Tesla-relatert :)

Jeg tok BE. Har en 2,6 tonns henger. Om du er TOCN-medlem får du 15% (eller noe sånt) rabatt hos Wright.

Boten er forøvrig vesentlig høyere enn det det koster å ta BE. Mener det er 9500,-.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sjokomelk

Jeg oppgraderte til BE nå i høst selv for å kunne trekke "hva som helst" av tilhengere med bilen min. Vurderte B96 (maks 4250kg vogntogvekt), men med Model X ga det meg bare 100kg ekstra i forhold til ren B siden den har så høy tillatt totalvekt, så da var det bare å kjøre på med full pakke. Forskjellen på B96 og BE er bare førerprøven hos SVV. Alt annet er det samme.

Den lokale kjøreskolen jeg gikk til tok 5500kr for pakke med lastsikringskurs, kjøretimene og oppkjøringen. Det er helt innafor i mine øyne.
Ratter 2026 Tesla Model Y Performance
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

krl

Randesund Trafikkskole i Kristiansand har en Model X hvis noen skal ta BE her.. Veldig greit å slippe å omstille seg til eksosbil igjen for å ta BE  :+1:

o.b.lix

Forskjell på B96 og BE er oppkjøring.

Tar du B96, kan du når som helst senere kjøre opp og (om du består) få BE.

Med X kan du trekke 750kg henger på B, 1200 kg henger på B96, og 2200 kg med BE
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

BMW850

Har en Silverado med tillatt totalvekt på 2540. Og ønsker å kjøpe en henger med totalvekt på 2000. Max vogntogvekt 4600. Må vel opp i BE da dersom jeg skal kjøre med den? Kjører ikke mye, bare litt av og til. Men kjekt å ha :)

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på tir 20. nov 2018, kl. 17:42
Sitat fra: o.b.lix på tir 20. nov 2018, kl. 12:42
og 2200 kg med BE
Eg trur dei fleste har 2250 kg

Jada og kan faktisk dra noen få kg tyngre enn 1200 med B96, men jeg avrundet altså.
Og om vi virkelig skal pirke, så kan man dra tilhenger med større tillatt totalvekt enn 2250 bak en X om man har BE, for da er det faktisk totaltvekt (veid vekt) som teller. Med B96 og B er det tillatt totaltvekt som skal regnes på.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på tir 20. nov 2018, kl. 19:30
Og om vi virkelig skal pirke, så kan man dra tilhenger med større tillatt totalvekt enn 2250 bak en X om man har BE, for da er det faktisk totaltvekt (veid vekt) som teller. Med B96 og B er det tillatt totaltvekt som skal regnes på.

Jepp, derfor kjøpte jeg en 2600kg 320x180x50cm henger. En 2000kg utnytter jo ikke trekkapasiteten ;) Må dog si at den har veid oppunder 3 tonn en gang, og det var null problemer å trekke den på en svært dårlig og veldig bratt grusvei med X'en. Fantastisk trekkvogn :)

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Min 2 tonns henger har egenvekt på 369kg. Vil tro en del av de resterende 250kg spises opp av høyere egenvekt på 2600kg henger.

Men hadde jeg hatt mer lagringsplass hjemme hadde jeg kanskje gått for en større jeg også :)
Kjørte et par tonn opp til Hafjell i helgen. Gikk som en drøm. Gikk også mye strøm...
Xpeng G6 AWD Performance

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA