Ladekaos på Nordbyen/Strømstad.

Startet av Balaklava, søn 18. nov 2018, kl. 21:55

« forrige - neste »

gak

Sitat fra: Sutalaus på tir 20. nov 2018, kl. 20:06
Ah, det var nyttig info. Så ordentlige hurtiggladere for alle oss uten Tesla er fortsatt de to automatene ved Mc. Donalds? For noe 5-6 timers opphold er på ingen som helst måte aktuelt for "denne karen", for å si det enkelt.. ;-)

Prøvde forresten en sak som ga 175 kWh i Nygårdskrysset på Ski, det gikk unna. Bilen mente det ville ta 26 minutter å lade opp før jeg kobla til, etterpå av "alle enige om" 15 minutter. Stoppa på litt over 80% etter ca ti minutter. Da har vi en løsning som fungerer greit :-)
Litt surr med kWh og kW ser det ut som. Laderen på Ski har nok høy effekt, men hvilken bil utenom Tesla kan ta mot effekt opp mot 175kW som jeg antar du mener?
Polo 2.5

Balaklava

Ionicen ladet i hvertfall mye raskere enn den pleier på "vanlige" hurigladere. Vet ikke hvor mye den kan "ta". 70- 80- 90kW?

Noen måte jeg kan se ladinga i mengde/kW i stedet for tid når jeg lader?

steffeo

Sitat fra: xyzzy på tir 20. nov 2018, kl. 21:56
Ah, det var nyttig info. Så ordentlige hurtiggladere for alle oss uten Tesla er fortsatt de to automatene ved Mc. Donalds? For noe 5-6 timers opphold er på ingen som helst måte aktuelt for "denne karen", for å si det enkelt.. ;-)

Prøvde forresten en sak som ga 175 kWh i Nygårdskrysset på Ski, det gikk unna. Bilen mente det ville ta 26 minutter å lade opp før jeg kobla til, etterpå av "alle enige om" 15 minutter. Stoppa på litt over 80% etter ca ti minutter. Da har vi en løsning som fungerer greit :-)

Det er hurtiglader på Vattenfalls ladested der også. Har aldri brukt den, men kjørt forbi. Det enkleste alternativet er egentlig å lade ved innkjøringen Halden når du passerer tilbake på E6 - Fortum hurtiglader.

Det vattenfall kaller hurtiglader er en 3 fase 11 KW; ikke en tradisjonell 50 KW hurtiglader. Eneste hurtigladerne på Nordby er utenfor mcdonalds; og rett inn i parkeringshuset borte ved maxi-mat.

Ellemelle

Sitat fra: steffeo på ons 21. nov 2018, kl. 09:50
Det er hurtiglader på Vattenfalls ladested der også.
Det vattenfall kaller hurtiglader er en 3 fase 11 KW; ikke en tradisjonell 50 KW hurtiglader. Eneste hurtigladerne på Nordby er utenfor mcdonalds; og rett inn i parkeringshuset borte ved maxi-mat.
Det er Vattenfall som har hurtigladerne som er rett på innsiden av parkeringshuset. Og dette er reelle hurtigladere (Chademo/CCS).

xyzzy

Det er hurtiglader på Vattenfalls ladested der også. Har aldri brukt den, men kjørt forbi. Det enkleste alternativet er egentlig å lade ved innkjøringen Halden når du passerer tilbake på E6 - Fortum hurtiglader.

Ser ikke slik ut i vattenfall-appen - tilgjengelig 50 kW, pris 3 SEK per kWh. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ellemelle

Sitat fra: xyzzy på ons 21. nov 2018, kl. 10:27
Ser ikke slik ut i vattenfall-appen - tilgjengelig 50 kW, pris 3 SEK per kWh.
Jeg prøvde å oppklare dette ovenfor :-) Dere snakker forbi hverandre.
Vattenfall har hurtigladere rett på innsiden av parkeringshuset, og Vattenfall har vanlige Type2-ladere rett på utsiden av parkeringshuset.
Steffeo tror du snakker om laderne på utsiden, og vet trolig ikke at det er Vattenfall som også har hurtigladerne på innsiden.

xyzzy

Sitat fra: xyzzy på ons 21. nov 2018, kl. 10:27

Ser ikke slik ut i vattenfall-appen - tilgjengelig 50 kW, pris 3 SEK per kWh. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Klarer ikke å redigere forrige innlegg (får en blank side), men bilder over viser prising per minutt for hurtiglading. Her er appen med prising per kWh - litt usikker på hva den faktisk gjør.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

steffeo

Hei, jeg beklager så mye; jeg visste ikke at Vattenfall drev den på innsiden.

Poenget består, det er 3-4 hurtigladere; endel shucko og en haug med type2 som er det beste å bruke(men som er DRITDYRE).

Robert Sund

50kW * 3kr/kWh = 150kr/h = 2,5kr/min
Ganske nært 2,4kr/min altså. Og hvis farten ikke er helt 50kW er nok kWh prisen både 3 og litt mer.

Det er hvis farten er vesentlig under dette at det blir noen vesentlig forskjell mellom de to oppgitte prisene.

<geek varsel> 80A 50kW er det dog åpenbart noe feil ved. 50kW gir ved maks spenning (som er i bruk på 50kW ladere) som er 500V, minimum 100A. Ellers ville man ikke fått 50kW. 120 eller 125A er mer sannsynlig.

80A gir kun 32kW ved 400V, og mindre ved lavere spenning.

Andre har sett tidligere at det er surret med oppgitte spesifikasjoner på dette på ladere i Sverige.

Men det har ikke så stor betydning for en normal kunde så lenge det som leveres i virkeligheten har en OK pris og farten er god nok.</geek varsel>

11kW AC, som er kun 16A på hver fase, gir kun 1 * 16A * 230V inn i laderen i en enfase bil. Under 3,6kWh etter tap i laderen på en time som koster 60kr gir under 60Wh/kr og mer enn 16,6kr/kWh:o . Heftig!

sjokomelk

Sitat fra: Robert Sund på tor 22. nov 2018, kl. 08:10
<geek varsel> 80A 50kW er det dog åpenbart noe feil ved. 50kW gir ved maks spenning (som er i bruk på 50kW ladere) som er 500V, minimum 100A. Ellers ville man ikke fått 50kW. 120 eller 125A er mer sannsynlig.

80A gir kun 32kW ved 400V, og mindre ved lavere spenning.

Andre har sett tidligere at det er surret med oppgitte spesifikasjoner på dette på ladere i Sverige.

Men det har ikke så stor betydning for en normal kunde så lenge det som leveres i virkeligheten har en OK pris og farten er god nok.</geek varsel>
Det er inntaket på hurtigladeren som er oppgitt av en eller annen merkelig grunn.. 400V 80A 3-fas er det normale for en 50kW hurtiglader å kobles til med. 400 x 80 x rot(3) = 55.425W
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

Sitat fra: Robert Sund på tor 22. nov 2018, kl. 08:10
11kW AC, som er kun 16A på hver fase, gir kun 1 * 16A * 230V inn i laderen i en enfase bil. Under 3,6kWh etter tap i laderen på en time som koster 60kr gir under 60Wh/kr og mer enn 16,6kr/kWh:o . Heftig!

Det er bare AC-uttakene integrert i DC-laderne som er minuttpriset. Rekken med AC-stolper utendørs + den ene AC-stasjonen innendørs er 3 SEK/kWh, og derfor i praksis billigst (selv om du har 1-fas lader) siden ingen i praksis får et snitt over 48kW ladeeffekt på DC .
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Balaklava

Er jo genialt når det kommer frem så detaljert informasjon om ett sted.

Men, kan noen tolke dette for meg? Med min Ionic, hvor kan jeg lade, da type kjapt uten å hverken bli robba eller på andre måter vikler meg inn i noe jeg ikke ønsker :-)

Fortsatt tenker jeg... det er to kjappe ladere ved Mc. Donalds. Så er det noen til, men da blir jeg robba. Eller?

Ellemelle

Kort fortalt så var du på feil sted. 100 meter lenger bort, rett på innsiden av parkeringshuset, har du hurtigladere fra Vattenfall som lader like fort, og koster det samme som de ved McDonalds. Fordelen er at disse oftere er ledig, og at her står du ikke i veien for folk som skal kjøpe seg hamburger.

Du kan også bruke de vanlige Type2-laderne til Vattenfall som står utenfor parkeringshuset, 60 meter unna McDonalds.
Disse blir litt dyrere, men så lenge du ikke skal fullade bilen over mange timer, så spiller det vel ingen rolle om du betaler noen 10'ere ekstra for convenience?

Balaklava

Joda. Og enda en app, konto, registrering av kort osv.

Måtte bytte telefon i dag, nøyaktig en uke etter at jeg kjøpte elbil og har registrert inn gud vet hva av apper på forrige. Er temmelig lei hele appe/brikke dilldallet. Men greit, blir som det pleier "bare en til" ;-)

Roy Aasen

Jepp..en app og en der. Personlig så har jeg 15 apper som kun har med lading og ladestasjoner i Norge/Sverige/Danmark og Tyskland ☺. På 8 er det lagt inn kortdata for betaling.
Forhåpeligvis blir det noe enklere etter som årene går.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA